Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Fury -65 oljetryck och bensinförbrukning

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> C, D, F og M-body
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Clintan
Slant Six


Joined: 09 May 2012
Posts: 3

PostPosted: Wed May 09, 2012 10:15 pm    Post subject: Fury -65 oljetryck och bensinförbrukning Reply with quote

Tjenare!
Jag har en Plymouth Fury från 65 med en 318, manuell låda. Det är första jänkaren jag har så min erfarenhet med V8'or är begränsad.

Förra sommaren var första året jag körde den och detta efter att den stått stilla i flera år. Den rullade inte mycket, runt 800-1000 km på hela sommaren. Bilen kördes väldigt lungt (laddningsrelä var dåligt så på varv i mellanregistret brände jag knoppar och bilstereo Smile ).
Oljetrycket tog allt längre att bygga upp vid uppstart över sommaren, och mot slutet av sommaren tog det 10-15 sekunder att få oljetryck vid kallstart. Oroväckande länge.


Förbrukningen låg på ca. 1,7L per mil. Förgasaren är en Carter AFB competition 9606 eller 9605, 600 cfm enligt tabellerna.

Även motorns gång vid jämt varvtal är lite konstig, den rycker lite som att den skulle sakna en cylinder, men vid gaspådrag svarar den bra och slutar rycka. Samtidigt fick jag inte upp temperaturen på motorn riktigt, runt 75-80 grader som mest.

Är det någon som har några tips på vad jag har som spökar i bilen?
Är förbrukningen ungefär vad det brukar vara eller är den för hög? Om den för hög så kan jag ju få förklaringen till oljetrycket med bensin i oljan, men orsaken till förbrukningen måste jag ändå få bukt med i så fall Smile
Back to top
View user's profile Send private message
TRS.
smallblock-poster


Joined: 01 Feb 2009
Posts: 19
Location: Oslo

PostPosted: Sun May 13, 2012 12:53 am    Post subject: bensinførbrukning Reply with quote

Carter competition forgassere er beregnet for race. Du vil aldri få motoren til å gå pent på lave turtall, forgasseren liker seg best på høye turtall. Den er bygget for å gi ekstra tilskudd av bensin, det er en av grunnene til høyt bensinforbruk. Prøv å bytt til en vanlig Edelbrock 600 eller kanskje 650 forgasser. Sørg for å ha riktig tenning, plugger, rotor, rotorlokk, pluggkabler i god stand og rent luftfilter. 65 modell har stiftetenning, bytt til elektronisk tenning. Det enkleste og billigste er sannsynligvis å modifisere fordeleren og montere Pertronix elektronisk tenning, da ser det også originalt ut. Dette er noe du kan starte med, det er det enkleste og rimeligste å gjøre.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> C, D, F og M-body All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group