Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

68 Baracuda
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Din egen Mopar
View previous topic :: View next topic  
Author Message
69GTS
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Feb 2007
Posts: 1138
Location: Bergen

PostPosted: Sat Jul 20, 2013 8:12 pm    Post subject: Reply with quote

Ser ut som det er brukt alle de "rette" delene i dette bygget.
Jeg tror det er et par ting som du må passe på for å få den til å "vare".

1. Max rpm på denne motoren med 4,15" i slag er nok 6500rpm.
2. Riktig Valve Lash er superviktig med med mekanisk kam, det bør sjekkes / justeres gjerne 2 ganger i året.

Så det er nevnt også denne motoren tåler ikke noe NOS Smile

_________________
72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
View user's profile Send private message
Zigma
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Oct 2008
Posts: 255
Location: Norway->Trondheim->Buvika

PostPosted: Sun Jul 21, 2013 1:11 pm    Post subject: Reply with quote

69GTS wrote:
Ser ut som det er brukt alle de "rette" delene i dette bygget.
Jeg tror det er et par ting som du må passe på for å få den til å "vare".

1. Max rpm på denne motoren med 4,15" i slag er nok 6500rpm.
2. Riktig Valve Lash er superviktig med med mekanisk kam, det bør sjekkes / justeres gjerne 2 ganger i året.

Så det er nevnt også denne motoren tåler ikke noe NOS Smile


hiu

tja "rette" delene Confused Når det gjelder Indy så har ikke de noe godt rykte usa ser jeg, men det dreier stort sett om service og råd. Og det er jo noe jeg bryr meg lite om her på berget Very Happy

Når det gjelder Hughes engines så har jeg ikke funnet noe god eller dårlig kritikk.

Men uansett med så forholdsvis hard trim så er vell ingenting bare bolton.

Slaget på veiva er 4.180" (ikke bekreftet ved måling enda)

RPM 6.500 limit whay ? Shocked
Her er ventilstyret jeg trolig kommer til og bruke, noe jeg vill tro skulle tåle mere en 6.5k rpm ved riktig oppsett
http://www.summitracing.com/parts/csp-s70016zik
Back to top
View user's profile Send private message
69GTS
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Feb 2007
Posts: 1138
Location: Bergen

PostPosted: Sun Jul 21, 2013 5:32 pm    Post subject: Reply with quote

Slaglengden / stempelhastigheten begrenser max rpm.
Vippetøy / ventilfjærer spiller også inn men er ikke begrensende.
(Standard Mopar vippetøy henger fint med til 6000rpm)
Støtstang motorer generelt er ikke noe scoop når det gjelder mye turtall.

Stempelvekten er lav så det er ikke noe problem å få fart på stemplene.

_________________
72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
View user's profile Send private message
Zigma
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Oct 2008
Posts: 255
Location: Norway->Trondheim->Buvika

PostPosted: Sun Jul 21, 2013 10:09 pm    Post subject: Reply with quote

Hei 69GTS

Jeg betviler på ingen måte dine teorier/kunnskaper og det med stempelhastighet har nok helt klart en avgjørende rolle på rpm limit

Synes forøvrig det er inspirerende at du bryr deg og kommer med innspill Smile

Lit om hvordan det var og kjøre med denne motoren:
Ujevn gange fra 1500 - 3000 rpm jaget lit mellom 3000 - 4000 rpm komm som ei kule med full gass over 4000 jo nærmere 7000 det sintere ble den.

Helt etter min smak egentlig Shocked

Men frågan er bør jeg gå ned på kam for og få en mer holdbar motor.

PS. har du eller noen andre innspill på moding av smøresystemet så fyr løs Wink
Back to top
View user's profile Send private message
69GTS
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Feb 2007
Posts: 1138
Location: Bergen

PostPosted: Mon Jul 22, 2013 11:09 am    Post subject: Reply with quote

Zigma wrote:
Hei 69GTS

Jeg betviler på ingen måte dine teorier/kunnskaper og det med stempelhastighet har nok helt klart en avgjørende rolle på rpm limit

Synes forøvrig det er inspirerende at du bryr deg og kommer med innspill Smile

Lit om hvordan det var og kjøre med denne motoren:
Ujevn gange fra 1500 - 3000 rpm jaget lit mellom 3000 - 4000 rpm komm som ei kule med full gass over 4000 jo nærmere 7000 det sintere ble den.

Helt etter min smak egentlig Shocked

Men frågan er bør jeg gå ned på kam for og få en mer holdbar motor.

PS. har du eller noen andre innspill på moding av smøresystemet så fyr løs Wink


Hei
jeg er ingen expert, er vel bare litt mer enn normalt intresert Smile
De tingene jeg har skrevet er vel bare tips og ikke noe mere, det var gjerne litt kort og dermed kunne se ut som det var opplest og vedtatt, men det var ikke meningen.

Alt jeg har kan har jeg lært av egne og ikke minst andres erfaringer og det er det som gjør det gøy å delta på forumer som dette. Så dine erfaringer taes imot med åpne armer, tror ikke det er så mange andre om noen her som har en 426cid small block.

Cato

_________________
72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
View user's profile Send private message
69GTS
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Feb 2007
Posts: 1138
Location: Bergen

PostPosted: Sat Oct 26, 2013 11:37 am    Post subject: Reply with quote

Hvordan går det her, er det noen fremdrift?
_________________
72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
View user's profile Send private message
Zigma
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Oct 2008
Posts: 255
Location: Norway->Trondheim->Buvika

PostPosted: Sat Oct 26, 2013 11:08 pm    Post subject: Reply with quote

Heisan

Nja jo lit fremdrift er det jo, men da sesongen er over så har jeg det ikke så travel. Har handlet ny kamm og lager + pakninger, kommer trolig til og bruke samme vippearmer men med nye støtstenger (etter lengde sjeking)

Blir vel så leverer bloka til linjehoning da jeg synes det var antydning til skev slitasje på bakerste rammelager, og lagerbokker skal maskineres til identisk høyde for korekt montering av forsterkerramme i bundelen.

Har også handlet tenningsmodul med rpm. limiter, kan være lurt med en motor så "hissig" på turtall Cool
Back to top
View user's profile Send private message
Zigma
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Oct 2008
Posts: 255
Location: Norway->Trondheim->Buvika

PostPosted: Sun Mar 09, 2014 4:58 pm    Post subject: Reply with quote

Ja da har jeg begynt og pusle lit med strokeren min igjen. Banket ut kam lager i dag, så nå gjenstår den siste grundige rengjøring før sammensetting.

Men det er en ting jeg funderer lit på, er det overkill med geardrive på registeret eller en nødvendighet for og få perfekt timing ?

Funderer på dette settet her http://chucker54.stores.yahoo.net/geardrive1.html

_________________
1968 Plymouth Barracuda
1967 Plymouth Valiant
1988 Dodge Ram D150
2007 Jeep Patriot
1994 Chevrolet G30
Back to top
View user's profile Send private message
Zigma
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Oct 2008
Posts: 255
Location: Norway->Trondheim->Buvika

PostPosted: Sun Apr 06, 2014 9:39 pm    Post subject: Reply with quote

Man tror man har så god tid når det er vinter, men så plutselig så blir det travel læll Wink

Jada går no fremover da, skulle sette inn stempler i dag men det viste seg at jeg hadde fått feil lager Sad



DSCN0097.JPG
 Description:
 Filesize:  95.77 KB
 Viewed:  22150 Time(s)

DSCN0097.JPG

Klick here to see the Image in full size.




_________________
1968 Plymouth Barracuda
1967 Plymouth Valiant
1988 Dodge Ram D150
2007 Jeep Patriot
1994 Chevrolet G30
Back to top
View user's profile Send private message
69GTS
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Feb 2007
Posts: 1138
Location: Bergen

PostPosted: Mon Apr 07, 2014 8:21 am    Post subject: Reply with quote

Ser bra ut Smile
Har samme girdlen på 408/W2 motoren min.
Lurer egentlig på om det er så mye hjelp i, syns BB girdelen ser mye bedre ut da den er skrudd i selve blokken, da virker det som det er mere menig i det.

_________________
72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
View user's profile Send private message
Zigma
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Oct 2008
Posts: 255
Location: Norway->Trondheim->Buvika

PostPosted: Mon Apr 07, 2014 5:50 pm    Post subject: Reply with quote

Heisan


Tja om den Girdelen hjelper så my er jeg lit usikker på selv, men den var nå der når jeg kjøpte bilen med motoren Wink

Men jeg ser den anbefales av Hughes Engines. Her er kittet som står i motoren http://www.hughesengines.com/Index/products.php?browse=category&level0=U21hbGwgQmxvY2siTEEiIDI3MywzMTgsMzQwIGFuZCAzNjAgZW5naW5lcw==&level1=MzYwLzQyNiBTdHJva2VyIEtpdA==&partid=23812


Det begynner vertfall og klø i høyre foten Laughing VÅR NO

_________________
1968 Plymouth Barracuda
1967 Plymouth Valiant
1988 Dodge Ram D150
2007 Jeep Patriot
1994 Chevrolet G30
Back to top
View user's profile Send private message
Zigma
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Oct 2008
Posts: 255
Location: Norway->Trondheim->Buvika

PostPosted: Tue Jul 15, 2014 10:37 am    Post subject: Reply with quote

Huiay

Ser det er ganske rolig på forummet for tiden Forbanna Facebook Wink

Hehe ting tar tid og planer endres, enda ikke ferdig med stroker motoren min. Bunndelen er ferdig montert og ved nærmere studering av toppene så ser jeg at eksos og innsug ventiler har forskjellig lengde ? ka faen €#%%#€

Bruke støtstenger med forskjellig lengde på inn/ut eller demontering og full gjenomgang av toppene ?


Men uanset ja planer forandres så nå skal 318 motoren min fra Valianten i Barracudaen da den bilen er bedre stand og mere original en Vallen. Så da får Vallen stroker motoren når den engang blir ferdig Wink

_________________
1968 Plymouth Barracuda
1967 Plymouth Valiant
1988 Dodge Ram D150
2007 Jeep Patriot
1994 Chevrolet G30
Back to top
View user's profile Send private message
69GTS
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Feb 2007
Posts: 1138
Location: Bergen

PostPosted: Sat Jul 19, 2014 10:15 am    Post subject: Reply with quote

Enig I det Facebook stjeler nok en del av interessen for diverse forum Sad

Mye forskjell på lengden på ventilene?
Er det fysisk forskjell på lengden eller sitter de ulikt i setene?
Blir jo vanskeligere å få perfekt geometri på vippe armene når det er ulik lengde og så blir det ulikt setetrykk på fjærene.

_________________
72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Din egen Mopar All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3
Page 3 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group