Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Anbefaling av diffsperrer for 8 3/4" akslinger?
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips
View previous topic :: View next topic  
Author Message
surre sprett
Bigblock


Joined: 25 Aug 2007
Posts: 87
Location: Overhalla, Nord-Trøndelag

PostPosted: Thu Mar 27, 2008 4:00 am    Post subject: Anbefaling av diffsperrer for 8 3/4" akslinger? Reply with quote

Hei.

Har funnet ut at jeg har 8 3/4" aksling på Coronet'n, med 742 hus.

Har lyst på sperre, men det finnes jo et hav av muligheter der ute, så derfor ønsker jeg deres synspunkter.

Gjerne fordeler/bakdeler med de forskjellige alternativene.

En kamerat har en aksling med 741 hus, kom gjerne med anbefalinger til denne også.

_________________
1966 Dodge Coronet Deluxe
Back to top
View user's profile Send private message
surre sprett
Bigblock


Joined: 25 Aug 2007
Posts: 87
Location: Overhalla, Nord-Trøndelag

PostPosted: Thu Mar 27, 2008 10:45 pm    Post subject: Reply with quote

Har lest meg til at man kan sette inn hvilken som helst diffbrems, så lenge man skifter til tilhørende differensiallager og ytterring som er beregnet på den klumpen man har (741, 742, 489).

Jeg har delvis bestemt meg for Dana Power Lok typen med lameller, men kom gjerne med innspill likevel, har jo ikke bestilt noe enda. Wink

Vurderte en tid den lettvinte løsningen med en Lock Right enhet som installeres rett inn i en std. open diff, men da det sto at den ikke var anbefalt til biler med store dekk/stor effekt, er det vel kanskje like greit å koste på seg noe som holder med en gang? Dog skal ikke jeg ha noen dragrace dekk, men..

---
Arne.



Mopar_8_3_4_Rear_End_Guide.rar
 Description:
Mopar 8 3/4" aksel guide.

Download
 Filename:  Mopar_8_3_4_Rear_End_Guide.rar
 Filesize:  27.1 KB
 Downloaded:  2932 Time(s)


_________________
1966 Dodge Coronet Deluxe
Back to top
View user's profile Send private message
earlyfish
Bigblock


Joined: 21 Nov 2007
Posts: 70
Location: Elverum

PostPosted: Fri Mar 28, 2008 12:17 am    Post subject: Reply with quote

Dette kan egentlig være emne for en lang diskusjon, men jeg kan gi noen synspunkter.
741 er den svakeste, med 1 3/8" pinjongaksel, så kommer 742, med 1 3/4" pinjongaksel og den sterkeste, 489, med 1 7/8" aksel. Forskjellen på 742 og 489 er nok ikke avgjørende, faktisk kom ikke 489 før i 1969, og da hadde det blitt laget endel Hemi og 440-biler. Dekka var nok ikke så bra, men likevel. Pinjonglageret på 742 er også det største på noen aksel.
Den eldste sure-grip-enheten (diffbremsen) er Dana Power Lok, levert mellom 1962 og 1969. Så kom Borg-Warner Spin Resistant. Disse går om hverandre som komplette enheter. Fordelen med Power Lok er at det finnes clutcher som kan byttes hvis (når?) den blir slitt. Den andre, som er en kondiff, dvs. to konuser som presses mot hverandre, er kassabel når den ikke bremser nok lenger. Ved normal kjøring og gatedekk vil dette ta endel år, men med slicks og tung høyrefot kan det gå fort.
Det finnes også "klokoblinger", men dette smeller og knaker og passer vel best på Ford og denslags. Wink
Jeg har 742 med clutchdiff og det sitter som fy med 440 og slicks i en Duster.

_________________
1988 LeBaron conv.
70 Duster
65 Barracuda
47 Plymouth Special DeLuxe
Rust never sleeps
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bippe
Hemisfærisk aktiv


Joined: 09 Feb 2005
Posts: 357
Location: Horten

PostPosted: Fri Mar 28, 2008 12:35 am    Post subject: Reply with quote

Detroit Truetrack


Detroit Truetrack.jpg
 Description:
 Filesize:  38.2 KB
 Viewed:  21199 Time(s)

Detroit Truetrack.jpg

Klick here to see the Image in full size.




_________________
Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
surre sprett
Bigblock


Joined: 25 Aug 2007
Posts: 87
Location: Overhalla, Nord-Trøndelag

PostPosted: Fri Mar 28, 2008 4:54 pm    Post subject: Reply with quote

Takk for svar, med det earlyfish bidro med, regner jeg med at jeg holder meg til clutchtypen. Hoder det med 440, holder det nok med min 318 og. Twisted Evil
_________________
1966 Dodge Coronet Deluxe
Back to top
View user's profile Send private message
Bippe
Hemisfærisk aktiv


Joined: 09 Feb 2005
Posts: 357
Location: Horten

PostPosted: Sat Mar 29, 2008 1:23 am    Post subject: Reply with quote

Problemet med lamell sperra er at ved stor sving og lav hastighet, har den en tendens til å låse difrensialen slik at en får en litt hoppete gange på bilen. Dette varierer jo litt med forskjellige fabrikat og smøremiddler. Dette problemet skal være løst på Truetrack. Truetracken skal også ha mye lengere levetid da den virker med andre prinsipper en friksjon.
_________________
Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zigma
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Oct 2008
Posts: 255
Location: Norway->Trondheim->Buvika

PostPosted: Mon Oct 27, 2008 8:37 pm    Post subject: Reply with quote

bumbetibump Very Happy

Hei jeg er relativt ny på mopar fronten. @ surre sprett hvordan gik det ?`ble det noe sperre på deg

Jeg har selv en 8.75 aksel jeg trenger sperre til.

Er lit nyskjerig på Truetrack greiene der, hva med priser/tiljengelighet i norge.?
Back to top
View user's profile Send private message
moparman
Hemisfærisk aktiv


Joined: 31 May 2005
Posts: 1250
Location: porsgrunn

PostPosted: Mon Oct 27, 2008 11:54 pm    Post subject: Sperre Reply with quote

Jeg kan vil anbefale truetrack sperre. Har kjørt med det nå i
noen år. Vet og om en bil med 535 cid motor som har den sperra.
Helt nydelig og kjøre med ikke en lyd fra den. Og funker bestandig
Sitter i et 42 hus. Skal bygge opp et 89 hus med 3,55 utveksling i
vinter og kommer til og bruke truetrack i den og Wink Wink

_________________
moparman
68 dodge charger
74 dodge B200 big block
76 dodge B200 maxi van big block


Massively Over Powered And Respected

chargernorway.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zigma
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Oct 2008
Posts: 255
Location: Norway->Trondheim->Buvika

PostPosted: Tue Oct 28, 2008 4:56 pm    Post subject: Reply with quote

Hi

Tror nok jeg går for Truetrack. Noen tips om hvor jeg kan kjøpe det, ca: priser

ps. hvordan kan jeg identifisere huset på min aksel?
Back to top
View user's profile Send private message
Hemidog
Hemisfærisk aktiv


Joined: 09 Apr 2007
Posts: 261
Location: Buskerud

PostPosted: Tue Oct 28, 2008 5:52 pm    Post subject: Reply with quote

se på numrene dine på venstre side og sammelign med disse:
http://www.mymopar.com/Mopar8_75RearEndGuide.htm


Som du ser på bildet, har jeg et 489 hus.


Ang truetrack, hva med Denne?



Charger 142.jpg
 Description:
 Filesize:  209.46 KB
 Viewed:  20541 Time(s)

Charger 142.jpg

Klick here to see the Image in full size.



Back to top
View user's profile Send private message
Zigma
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Oct 2008
Posts: 255
Location: Norway->Trondheim->Buvika

PostPosted: Tue Oct 28, 2008 9:59 pm    Post subject: Reply with quote

Hi

@ Hemidog takker for tippset

ca: 3500 nok fra summit tja skal ikke se bort i fra at jeg bestiller en der ja
Back to top
View user's profile Send private message
moparman
Hemisfærisk aktiv


Joined: 31 May 2005
Posts: 1250
Location: porsgrunn

PostPosted: Sat Nov 15, 2008 12:19 am    Post subject: Sperre Reply with quote

Heisann har det skjed noe innkjøp Question Question
_________________
moparman
68 dodge charger
74 dodge B200 big block
76 dodge B200 maxi van big block


Massively Over Powered And Respected

chargernorway.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
surre sprett
Bigblock


Joined: 25 Aug 2007
Posts: 87
Location: Overhalla, Nord-Trøndelag

PostPosted: Sat Nov 15, 2008 2:49 am    Post subject: Reply with quote

Her har det ikke skjedd stort siden jeg byttet traversen i bilen min, og fikk motoren på rett plass i motorrommet..

Sliter med hjulvinkler på sjåførsiden etter at bilen fikk fetere torsjonsstaver enn de fra sekseren.

Og siden det er langt imellom verkstedene som har gammelt utstyr for forstilling (bare 4-hjulskontroll), må jeg skaffe verktøy for dette før sperre desverre.. Rolling Eyes

_________________
1966 Dodge Coronet Deluxe
Back to top
View user's profile Send private message
moparman
Hemisfærisk aktiv


Joined: 31 May 2005
Posts: 1250
Location: porsgrunn

PostPosted: Sat Nov 15, 2008 11:04 am    Post subject: Reply with quote

[quote="surre sprett"]Her har det ikke skjedd stort siden jeg byttet traversen i bilen min, og fikk motoren på rett plass i motorrommet..

(Sliter med hjulvinkler på sjåførsiden etter at bilen fikk fetere torsjonsstaver enn de fra sekseren.)
Question Question
Javel jeg kan ikke se for meg at det har noe og si at du har byttet
torsjonstaver. Tror det heller ligger i at du har byttet travers Question
Har du byttet mer en travers Question Tenker da på bærebruer og stag.
Tror det kansje kan ligge noe der Exclamation Exclamation

_________________
moparman
68 dodge charger
74 dodge B200 big block
76 dodge B200 maxi van big block


Massively Over Powered And Respected

chargernorway.com
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
surre sprett
Bigblock


Joined: 25 Aug 2007
Posts: 87
Location: Overhalla, Nord-Trøndelag

PostPosted: Sat Nov 15, 2008 3:22 pm    Post subject: Reply with quote

Delene jeg byttet var traversen og torsjonsstavene, that's it..

Men jeg la merke til at jeg må bytte noen foringer og en opphengskule, mulig det hjelper litt på hjulvinklene, men er fremdeles sikker på at den stivere torsjonsstaven på førersiden har gjort at noe må justeres, den trengte svært lite stramming iforhold til den slappe sekserstaven..

Vinkelen som er verst, er camber på førersiden, hjulet heller alt for mye utover på toppen.

_________________
1966 Dodge Coronet Deluxe
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group