Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Powerpack Oscillator

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Wizard
Exner - the finned years


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 249
Location: Sturkö, Blekinge, Sweden

PostPosted: Fri May 25, 2007 7:26 am    Post subject: Powerpack Oscillator Reply with quote

I de bilar som har electroluminisens i instrumentbelysningen, drivs den av en oscillator, vanligen kallad powerpack.
Det är mycket vanligt att tidens tand har gjort oscillatorn svag och dålig, vilket visar sig som "falnande" ljus - panelen tänder alltså upp, men "dimmar" så sakta ner.
Detta löses genom att byta powerpack.

På E-bay har jag noterat priser på 120$ för en begagnad oscillator - helt utan garantier.

JC auto på www.jcauto.com säljer nyrenoverade powerpacks för 150$ och om ni så vill, så får ni 75$ i retur för "core" - alltså er gamla powerpack.

Ja fast detta visste ni väl redan, eller?

_________________
"Jo, det var bättre förr - till och med framtiden var bättre förr"
Back to top
View user's profile Send private message
Wizard
Exner - the finned years


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 249
Location: Sturkö, Blekinge, Sweden

PostPosted: Wed Jul 25, 2007 8:36 pm    Post subject: Reply with quote

Nu har jag fått min powerpack och det blev en helt annan styrka på instrumentbelysningen nu!

Före byte av powerpack, tändes alla instrument upp fast jag upplevde det som svagt - efter bara 3-5 minuter falnade så ljuset för att slockna helt.

När jag monterade den nyrenoverade oscillatorn från JC Auto, lade jag genast märke till att det var överslag/kortslutning i klockan - det slog upp till en centimeter långa gnistor mellan sekundvisaren och urtavlan.
Det blev till att koppla bort klockan, får väl försöka hitta en begagnad på E-bay eller skicka klockan till JC Auto för renovering.

Med frakt, tull, moms postens avgifter och moms på det osv, blev priset ca 1500 SEK - det är det värt!

Nu är panelen helt fantastisk på nätterna.

_________________
"Jo, det var bättre förr - till och med framtiden var bättre förr"
Back to top
View user's profile Send private message
Wizard
Exner - the finned years


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 249
Location: Sturkö, Blekinge, Sweden

PostPosted: Wed Aug 15, 2007 8:12 am    Post subject: Reply with quote

Min nyfikenhet och intresse för teknik driver mig vidare i undersökning och förståelse av dessa Powerpacks. Jag håller nu på att läsa in mig på ämnet och kommer att försöka reparera en Powerpack med hjälp av modernare komponenter. Trots allt är det ju inget annat än en omvandlare från 12 V likström till ca 200 V växelström med 250 cykler per sekund (hertz).
Jag kommer att dela med mig av mina erfarenheter vare sig det går bra eller dåligt. I bästa fall kanske jag kan åta mig att reparera åt andra.

_________________
"Jo, det var bättre förr - till och med framtiden var bättre förr"
Back to top
View user's profile Send private message
moparswede
Slant Six


Joined: 17 Aug 2007
Posts: 2

PostPosted: Fri Aug 17, 2007 10:27 pm    Post subject: Powerpacks Reply with quote

Wizard wrote:
Min nyfikenhet och intresse för teknik driver mig vidare i undersökning och förståelse av dessa Powerpacks. Jag håller nu på att läsa in mig på ämnet och kommer att försöka reparera en Powerpack med hjälp av modernare komponenter. Trots allt är det ju inget annat än en omvandlare från 12 V likström till ca 200 V växelström med 250 cykler per sekund (hertz).
Jag kommer att dela med mig av mina erfarenheter vare sig det går bra eller dåligt. I bästa fall kanske jag kan åta mig att reparera åt andra.


Hejsan!
Jag har repererat min powerpack med gott resultat, min instrumentering var precis som du beskriver. Jag bytte motståndet mot ett liknande som jag lyckades köpa genom mitt gamla arbete vid försvaret. Jag har numret uppskrivet så det går säkert ännu att få tag fler.
[/b]
Back to top
View user's profile Send private message
Wizard
Exner - the finned years


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 249
Location: Sturkö, Blekinge, Sweden

PostPosted: Fri Aug 17, 2007 11:45 pm    Post subject: Reply with quote

Hej moparswede, det vore super om du ville dela med dig av artikelnummret. Det verkar ju vara kondensatorn och/eller motståndet som går sönder först.
_________________
"Jo, det var bättre förr - till och med framtiden var bättre förr"
Back to top
View user's profile Send private message
Wizard
Exner - the finned years


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 249
Location: Sturkö, Blekinge, Sweden

PostPosted: Fri Sep 14, 2007 12:49 pm    Post subject: Reply with quote

Har nu lyckats spåra upp ersättningskomponenter till Powerpack Oscillator.
Min gamla powerpack står nu i "breakdown" bänktest med konstant 12,5 volts matning och stabil 245 Volt utmatning.

Jag kommer att beställa komponenter för att ha i reserv.
Är det någon som behöver få sin powerpack reparerad så är jag villig att försöka. Skicka ett mail på Sven_Andersson@telia.com eller ring mig på +46 (0)70-748 52 50, så snackar vi om saken.

_________________
"Jo, det var bättre förr - till och med framtiden var bättre förr"
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group