View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
surre sprett Bigblock
Joined: 25 Aug 2007 Posts: 87 Location: Overhalla, Nord-Trøndelag
|
Posted: Thu Mar 27, 2008 4:00 am Post subject: Anbefaling av diffsperrer for 8 3/4" akslinger? |
|
|
Hei.
Har funnet ut at jeg har 8 3/4" aksling på Coronet'n, med 742 hus.
Har lyst på sperre, men det finnes jo et hav av muligheter der ute, så derfor ønsker jeg deres synspunkter.
Gjerne fordeler/bakdeler med de forskjellige alternativene.
En kamerat har en aksling med 741 hus, kom gjerne med anbefalinger til denne også.
_________________ 1966 Dodge Coronet Deluxe |
|
Back to top |
|
|
surre sprett Bigblock
Joined: 25 Aug 2007 Posts: 87 Location: Overhalla, Nord-Trøndelag
|
|
Back to top |
|
|
earlyfish Bigblock
Joined: 21 Nov 2007 Posts: 70 Location: Elverum
|
Posted: Fri Mar 28, 2008 12:17 am Post subject: |
|
|
Dette kan egentlig være emne for en lang diskusjon, men jeg kan gi noen synspunkter.
741 er den svakeste, med 1 3/8" pinjongaksel, så kommer 742, med 1 3/4" pinjongaksel og den sterkeste, 489, med 1 7/8" aksel. Forskjellen på 742 og 489 er nok ikke avgjørende, faktisk kom ikke 489 før i 1969, og da hadde det blitt laget endel Hemi og 440-biler. Dekka var nok ikke så bra, men likevel. Pinjonglageret på 742 er også det største på noen aksel.
Den eldste sure-grip-enheten (diffbremsen) er Dana Power Lok, levert mellom 1962 og 1969. Så kom Borg-Warner Spin Resistant. Disse går om hverandre som komplette enheter. Fordelen med Power Lok er at det finnes clutcher som kan byttes hvis (når?) den blir slitt. Den andre, som er en kondiff, dvs. to konuser som presses mot hverandre, er kassabel når den ikke bremser nok lenger. Ved normal kjøring og gatedekk vil dette ta endel år, men med slicks og tung høyrefot kan det gå fort.
Det finnes også "klokoblinger", men dette smeller og knaker og passer vel best på Ford og denslags.
Jeg har 742 med clutchdiff og det sitter som fy med 440 og slicks i en Duster.
_________________ 1988 LeBaron conv.
70 Duster
65 Barracuda
47 Plymouth Special DeLuxe
Rust never sleeps |
|
Back to top |
|
|
Bippe Hemisfærisk aktiv
Joined: 09 Feb 2005 Posts: 357 Location: Horten
|
Posted: Fri Mar 28, 2008 12:35 am Post subject: |
|
|
Detroit Truetrack
_________________ Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL |
|
Back to top |
|
|
surre sprett Bigblock
Joined: 25 Aug 2007 Posts: 87 Location: Overhalla, Nord-Trøndelag
|
Posted: Fri Mar 28, 2008 4:54 pm Post subject: |
|
|
Takk for svar, med det earlyfish bidro med, regner jeg med at jeg holder meg til clutchtypen. Hoder det med 440, holder det nok med min 318 og.
_________________ 1966 Dodge Coronet Deluxe |
|
Back to top |
|
|
Bippe Hemisfærisk aktiv
Joined: 09 Feb 2005 Posts: 357 Location: Horten
|
Posted: Sat Mar 29, 2008 1:23 am Post subject: |
|
|
Problemet med lamell sperra er at ved stor sving og lav hastighet, har den en tendens til å låse difrensialen slik at en får en litt hoppete gange på bilen. Dette varierer jo litt med forskjellige fabrikat og smøremiddler. Dette problemet skal være løst på Truetrack. Truetracken skal også ha mye lengere levetid da den virker med andre prinsipper en friksjon.
_________________ Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL |
|
Back to top |
|
|
Zigma Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Oct 2008 Posts: 255 Location: Norway->Trondheim->Buvika
|
Posted: Mon Oct 27, 2008 8:37 pm Post subject: |
|
|
bumbetibump
Hei jeg er relativt ny på mopar fronten. @ surre sprett hvordan gik det ?`ble det noe sperre på deg
Jeg har selv en 8.75 aksel jeg trenger sperre til.
Er lit nyskjerig på Truetrack greiene der, hva med priser/tiljengelighet i norge.?
|
|
Back to top |
|
|
moparman Hemisfærisk aktiv
Joined: 31 May 2005 Posts: 1250 Location: porsgrunn
|
Posted: Mon Oct 27, 2008 11:54 pm Post subject: Sperre |
|
|
Jeg kan vil anbefale truetrack sperre. Har kjørt med det nå i
noen år. Vet og om en bil med 535 cid motor som har den sperra.
Helt nydelig og kjøre med ikke en lyd fra den. Og funker bestandig
Sitter i et 42 hus. Skal bygge opp et 89 hus med 3,55 utveksling i
vinter og kommer til og bruke truetrack i den og
_________________ moparman
68 dodge charger
74 dodge B200 big block
76 dodge B200 maxi van big block
Massively Over Powered And Respected
chargernorway.com |
|
Back to top |
|
|
Zigma Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Oct 2008 Posts: 255 Location: Norway->Trondheim->Buvika
|
Posted: Tue Oct 28, 2008 4:56 pm Post subject: |
|
|
Hi
Tror nok jeg går for Truetrack. Noen tips om hvor jeg kan kjøpe det, ca: priser
ps. hvordan kan jeg identifisere huset på min aksel?
|
|
Back to top |
|
|
Hemidog Hemisfærisk aktiv
Joined: 09 Apr 2007 Posts: 261 Location: Buskerud
|
|
Back to top |
|
|
Zigma Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Oct 2008 Posts: 255 Location: Norway->Trondheim->Buvika
|
Posted: Tue Oct 28, 2008 9:59 pm Post subject: |
|
|
Hi
@ Hemidog takker for tippset
ca: 3500 nok fra summit tja skal ikke se bort i fra at jeg bestiller en der ja
|
|
Back to top |
|
|
moparman Hemisfærisk aktiv
Joined: 31 May 2005 Posts: 1250 Location: porsgrunn
|
Posted: Sat Nov 15, 2008 12:19 am Post subject: Sperre |
|
|
Heisann har det skjed noe innkjøp
_________________ moparman
68 dodge charger
74 dodge B200 big block
76 dodge B200 maxi van big block
Massively Over Powered And Respected
chargernorway.com |
|
Back to top |
|
|
surre sprett Bigblock
Joined: 25 Aug 2007 Posts: 87 Location: Overhalla, Nord-Trøndelag
|
Posted: Sat Nov 15, 2008 2:49 am Post subject: |
|
|
Her har det ikke skjedd stort siden jeg byttet traversen i bilen min, og fikk motoren på rett plass i motorrommet..
Sliter med hjulvinkler på sjåførsiden etter at bilen fikk fetere torsjonsstaver enn de fra sekseren.
Og siden det er langt imellom verkstedene som har gammelt utstyr for forstilling (bare 4-hjulskontroll), må jeg skaffe verktøy for dette før sperre desverre..
_________________ 1966 Dodge Coronet Deluxe |
|
Back to top |
|
|
moparman Hemisfærisk aktiv
Joined: 31 May 2005 Posts: 1250 Location: porsgrunn
|
Posted: Sat Nov 15, 2008 11:04 am Post subject: |
|
|
[quote="surre sprett"]Her har det ikke skjedd stort siden jeg byttet traversen i bilen min, og fikk motoren på rett plass i motorrommet..
(Sliter med hjulvinkler på sjåførsiden etter at bilen fikk fetere torsjonsstaver enn de fra sekseren.)
Javel jeg kan ikke se for meg at det har noe og si at du har byttet
torsjonstaver. Tror det heller ligger i at du har byttet travers
Har du byttet mer en travers Tenker da på bærebruer og stag.
Tror det kansje kan ligge noe der
_________________ moparman
68 dodge charger
74 dodge B200 big block
76 dodge B200 maxi van big block
Massively Over Powered And Respected
chargernorway.com |
|
Back to top |
|
|
surre sprett Bigblock
Joined: 25 Aug 2007 Posts: 87 Location: Overhalla, Nord-Trøndelag
|
Posted: Sat Nov 15, 2008 3:22 pm Post subject: |
|
|
Delene jeg byttet var traversen og torsjonsstavene, that's it..
Men jeg la merke til at jeg må bytte noen foringer og en opphengskule, mulig det hjelper litt på hjulvinklene, men er fremdeles sikker på at den stivere torsjonsstaven på førersiden har gjort at noe må justeres, den trengte svært lite stramming iforhold til den slappe sekserstaven..
Vinkelen som er verst, er camber på førersiden, hjulet heller alt for mye utover på toppen.
_________________ 1966 Dodge Coronet Deluxe |
|
Back to top |
|
|
|