Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Automat stjeler HK
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips
View previous topic :: View next topic  
Author Message
dartsport-74
Go wing

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 5:45 pm    Post subject: Reply with quote

Zigma wrote:
dartsport-74 wrote:
Øyvind Mopar wrote:
Har diskutert litt med Anders Ringstad, og han kan bremse rene motorer samt biler på hjulene. Han mener at tapet med manuell gear er ca 10-15% fra motor til bakhjul, mens automat taper helt opp til 30% (kanskje mest med dem som har høy stall speed). Grunnen til at automatbiler er raskest i dragrace er at til tross for tapene, så får man mer turtall på motoren mesteparten av tiden, i forhold til manuell. Hvis clutchene hadde tålt mer sluring så ville nok manuell ha vært mer brukt i dragrace. De beste dragbilene bruker da heller ikke automat, men slider clutch og Lenco type gearkasser. Ut ifra dette er det sannsynligvis at mesteparten av tapet i en automat er i converteren (pga sluringen).
Så, det er bare å bruke resten av vinteren på å tørrtrene raske gearskift med 4speeden!! Og husk, det lar seg gjøre å slure med hjulene istedetfor clutchen.....

synes det er rart at tap blir oppgitt i % .... rent mattematisk betyr vel d at tapet stiger ved mere hk... å d stemmer vel ikke helt ????

Stiger nok i prosent ja, ren fysikk det, friksjon og inertia(kinetisk energi).

så ved 10 % tap i en gir kasse taper du 10 hk når du har 100 hk . men trimmer du til 600 hk , taper du 60 hk ??? får ikke d helt til å stemme med d jeg har lest , men d er jo klart at en viss prosent motstand vil variere om girkassen er varm eller kald o.l.

viss noen har en referanse til hvor dette står , hadde d vert meget interesant lesestoff Very Happy

jeg trodde at effekt tap var vekten av det som skal vris rundt ( derfor folk dreier av svinghjul, setter i 10" convertere og andre ting for å gjøre at det som roterer skal roteres lettere) og vekt er jo konstant , for uten luft motstand , men det er ikke så mye i denne sammenheng...

69GTS
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 6:07 pm    Post subject: Reply with quote

Når jeg hadde Ram SRT10en var jeg mye på det amerikanske SRT10 forumet. Det var veldig mange medlemer der som hadde dynotestet bilene sine. Med standar oppsett 507hk og manuell kasse fikk de alle sammen 420-425hk på hjulene. Dvs ca 85hk forsvant fra motor til hjulene. Syns det var høye tall for en manuell bil. Hvertfall veldig mye om det bare for eksempell hadde vert 200hk i motoren, da ville det bare vert lusne 115hk på hjulene om tapet var fast.
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
View user's profile Send private message
69daytona
super_coupe

PostPosted: Sun Feb 07, 2010 11:21 am    Post subject: Reply with quote

69GTS wrote:
Når jeg hadde Ram SRT10en var jeg mye på det amerikanske SRT10 forumet. Det var veldig mange medlemer der som hadde dynotestet bilene sine. Med standar oppsett 507hk og manuell kasse fikk de alle sammen 420-425hk på hjulene. Dvs ca 85hk forsvant fra motor til hjulene. Syns det var høye tall for en manuell bil. Hvertfall veldig mye om det bare for eksempell hadde vert 200hk i motoren, da ville det bare vert lusne 115hk på hjulene om tapet var fast.

Det er vel et eksempel som ikke kan misforstås eller?

Når det gjelder info om aut. kjøp en bok om torqueflite på Ebay så tror jeg du kan få svar på en del ting, eller søk litt på google?

Og vist ikke det hjelper ta en tlf til RATS de bremser vel ganske mange motorer i løpet av et år å ikke minst bygger aut.kasser. så han sitter ikke bare med meninger, men en masse erfaring!

Men helt uavhengig av effekttap Torqueflite er tingen!
Twisted Evil Twisted Evil
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
69GTS
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Sun Feb 07, 2010 12:11 pm    Post subject: Reply with quote

super_six wrote:
Det er vel et eksempel som ikke kan misforstås eller?

Nei, men poenget er at det er vel en grunn til at det er 904 og 8,1/4 på biler med 318 og 727 og dana60 på biler med Hemi, og det er ikke bare ut fra produksjons kostnadene. Kan jo ikke produsere biler hvor drivverket stjeler halve motoreffekten. Manuell kassene som står i Ram SRT10 ene er jo forsterket i forhold til de som står i Viperene for å tåle å flytte den ekstra massen. Ser ikke bort fra at det medfører ekstra tap av motor effekt.

Man dynotester vel ikke heller en bil med et ordinert 318 / 904 oppsett på 150hk ved 6000rpm noe som man sikkert kan gjøre med en litt frisk 340.
Det er jo noe som heter rulle motstand også. Jeg er ganske sikker på at tapet vil variere.

68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
69GTS
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Sun Feb 07, 2010 2:52 pm    Post subject: Re: Automat stjeler HK Reply with quote

69GTS wrote:
Fant en sammenligning av forskjellige automat kasser på nettet.
Kan ikke gå god for tallene men her er hva det sier.

Power loss for various auto transmissions:
Please remember these are approximate values, and were provided by Car Craft Magazine.
Powerglide_____18 hp
TH-350________36 hp
TH-400________44 hp
Ford_C-6______55-60 hp
Ford_C-4______28 hp
Ford_FMX______25 hp
Chrysler_A904__25 hp
Chrysler_727___45 hp

Det var denne listen jeg opprinnelig postet og jeg mener den må sees på som "forholds tall" og ikke noen fasit, store variasjoner fins helt sikkert da det fins et utall oppsett på de forskjellige kassene.

Og for de som lurer på hva som fins av komponenter i en automat kasse foreslår jeg denne siden:
http://www.aandatrans.com/Departments/Chrysler-727-Trans.aspx
der kan man også studere variasjoner på de respektive komponentene.
Her er deler laget for alle tenkelige kategorier i tankene, så som lav vekt, styke, holbarhet osv. F.eks. alle aleminums deler har lav vekt som bedrer ytelsen men som da gir større slitasje som resulterer i mere vedlikehold.

Legger ved 2 bilder av front planetary til en 727 kasse. Hvor det er lett å se at det ene har 3 drev mens det andre har 5 drev som da er sterkere.
Det sier seg selv at har man 5 kontakt flater kontra 3 så er "friksjonen" større.

AA5S.jpg
 Description:
 Filesize:  8.29 KB
 Viewed:  11262 Time(s)

AA5S.jpg

Klick here to see the Image in full size.

AA3SS.jpg
 Description:
 Filesize:  8.73 KB
 Viewed:  11262 Time(s)

AA3SS.jpg

Klick here to see the Image in full size.

68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
69three hundred
smallblock-poster

PostPosted: Thu Feb 18, 2010 6:05 pm    Post subject: Reply with quote

Prosent stemmer nok, men går selvfølgelig ned ved sterkere motor.
Eller tror noen at en skipsmotor på 50 000 hk hadde blitt hemma av
å dra rundt en automat? he he hadde vel knapt vært merkbart.

04 sebring
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum