| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Dart270 Bigblock
|
|
| Back to top |
|
 |
mach1frh Bigblock

|
Posted: Tue Nov 22, 2005 6:06 pm Post subject: |
|
|
Hei igjen, føler jeg "stjeler" tråden din her nå, men må takke for fin info på bilen min, er alltid kjekt å vite sånt. Hadde faktisk funnet ut noe av det selv, fått vite litt fra diverse folk...men at det var sperre visste jeg ikke, var heller ikke helt bombesikker på hvilken bakaksling det var...Burde jo kanskje skjønt at det var sperre da, rompa kom lett her en dag da det va litt glatt... Når det gjelder rustet som en gang var der så er det på full vei tilbake, ikke så helt galt enda, men må gjøre noe før det blir det...
Vidar-Alexander: Takker så masse, kul den Darten din også...  _________________ 1972 Plymouth Duster |
|
| Back to top |
|
 |
moparman Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Sun Nov 27, 2005 12:05 am Post subject: Bremser |
|
|
Hei låsing av bremser bak er et kjent fenomen.
Alle biler som er bygd om fra tromer til skiver foran lider av det.
Grunnen er at en mopar bil med orginalt tromer foran har støre tromer bak en om den hadde hvert orginal med skiver.
En enkel og bilig løsning er og sette på en reduksjons ventil.
Har selv gjort det på chageren min.
Jeg brukte en fra wilwood.
Husk bare at du må bytte bremserøret helt til bakaksel da det ikke er lov og skjøte bremserør. _________________ moparman
68 dodge charger
74 dodge B200 big block
76 dodge B200 maxi van big block
Massively Over Powered And Respected
chargernorway.com |
|
| Back to top |
|
 |
Dart270 Bigblock
|
Posted: Sun Nov 27, 2005 12:38 am Post subject: Re: Bremser |
|
|
| moparman wrote: | Hei låsing av bremser bak er et kjent fenomen.
Alle biler som er bygd om fra tromer til skiver foran lider av det.
Grunnen er at en mopar bil med orginalt tromer foran har støre tromer bak en om den hadde hvert orginal med skiver.
En enkel og bilig løsning er og sette på en reduksjons ventil.
Har selv gjort det på chageren min.
Jeg brukte en fra wilwood.
Husk bare at du må bytte bremserøret helt til bakaksel da det ikke er lov og skjøte bremserør. |
Jeg er ikke helt enig at det er ombygnings problem i forbindelse med konvertering fra tromler til skiver foran.
Bilen min låste bakbremsene først også da jeg hadde tromler foran og bak.
Da bilen ble bygd om til skiver, ble også bakbremsene (til store tromler) og resten bremsesystemet skiftet. Men den låser fremdeles bakbremsene først.
Som jeg har skrevet før ble bilene også kritisert for at bakbremsene låser seg først også i tester da bilene var nye.
Bremsebalansen er ok når man har mye last bak, eller når bakbremsene begynner å bli varme.
Det jeg tror er at bremsene ble designet slik for at det skulle være nok bremser med stor last, og de ikke skulle fade for fort når de ble litt varme, og at det ble spart penger ved å ikke montere en god reduksjonsventil. _________________ 1968 Dart 270 2 drht |
|
| Back to top |
|
 |
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Sun Nov 27, 2005 11:23 pm Post subject: |
|
|
Jepp, 70 Darten jeg hadde, hadde originale skiver forran, men låste likevel bak først.. _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
| Back to top |
|
 |
Bippe Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Mon Nov 28, 2005 1:54 am Post subject: |
|
|
Det med at bremsene låser bak først er ett problem på mopar biler. Ekleste løsning på problemet er å montere inn en reduksjonsventil. Og en trenger ikke å bytte bremserøret helt bak for det. Mann monterer inn reduksjonsventilen inn på røret som går bakover på ett einet sted, så er det bare å prøve seg fram med justering. Det er også mulig å montere inn mindre hjulsylindre til bremsene bak. Men det blir fort litt mere jobb.
På det ombygningsette jeg kjøte til Coroneten min fulgte det med en reduksjonsventil.
Når det gjelder ombyging til skiver fram er det viktig å bruke en hoved påmpe som er beregnet til skivebremser, for skivebremser bruker mye mere bremseveske en tromler.
Det at bilen har 11" tromler bak er ikke så stort problem, for støelsen på hjulsylinderen har like mye viss ikke mere å si. Desuten så var det ikke så mange bilene som kom med de store bremsene. Kunn noen få som hadde krysset dette av på option lista, eller hi performance biler der skivebremser ikke var bestilt.
Ett annet problem jeg har erfart er att i rått vær da jeg ikke har brukt bilen på ett par dager, så ruster tromlene bak. Noe som skaper større friksjon og bremsene bak låser på de 2 til 3 første nedbremsingene. _________________ Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL |
|
| Back to top |
|
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You can attach files in this forum You can download files in this forum
|