View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
mach1frh Bigblock

Joined: 15 Nov 2005 Posts: 96 Location: Egersund
|
Posted: Tue Oct 22, 2013 9:21 am Post subject: Potensiale i en 318 motor? |
|
|
Hei!
Har en 72 Duster med 74 mod 318 motor. Det meste nærmer seg nytt på bilen, men jeg føler ikke de 170 hestene motoren skal yte står helt i stil til bilen forøvrig .
Da lurer jeg på. Er denne motoren noe å bygge videre på? Har ikke de største målene foreløpig, men over 250HK hadde vært hyggelig . Noen som har noen idéer, tips eller triks til hvordan dette kan la seg ordne uten at det nødvendigvis trenger å koste så mye? Planen er å kjøre noen sesonger med denne motoren, og kanskje kjøpe meg en 408 stroker etterhvert.
Alle tips mottas med takk
Mvh
Fredrik Haavarsen
_________________ 1972 Plymouth Duster |
|
Back to top |
|
 |
69daytona super_coupe
Joined: 28 May 2007 Posts: 534 Location: Goathouse, Modum
|
Posted: Wed Oct 23, 2013 6:23 am Post subject: |
|
|
Cam, topper, innsug, forgasser og exhaust.
Med et ønske om 250 kan du kanskje la toppene være.
340 S cam eller tilsvarende. Ikke noe poeng i og over cam'e
340/360 innsug. Evt. Edelbrock rpm
En 4 ports forgasser
340 manifolder evt. Headers.
Men du må huske på at med mere power kommer også behovet for sterkere gir kasse og bakaksel. Kanskje ikke et stort problem med en liten oppfriskning men på en 408.....
K-E
|
|
Back to top |
|
 |
69daytona super_coupe
Joined: 28 May 2007 Posts: 534 Location: Goathouse, Modum
|
Posted: Wed Oct 23, 2013 6:32 am Post subject: |
|
|
Det er en forutsetning at bunn delen er ok!
Er egentlig ikke noe problem og få mye power i en 318
Veit om flere bygg på langt over 600hk uten turbo/kompressor eller gass.
Men de er vel neppe veldig gatevenlige.
|
|
Back to top |
|
 |
mach1frh Bigblock

Joined: 15 Nov 2005 Posts: 96 Location: Egersund
|
Posted: Wed Oct 23, 2013 7:54 am Post subject: |
|
|
Takker for svar
Dette rimer med det jeg har tenkt selv. Får lete litt rundt og se hva jeg finner. Ser bla. at de fleste store deleforhandlere har "combo-kits" med innsug, forgasser og kammer. Kan kanskje være et greit alternativ?
Når det gjelder girkassa så er dette en 904. Er fullstendig klar over at den ikke er den sterkeste, og i kombinasjon med en 408 vil den neppe vare lenge. Men jeg håpte den kunne håndtere en liten oppfriskning av 318-motoren ganske greit?
Bakakselen er en 8-3/4 med org. sperre/diff. Usikker på utveksling, men dette er vel ikke den værste akselen?
Fredrik
_________________ 1972 Plymouth Duster |
|
Back to top |
|
 |
69daytona super_coupe
Joined: 28 May 2007 Posts: 534 Location: Goathouse, Modum
|
Posted: Wed Oct 23, 2013 3:58 pm Post subject: |
|
|
Combo kit er sikker bra. Da får du forhåpentlig vis ting som passer sammen.
Vist kassa ikke er veldig sliten går det sikkert veldig bra. Ta service på den og husk og legge etter banda. Det er veldig viktig.
8 3/4 er definitivt ikke en dårlig aksel. Så lenge du ikke har sliks skal ikke den by på noe problem.
K-E
|
|
Back to top |
|
 |
mach1frh Bigblock

Joined: 15 Nov 2005 Posts: 96 Location: Egersund
|
Posted: Thu Oct 24, 2013 12:34 am Post subject: |
|
|
Høres greit ut .
Du nevnte 340-topper. Har lest og hørt tidligere at disse skal hjelpe godt på 318-motoren. Jeg har vært gjennom mange rare nettsider, men har ennå ikke funnet noen som selger disse. Er de vanskelige å få tak på? Hvordan er det evt. å bearbeide orginaltoppene for en som kan slikt, noe å hente der?
Og selvfølgelig, tusen takk for hjelp og veiledning, det blir satt pris på . Etter 8 år uten skilt på bilen er det snart på tide
_________________ 1972 Plymouth Duster |
|
Back to top |
|
 |
69daytona super_coupe
Joined: 28 May 2007 Posts: 534 Location: Goathouse, Modum
|
Posted: Thu Oct 24, 2013 3:34 pm Post subject: |
|
|
340 topper er ikke veldig lett og finne.(ikke de som er best) Og de som flower bra må du ha blytilsetning på vist de ikke er oppgradert.
Det er dessverre ganske dyrt og porte,nye ventiler og planslipe.
Da kan du likeså greit kjøpe deg et sett RPM topper fra Edelbrock (de kan du jo bruke på stroker motoren også.
K-E
|
|
Back to top |
|
 |
dartsport-74 Go wing

Joined: 06 Apr 2007 Posts: 69 Location: nedstrand
|
Posted: Fri Nov 29, 2013 10:59 pm Post subject: |
|
|
Ja , rpm kittet e vel d du får most bang for the buck .
Har 340 i min me 904 å 8,25 , fungert uten problemer i mange år
_________________ JO GALLNARE JO BERE |
|
Back to top |
|
 |
dartsport-74 Go wing

Joined: 06 Apr 2007 Posts: 69 Location: nedstrand
|
Posted: Fri Nov 29, 2013 10:59 pm Post subject: |
|
|
Ja , rpm kittet e vel d du får most bang for the buck .
Har 340 i min me 904 å 8,25 , fungert uten problemer i mange år
_________________ JO GALLNARE JO BERE |
|
Back to top |
|
 |
Kim Hemisfærisk aktiv
Joined: 06 Feb 2007 Posts: 940 Location: Kongsvinger
|
Posted: Sun Dec 01, 2013 8:10 pm Post subject: |
|
|
Har edelbrock heads til overs her,hvis du er intr så kan du ta kontakt.
|
|
Back to top |
|
 |
Trond Elnes Slant Six
Joined: 09 Jun 2016 Posts: 1
|
Posted: Thu Jun 09, 2016 1:05 pm Post subject: |
|
|
Anbefaler å kjøpe boka: How to hot rod Small-Block mopar engines.
Du finner de på E-bay. Der står de mye om motorforbedring og trimming.
Egen avdeling i boka med delenr. for den motoren du eventuelt vil bygge.
|
|
Back to top |
|
 |
|