View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
V8POWER 426 HEMI - elephant
Joined: 17 Dec 2007 Posts: 146
|
Posted: Wed Feb 13, 2008 10:10 pm Post subject: |
|
|
Problemet er at en nyimportert 73 modell enten må regges som bevaringsverdig og være i tilnærmet orginal stand eller tas inn som vanlig bruktimportert. Som bruktimportert trenger de3n ikke være orginal men den må oppfylle alle norske krav i 73 og alt må kunne dokumenteres. Dokumentasjoskravet er seff bare tull. Du får ikke importert en Volvo 240 engang uten dokumentasjon enda det gikk/går tusenvis av slike biler, Vegdirektoratet i et nøtteskall! _________________ 1969 Dodge Charger 548
1973 Dodge Charger 440 SE til salgs
To much rice makes me sick. |
|
Back to top |
|
|
madvaa Hemisfærisk aktiv
Joined: 19 Oct 2007 Posts: 269
|
Posted: Wed Feb 13, 2008 10:13 pm Post subject: |
|
|
Typisk ola dunk dette ja!!
Men man skal jo ikke ta sorgene på forhånd,ordnæ seg til slutt! _________________ '73 Dart sport 440-six pack *solgt* kjøpt tilbake
'06 Dodge Charger R/T Daytona |
|
Back to top |
|
|
Roger Guest
|
Posted: Fri Feb 15, 2008 12:19 am Post subject: Godkjenning med BB i A-body |
|
|
Jeg har en 73 Dart Sport med BB 450 cid. Som er godkjent med hjelp fra AMCAR. |
|
Back to top |
|
|
65 Valiant Hemisfærisk aktiv
Joined: 06 Mar 2007 Posts: 341 Location: Sande i Vestfold
|
Posted: Fri Feb 15, 2008 12:37 am Post subject: |
|
|
Med nyere importbiler kan det oppstå problemer som nevnt over, men det burde ellers ikke være noe problem å få godkjent bigblock i Dart.
67-modellen ble levert med 383 helt på slutten av året.
68 og 69 hadde 383 som vanlig option og i 69 leverte Dodge noen hundre GTS med 440. Alt dette kan dokumenteres og det burde holde for godkjenning. Selvfølgelig da med samme oppgraderinger som disse bilene hadde.
En annen ting er at selv om denne karen hos importøren nå jobber med deler og ikke kan skrive ut papirer ser jeg ikke problemet. Det burde ikke være nødvendig med et nytt sett originalpapirer for hver bil.. Hvis de er skrevet ut en gang skal det holde med en godkjent kopi og vise til at andre biler er godkjent med samme oppsett.
Desverre avhenger alt for mye av hvem du møter hos tilsynet.
Dette med bigblock i Dart er et lite dilemma for meg. Selvfølgelig er det noe helt eget med lyden og dreiemomentet i en 440 som ingen smallblock kan matche. På en annen side er 340 den perfekte A-body motoren. Kan bli minst like rask og du får en mye mer velbalansert bil. |
|
Back to top |
|
|
Mopar Führer classic american
Joined: 08 Apr 2007 Posts: 23 Location: Nordland
|
Posted: Sat Feb 16, 2008 11:22 am Post subject: |
|
|
Jeg har hatt flere samtaler med J.J. på tidl UsMøller. Papirer blir bare skrevet ut på det aktuelle ch nummer og går ikke og bruke som "bevis" for og regge en annen "maken" bil. Dette er jo ganske innlysende. hvorfor debatere dette i side opp og ned, det er jo bare og ringe til biltilsynet og spørre hva som kreves av doc for og få en slik rasering godkjent. |
|
Back to top |
|
|
turbodart V6
Joined: 13 Feb 2009 Posts: 14
|
Posted: Fri Feb 13, 2009 11:40 am Post subject: |
|
|
hei! hmmmm...ikke lett dette... er det vekta eller effekten som er hovedproblemet tro?
holder p? ? bygge en 74 dart med 360 og turbo. kan ta ut alt fra 250-600hk... (har bare std bunndel...)
burde det g? ? f? godkjent en 74 dart med en 360 p? 275hk, som 340`n hadde tro??
________
buy silversurfer vaporizer
Last edited by turbodart on Tue Feb 01, 2011 1:28 am; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
|
Mopar Führer classic american
Joined: 08 Apr 2007 Posts: 23 Location: Nordland
|
Posted: Fri Feb 13, 2009 5:10 pm Post subject: |
|
|
Ja 360cid får du godkjent uten problem fordi denne var levert i Dart |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Fri Feb 13, 2009 10:01 pm Post subject: |
|
|
383 blir også godkjendt, siden dette også ble levert i Dart i 68 hvertfall.
Ser ikke hvorfor veien skulle være så vanskelig for å få godkjendt 440 da. Men vi bor jo i Norge..... _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
Mopar Führer classic american
Joined: 08 Apr 2007 Posts: 23 Location: Nordland
|
Posted: Fri Feb 13, 2009 10:36 pm Post subject: |
|
|
Som du selv sier den ble lever i 68. Da får du ikke den godkjent i en 74 mod pga den var ikke levert med den fra fabrikk i 74. |
|
Back to top |
|
|
turbodart V6
Joined: 13 Feb 2009 Posts: 14
|
Posted: Sat Feb 14, 2009 9:18 am Post subject: |
|
|
hadde det ikke v?rt for oljekrisa hadde vi nok f?tt hemi i 74 ogs?
h?res bra ut! da f?r jeg iallefall 360-ok. hva er det som begrenser effekten som kan bli godkjent da?
________
400
Last edited by turbodart on Tue Feb 01, 2011 1:28 am; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
|
gudrun_65 sunglasses on
Joined: 24 Aug 2007 Posts: 37
|
Posted: Mon Feb 23, 2009 12:45 am Post subject: |
|
|
Fikk en bunke papirer fra amcar idag,med alle spesifikasjoner på '68 og '74 Dart,og en sammenligning av de to. De sendte også med et "anbefaling av godkjenning papir",stemplet og signert.
Snakket så med BT og spurte hvordan de stilte seg til dette.
De sa at så lenge amcar anbefalte godkjenninga,og at motoren var levert i Dart i '68,så var dette inget problem å få godkjent i min '74 Dart |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Mon Feb 23, 2009 1:19 am Post subject: |
|
|
Halleluja....
Men tror ingen ting før jeg ser det. BT har kommet med tvetydige svar før.... _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
madvaa Hemisfærisk aktiv
Joined: 19 Oct 2007 Posts: 269
|
Posted: Mon Feb 23, 2009 9:24 am Post subject: |
|
|
keep us updated :-D Når skal bilen vises? _________________ '73 Dart sport 440-six pack *solgt* kjøpt tilbake
'06 Dodge Charger R/T Daytona |
|
Back to top |
|
|
turbodart V6
Joined: 13 Feb 2009 Posts: 14
|
Posted: Mon Feb 23, 2009 10:28 am Post subject: |
|
|
gudrun_65 wrote: | Fikk en bunke papirer fra amcar idag,med alle spesifikasjoner p? '68 og '74 Dart,og en sammenligning av de to. De sendte ogs? med et "anbefaling av godkjenning papir",stemplet og signert.
Snakket s? med BT og spurte hvordan de stilte seg til dette.
De sa at s? lenge amcar anbefalte godkjenninga,og at motoren var levert i Dart i '68,s? var dette inget problem ? f? godkjent i min '74 Dart |
h?res gull ut!
Da burde det g? an ? f? godkjent en 74 dart med 360 med effekten og momentet til 440 uten problem! ogs? ca 20% ?kning av det p? toppen!
________
volcano digital
Last edited by turbodart on Tue Feb 01, 2011 1:28 am; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
|
gudrun_65 sunglasses on
Joined: 24 Aug 2007 Posts: 37
|
Posted: Mon Mar 09, 2009 6:16 pm Post subject: |
|
|
ja skal holde dere oppdatert, men bilen er fortsatt under restaurering, så det blir ikkje godkjenning før tidligest i høst.... Litt mange prosjekter på en gang |
|
Back to top |
|
|
|