Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Ulike differ

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips
View previous topic :: View next topic  
Author Message
challenger
340 SixPack


Joined: 07 Jan 2005
Posts: 1753
Location: Hvam

PostPosted: Fri Feb 18, 2005 6:47 am    Post subject: Ulike differ Reply with quote

Det fins mange ulike differ til MoParbiler. Så vidt eg kjenner til;
Sure Grip
Posi Trac
Dana 60
Auburn Gear
Limited Slip.

Er det forskjellig funksjon/virkningsgrad i desse, eller er det samme ulla berre med forskjellig fabrikat.
Nokon som har erfaring med kvalitetsforskjeller her?

Blir glad for svar.

_________________
A beer is 5 short of a six-pack
Back to top
View user's profile Send private message
Dart270
Bigblock


Joined: 09 Jan 2005
Posts: 93
Location: Akershus

PostPosted: Fri Feb 18, 2005 3:25 pm    Post subject: Reply with quote

Dana 60 (9-3/4") er den kraftigste/største bakakselingen som ble brukt i mopar-biler. Ble levert med flere typer differ.

Auburn er et firma som lager differ. Jeg forbinder dem med suregrip differ til 8-1/4" bakakselinger.

Suregrip er differensalbrems. I motsetning til en diff. sperre som låser differensialen helt.

Jeg mener at suregrip og limited Slip er omtrent det samme.

Posi-Trac er jeg ikke helt sikker på, men jeg forbinder det med GM-biler.
Back to top
View user's profile Send private message
Bippe
Hemisfærisk aktiv


Joined: 09 Feb 2005
Posts: 357
Location: Horten

PostPosted: Mon Feb 21, 2005 8:07 pm    Post subject: Reply with quote

For å være korekt så har Chrysler bare brukt en type difrensial, i forskjellige versjoner på de bilene som de fleste i forumet er interesert i. Bestående av solhjul og planet hjul.

Sure Grip, Posi Track og Limited Slip er navn på difrensial bremser i fra bilfabrikantene, for at det skulle høres fint ut i reklamen. Chrysler kalte som regel sin difrensial brems for Sure Grip.
Chrysler har brukt to typer difrensial bremser ( ivertfal på 8 3/4 akslingen). Fram til 1970 brukte de en lamell brems ( i fra Dana ) mens de i fra 1970 brukte en konisk brems ( i fra Borg Warner).
Lamell bremsen er sterkere mens den koniske bremsen er behagligere å kjøre med.

En difrensial brems er automatisk i motsetning ti difrensial sperre som må kobles inn manuelt enten elektrisk, med trykkluft eller vakum. og da låser difrensialen helt ( mest brukt på tyngre tereng kjøretøyer )

Når det gjelder forskjellen på de forskjellige fabrikatene av difrensial bremsene angåender styreke og virkning er det like mange svar som antallet persjoner du spørr, enver har sin favoritt. Når det gjelder de anerkjente merkene tror jeg de er ganske like.

_________________
Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
challenger
340 SixPack


Joined: 07 Jan 2005
Posts: 1753
Location: Hvam

PostPosted: Mon Feb 21, 2005 8:38 pm    Post subject: Reply with quote

Takker for svara!
Eg var ikkje klar over at det kom ein anna versjon i 1970. Har lest ein del reklamebrosjyrer frå biler rundt denne tida, men ikkje lagt merke til at dei har gjort noko nummer av det. Kalles diffen Sure Grip etter 1970 òg, eller fekk den annan betegnelse då?

Og korleis "behageligere" er den seinere versjonen?

_________________
A beer is 5 short of a six-pack
Back to top
View user's profile Send private message
Bippe
Hemisfærisk aktiv


Joined: 09 Feb 2005
Posts: 357
Location: Horten

PostPosted: Tue Feb 22, 2005 8:14 pm    Post subject: Reply with quote

Den kalles fremdeles Sure Gripp etter 1970.

Forskjellene på de diff bremsene er at den eldre lamell bremsen har en tendens til å låse difrensialen ved krapp sving. Spesielt ved lav hastighet er dette merkbart med litt hakking i bakakslen.

_________________
Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
moparman
Hemisfærisk aktiv


Joined: 31 May 2005
Posts: 1250
Location: porsgrunn

PostPosted: Sun Nov 27, 2005 4:57 pm    Post subject: klomp Reply with quote

Ikke kjøp auburn kon sperre. jeg kjøpte ny og den holt i ca en
måned uten at jeg kjørte hart med den.
motoren var også nyoverhalt.
Evil or Very Mad Twisted Evil

_________________
moparman
68 dodge charger
74 dodge B200 big block
76 dodge B200 maxi van big block


Massively Over Powered And Respected

chargernorway.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group