Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

93 Chrysler Town&Country 3,3 fusketrøbbel

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Forhjulsdrift
View previous topic :: View next topic  
Author Message
93T&C
Rekke-firer


Joined: 26 Nov 2013
Posts: 5

PostPosted: Tue Nov 26, 2013 12:39 pm    Post subject: 93 Chrysler Town&Country 3,3 fusketrøbbel Reply with quote

Har en 93 Chrysler T&C 3,3. Nettopp skiftet girkasse, og bilen har vært gull ellers. MEN: Etter bytte av kasse, har ting oppført seg rart. Når bilen er kald, starter den perfekt, går pent, alt er OK. Jeg kjører avgårde, bilen trekker og girer som den skal, ingen ulyder. Så, etter noe tid, etter at motoren er varm og alt ellers er velfungerende, begynner den å rykke. Det kan skje alt fra 10 minutter til 20-30 minutter etter oppstart. Jeg ser det først ved at turteller hopper et tidels sekund, så begynner rykking (føles egentlig som kondensproblem). Det kan pågå litt (10 sek-1 min), så forsvinner det i lengre eller kortere tid. Så kommer det garantert igjen etterhvert. Når jeg kjører smått, kan den også stoppe som følge av dette. Turteller hopper mye når det pågår, akkurat som om kassa skulle skiftet ned til 1. gir et ørlite tidels sekund. Det virker riktignok ikke som om det er tilfelle, da det skjer også i 1. gir, selv om jeg kanskje ikke opplever like mye turtellerjokking da. Jeg har dessuten ikke registrert at turtallet faktisk endrer seg (altså har jeg ikke hørt rusing), det virker heller som om motoren ikke får bensin eller slutte å tenne det tidels sekundet.

Hentet bilen i Lillestrøm i går, kjørte igjennom Oslo, fikk rykking i Festningstunnelen, bilen stoppet i fart på Bygdøy (fikk kærret meg inn på avkjøringa og trillet såvidt opp på fortauet). Ringte girkassemontør, som mente at det var kjøleproblem i bilen. Kjølevifta i bilen startet ikke, så han hadde lagt opp ledning med bryter. Det skulle funke. Jeg fikk start på bilen etter fem minutter (ville ikke starte først) og satt på vifta. Kjørte avgårde, og fikk rykking igjen. Stoppet i Asker, inn på bensinstasjon, fylte på litt vann, og ventet litt. Bilen gikk hele tida da. Slo av vifta (temp.måler hadde vært stabil (og med rett temp) både med og uten vifte, kan heller ikke helt skjønne at denne vifta skal ha effekt når man kjører i 80-90 km/h i minusgrader). Kjørte avgårde, kom meg helt til avkjøring Tønsberg (8-9 mil?) med sporadisk rykking, men da kjørte jeg over en asfaltskjøt, det humpet, bilen rykket, så rykket det mer, og bilen døde i 80 km/h. Fikk start etter et par minutters venting, og så startet kaoset: Hadde da en knapp mil igjen å kjøre, og dette tok nærmere en time, stadige stopp. Det var da småkjøring med mye bremsing etc, og tanken var under kvartfull.

Jeg lurte i utgangspunktet på om dette kunne være kondens. Litt rart er det da at den er helt fin når den er kald, for så å tulle når den blir varm(?). Jeg fylte på 40 liter bensin og en flaske med drivstofftilsetning (rens av innsprøytningssystem) etter et par timer, og kjørte av gårde på nytt. Like fin i starten, og alt velfungerende. Kjørte en "langtur" på 10-15 min i ca 60 km/h (jevn fart), kjørte av veien, snudde (måtte rygge og knote litt), og kjørte deretter avgårde på nytt. Guess what: Rykketirykk. Akkurat som om det ble tullball da jeg endret turtall/gir og det humplet litt i veien/skvalpet i tanken. Denne gangen stoppet den ikke, og jeg kom meg hjem uten problem, annet enn rykking nå og da. Tok en kickdown for å teste, og da var det helt krise, med skikkelig jo-jo effekt. Likevel stoppet den ikke denne gangen. Det gjorde den derimot da jeg stoppet for å handle litt helt mot slutten av turen. Jeg parkerte, handlet i 3 min, gikk ut, startet bilen, turtallet var noe snodig (noe lavt, hørtes nesten ut som den ikke gikk på alle 6, iallfall gikk den ikke helt reint), satte i revers, rygget, satte i Drive, kjørte fremover, og da stoppet motoren. Dette skjedde igjen, men nå var motoren helt grei å starte igjen. Kjørte de siste par hundre meterne hjem med god fart for evt å kunne trille inn.

Så kommer da spørsmålet: Hva kan dette være? Ingen tegn til vann i olja. Litt "grums" i kjølevannet da jeg fylte på, dette var muligens rusk eller gammel kjølevæske, da jeg ikke så noe til det i går kveld. Temperaturmåler viser jevn og rett temp. Oljetrykket er OK, selv om det viste litt lavt i starten, dog innenfor hva som er akseptabelt. Ingen Check Engine, men har foreløpig ikke lest ut feilkoder. Bilen stod i noen måneder før den ble hentet for girkasseskift. Jeg mistenkte først at det var noe tull med det elektriske til kassa, men vet ikke. Tidligere har det forsvunnet noe vann fra ekspansjonstanken/radiator, men det har vært sånn ganske lenge, og det er ikke mye.

Dette er en Town&Country. Er kassene til G. Voyager kompatible med denne? Kassa som ble satt inn var nemlig en nyoverhalt som satt i en g. voyager delebil fra 92. Min er 93, men ble produsert i 92. Hjernen til kassa ble ikke bytta. Kan det være noe el. tullball i forhold til kassa?

Hva med bensinpumpe? Er dette sannsynlig? Virker som den får "bensinkutt" når rykkinga skjer, men det kan like godt være tenningskutt som følge av en eller annen sensor.

Og hva med toppakning, er dette sannsynlig? Tror ikke det har sammenheng,men det kan sies at det fremre varmeapparatet ikke fungerer særlig, mens det bakre er gull.

Når bilen stopper, må jeg ofte vente noen minutter (2-3) før den starter igjen. Da kan den begynne å rykke igjen relativt raskt, men også gå lenger uten store problemer. Temp er hele tida OK ifølge måler. Hører heller ikke antydning til koking når den stopper, hvis kjøling skulle være problemet.

Nå håper jeg ikke jeg har blåst tusener på kassa for så å måtte kassere bilen.... Tips anyone?
Back to top
View user's profile Send private message
69daytona
super_coupe


Joined: 28 May 2007
Posts: 534
Location: Goathouse, Modum

PostPosted: Tue Nov 26, 2013 9:32 pm    Post subject: Reply with quote

Hadde noen av de samme problemene med min 91 caravan for noen år siden.

Prøvde og bytte bensin filter det hjalp litt, men måtte bytte pumpe.

Min erfaring foruten denne bilen er at chrysler pumper starter med jojo bensinmåler (dvs viser tom når du har brukt 20-30 liter osv.)og etter en stund er det game over. Men da på alle andre har det vært ingen bensin frem.

Gir kassene er like.

K-E
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
93T&C
Rekke-firer


Joined: 26 Nov 2013
Posts: 5

PostPosted: Thu Nov 28, 2013 11:01 am    Post subject: Reply with quote

Jeg heller mot benisnpumpe, også jeg. Andre alternativer ser mer og mer usannsynlige ut. Har nå kjøpt pumpe og forsøker montering så snart den er i hus. Så får vi se hvordan det blir. Har for øvrig ikke vært noe tullball med bensinmåleren i mitt tilfelle.
Back to top
View user's profile Send private message
93T&C
Rekke-firer


Joined: 26 Nov 2013
Posts: 5

PostPosted: Mon Mar 10, 2014 12:11 pm    Post subject: Reply with quote

Da var det ikke bensinpumpe. Den er nå byttet, uten resultat. Det tok litt lenger tid enn først antatt, ettersom jeg har kjørt bare småturer, og da har bilen funket bra, men nå tok jeg jobben, og den var rett og slett mislykket. Så da er det på'n igjen: Hva kan dette være? Har fylt tanken helt full, og det har ingen effekt. Altså kan/bør det ikke være kondens. Det er ingen feilkoder, annet enn et eller annet relè til AC. Bilen går rent og pent inntil dette plutselig skjer; altså hopping på turteller med påfølgende motorstopp. Kan ofte starte igjen uten problem rett etterpå, men da kommer problemet tilbake relativt raskt, og etter å ha kjørt noen få hundre meter, skjer det igjen. Når det så har pågått tre-fire ganger, er bilen vond å få start på. Må gjerne vente noen minutter, så kan jeg starte og kjøre på nytt. Da tar det kortere tid før det skjer igjen, men jeg kan gjerne kjøre noen km, litt avhengig.

Altså virker det unektelig som om det har noe med varme å gjøre. Kanskje i sammenheng med fukt i en eller annen elektrisk sak. Det er vel elektrisk tenning på denne, pluggene er iallfall koblet til en firkantet modul, som vel er fordeler/coil i et. Kan det være denne som er feilen? Noen andre idèer?
Back to top
View user's profile Send private message
odd arve
Bigblock


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 94
Location: sirevåg rogaland

PostPosted: Tue Mar 11, 2014 7:52 pm    Post subject: Reply with quote

hei
har du prøft og skifte plugger og plugg kabler?
Back to top
View user's profile Send private message
93T&C
Rekke-firer


Joined: 26 Nov 2013
Posts: 5

PostPosted: Wed Mar 12, 2014 11:03 am    Post subject: Reply with quote

Nei, det har jeg ikke, men den bør vel ikke stoppe av en sylinder som ikke tenner? Jeg kjørte i typ 80 her forleden dag da den stoppet, turtallet var da rundt 2000. Jeg kan jo uansett bytte, for det kan være greit i alle tilfelle.

Jeg tok av kontakten til coilen/tenningsmodulen her i går, for å drive ut evt fukt. Oppdaget da at hun-siden (som går til strøm/ECU) hadde "noe" i det ene kontakthullet. Hadde ikke inspeksjonspeil tilgjengelig, så jeg kunne ikke se om den ene han-tappen var knekt på coilen, men kan dette være nok til at symptomene skjer? Jeg antar det skal være fire tapper på coilen?

Oljetrykket gir meg litt hodebry også. Hvorfor er det lavt på starten, og så plutselig blir det høyt (det vil si, det blir "normalt høyt")? Det burde jo være høyt på starten, så falle gradvis etterhvert. Har riktignok kjørt en "flush" i forkant av girkassebytte, skiftet også til mineralsk olje (kjørt syntetisk tidligere), men oljetrykket burde vel bare bli høyere i starten uansett? Og først lavt, for så å plutselig bli normalt (ikke gradvis), det høres jo ikke rett ut? Har ikke avlest trykket annet enn på instrumentpanel

I tillegg har jeg, ved et par anledninger, oppdaget at kjørecomputeren faller ut. Periodisk feil, computeren kommer tilbake av seg selv.

I tillegg funker ikke bakre vipp-ut vinduer lenger (elektrisk), og bakvisker fikk turbofart og røyk sikringen.

Are they all connected? Lukter det jordingsfeil her?
Back to top
View user's profile Send private message
93T&C
Rekke-firer


Joined: 26 Nov 2013
Posts: 5

PostPosted: Wed May 07, 2014 2:41 pm    Post subject: Reply with quote

Yahoo. Det var veivsensor. Problem solved!
Back to top
View user's profile Send private message
challenger
340 SixPack


Joined: 07 Jan 2005
Posts: 1753
Location: Hvam

PostPosted: Wed May 07, 2014 9:22 pm    Post subject: Reply with quote

Bra det løste seg Smile
_________________
A beer is 5 short of a six-pack
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Forhjulsdrift All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group