Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Diselmotorer i Voyager

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Forhjulsdrift
View previous topic :: View next topic  
Author Message
stea889
Rekke-firer


Joined: 25 Feb 2012
Posts: 5

PostPosted: Mon Apr 02, 2012 9:14 am    Post subject: Diselmotorer i Voyager Reply with quote

Hei

Voyager er levert med flere typer diselmotorer fra 96 og oppover..

96-97 modellene ble levert med VM 2,5td og reg kjede.
Fra 98 til 2000 mod kom samme motoren med drev..


Men etterpå:

2001 mod er levert med 2,5 CRDI - hvordan motor er det? Er dette også en VM motor? I såfall hva erforskjellen på denne og tidligere modeller?

Fra 2005 står det en 2,8CRD motor i voyager, hvilken motor er dette?
Back to top
View user's profile Send private message
69daytona
super_coupe


Joined: 28 May 2007
Posts: 534
Location: Goathouse, Modum

PostPosted: Mon Apr 02, 2012 8:38 pm    Post subject: Reply with quote

Alt er VM Confused Kjøp 3.3 det holder.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
stea889
Rekke-firer


Joined: 25 Feb 2012
Posts: 5

PostPosted: Tue Apr 03, 2012 9:43 am    Post subject: Reply with quote

oki.. takk

Nå vet jeg ikke hvor god en 3,3 er, men jeg har kjørt 300tusen + på min 2,5td nu uten noen problemer.
Back to top
View user's profile Send private message
Mopar
426 HEMI - elephant


Joined: 26 May 2007
Posts: 107
Location: Nedstrand

PostPosted: Tue Apr 03, 2012 7:14 pm    Post subject: Reply with quote

stea889 wrote:
oki.. takk

Nå vet jeg ikke hvor god en 3,3 er, men jeg har kjørt 300tusen + på min 2,5td nu uten noen problemer.


Har og en `95 mod med 2,5 TD (VM) kjørt over 320000km, god motorer,
den er det og kjede, trudde `96 og `97 hadde reim og at kjede kom igjen i `98 ??

_________________
1957 Plymouth Belvedere Conv.
1968 Imperial Crown 4dht
Back to top
View user's profile Send private message
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Tue Apr 03, 2012 10:37 pm    Post subject: Reply with quote

Har selv en 94 mod 3,3 med aut. Automaten begynner å svikte, og det gjør resten av bilen også. Men motoren går som en klokke. Tipper snart 300 000
Men jeg lurer på å kjøpe ny Grand Voyager av nyere modell.
Jeg har også lurt på 2,5 TD på grunn av drivstoff forbruk. Men hvilken modell bør jeg kjøpe for å unngå problemer? Synes det er mye forskjellige påstander rundt på netttet.

_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
stea889
Rekke-firer


Joined: 25 Feb 2012
Posts: 5

PostPosted: Wed Apr 04, 2012 6:24 pm    Post subject: Reply with quote

Hei

Da jeg kjøpte min voyager så snakket jeg med daværende importør av Chrysler, og de anbefalte meg ikke å kjøpe biler med 2,5TD fra 1996 og 1997 pga at de VM motorene var levert med registerkjede. Her er det problemer med at kjedestrammerene slakkes pga lavt oljetrykk og motorene går. Jeg kjenner flere som har erfart dette.

Jeg ble anbefalt å holde meg unna også første halvår av 1998 fordi en del 97 modeller ble solgt som 98 mod, og hadde motor med registerkjede.

1998 til og med 2000 mod ( jeg har en 2000 mod) så er det drev på motoren og ingen problemer med motorhavari på 2,5 VM motoren.

Etter 2000 så heter motorene noe annet og jeg kjenner dem ikke, derfor mine spørsmål i første post her.

Jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale noen å kjøpe 1999 -2000 mod med 2,5TD, men pass på gearkassa. Detter er det svake punkt har jeg lært. Og det er vanskelig å skaffe ei gearkasse som ikke er gått jorda rundt opp til flere ganger. Man er henvist til bruktkasser også, ikke mulig å finne overhalte eller nye kasser etter min erfaring..
Back to top
View user's profile Send private message
odd arve
Bigblock


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 94
Location: sirevåg rogaland

PostPosted: Thu Apr 05, 2012 10:18 pm    Post subject: Reply with quote

det er jo bare og overhale kassa vis den rykker ingen problem det. husk og montere ein god ekstra oljekjøler
Back to top
View user's profile Send private message
svempa
Rekke-firer


Joined: 03 Nov 2010
Posts: 7
Location: Saltdal

PostPosted: Mon Jun 11, 2012 8:45 am    Post subject: Reply with quote

Alle dieselmotorene i Voyager og Grand Voyager er levert fra VM...fra 2002 er dette en helt annen konstruksjon enn den som går fra 96-98 (reg kjede)og 98-2001 (reg tannhjul). Disse eldre er 8 ventilersmotorer med senterkam og støtstenger...den nyere fra 2002 er en Commonrail 16 ventilersmotor med overliggende kam og register reim, dette er en meget bra motor som det har vært veldig lite trøbbel med.
_________________
Japanese cars are like tampons..every pussy have one

Det er ikke lett å spise egg og bacon med gaffel og pistol (marve fleksnes)
Back to top
View user's profile Send private message
Dominator
Slant Six


Joined: 10 Oct 2012
Posts: 4

PostPosted: Mon Oct 15, 2012 10:28 pm    Post subject: Reply with quote

Problemet med VM-dieselen i -96 og -97 modellene var at motoren opprinelig var konstruert med dobbel registerkjede. På grunn av plassproblemer i motorrommet måtte de bygge de om til enkel kjede, noe som viste seg å være altfor spinkelt.
_________________
-02 Grand Voyager LX 2.4L
X -96 Dodge Grand Caravan ES 3.8L
X -99 Dodge Durango SLT+ 5.9L
Back to top
View user's profile Send private message
saab9523
Rekke-firer


Joined: 04 Feb 2012
Posts: 5

PostPosted: Thu Jan 24, 2013 12:56 am    Post subject: Reply with quote

svempa wrote:
Alle dieselmotorene i Voyager og Grand Voyager er levert fra VM...fra 2002 er dette en helt annen konstruksjon enn den som går fra 96-98 (reg kjede)og 98-2001 (reg tannhjul). Disse eldre er 8 ventilersmotorer med senterkam og støtstenger...den nyere fra 2002 er en Commonrail 16 ventilersmotor med overliggende kam og register reim, dette er en meget bra motor som det har vært veldig lite trøbbel med.

Har en 05 2.5 CRD. Har hatt problem med clutchen til AC'en. Var problemer å få fikset det, men etter noen verkstedsbesøk gikk det i orden.
Termostaten er også en svakhet, og min er ogå kaputt - står åpen hele tiden. Prøvde å bytte, men måtte gi opp pga. plassproblemer.
Ellers div. el-problemer, som dårlig kontakt i senterkonsoll og instrumentpanel, som kan gi uante resultater.
Hard clutch samt problem med synk-ringer i girkassen (kjent svakhet) gir en passe lastebilfølelse Cool
osv....
Back to top
View user's profile Send private message
69daytona
super_coupe


Joined: 28 May 2007
Posts: 534
Location: Goathouse, Modum

PostPosted: Thu Jan 24, 2013 9:33 am    Post subject: Reply with quote

Kjøp 3.3 bensin og kos dere med mer eller mindre problem fri motor Very Happy

Har kjørt 3.3 i 7-8 år nå ca 400.000km fordelt på to biler (3 med privat bilen)
Fyll bensin, bytt olje og gi gass Very Happy

Syns dere den bruker mye bensin? Lær og kjør bil!

Snit på service bilen er ca 1.1 med verktøy og deler i.
Det er basert på års snitt.

K-E
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
saab9523
Rekke-firer


Joined: 04 Feb 2012
Posts: 5

PostPosted: Fri Feb 01, 2013 10:44 am    Post subject: Reply with quote

69daytona wrote:
Kjøp 3.3 bensin og kos dere med mer eller mindre problem fri motor Very Happy

Har kjørt 3.3 i 7-8 år nå ca 400.000km fordelt på to biler (3 med privat bilen)
Fyll bensin, bytt olje og gi gass Very Happy

Syns dere den bruker mye bensin? Lær og kjør bil!

Snit på service bilen er ca 1.1 med verktøy og deler i.
Det er basert på års snitt.

K-E

Hvordan er det å bytte plugger og ev. toppakning på bakerste sylinder-rekke på disse motorene? Cool
Kjørte 10000 km i europa forrige sommer, med anslagsvis 33% i 130 km/t, ca. 33% i 80-100 km/t, og ca. 34% bykjøring: snittforbruk=0,7 l/mil.
Forskjell: 1,1-0,7=0,4 l/mil.
Jeg kjører årlig 1600 mil: 1600*0,4=640 liter mindre forbruk*15 kr/ liter = kr.: 9600,- mindre drivstoffutgift pr. år.
Så må vi justere div. for innkjøpspris, årsavgiftforskjell osv. osv.
Back to top
View user's profile Send private message
Bippe
Hemisfærisk aktiv


Joined: 09 Feb 2005
Posts: 357
Location: Horten

PostPosted: Sat Feb 02, 2013 3:44 pm    Post subject: Reply with quote

Veldig enkelt og god plass til å bytte di bakre pluggene. Du må bare komme deg under bilen. Topp pakning vet jeg ikke.
_________________
Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
69daytona
super_coupe


Joined: 28 May 2007
Posts: 534
Location: Goathouse, Modum

PostPosted: Sat Feb 02, 2013 7:48 pm    Post subject: Reply with quote

Vel nå snakker jeg om forbruk på dagligdags kjøring dvs med ca 600-800kg verktøy og deler i Oslo trafikk.

På ferie tur i sommer med Caravan i sverige 3-4000km ca 0.9 i forbruk.

For meg er ikke plugg bytte et problem jeg tar dem fra oven, men jeg er 193 på strømpene.

Jeg har heler ikke tatt noen topppakning på noen av mine.
Men har hørt om det.

Jeg er klar over at diesel går billigere. Men deler er dyrere.... Og det er generelt mer tull med dem. Og de lukter ille,bråker,går dårlig og blir seint varme på vinteren. (OG ER NOE JÆVLA DRITT FOR OSS MED ASTMA)


K-E
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Forhjulsdrift All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group