Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Potensiale i en 318 motor?

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mach1frh
Bigblock


Joined: 15 Nov 2005
Posts: 96
Location: Egersund

PostPosted: Tue Oct 22, 2013 9:21 am    Post subject: Potensiale i en 318 motor? Reply with quote

Hei!

Har en 72 Duster med 74 mod 318 motor. Det meste nærmer seg nytt på bilen, men jeg føler ikke de 170 hestene motoren skal yte står helt i stil til bilen forøvrig Laughing .

Da lurer jeg på. Er denne motoren noe å bygge videre på? Har ikke de største målene foreløpig, men over 250HK hadde vært hyggelig Very Happy . Noen som har noen idéer, tips eller triks til hvordan dette kan la seg ordne uten at det nødvendigvis trenger å koste så mye? Planen er å kjøre noen sesonger med denne motoren, og kanskje kjøpe meg en 408 stroker etterhvert.

Alle tips mottas med takk Very Happy

Mvh
Fredrik Haavarsen

_________________
1972 Plymouth Duster
Back to top
View user's profile Send private message
69daytona
super_coupe


Joined: 28 May 2007
Posts: 534
Location: Goathouse, Modum

PostPosted: Wed Oct 23, 2013 6:23 am    Post subject: Reply with quote

Cam, topper, innsug, forgasser og exhaust.

Med et ønske om 250 kan du kanskje la toppene være.

340 S cam eller tilsvarende. Ikke noe poeng i og over cam'e

340/360 innsug. Evt. Edelbrock rpm

En 4 ports forgasser

340 manifolder evt. Headers.

Men du må huske på at med mere power kommer også behovet for sterkere gir kasse og bakaksel. Kanskje ikke et stort problem med en liten oppfriskning men på en 408.....

K-E

_________________
1964 Fargo D400
1966 Imperial Crown
1966 Imperial Crown
1970 Dodge Dart
1970 Dodge Coronet
1979 Plymouth Volare
1997 Dodge Ram 2500
1998 Jeep Gr. Cherokee
2003 Dodge Gr. Caravan
2004 Chrysler Gr. Voyager
2005 Dodge Ram SRT
2005 Dodge Durango
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
69daytona
super_coupe


Joined: 28 May 2007
Posts: 534
Location: Goathouse, Modum

PostPosted: Wed Oct 23, 2013 6:32 am    Post subject: Reply with quote

Det er en forutsetning at bunn delen er ok!

Er egentlig ikke noe problem og få mye power i en 318

Veit om flere bygg på langt over 600hk uten turbo/kompressor eller gass.
Men de er vel neppe veldig gatevenlige.

_________________
1964 Fargo D400
1966 Imperial Crown
1966 Imperial Crown
1970 Dodge Dart
1970 Dodge Coronet
1979 Plymouth Volare
1997 Dodge Ram 2500
1998 Jeep Gr. Cherokee
2003 Dodge Gr. Caravan
2004 Chrysler Gr. Voyager
2005 Dodge Ram SRT
2005 Dodge Durango
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mach1frh
Bigblock


Joined: 15 Nov 2005
Posts: 96
Location: Egersund

PostPosted: Wed Oct 23, 2013 7:54 am    Post subject: Reply with quote

Takker for svar Smile

Dette rimer med det jeg har tenkt selv. Får lete litt rundt og se hva jeg finner. Ser bla. at de fleste store deleforhandlere har "combo-kits" med innsug, forgasser og kammer. Kan kanskje være et greit alternativ?


Når det gjelder girkassa så er dette en 904. Er fullstendig klar over at den ikke er den sterkeste, og i kombinasjon med en 408 vil den neppe vare lenge. Men jeg håpte den kunne håndtere en liten oppfriskning av 318-motoren ganske greit?

Bakakselen er en 8-3/4 med org. sperre/diff. Usikker på utveksling, men dette er vel ikke den værste akselen?

Fredrik

_________________
1972 Plymouth Duster
Back to top
View user's profile Send private message
69daytona
super_coupe


Joined: 28 May 2007
Posts: 534
Location: Goathouse, Modum

PostPosted: Wed Oct 23, 2013 3:58 pm    Post subject: Reply with quote

Combo kit er sikker bra. Da får du forhåpentlig vis ting som passer sammen.

Vist kassa ikke er veldig sliten går det sikkert veldig bra. Ta service på den og husk og legge etter banda. Det er veldig viktig.

8 3/4 er definitivt ikke en dårlig aksel. Så lenge du ikke har sliks skal ikke den by på noe problem.

K-E

_________________
1964 Fargo D400
1966 Imperial Crown
1966 Imperial Crown
1970 Dodge Dart
1970 Dodge Coronet
1979 Plymouth Volare
1997 Dodge Ram 2500
1998 Jeep Gr. Cherokee
2003 Dodge Gr. Caravan
2004 Chrysler Gr. Voyager
2005 Dodge Ram SRT
2005 Dodge Durango
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mach1frh
Bigblock


Joined: 15 Nov 2005
Posts: 96
Location: Egersund

PostPosted: Thu Oct 24, 2013 12:34 am    Post subject: Reply with quote

Høres greit ut Smile.

Du nevnte 340-topper. Har lest og hørt tidligere at disse skal hjelpe godt på 318-motoren. Jeg har vært gjennom mange rare nettsider, men har ennå ikke funnet noen som selger disse. Er de vanskelige å få tak på? Hvordan er det evt. å bearbeide orginaltoppene for en som kan slikt, noe å hente der?

Og selvfølgelig, tusen takk for hjelp og veiledning, det blir satt pris på Smile. Etter 8 år uten skilt på bilen er det snart på tide Smile

_________________
1972 Plymouth Duster
Back to top
View user's profile Send private message
69daytona
super_coupe


Joined: 28 May 2007
Posts: 534
Location: Goathouse, Modum

PostPosted: Thu Oct 24, 2013 3:34 pm    Post subject: Reply with quote

340 topper er ikke veldig lett og finne.(ikke de som er best) Og de som flower bra må du ha blytilsetning på vist de ikke er oppgradert.


Det er dessverre ganske dyrt og porte,nye ventiler og planslipe.

Da kan du likeså greit kjøpe deg et sett RPM topper fra Edelbrock (de kan du jo bruke på stroker motoren også.

K-E

_________________
1964 Fargo D400
1966 Imperial Crown
1966 Imperial Crown
1970 Dodge Dart
1970 Dodge Coronet
1979 Plymouth Volare
1997 Dodge Ram 2500
1998 Jeep Gr. Cherokee
2003 Dodge Gr. Caravan
2004 Chrysler Gr. Voyager
2005 Dodge Ram SRT
2005 Dodge Durango
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
dartsport-74
Go wing


Joined: 06 Apr 2007
Posts: 69
Location: nedstrand

PostPosted: Fri Nov 29, 2013 10:59 pm    Post subject: Reply with quote

Ja , rpm kittet e vel d du får most bang for the buck .

Har 340 i min me 904 å 8,25 , fungert uten problemer i mange år Smile

_________________
JO GALLNARE JO BERE
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
dartsport-74
Go wing


Joined: 06 Apr 2007
Posts: 69
Location: nedstrand

PostPosted: Fri Nov 29, 2013 10:59 pm    Post subject: Reply with quote

Ja , rpm kittet e vel d du får most bang for the buck .

Har 340 i min me 904 å 8,25 , fungert uten problemer i mange år Smile

_________________
JO GALLNARE JO BERE
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kim
Hemisfærisk aktiv


Joined: 06 Feb 2007
Posts: 940
Location: Kongsvinger

PostPosted: Sun Dec 01, 2013 8:10 pm    Post subject: Reply with quote

Har edelbrock heads til overs her,hvis du er intr så kan du ta kontakt.
Back to top
View user's profile Send private message
Trond Elnes
Slant Six


Joined: 09 Jun 2016
Posts: 1

PostPosted: Thu Jun 09, 2016 1:05 pm    Post subject: Reply with quote

Anbefaler å kjøpe boka: How to hot rod Small-Block mopar engines.
Du finner de på E-bay. Der står de mye om motorforbedring og trimming.
Egen avdeling i boka med delenr. for den motoren du eventuelt vil bygge.



smallblock.jpg
 Description:
 Filesize:  16.85 KB
 Viewed:  6070 Time(s)

smallblock.jpg

Klick here to see the Image in full size.



Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group