View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Smallblock Power E-body Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Jan 2008 Posts: 705 Location: Stadlandet,,Norway
|
Posted: Sun Jan 20, 2008 8:09 am Post subject: |
|
|
Den virka godt,ja... Darten er jo lett,men likevel ser det ut som en sint åtter... w2? Hva er det for noe? 340 motor med trimtopper?
Det var iallfall en skikkelig turtallshyler det der. |
|
Back to top |
|
|
mr.mopar Hemisfærisk aktiv
Joined: 24 Feb 2007 Posts: 449 Location: mosjøen
|
Posted: Sun Jan 20, 2008 4:34 pm Post subject: |
|
|
w2 topper er mopar sine trimtopper til small blocks.
vil ikke anbefale og borre 318 til 340.318 nyere en 72 er for tynne i cylinderveggene til og borres så mye.tror det er 2.02 ventiler i toppene hvis jeg ikke husker feil.hadde et slikt sett for noen år siden som jeg monterte på en 360. _________________ 71 cuda 6.1 hemi
33 plymouth rod |
|
Back to top |
|
|
Smallblock Power E-body Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Jan 2008 Posts: 705 Location: Stadlandet,,Norway
|
Posted: Sun Jan 20, 2008 5:17 pm Post subject: |
|
|
Javel,så det er mother Mopars egne trimtopper,altså...
Nei,en skal nok ikke bore for mye i hvilken som helst blokk. Hjelper ikke å masse volum når sylinderveggene sprekker når du tar av fra startplata
i en street legal fight. Tror nok tidligere innlegg har hatt en del rett i at en bør starte med større motorvolum fra begynnelsen,for eksempel en 360.
Liker godt å kjøre litt street legal. Har prøvd bare en gang "legalt" men det ga mersmak.
Det var nok ikke et moparprodukt jeg hadde da,for den stod å blei tatt bilde av samtidig av Amcars fotograf. Ligger bilder og noen få ord på www.amcar.no under "amcar on the road" rubrikken fra Sunnmørstreffet 29.mai 2007. En B3 Super blue challenger.Kan også se på www.brentdekk.com for flere bilder fra det streetracet. jeg blei slått ut av en corvette med slicks og illsint motor. Hadde kjørt fra en camaro på de to kvalik rundene. Kjørte sjøl en dass av en blå camaro med råsint smallblock. Ligger ute på yuotube under amcartreff i ørsta. Der er det film fra innledende runder... |
|
Back to top |
|
|
dartsport-74 Go wing
Joined: 06 Apr 2007 Posts: 69 Location: nedstrand
|
Posted: Sat Feb 02, 2008 11:19 am Post subject: |
|
|
er x toppene til salgs ? _________________ JO GALLNARE JO BERE |
|
Back to top |
|
|
Smallblock Power E-body Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Jan 2008 Posts: 705 Location: Stadlandet,,Norway
|
Posted: Sat Feb 02, 2008 10:35 pm Post subject: |
|
|
Toppene er ikke til salgs....
Kan være gode å ha til andre senere prosjekter. |
|
Back to top |
|
|
jones V6
Joined: 23 Jul 2006 Posts: 14
|
Posted: Fri Feb 15, 2008 6:50 pm Post subject: |
|
|
Går det egentlig å borre opp en 318 til 340??
Du borrer da fra 3.91" til 4.04, dvs et overborr på .130", dette er jo GROTESK mye, det vanligste er jo å borre opp .030, og .060 anses jo som MAX i mange motorer. |
|
Back to top |
|
|
cowboy Go wing
Joined: 24 Nov 2007 Posts: 65 Location: Bornholm / Denmark.
|
Posted: Fri Feb 15, 2008 7:58 pm Post subject: |
|
|
-
Jeg har tidligere, 2 gange, boret en 318 til 340..!! _________________ MoPars for Cruizin - Racing and Pro-touring.
1930 Plymouth Hot Rod Wannabe, - 1957 DeSoto Fireflite Sportsman. - 1971 Challenger R/T Conv. - 2004 Hemi Ram 4x4..
www.CowboyCars.dk |
|
Back to top |
|
|
Smallblock Power E-body Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Jan 2008 Posts: 705 Location: Stadlandet,,Norway
|
Posted: Fri Feb 15, 2008 9:47 pm Post subject: |
|
|
Har blitt anbefalt å la være å borre så mye....
Bedre å starte med ei god 360 blokk,evt borre 060 og om budsjettet tillater :strokerkit...
Kan få over 400 cid av en liten lett smallblock. På utsiden kan den også se original ut. |
|
Back to top |
|
|
earlyfish Bigblock
Joined: 21 Nov 2007 Posts: 70 Location: Elverum
|
Posted: Fri Feb 15, 2008 11:49 pm Post subject: 318 til 340 |
|
|
Du kan nok borre en 318 til 340 og være heldig, men for å være sikker er det anbefalt max. 040. (Mopar Action). Såkalt core shift, dvs. at kjernen forskyver seg under støping, gjør at man ikke kan være sikker over 040. En annen ting er at effekten blir dårligere når sylinderen er for tynn. Det er jo vann mellom sylinderen og selve blokka, og når sylinderen blir urund pga. moment fra topper osv. hjelper ikke den relativt lille volumøkningen særlig mye. Jeg ville satset på å borre den nødvendige mengden og heller legge pengene i topper, det er tross alt der effekten skapes. _________________ 1988 LeBaron conv.
70 Duster
65 Barracuda
47 Plymouth Special DeLuxe
Rust never sleeps |
|
Back to top |
|
|
jones V6
Joined: 23 Jul 2006 Posts: 14
|
Posted: Sat Feb 16, 2008 3:09 am Post subject: |
|
|
Synes dette høres rart ut ja. en kjenning driver å bygger opp en 416 stroker av ei 360 blokk (.0060" overbor) og da anbefalte motorbyggeren å betongfylle blokka pga at .0060" er i meste laget.
.130" er jo over DOBBELT så mye, er virkelig sylinderveggene i en 318 SÅ tykke? aldri hørt om noen som har overborra så inni granskauen mye, men TØFT om det faktisk går da.
Kommer ALDRI til å glemme den 340`n som sto i Darten, har i senere tid drevet med smallblocks, og bigblock med mye mer effekt (GM ) men den helSINTE lyden av den 340`n er noe av det råeste jeg har vært borti. få ting kan måle seg med noe sånnt.
http://www.dodgecharger.no/pics/webfilm/Roar_drag.wmv her på frøya med tenningsproblemer og maaasse fusk, desverre eneste filmen jeg har av bilen. |
|
Back to top |
|
|
Smallblock Power E-body Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Jan 2008 Posts: 705 Location: Stadlandet,,Norway
|
Posted: Sat Feb 16, 2008 3:23 am Post subject: |
|
|
Nei,det må være umulig å borre så mye i en stakkars 340 motor og beholde styrken i sylinderen. Har kjøpt en nyoverhalt 340 med x-topper og Mopar performance purple cam,stock bore,stock stempel,stock smidd veiv til å ha i en av challengerne. Har hørt utrolig mye bra om mopar 340 motorer,så ser virkelig fram til den kommer i drift...
Skal være råsinte maskiner på høye turtall. Blir saker....
Så det blir nok en challenger med overhalt 318 og en med overhalt 340 her i gården..... Og en camaro til "tørr vei bil" om vinteren.
Stroker motor med alutopper får bli i neste prosjekt.
Kommer vel en cuda om et par år,kanskje?? |
|
Back to top |
|
|
Moparviking smallblock-poster
Joined: 12 May 2007 Posts: 16 Location: Stavern
|
Posted: Mon Mar 31, 2008 9:57 am Post subject: 318-360 topper |
|
|
Hei,ser det er mange gromme komentarer her og vil blande meg litt inn.Kjører selv en 68 Dodge D-100 pick up og motorblokka er 318-70 og boret til 9,2 i comp og en mildere 248 Crane cam.360 topper inn+exh.manifolder er også med.Hadde også på en 500 fireporter.Denne oppskriften saxa jeg fra et Hot Rod som skulle gi ca 300 gamp.Motoren skulle være rimelig sint uten at det skulle gå særlig ut over forbruket.Jeg kjørte med dette en stund og den funka meget bra,men jeg gikk over til Holly 2245 2 port og forbruket sank og er mer enn kjapp nok for meg.Nå har jeg en ny 360 oppbygd og tenker på 518 automat med overdrive som mulig kommer inn i bilen til vintern igjen.
Biler her er:
68 D-100 pick up Adventurer
71 D-100 pick up Custom
98 Jeep Cherokee Limited |
|
Back to top |
|
|
mr.mopar Hemisfærisk aktiv
Joined: 24 Feb 2007 Posts: 449 Location: mosjøen
|
Posted: Mon Mar 31, 2008 11:19 am Post subject: |
|
|
d som jeg har hørt er at 318 motorer fra før 72 kunne borres til 340.hadde en kompiss med en 69 mod somble borret til 340 og det funka godt.men det er jo ikke der hk ligger.det er bare at man kan skryte og ha 340 motor. _________________ 71 cuda 6.1 hemi
33 plymouth rod |
|
Back to top |
|
|
dartsport-74 Go wing
Joined: 06 Apr 2007 Posts: 69 Location: nedstrand
|
Posted: Sun May 18, 2008 5:30 pm Post subject: |
|
|
mr.mopar wrote: | d som jeg har hørt er at 318 motorer fra før 72 kunne borres til 340.hadde en kompiss med en 69 mod somble borret til 340 og det funka godt.men det er jo ikke der hk ligger.det er bare at man kan skryte og ha 340 motor. |
stemmer d at d er 318 på 230 hk som kan borres opp til 340 ...heila greiå me 340 er slag lengden 3 1/4 " slag og rett over 4" i bor . d som utgjør turtallet hk og lyden osv. de første 340 hadde smidde deler å en høy kompressjon + store ventiler som utgjorde at effekten var 275 hk .. i 1973 var effekten på 245 og støpt veiv , lav komp ,mindre ventiler i toppene som gikk videre til 360 som kom først i 1974 .
sko kje ver store forskjellen om du tar en 318 med samme slaglengde som en 340 og borrer opp til 340 stempler.... MEN du har ikkje ein ekte 340 for de som bryr seg _________________ JO GALLNARE JO BERE |
|
Back to top |
|
|
|