Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

S/6 - V8 bytte

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips
View previous topic :: View next topic  
Author Message
69GTS
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Feb 2007
Posts: 1138
Location: Bergen

PostPosted: Sat Feb 02, 2008 2:05 pm    Post subject: S/6 - V8 bytte Reply with quote

Nå er alt klart til å starte bytte av motor i min 1971 4d Valiant.
S/6 med 904 automat skal ut og 340 med 904 automat skal inn.
Sekser traversen blir beholdt.
Følgende deler er handlet inn:

Shmacher motorfester. S/6 - 340.
TTI headers.

Sikkert mange her som har gjort dette før, første gang for meg.

Er det noen fallgruber som jeg bør vite om på forhånd?

Passer mellom aksel, automat feste osv?
Må jeg ha 90 graders feste til olje filteret?

Cato

_________________
72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
View user's profile Send private message
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Sat Feb 02, 2008 3:42 pm    Post subject: Reply with quote

Mellomaksel passer, så lenge det er 904 kasse på begge motorene.

Oljefilteret passer som det er.

Det skal stort sett være "plug and play", så lenge du har rette motorfester og headders. Smile

_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
69GTS
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Feb 2007
Posts: 1138
Location: Bergen

PostPosted: Sat Feb 02, 2008 9:51 pm    Post subject: Reply with quote

Vidar-Alexander wrote:
Mellomaksel passer, så lenge det er 904 kasse på begge motorene.

Oljefilteret passer som det er.

Det skal stort sett være "plug and play", så lenge du har rette motorfester og headders. Smile



Høres bra ut, går det greit å bruke de orginale torosjonsstavene?

_________________
72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
View user's profile Send private message
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Sat Feb 02, 2008 11:01 pm    Post subject: Reply with quote

Det går, men jeg ville nok valgt noen tykkere. Men tror ikke vektforskjellen er så enorm mellom slant six og small block. Men det er det nok noen her som vet. Smile
_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
aspen
Virgil Exner is the name


Joined: 27 Dec 2006
Posts: 57
Location: Oslo

PostPosted: Sun Feb 03, 2008 11:54 am    Post subject: Reply with quote

Ifølge denne web siden er vektforskjellen 75 lbs: (34 kg)

http://www.wagoneers.com/FSJ/tech/Engines/swapchart.html

Dersom du samtidig går fra støpejerns manifolder til headers/aluinnsug reduserer du denne forskjellen ytterligere.

V8'eren vil også flytte tyngdepunktet noe bakover.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
V8POWER
426 HEMI - elephant


Joined: 17 Dec 2007
Posts: 146

PostPosted: Sun Feb 03, 2008 2:13 pm    Post subject: Reply with quote

Hvis bilen er orginal norsksolgt var de ofte levert med heavyduty understell og tykkere torsjonstaver. Prøv å mål dem. Slik var det ihvertfall med den 66 Darten jeg hadde for mange år siden. Den hadde de store 10" tromlene og stivere fjærer orginalt. Trengte ikke bytte noe da jeg satte 318 i.
_________________
1969 Dodge Charger 548
1973 Dodge Charger 440 SE til salgs
To much rice makes me sick.
Back to top
View user's profile Send private message
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Sun Feb 03, 2008 2:40 pm    Post subject: Reply with quote

Ting var vel generellt mer overdimmensjonert før 1970. Wink
_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
69GTS
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Feb 2007
Posts: 1138
Location: Bergen

PostPosted: Mon Feb 04, 2008 9:26 am    Post subject: Reply with quote

V8POWER wrote:
Hvis bilen er orginal norsksolgt var de ofte levert med heavyduty understell og tykkere torsjonstaver. Prøv å mål dem. Slik var det ihvertfall med den 66 Darten jeg hadde for mange år siden. Den hadde de store 10" tromlene og stivere fjærer orginalt. Trengte ikke bytte noe da jeg satte 318 i.


Bilen er jo levert med skive bremser foran, 8 3/4 og sperre orginalt så det er vel ikke umulig at den har fått en oppgradering på torosjonstavene også, skal sjekke det ut.

_________________
72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
View user's profile Send private message
69GTS
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Feb 2007
Posts: 1138
Location: Bergen

PostPosted: Mon Feb 04, 2008 9:28 am    Post subject: Reply with quote

aspen wrote:
Ifølge denne web siden er vektforskjellen 75 lbs: (34 kg)

http://www.wagoneers.com/FSJ/tech/Engines/swapchart.html

Dersom du samtidig går fra støpejerns manifolder til headers/aluinnsug reduserer du denne forskjellen ytterligere.

V8'eren vil også flytte tyngdepunktet noe bakover.


Virker som det ikke er så mye å snakke om.

_________________
72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
View user's profile Send private message
val833
Hemisfærisk aktiv


Joined: 26 Jun 2007
Posts: 182
Location: Bergen

PostPosted: Mon Feb 04, 2008 4:13 pm    Post subject: Reply with quote

Hola.
Hvis bilen har originalt ac , så er det nok til å ha neste torsjons stav oppover på listen.
Elers så trenger du en V8 radiator.
Kickdown stag må du ha fra en V8.
Kan bruke original gass wire, men bedre med V8 wire.
Du får kjøpt et sett som erstatter wire og stag.
Oljefilteret må være av den korte typen med tti headers.


Sikkert noen småting til, men ikke mye.

Paal. Cool
Back to top
View user's profile Send private message
69GTS
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Feb 2007
Posts: 1138
Location: Bergen

PostPosted: Wed Feb 06, 2008 9:03 pm    Post subject: Reply with quote

Målte torosjonsstavene i dag, de var .830in og det er orginal S/6 fant jeg ut.
_________________
72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
View user's profile Send private message
earlyfish
Bigblock


Joined: 21 Nov 2007
Posts: 70
Location: Elverum

PostPosted: Wed Feb 06, 2008 11:52 pm    Post subject: Reply with quote

69GTS wrote:
Målte torosjonsstavene i dag, de var .830in og det er orginal S/6 fant jeg ut.

Det stemmer. Ifølge Mopar Chassis-boka var disse stavene montert på 1965-70 A-body:
2535888-9 0.83"
2535890-1 0.85"
2535892-3 0.87" (disse er ganske vanlige på "norske" biler)
2535894-5 0.89"
Tallene finner du bakerst på staven, under fett og møkk. Eldre staver har nummer mellom 2071622-3 og 2071628-9. Sett stavene på riktig side (husker ikke om partall skal til venstre eller høyre), ellers blir fjæra vridd feil vei. S/6-stavene er bra i dragracing, rask vektforflytning! Very Happy

_________________
1988 LeBaron conv.
70 Duster
65 Barracuda
47 Plymouth Special DeLuxe
Rust never sleeps
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Thu Feb 07, 2008 10:50 pm    Post subject: Reply with quote

Stavene er merket med R og L, hvis jeg husker rett. Wink
_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group