View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Plymelutten smallblock-poster
Joined: 23 Nov 2013 Posts: 18 Location: Fusa
|
Posted: Sat Nov 23, 2013 2:01 am Post subject: Startproblemer 440 |
|
|
Etter en fuktig (regn) tur sist helg e det bare problem med 440 fra 1972, den kan finne på å starte en sjelden gang og oppføre seg helt normalt, men kun når den vil, ellers er den død,,,,
den har 4 pin ECU, 1 hvit motstand, stifteløs fordeler og nyere coil, har målt spenningen, bateri 12.8v, coil 5.6v med tenning på og 9.2v i startpossisjon, med ECU contakten ute, er spenningen 11.4v på coil.
Har også målt spenning 5.6v på den brune kabelen fra tenningen med tenning i "on"pos, (alt tilkoblet)
Er helt døtt når jeg tørner men i det øyeblikk jeg slår av tenning kommer det som oftes en ettertenning "puff"
Noen tips om hvor jeg handler Mopar deler i Norge til min Barracuda
Hadde vært kjekt å få motoren i toppform igjen, slik at jeg kan fokusere videre på å få ett rustfritt understell, _________________ Mopar e Gøy
1972 Barracuda "Femi" |
|
Back to top |
|
|
69daytona super_coupe
Joined: 28 May 2007 Posts: 534 Location: Goathouse, Modum
|
Posted: Sat Nov 23, 2013 3:56 pm Post subject: |
|
|
Høres nesten ut som det er teningslåsen(bryteren din) at du ikke får strøm til tening i start posisjon?
K-E |
|
Back to top |
|
|
Plymelutten smallblock-poster
Joined: 23 Nov 2013 Posts: 18 Location: Fusa
|
Posted: Sat Nov 23, 2013 5:32 pm Post subject: |
|
|
69daytona wrote: | Høres nesten ut som det er teningslåsen(bryteren din) at du ikke får strøm til tening i start posisjon?
K-E |
Takker for svar
Den kan være en mulighet, den gir strøm men kansje ikke nok, fuktskade i et rele en eller annen plass kan også være mulighet,
Vil begynne med tenningslåsen å sjekke den, _________________ Mopar e Gøy
1972 Barracuda "Femi" |
|
Back to top |
|
|
moparman Hemisfærisk aktiv
Joined: 31 May 2005 Posts: 1250 Location: porsgrunn
|
Posted: Sat Nov 23, 2013 7:37 pm Post subject: |
|
|
Har du en hvit poselens motstand. Kan det være den. Er som regel 4 kontakter på den. Den ene kretsen går den på. Og den andre gir strøm når du drar på starteren. _________________ moparman
68 dodge charger
74 dodge B200 big block
76 dodge B200 maxi van big block
Massively Over Powered And Respected
chargernorway.com |
|
Back to top |
|
|
Plymelutten smallblock-poster
Joined: 23 Nov 2013 Posts: 18 Location: Fusa
|
Posted: Sat Nov 23, 2013 11:24 pm Post subject: |
|
|
moparman wrote: | Har du en hvit poselens motstand. Kan det være den. Er som regel 4 kontakter på den. Den ene kretsen går den på. Og den andre gir strøm når du drar på starteren. |
Har den enkle med 2 kontakter,
ser no at tenningslåsen lever sitt eget liv så jeg regner med det er den som har tatt kveld Har bestilt ny gjennom E-Bay.
No har neste problem dukket opp ..... hvordan bytte tenningslås !!!!!!!
Har skrudd av rattet, løsnet sentermutter og der stopper det,,,, ser det er 2 hull til å skru inn skrue for å presse ut neste del av hubb men den skruen har jeg ikke, Forslag mottas med stor taknemlighet _________________ Mopar e Gøy
1972 Barracuda "Femi" |
|
Back to top |
|
|
moparman Hemisfærisk aktiv
Joined: 31 May 2005 Posts: 1250 Location: porsgrunn
|
Posted: Sun Nov 24, 2013 2:32 pm Post subject: |
|
|
Greit og vite åssen bil det er. Og model _________________ moparman
68 dodge charger
74 dodge B200 big block
76 dodge B200 maxi van big block
Massively Over Powered And Respected
chargernorway.com |
|
Back to top |
|
|
69daytona super_coupe
Joined: 28 May 2007 Posts: 534 Location: Goathouse, Modum
|
Posted: Sun Nov 24, 2013 3:03 pm Post subject: |
|
|
72 barracuda?? Sikkert. |
|
Back to top |
|
|
Plymelutten smallblock-poster
Joined: 23 Nov 2013 Posts: 18 Location: Fusa
|
Posted: Sun Nov 24, 2013 3:09 pm Post subject: |
|
|
69daytona wrote: | 72 barracuda?? Sikkert. |
Jepp 1972 Barracuda 318cid med ettermontert 440,
alt el anlegg virket helt greit før den fuktige turen sist helg,
fant denne linken om hvordan ta av rattet og hub http://www.youtube.com/watch?v=TF9bpPX2z7U _________________ Mopar e Gøy
1972 Barracuda "Femi" |
|
Back to top |
|
|
mr.brudevoll Go wing
Joined: 24 Sep 2009 Posts: 67 Location: Ulsteinvik
|
Posted: Sun Dec 01, 2013 4:59 pm Post subject: |
|
|
Får ofte høg temp i motorrom med elefant-motor spesielt om den har headders...
Då kan man lett "koke" coilen....som kan gi intermittent funksjons-feil.
Har du muligheit til å låne ein coil og forsøke ? |
|
Back to top |
|
|
Plymelutten smallblock-poster
Joined: 23 Nov 2013 Posts: 18 Location: Fusa
|
Posted: Mon Dec 02, 2013 12:28 am Post subject: |
|
|
mr.brudevoll wrote: | Får ofte høg temp i motorrom med elefant-motor spesielt om den har headders...
Då kan man lett "koke" coilen....som kan gi intermittent funksjons-feil.
Har du muligheit til å låne ein coil og forsøke ? |
Har headder og temperaturen vil være hot.. Coilen kan være gåen av den grunn.
Etter å ha googlet +++ konklusjon: tenningslås er deffekt, kutter ikke startspenningen etter start, ECU og coil blir da overopphetet og deffekt.
Venter på ny tenningslås, har ny ECU og resistor (2 pin), Coil skal eg klare å skaffe til eg får tenningslåsen. venter i spenning _________________ Mopar e Gøy
1972 Barracuda "Femi" |
|
Back to top |
|
|
Plymelutten smallblock-poster
Joined: 23 Nov 2013 Posts: 18 Location: Fusa
|
Posted: Mon Dec 02, 2013 11:24 pm Post subject: |
|
|
Bytta ECU og resistor i dag, kuttet ledninger fra tenningslås og tjuvkoblet på gamlemåten
Startet og brummer greit, liten prøverunde blei det også
FRISKEMELDT _________________ Mopar e Gøy
1972 Barracuda "Femi" |
|
Back to top |
|
|
|