| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
stevelon burner
|
Posted: Sun Feb 23, 2025 8:33 pm Post subject: |
|
|
| Jag har ett gammalt träd på tomten som börjar luta farligt nära huset. Jag vet att jag borde ta ner det, men jag har aldrig fällt ett träd själv och är lite osäker på om det är något man kan göra utan erfarenhet. Jag har sett att det finns företag som gör det, men det verkar kosta en del. Är det någon här som har gjort det själv? Är det svårt, eller borde jag bara bita i det sura äpplet och betala för professionell hjälp? |
|
| Back to top |
|
 |
madina burner
|
Posted: Tue Feb 25, 2025 5:53 pm Post subject: |
|
|
| Jag tänkte precis som du och försökte fälla ett mindre träd själv en gång – aldrig igen! Det ser lätt ut i teorin, men om man inte har koll på fällriktning och säkerhet kan det gå riktigt illa. Jag tog till slut hjälp av proffs för att fälla ett större träd, och det var värt varenda krona. De fixade allt snabbt, tog hand om stammen och fräste bort stubben. Om du vill läsa mer om hur en sån tjänst fungerar, kan du kolla här: https://www.grongolingarna.se/. Mitt råd? Lämna det till experterna! |
|
| Back to top |
|
 |
siaenko burner
|
Posted: Tue Feb 25, 2025 6:58 pm Post subject: |
|
|
| Jag gillar att fixa saker själv, och trädfällning är faktiskt inte så svårt om man har rätt utrustning och vet vad man gör. Jag har fällt flera träd på min tomt, men jag kollade massor av guider och såg till att ha säkerhetsutrustning. Det gäller att planera noga och ha en reträttväg om något går snett. Om trädet står nära ett hus eller elledningar skulle jag dock aldrig chansa – då är det bättre att ta in någon som vet exakt hur det ska göras. |
|
| Back to top |
|
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You can attach files in this forum You can download files in this forum
|