View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
lille ole Rekke-firer
Joined: 20 Jul 2009 Posts: 7
|
Posted: Mon Jul 20, 2009 5:43 pm Post subject: Hvilke tennplugger i 440 big block? |
|
|
Hei folkens
Har en '73 Dodge Charger med en 440BB fra '68.
Den er litt trimmet og har 906 topper hvis det har noe å si.
Skiftet plugger på den her om dagen å fikk et dårlig resultat. Bilen gikk nærmest perfekt før jeg byttet pluggene. Kjøpte Ac Delco R43S. Bilen fjusket å jeg oppdaget at 2 av pluggledningene hadde fått overslag til headersene. Dette skjedde etter at jeg byttet plugger...
Sto i 2 forskjellige typer plugger fra før av, syns d var litt rart (Splitfire SF8E og NGK BP6HS)
Er det de nye Ac Delco pluggene det er noe galt med? Har de for stor motstand? Hvilke plugger bør jeg bruke?
Fikk med endel Motorcraft powertip AE62 plugger med bilen. Kan jeg bruke de?
På forhånd takk
Lille Ole |
|
Back to top |
|
|
belvis Hemisfærisk aktiv
Joined: 22 Sep 2007 Posts: 253 Location: øygarden
|
Posted: Mon Jul 20, 2009 7:56 pm Post subject: |
|
|
Hvilket tenningsanlegg har du da ? Eg bruker NGK BP6S på min 440, har du MSD tenning må du ihvertfall ha 1,1 mm åpning på pluggene.
Svidde plugghetter var eit stort problem før eg byttet til TTi headers. _________________ 55 Dodge custom royal lancer 270 cid hemi
66 Plymouth belvedere 446 cid
67 Dodge Coronet 500 cid
99 Dodge Ram 2500 5.9td 24v |
|
Back to top |
|
|
lille ole Rekke-firer
Joined: 20 Jul 2009 Posts: 7
|
Posted: Wed Jul 22, 2009 4:30 pm Post subject: |
|
|
Stort sett orginal tror jeg, men det står på Accel coil og 8mm moroso Splitfire pluggledninger |
|
Back to top |
|
|
Bippe Hemisfærisk aktiv
Joined: 09 Feb 2005 Posts: 357 Location: Horten
|
Posted: Thu Jul 23, 2009 12:12 pm Post subject: |
|
|
Bytt plugg ledninger du. Er det åverslag i de så er de gåene.
I utgangspunkter er det bare 2 kriterier for å velge plugger (da ser vi bort i fra kjernen og antal elektroder på pluggen). Gjenge partiet med tettning så pluggen fysisk passer i toppen, og varmeverdi.
En plugg med feil varmeverdi vil virke tilfrestillende en stund. Etter en stund vill pluggen gro igjen (for kald plugg) eller elektroden brenne opp (for varm plugg).
Da du har en litt trimet motor er det vansklig å si vilken varmeverdi du skal ha. Du må prøve deg fram. Begyn med standard plugg og se på pluggene om de er for kalde eller varme ved neste plugg skift, eller når motoren begyner å gå dårlig.
Prøv f.ex. Autolite 85, Bosch 7919, Champion 14, denso 3037 eller NGK XR4.
Dette forusetter at du har riktig elektrode åpning på pluggene. _________________ Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL |
|
Back to top |
|
|
lille ole Rekke-firer
Joined: 20 Jul 2009 Posts: 7
|
Posted: Thu Jul 23, 2009 3:33 pm Post subject: |
|
|
Takk for tips |
|
Back to top |
|
|
|