View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
69GTS Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Feb 2007 Posts: 1138 Location: Bergen
|
Posted: Sat Feb 02, 2008 2:05 pm Post subject: S/6 - V8 bytte |
|
|
Nå er alt klart til å starte bytte av motor i min 1971 4d Valiant.
S/6 med 904 automat skal ut og 340 med 904 automat skal inn.
Sekser traversen blir beholdt.
Følgende deler er handlet inn:
Shmacher motorfester. S/6 - 340.
TTI headers.
Sikkert mange her som har gjort dette før, første gang for meg.
Er det noen fallgruber som jeg bør vite om på forhånd?
Passer mellom aksel, automat feste osv?
Må jeg ha 90 graders feste til olje filteret?
Cato _________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Sat Feb 02, 2008 3:42 pm Post subject: |
|
|
Mellomaksel passer, så lenge det er 904 kasse på begge motorene.
Oljefilteret passer som det er.
Det skal stort sett være "plug and play", så lenge du har rette motorfester og headders. _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
69GTS Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Feb 2007 Posts: 1138 Location: Bergen
|
Posted: Sat Feb 02, 2008 9:51 pm Post subject: |
|
|
Vidar-Alexander wrote: | Mellomaksel passer, så lenge det er 904 kasse på begge motorene.
Oljefilteret passer som det er.
Det skal stort sett være "plug and play", så lenge du har rette motorfester og headders. |
Høres bra ut, går det greit å bruke de orginale torosjonsstavene? _________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Sat Feb 02, 2008 11:01 pm Post subject: |
|
|
Det går, men jeg ville nok valgt noen tykkere. Men tror ikke vektforskjellen er så enorm mellom slant six og small block. Men det er det nok noen her som vet. _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
aspen Virgil Exner is the name
Joined: 27 Dec 2006 Posts: 57 Location: Oslo
|
Posted: Sun Feb 03, 2008 11:54 am Post subject: |
|
|
Ifølge denne web siden er vektforskjellen 75 lbs: (34 kg)
http://www.wagoneers.com/FSJ/tech/Engines/swapchart.html
Dersom du samtidig går fra støpejerns manifolder til headers/aluinnsug reduserer du denne forskjellen ytterligere.
V8'eren vil også flytte tyngdepunktet noe bakover. |
|
Back to top |
|
|
V8POWER 426 HEMI - elephant
Joined: 17 Dec 2007 Posts: 146
|
Posted: Sun Feb 03, 2008 2:13 pm Post subject: |
|
|
Hvis bilen er orginal norsksolgt var de ofte levert med heavyduty understell og tykkere torsjonstaver. Prøv å mål dem. Slik var det ihvertfall med den 66 Darten jeg hadde for mange år siden. Den hadde de store 10" tromlene og stivere fjærer orginalt. Trengte ikke bytte noe da jeg satte 318 i. _________________ 1969 Dodge Charger 548
1973 Dodge Charger 440 SE til salgs
To much rice makes me sick. |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Sun Feb 03, 2008 2:40 pm Post subject: |
|
|
Ting var vel generellt mer overdimmensjonert før 1970. _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
69GTS Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Feb 2007 Posts: 1138 Location: Bergen
|
Posted: Mon Feb 04, 2008 9:26 am Post subject: |
|
|
V8POWER wrote: | Hvis bilen er orginal norsksolgt var de ofte levert med heavyduty understell og tykkere torsjonstaver. Prøv å mål dem. Slik var det ihvertfall med den 66 Darten jeg hadde for mange år siden. Den hadde de store 10" tromlene og stivere fjærer orginalt. Trengte ikke bytte noe da jeg satte 318 i. |
Bilen er jo levert med skive bremser foran, 8 3/4 og sperre orginalt så det er vel ikke umulig at den har fått en oppgradering på torosjonstavene også, skal sjekke det ut. _________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
Back to top |
|
|
69GTS Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Feb 2007 Posts: 1138 Location: Bergen
|
Posted: Mon Feb 04, 2008 9:28 am Post subject: |
|
|
aspen wrote: | Ifølge denne web siden er vektforskjellen 75 lbs: (34 kg)
http://www.wagoneers.com/FSJ/tech/Engines/swapchart.html
Dersom du samtidig går fra støpejerns manifolder til headers/aluinnsug reduserer du denne forskjellen ytterligere.
V8'eren vil også flytte tyngdepunktet noe bakover. |
Virker som det ikke er så mye å snakke om. _________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
Back to top |
|
|
val833 Hemisfærisk aktiv
Joined: 26 Jun 2007 Posts: 182 Location: Bergen
|
Posted: Mon Feb 04, 2008 4:13 pm Post subject: |
|
|
Hola.
Hvis bilen har originalt ac , så er det nok til å ha neste torsjons stav oppover på listen.
Elers så trenger du en V8 radiator.
Kickdown stag må du ha fra en V8.
Kan bruke original gass wire, men bedre med V8 wire.
Du får kjøpt et sett som erstatter wire og stag.
Oljefilteret må være av den korte typen med tti headers.
Sikkert noen småting til, men ikke mye.
Paal. |
|
Back to top |
|
|
69GTS Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Feb 2007 Posts: 1138 Location: Bergen
|
Posted: Wed Feb 06, 2008 9:03 pm Post subject: |
|
|
Målte torosjonsstavene i dag, de var .830in og det er orginal S/6 fant jeg ut. _________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
Back to top |
|
|
earlyfish Bigblock
Joined: 21 Nov 2007 Posts: 70 Location: Elverum
|
Posted: Wed Feb 06, 2008 11:52 pm Post subject: |
|
|
69GTS wrote: | Målte torosjonsstavene i dag, de var .830in og det er orginal S/6 fant jeg ut. |
Det stemmer. Ifølge Mopar Chassis-boka var disse stavene montert på 1965-70 A-body:
2535888-9 0.83"
2535890-1 0.85"
2535892-3 0.87" (disse er ganske vanlige på "norske" biler)
2535894-5 0.89"
Tallene finner du bakerst på staven, under fett og møkk. Eldre staver har nummer mellom 2071622-3 og 2071628-9. Sett stavene på riktig side (husker ikke om partall skal til venstre eller høyre), ellers blir fjæra vridd feil vei. S/6-stavene er bra i dragracing, rask vektforflytning! _________________ 1988 LeBaron conv.
70 Duster
65 Barracuda
47 Plymouth Special DeLuxe
Rust never sleeps |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Thu Feb 07, 2008 10:50 pm Post subject: |
|
|
Stavene er merket med R og L, hvis jeg husker rett. _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
|