Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

div spm anngående ombygging av dart 270 65 mod(sekser)
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> A, B og E-body
View previous topic :: View next topic  
Author Message
posan
V6


Joined: 16 Mar 2005
Posts: 11

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 11:15 pm    Post subject: div spm anngående ombygging av dart 270 65 mod(sekser) Reply with quote

hei

har tenkt å bygge om min sekser dart til v8 nå som automat kassa har tatt kveld`n.
har lurt på en 318 motor og tilhørene automat kasse.
hva trenger jeg ekstra?
annet understell/bakaksel?
mellom aksel?
venstre eksos manifold fra dart v8?


er det mulig å få bygget om til skive-bremser foran? evnt hvilken dart som har skiver eller får man kjøpt kit?

mvh Posan

_________________
65 Dart 270
Back to top
View user's profile Send private message
saintregis
classic american


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 20
Location: Oslo

PostPosted: Thu Mar 17, 2005 12:33 am    Post subject: fra sekser til v8 Reply with quote

Jeg har ikke detalj kunnskap om 1965 modellen, men jeg byttet fra sekser til åtter i en 1967 Dart for en del år siden. Antar at det er omtrent samme jobben.

Foskjellen, bortsett fra selve motoren, gearkassehus og converter, er traversen, torsjonsstavene, størrelse på bremser/hjul (13tom/14tom), eksosanlegg, radiator. Du kan ikke brukse sekser manifold på åtteren. Tror det går bra med samme mellomaksel.

Sånne jobber er altid mer omfattende enn man tror. Sekserene fra midten av sekstitallet er faktisk også ganske spreke, så forskjellen i effekt sammenlignet med 265 v8 motoren som ble brukt originalt er ikke mer enn 35 hester så vidt jeg husker.

Spørs selvsagt hva du er ute etter, men en ide kunne kanskje være å vurdere overhaling av gearkassen, evt prøve å finne en brukt erstaning. (merk i så fall forskjellen på trykkknapper/rattsleiv)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Dart270
Bigblock


Joined: 09 Jan 2005
Posts: 93
Location: Akershus

PostPosted: Thu Mar 17, 2005 9:11 am    Post subject: Reply with quote

66 og eldre A-bodyer bruker samme K-member (travers) for både V8 og rekkesekseres, så du trenger bare motorfester for V8.
Schumacher Creative Services www.engine-swaps.com/frames/frame_Homepage.html selger motorfester.
Tillegg så trenger du en V8 girkasse, det er et annet boltemønster på V8 kassene enn på rekkesekser kassene. (Ikke noe problem siden den gamle kassen er defekt.) Hvis du bruker en 904/V8 girkasse så kan du bruke samme mellomaksel som du har til sekseren.
Du trenger også V8 radiator, og kjølerør fra girkassen til radiatoren.
Kickdown stag til V8, evnt hvis du ikke får tak i kickdown stag, kickdown wire set fra Lokar.
Hvis du har små trommel bremser (9") må disse byttes. Det ble levert V8 biler med 7-1/4 bakakseling men det er like greit å bytte denne med en 8-1/4 eller 8-3/4 bakakseling.

Hvis V8'eren ikke er komplett så trenger du V8 eksos manifolder som passer til A-body. Riktig bunnpanne med sump bak, og mye annet.
Back to top
View user's profile Send private message
posan
V6


Joined: 16 Mar 2005
Posts: 11

PostPosted: Sat Mar 19, 2005 3:46 pm    Post subject: Re: fra sekser til v8 Reply with quote

den sekser jeg har er sånn delvis ny overhalet, nye slipa veiv og nye lagerer, ny olje pumpe osv.. men jeg ble heller skuffa av den sekser`n. skal lissom være 145 hk, og jeg ble fra kjørt en kadett C 1200 rett fram i aks og toppfart og alt..men det håper jeg i grunn at er automat-kassa sin skyld. første gang jeg kjørte dette her. Shocked så var det som å kjøre moped 40 km i oppover bakker og 90 km på sletta og maks toppfart på 130 km.. Laughing. jeg syns det er rart motoren er veldig frisk og villig i nøytrall og ruse den på tomgang. men men.. og drivverket slurrer ikke. men kassa gira ikke når den skulle osv. og nå har det kommet ulyd og metal-spon i olja på kassa. denne darten er gamle til morfar og etter mutter`n så skulle denne her gjøre 0-100 km på ca. 10/12 sek. men den bruker 30 sek nå.. hehe. har tilogmed blitt fra kjørt av en moped med 9,5 trim. og dette her må noe gjøres med.. er veldig flaut å kjøre denne vogna. men når alt kommer til alt. så er dette her en grom vogn. håper dere kan hjelpe meg litt her?

hva er bolt sirkel`n. jeg har den minste av dem?

_________________
65 Dart 270
Back to top
View user's profile Send private message
Bippe
Hemisfærisk aktiv


Joined: 09 Feb 2005
Posts: 357
Location: Horten

PostPosted: Sat Mar 19, 2005 7:19 pm    Post subject: Reply with quote

Problemett med aksen er mulingens ett tennings problem. Prøv å justere til litt tidligere tenning og se om den går like dårlig da.

Boltsirklen er 5X4"

_________________
Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Dart270
Bigblock


Joined: 09 Jan 2005
Posts: 93
Location: Akershus

PostPosted: Sat Mar 19, 2005 7:24 pm    Post subject: Reply with quote

Den lille boltesirkelen er 4 tommer i diameter.

Hvis jeg var deg ville jeg fikset girkassen og beholdt rekkesekseren.
Det er ikke så mange igjen av dem, og spesielt siden det er en bil som har vært lenge i familien din.

Det er nok også noe galt motoren din, en Dart med 225cid vil normalt blåse ifra en Kadett C med 1,2 liter. (med mindre Kadetten er trimmet.) Jeg hadde 225cid sekser i Darten min før og den var raskere enn Kadetter og mye annet.

Det første jeg ville sjekke er om forgasseren åpner helt når du gir full gass. Pass også på kickdown staget er riktig justert.
Back to top
View user's profile Send private message
posan
V6


Joined: 16 Mar 2005
Posts: 11

PostPosted: Tue Mar 22, 2005 7:42 pm    Post subject: Reply with quote

hvordan just. man et kickdown stag? og hvordan vet man om det er riktig justert. det smeller når jeg setter den i driv.

men jeg skulle gjerne hatt ny/brukt automat kasse, noen som har en til overs?

hvilken nr skal det være på holly-gasser`n org. på 225?
for jeg fikk med 3 forskjelling når jeg tok over bilen og jeg tok brukte den som var størst og hel.

hva er tenningstidspunkt på 225 og hva skal ventil klaringen være på 225 fra 65(mulig noe nyere?)

er litt håpløst i starten å tar over et annen manns rest-objekt

Dart270: takk for oppmuntring ord av sekser`n. har et hus å bygge.. så penger flyr nok ut som dem allerede gjør

_________________
65 Dart 270
Back to top
View user's profile Send private message
Dart270
Bigblock


Joined: 09 Jan 2005
Posts: 93
Location: Akershus

PostPosted: Tue Mar 22, 2005 11:38 pm    Post subject: Reply with quote

Holly 1920 og 1945 ble brukt på 225 cid. Jeg mener at det ble flere forgassere men jeg husker ikke vilke. Jeg skal sjekke det når jeg kommer hjem fra jobb i natt.
Jeg hadde både Holly 1920 og 1945 på den gamle sekseren min.
Bilen gikk best med Holley 1920 forgasseren.

Tenningspunktet pleier å være oppgitt til 5 grader BTC, men varier fra modell til modell. Rundt 10 grader BTC fungerte bra på motoren min.

Smellet i girkassen når du setter den i gir har ikke noe å gjøre med kickdown staget. Kickdown staget regulerer når girkassen girer.
Smellet skyldes nok for høyt oljetrykk i girkassen.

Sjekker også hva ventilklaring skal være når jeg kommer hjem.
Back to top
View user's profile Send private message
posan
V6


Joined: 16 Mar 2005
Posts: 11

PostPosted: Wed Mar 23, 2005 12:51 pm    Post subject: Reply with quote

Dart270 wrote:
Holly 1920 og 1945 ble brukt på 225 cid. Jeg mener at det ble flere forgassere men jeg husker ikke vilke. Jeg skal sjekke det når jeg kommer hjem fra jobb i natt.
Jeg hadde både Holly 1920 og 1945 på den gamle sekseren min.
Bilen gikk best med Holley 1920 forgasseren.

Tenningspunktet pleier å være oppgitt til 5 grader BTC, men varier fra modell til modell. Rundt 10 grader BTC fungerte bra på motoren min.

Smellet i girkassen når du setter den i gir har ikke noe å gjøre med kickdown staget. Kickdown staget regulerer når girkassen girer.
Smellet skyldes nok for høyt oljetrykk i girkassen.

Sjekker også hva ventilklaring skal være når jeg kommer hjem.


det er bra

noen som har åpnet automat kasse før? noen bra sted man får bestilt rep-kit til 904 kassa og kunne tenkt meg diff-brems til aksel`n?

_________________
65 Dart 270
Back to top
View user's profile Send private message
Dart270
Bigblock


Joined: 09 Jan 2005
Posts: 93
Location: Akershus

PostPosted: Wed Mar 23, 2005 1:08 pm    Post subject: Reply with quote

Innsugsventil klaring : 0.010 tommer
Eksosventil klaring : 0.020 tommer

Fra 1967 til 1973 ble Holley 1920 brukt, fra 1974 gikk de over til 1945 forgasseren: Det ble også brukt Carter BBS forgassere.

Jeg regner med at Holley 1920 var den forgasseren som ble brukt i 1965.
Back to top
View user's profile Send private message
Dart270
Bigblock


Joined: 09 Jan 2005
Posts: 93
Location: Akershus

PostPosted: Wed Mar 23, 2005 1:13 pm    Post subject: Reply with quote

Jeg har delvis demontert 904 kasse som du kan få.
Back to top
View user's profile Send private message
posan
V6


Joined: 16 Mar 2005
Posts: 11

PostPosted: Wed Mar 23, 2005 1:42 pm    Post subject: Reply with quote

Dart270 wrote:
Jeg har delvis demontert 904 kasse som du kan få.


hvor i akerhus bor du? jeg tar gjerne den kassa

_________________
65 Dart 270
Back to top
View user's profile Send private message
Dart270
Bigblock


Joined: 09 Jan 2005
Posts: 93
Location: Akershus

PostPosted: Wed Mar 23, 2005 4:39 pm    Post subject: Reply with quote

posan wrote:
Dart270 wrote:
Jeg har delvis demontert 904 kasse som du kan få.


hvor i akerhus bor du? jeg tar gjerne den kassa


Vestby
Back to top
View user's profile Send private message
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Wed Mar 23, 2005 7:35 pm    Post subject: Reply with quote

Jeg har en 70 mod 225 motor og tilhørende 904 kasse, som ligger her og slenger.
Gearkassen har ligget ute i noen år, så jeg vet ikke helt hvordan den er.
Motoren ligger mer eller mindre i deler. Dette funka som bare juling da det ble tatt ut av darten på avataren min. Men det er noen år siden nå.

Du kan få hele greia veeeldig billig, hvis du kan hente det selv. Wink

Har også en 74 mod. 198 cid, med 904 kasse som står litt i veien her.


Jeg ville også beholdt slant sixen i denne bilen. Det kommer nok til å stige rimelig bra i verdi fremover nå, siden dette begynner å bli skjelden vare nå.

_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
posan
V6


Joined: 16 Mar 2005
Posts: 11

PostPosted: Wed Mar 23, 2005 10:47 pm    Post subject: Reply with quote

Vidar-Alexander wrote:
Jeg har en 70 mod 225 motor og tilhørende 904 kasse, som ligger her og slenger.
Gearkassen har ligget ute i noen år, så jeg vet ikke helt hvordan den er.
Motoren ligger mer eller mindre i deler. Dette funka som bare juling da det ble tatt ut av darten på avataren min. Men det er noen år siden nå.

Du kan få hele greia veeeldig billig, hvis du kan hente det selv. Wink

Har også en 74 mod. 198 cid, med 904 kasse som står litt i veien her.


hva er veldig billig? Laughing for det er en del mil unna meg Wink

_________________
65 Dart 270
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> A, B og E-body All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group