| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
harley7985 classic american
|
Posted: Tue Aug 18, 2009 9:21 pm Post subject: Motorbytte i -74 Charger |
|
|
Hei!!
Jeg er helt ny på dette forumet og har nettopp fått kloa i en -74 Charger som jeg ikke engang har hentet ennå. Bilen har den originale 360 motoren fra -74 og en 727 automat og skal iflg. tidligere eier yte rundt 250 hk. Jeg har allerede planer om å sette i en litt sprekere motor og har en på hånden som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å avgjøre om passer i Chargeren siden jeg selv ikke har all verdens kunnskap om amcars og deres motorer.
Den motoren jeg tenker på ble etter sigende bygget til bruk på "circle track racing" i USA. Det er en 1978 modell 360 som skal yte ca 450 hk og jeg har fått oppgitt flg. spesifikasjoner:
-Geardriven cam
-Ny HP vannpumpe
-Ny high perf. balancer
-Dynamo, vifte, servo og motorfester følger med
-Torker 2 innsug
-Edelbrock 1407 forgasser
-Smidd innmat
-Høyflødestopper
-540 kam
Er dette en motor som vil passe rett inn i -74 Chargeren og vil den passe på 727 kassa? Hva med den forgasseren, innsuget og kammen.. Vil dette være for "grovt " til gatebruk eller? Det kan nevnes at Chargeren ikke har diff.sperre. Jeg tar gjerne mot tips og gode råd. Hva er forøvrig en ok pris for denne motoren dersom den er i tipp topp stand??
På forhånd takk!
(Samme innlegg er postet i "Din egen Mopar". Der ligger det også bilder.) |
|
| Back to top |
|
 |
Øyvind Mopar Go wing

|
Posted: Mon Aug 31, 2009 3:08 pm Post subject: |
|
|
Hei, du bør få bedre spesifikasjon på motoren før du letter lommeboka. F.eks. smidd innmat: Alle 360 hadde støpt veiv, smidde roder, og støpte stempler. Hvis han mener smidde stempler, så har du allikevel støpt veiv (men den er normalt god for opptil 500 hk, og den tåler nok mer enn originalrodene selv om de er smidde)
540 kam, kan være hva som helst? .540 løft? hvilken durasjon? Mek eller hydraul? Husk at circle track har null bunndrag, og kun beregnet på full gass fra 5-7000 rpm, med kam med masse overlapp (= dårlig bruksområde på gata). Med 450 hk har den antagelig std topper, og jeg for min del ville ikke verdsette denne motoren så mye, fordi den er relativt billig å bygge. Husk at en slik motor krever en lav utveksling for å gi "kjørbar" bil.
Den vil nok passe til automaten, men er du sikker på at bilen har 727? Dessuten bør du bytte converter til en med høyere stall speed for å matche motoren.
Torker 2 innsuget er navnet på et 440 innsug, har ikke hørt om det til smallblock. Normalt 318/360 torker, eller torker RPM.
Be om bedre spesifikasjon før du kjøper motoren. Du kan ende opp med en motor som gir de hestene, men kun på de høye turtallene, og som går dårligere enn std på lave turtall, samtidig som den bøtter i seg bensin, uansett turtall. Forgassere og annet utstyr går normalt om hverandre, men må justeres inn (dyses) til motoren.
Kanskje det er bedre å stroke opp motoren som følger med, det er ihvertfall mere kjørevennlig, og vil gi deg bra spark allikevel. Slipper å bytte utveksling, converter, og er grei å kjøre. Til gatebruk er det ikke hestene på maks turtall som teller, men momentet underveis, spesielt på lavere turtall ca 3000 der man normalt ligger ved kjøring.
Du kan selvfølgelig modifisere circle track motoren, (slappere kam, lavere komp, 2-plans innsug) men da løper kostnadene, og de "gromme" delene byttes ut, og du sitter igjen med noe som like greit kunne bygges av en std motor. Husk også at geardrive på kammen gir en jamrende lyd som noen synes er tøff, men som det er lett å bli lei av. Høres ikke på race, men på gata: blir aldri borte!
Prismessig: et sted mellom 15-35 tusen, avhengig av hvilke deler som egentlig sitter i motoren (jern eller alutopper? ca 10.000 i forskjell!)
Tenk litt på alt dette før du handler!!
mvh
Øyvind Mostad _________________ Hovedleverandør av Mopar Engine Performance og rimelige motoroverhalinger. Har stort delelager av std og trimdeler. Har mastergrad på trimming av Hemi! Bygger motorer på heltid!
Mitt mål er: TRADISJONELL NORSK KVALITET TIL AMERIKANSKE PRISER |
|
| Back to top |
|
 |
Hemidog Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Mon Aug 31, 2009 7:02 pm Post subject: |
|
|
| Et godt råd, girdreven kam SUGER! du blir drittlei.... |
|
| Back to top |
|
 |
Iserunner Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Sat Oct 17, 2009 3:06 pm Post subject: Charger 74 |
|
|
| Man skal vel ha B/RB-engine i en B-body, eller hva? 360 er vel en motor for A-body? |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: Sat Oct 17, 2009 5:31 pm Post subject: |
|
|
| I 1974 ble 360 smallblocken introdusert som en option for b-bodys. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: Sat Oct 17, 2009 6:18 pm Post subject: 74 Charger |
|
|
| Ok, men motorrommet i en B-body tar seg best ut med bigblock. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: Sat Oct 17, 2009 7:48 pm Post subject: |
|
|
Enig der, men man skal ikke kimse av en turtallsvillig smallblock  |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: Sat Oct 17, 2009 10:42 pm Post subject: |
|
|
| Det er helt sant! |
|
| Back to top |
|
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You can attach files in this forum You can download files in this forum
|