View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
MrWalker Rekke-firer
Joined: 23 Jul 2014 Posts: 5
|
Posted: Wed Jul 23, 2014 1:28 pm Post subject: Vibrasjoner i Chrysler Grand Voyager |
|
|
Hei!
Har sett noen rapporter som ligner, men bare lurte på om noen kan hjelpe meg med litt diagnostisering her!
Min gamle 98 Chrysler Grand Voyager vibrerer av og til ganske kraftig når jeg kjører mellom 80 og 90 km/t. I hastigheter over og under dette er det ingen vibrasjoner. Dette er en 2.4l bensin med automatgir. Har lest om styreenhet på gearkasse som kan skape vibrasjoner i forbindelse med lockup, kan det være dette jeg opplever? Har ellers ingen problemer med bilen.
Noen som har erfaring? Er det evt dyrt og vanskelig å skifte denne styreenheten?
Mvh
Jon-Inge |
|
Back to top |
|
|
69daytona super_coupe
Joined: 28 May 2007 Posts: 534 Location: Goathouse, Modum
|
Posted: Wed Jul 23, 2014 6:05 pm Post subject: |
|
|
Har du prøvd og finne flere likheter mellom vær gang det oppstår?
Er ikke helt overbevist om at det er lockup funksjonen. Men ikke helt sikker.
(41 girkassene bruker lockup i flere gir.)
Under normal kjøring?
Har du kontrollert at alle hjula er i balanse?
Har du risting når du akselererer med full kraft?
K-E
(Er ikke mekaniker, men har noen hundre tusen km med voyager/caravan) |
|
Back to top |
|
|
MrWalker Rekke-firer
Joined: 23 Jul 2014 Posts: 5
|
Posted: Wed Jul 23, 2014 6:24 pm Post subject: |
|
|
Hei og takk for svar!
Det forekommer under normal kjøring. Hjulene er avbalansert. Og spissing er justert.
Det virker som om vibrasjonene er kraftigere om jeg akselererer fort opp til 85 km/t, mens de kan være relativt ubetydelige om jeg akselererer forsiktig opp. De virker å være rimelig konstante i den forstand at det som oftest vibrerer i 85. Akselererer jeg over 90 forsvinner de, og bilen kjører helt fint uten vibrasjoner i 95 og oppover. Den starter fint hver gang uten noe problem.
Har ikke funnet noe mer mønster på det. Om jeg kommer til 85 ovenfra eller nedenfra spiller mindre rolle. Det vibrerer rundt 85.
Tanker? |
|
Back to top |
|
|
panther pink Hemisfærisk aktiv
Joined: 05 Feb 2011 Posts: 260 Location: Skedsmokorset
|
Posted: Wed Jul 23, 2014 10:42 pm Post subject: |
|
|
Kan være converteren din som er i ferd med å takke for seg eller muligens drivakseler som er slitt. _________________ 04 PT Cruiser Limited Edition |
|
Back to top |
|
|
MrWalker Rekke-firer
Joined: 23 Jul 2014 Posts: 5
|
Posted: Thu Jul 24, 2014 10:11 am Post subject: |
|
|
Takk for svar!
Vet ikke helt hva converteren er... er det omfattende å skifte evt.? Hva er de klassiske symptomene?
Og drivakslinger... burde ikke de gi litt andre signaler i tillegg, og burde det ikke gjelde ved flere hastigheter?
Dette er veldig lokalisert til ca. 80-85-90 km/t, over og under dette er det ingen antydning til vibrasjoner. Når det er på sitt aller verste, kan det høres ut som det slår i bilen og hele bilen rister. Men vi har kjørt 500 mil med denne bilen i sommer, og for det meste er vibrasjonene ganske svake til moderate, og ikke så veldig plagsomme i det hele tatt. Det er ikke spesielle vibrasjoner i ratt eller pedaler, det er hele bilen som vibrerer. Det er litt underlig...
Bilen er gammel, kjøpt for 15.000 til sommerbruk i år, og den har egentlig tjent sin hensikt, men vil gjerne forsøke å finne ut av det litt mer hvis jeg evt. prøver å selge bilen. Og hvis det er enkelt å fikse, så kunne jeg jo fikset det så klart... |
|
Back to top |
|
|
MrWalker Rekke-firer
Joined: 23 Jul 2014 Posts: 5
|
Posted: Thu Jul 24, 2014 10:31 am Post subject: |
|
|
hmmmmm
Høres ut som det er rett, at det kan være converteren (eller kassa) som er iferd med å ta kvelden.
http://www.vehiclesdefined.com/transmission-shudder-and-how-to-fix-it/
Høres ut som det jeg har, bare at min rister hele tiden i 85km/t. Men verst hvis jeg drar på før jeg kommer dit -> varmere fluid -> større problem.
Konklusjon: Får vurdere å skifte girolje og se om det fikser saken.... ellers får vi bare kjøre bilen til den stopper av seg selv, tror jeg
Dette vil nok være dødsdommen for bilen. Uaktuelt å bruke mye penger på den. Men den har gjort jobben sin, kanskje flaks at den gikk hele sommeren?! |
|
Back to top |
|
|
panther pink Hemisfærisk aktiv
Joined: 05 Feb 2011 Posts: 260 Location: Skedsmokorset
|
|
Back to top |
|
|
69daytona super_coupe
Joined: 28 May 2007 Posts: 534 Location: Goathouse, Modum
|
Posted: Thu Jul 24, 2014 4:27 pm Post subject: |
|
|
Husk og ikke overfyll kassa og bruk kun ATF +4 olje.
Vist ikke dør den fort.
K-E |
|
Back to top |
|
|
MrWalker Rekke-firer
Joined: 23 Jul 2014 Posts: 5
|
Posted: Mon Jul 28, 2014 11:11 am Post subject: |
|
|
Takk!
Ja, har lest den andre vibrasjonstråden
Tror ikke vi har lyst til å gå igang med en så omfattende rehabilitering av denne bilen som er gjort der. Men ser jo at det kan være flere kilder til vibrasjoner, så mulig at det blir litt mer feilsøking før vi konkluderer med at kassa er gåen!
Tenkte å undersøke med et automatgir-verksted her i Bergensområdet før vi gjør noe mer, og evt også lar de skifte girolje så det blir rett. Kan være verdt det... selv har jeg lite mekaniker-kompetanse!
Takk for hjelp! |
|
Back to top |
|
|
|