View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
challenger 340 SixPack
Joined: 07 Jan 2005 Posts: 1753 Location: Hvam
|
Posted: Fri Feb 18, 2005 6:47 am Post subject: Ulike differ |
|
|
Det fins mange ulike differ til MoParbiler. Så vidt eg kjenner til;
Sure Grip
Posi Trac
Dana 60
Auburn Gear
Limited Slip.
Er det forskjellig funksjon/virkningsgrad i desse, eller er det samme ulla berre med forskjellig fabrikat.
Nokon som har erfaring med kvalitetsforskjeller her?
Blir glad for svar. _________________ A beer is 5 short of a six-pack |
|
Back to top |
|
|
Dart270 Bigblock
Joined: 09 Jan 2005 Posts: 93 Location: Akershus
|
Posted: Fri Feb 18, 2005 3:25 pm Post subject: |
|
|
Dana 60 (9-3/4") er den kraftigste/største bakakselingen som ble brukt i mopar-biler. Ble levert med flere typer differ.
Auburn er et firma som lager differ. Jeg forbinder dem med suregrip differ til 8-1/4" bakakselinger.
Suregrip er differensalbrems. I motsetning til en diff. sperre som låser differensialen helt.
Jeg mener at suregrip og limited Slip er omtrent det samme.
Posi-Trac er jeg ikke helt sikker på, men jeg forbinder det med GM-biler. |
|
Back to top |
|
|
Bippe Hemisfærisk aktiv
Joined: 09 Feb 2005 Posts: 357 Location: Horten
|
Posted: Mon Feb 21, 2005 8:07 pm Post subject: |
|
|
For å være korekt så har Chrysler bare brukt en type difrensial, i forskjellige versjoner på de bilene som de fleste i forumet er interesert i. Bestående av solhjul og planet hjul.
Sure Grip, Posi Track og Limited Slip er navn på difrensial bremser i fra bilfabrikantene, for at det skulle høres fint ut i reklamen. Chrysler kalte som regel sin difrensial brems for Sure Grip.
Chrysler har brukt to typer difrensial bremser ( ivertfal på 8 3/4 akslingen). Fram til 1970 brukte de en lamell brems ( i fra Dana ) mens de i fra 1970 brukte en konisk brems ( i fra Borg Warner).
Lamell bremsen er sterkere mens den koniske bremsen er behagligere å kjøre med.
En difrensial brems er automatisk i motsetning ti difrensial sperre som må kobles inn manuelt enten elektrisk, med trykkluft eller vakum. og da låser difrensialen helt ( mest brukt på tyngre tereng kjøretøyer )
Når det gjelder forskjellen på de forskjellige fabrikatene av difrensial bremsene angåender styreke og virkning er det like mange svar som antallet persjoner du spørr, enver har sin favoritt. Når det gjelder de anerkjente merkene tror jeg de er ganske like. _________________ Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL |
|
Back to top |
|
|
challenger 340 SixPack
Joined: 07 Jan 2005 Posts: 1753 Location: Hvam
|
Posted: Mon Feb 21, 2005 8:38 pm Post subject: |
|
|
Takker for svara!
Eg var ikkje klar over at det kom ein anna versjon i 1970. Har lest ein del reklamebrosjyrer frå biler rundt denne tida, men ikkje lagt merke til at dei har gjort noko nummer av det. Kalles diffen Sure Grip etter 1970 òg, eller fekk den annan betegnelse då?
Og korleis "behageligere" er den seinere versjonen? _________________ A beer is 5 short of a six-pack |
|
Back to top |
|
|
Bippe Hemisfærisk aktiv
Joined: 09 Feb 2005 Posts: 357 Location: Horten
|
Posted: Tue Feb 22, 2005 8:14 pm Post subject: |
|
|
Den kalles fremdeles Sure Gripp etter 1970.
Forskjellene på de diff bremsene er at den eldre lamell bremsen har en tendens til å låse difrensialen ved krapp sving. Spesielt ved lav hastighet er dette merkbart med litt hakking i bakakslen. _________________ Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL |
|
Back to top |
|
|
moparman Hemisfærisk aktiv
Joined: 31 May 2005 Posts: 1250 Location: porsgrunn
|
Posted: Sun Nov 27, 2005 4:57 pm Post subject: klomp |
|
|
Ikke kjøp auburn kon sperre. jeg kjøpte ny og den holt i ca en
måned uten at jeg kjørte hart med den.
motoren var også nyoverhalt.
_________________ moparman
68 dodge charger
74 dodge B200 big block
76 dodge B200 maxi van big block
Massively Over Powered And Respected
chargernorway.com |
|
Back to top |
|
|
|