| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Tarzan V6
Joined: 13 Sep 2007 Posts: 10
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 1:19 pm Post subject: |
|
|
Da er det Dana60 som gjelder for meg da.
Last edited by Tarzan on Fri Sep 14, 2007 4:30 pm; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Tarzan V6
Joined: 13 Sep 2007 Posts: 10
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 1:53 pm Post subject: |
|
|
RAY BARTON SINE SIDER:
426-472 street hemi:
-Mopar Performance Hemi Block
-Mopar or Stage V aluminum heads
-4340 non-twist steel crank
-4340 steel H-bean rods
-JE, or Diamond pistons
-RBRE rocker system
-Moroso oil pan
-Mopar or RBRE intake manifold
-EFI or carburetors available
-Professionally assembled - Dyno testing available
650 Plus HP on pump gas!
BRA GREIER???? |
|
| Back to top |
|
 |
Tarzan V6
Joined: 13 Sep 2007 Posts: 10
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 4:19 pm Post subject: |
|
|
Og siste ting. Hvorfor er aluminium blokker bedre?
Skrev mail til ray barton og fikk svar nå på et par spørsmål jeg hadde.
-The cost of the aluminum block 472" would be around $20k, with dyno complete.
-The best thing to do is give me a call and we can go over the different options and I can make an exact quote.
-It would take around 3-4 months.
Han sa også at 426 og 472 ligger på samme pris så da er det spørsmål om hva dere sier her, siden jeg ikke er så smart.
Vet jo ikke engang hva ting heter på norsk av alt engang, hvordan skal man få ringt de å få forklart hvordan motor jeg vil ha da.
Sorry til alle som syns jeg er helt idiot. Er ganske blank på sånt, så passer jo litt at jeg skriver her for gode tips og råd om dette. Enn å gjøre masse feil. |
|
| Back to top |
|
 |
suntech Bigblock
Joined: 27 Mar 2007 Posts: 88 Location: Kristiansand
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 4:47 pm Post subject: |
|
|
Rat Barton er gromme greier!!!
Grunnen til at jeg vil ha Alu blokk, er vekta, styrken og muligheten for å reparere. Ei alublokk er sveisbar, om noe skulle skje. World Castings kommer i disse dager ut med ei my hemi blokk. Videreutvikling av Keith Black blokka, og veldig bra, med bl.a forbedret smøring til løftere etc.
Jeg ville likevel ha holdt en knapp å FHO, fordi de bruker sengere råder. og har et veldig fint løftersystem for dagligbruk. Og, jeg hadde tatt en 572, da har du en skukkelig KILLER!! 700 hk lett!!
Ray Barton har sjappa si bare 10 min fra der bilen min står, så jeg vil innom han når jeg skal bort igjen. Har hørt negative ting om han også, av lokale folk. _________________ When i was a kid i had a Ford. i´m a man now! |
|
| Back to top |
|
 |
Tarzan V6
Joined: 13 Sep 2007 Posts: 10
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 5:20 pm Post subject: |
|
|
Da kan jeg vente å høre med deg etter at du har kommet hjem igjen da, om hva du syns om sjappa hans.
Hvordan er det med bygging av motor i Norge? Er det noe ingen gjør? Bare tull i forhold til USA?
Og hvor mye koster bygging i Norge og er det noen dyktige folk som gjør det her?
Er jo kjedelig hvis man kjøper en custom lagd motor fra de og så går noe galt ganske kjapt. |
|
| Back to top |
|
 |
suntech Bigblock
Joined: 27 Mar 2007 Posts: 88 Location: Kristiansand
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 6:46 pm Post subject: |
|
|
Der er motorbyggere her i Norge også. Peter og Walter Widmer, på Widmer Motor i Lillesand er gode venner av meg, så sluttjobben på min motor vil bli der. Vil tro at det er et av norges fineste, og best utstyrte motorverksted.
Rent økonomisk er det nok billigere å få det bygd i USA, enkelt og greit fordi at de har et helt annet volum der borte. Men det er morsomt å ha en finger med i spillet selv også!!!!
Motor har jeg drevet mye med, så jeg er både sta og pirkete!!! hehe _________________ When i was a kid i had a Ford. i´m a man now! |
|
| Back to top |
|
 |
Tarzan V6
Joined: 13 Sep 2007 Posts: 10
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 7:40 pm Post subject: |
|
|
Så det hadde vært billigere å bestilt gjennom Ray Barton enn hos de i Lillesand? Motor, frakt og moms altså. Er ikke det litt rart??? Blir kanskje ikke som de motorene de lager der borte. Har kanskje ikke noe hemi muligheter her i Norge?
Er veldig enig at det hadde vært greit å vært med litt innimellom underveis. Hvor mye vil det koste å få overhalt 440 blocken og få litt mer hester i kjerra??? |
|
| Back to top |
|
 |
Norwegianmopar 426 HEMI - elephant

Joined: 09 Jan 2005 Posts: 148 Location: Ørsta
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 7:49 pm Post subject: |
|
|
Når det gjelder alu vs støpejern, så mener min motorbygger at støpejern er det beste dersom en skal bruke bilen mye på stripa.
Dette har med varmeutvikling, påkjenninger etc å gjøre. Men alu har klart fordeler når det gjelder vektfordeling.
Grunnen til at jeg har en 572 alumotor til salgs der borte nå, er rett og slett at det var veldig lang leveringstid på støpejernsblokk av høy nok kvalitet... _________________ 1964 Dodge Max Wedge Race Clone
1967 Chrysler Newport Custom
1979 Dodge Aspen Coupe 360 Hi-Po
www.rm-toybox.com |
|
| Back to top |
|
 |
Tarzan V6
Joined: 13 Sep 2007 Posts: 10
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 7:52 pm Post subject: |
|
|
| Jeg kommer nok ikke til å kjøre på stripa med det første ihvertfall. Vet ikke om jeg trenger aluminium eller ikke. Trenger man virkelig en 472,528 eller 572 hvis man ikke kjører stripa? Koker ikke disse motorene ganske greit hvis man kjører i byen og slikt? Er det mye "problemer" med de hemiene??? |
|
| Back to top |
|
 |
suntech Bigblock
Joined: 27 Mar 2007 Posts: 88 Location: Kristiansand
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 7:53 pm Post subject: |
|
|
Hei igjenTarzan!! Ta gjerne å ring meg, på 46845644 for en prat. Tror vi har mye felles planer, og jeg er grisedårlig på tastaturet!!
Hilsen Rolf _________________ When i was a kid i had a Ford. i´m a man now! |
|
| Back to top |
|
 |
suntech Bigblock
Joined: 27 Mar 2007 Posts: 88 Location: Kristiansand
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 8:31 pm Post subject: |
|
|
Disse motorene koker ikke mere en andre motorer som ikke får nok kjøling!!
Så at du brukte ordet "trenger"!!! Det du trenger, er en eller annen japsebil til 20000 kroner, som tar deg til og fra jobb!!!! hehehehe.
Det man vil ha................ja det er noe helt annet!! Et godt råd: IKKE bland fornuft inn i argumentasjonen med fruen!!! Si det som det er........ her shopper vi med hjertet, og ikke med hue!!! hehe! !! Vi hadde et ordtak på gamle jobben min: Nå har vi det travelt, så nå må vi jobbe sakte og nøyaktig, for vi har tid til å gjøre det bare en gang!!!Det er det mye i, og jeg velger å bruke den filosofien her også. Det som med første øyekast kan virke som den billigste løsningen der og da, er i de fleste tilfeller ikke det dom har kosta minst penger om 3 år!!!!
Det er ikke mere problemer med en hemi, en andre motorer, hvis det er skrudd riktig sammen. _________________ When i was a kid i had a Ford. i´m a man now! |
|
| Back to top |
|
 |
Tarzan V6
Joined: 13 Sep 2007 Posts: 10
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 9:28 pm Post subject: |
|
|
Da blir det fort en hemi da. Bestiller en gang før jul men først finne ut hva av deler som skal i blocka. Det er der problemet kommer, for jeg har ikke peiling på hva som er bedre enn mye annet. Hvor kan man lese seg grønn på dette? Og er det noen sjapper som har sykt peiling på alt sånt? Eller om du/dere har god god peiling på det. Fikk beskjed av han fyren hos Ray Barton om å ringe de men vet jo ikke hva som skal sies der heller.
Maser mye her men godt å få svar på ting. Sinnsykt fett at du svarer.
Hjelper meg mye. Takk skal du ha.
(Japsebiler kan forresten gå å drite på seg!!!) |
|
| Back to top |
|
 |
Norwegianmopar 426 HEMI - elephant

Joined: 09 Jan 2005 Posts: 148 Location: Ørsta
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 9:43 pm Post subject: |
|
|
Fikk akkurat en mail fra XV Motorsport om at de nå kan tilby en tiltrattstamme til Mopar A, B og E body. Her er følgende specs:
Some of the key features of the new XV steering columns include, but are not limited to:
Only true bolt on column available - The column bolts directly to the factory mounting brackets ensuring a quality fit and ease of installation.
Roller bearing support at the bottom of the shaft - This is a critical feature for those wishing to use a rack and pinion steering setup. This is the only column on the market to have this feature.
Various install kits - Kits available to connect the column to either rack and pinion or original factory style applications.
Tilt Column - Allows user to find the proper steering angle for his or her particular driving style and aids in vehicle entry and exit (imagine an E-Body that is easy to get into!)
Designed for use with popular aftermarket steering wheels - This allows the customer to use the steering wheel of his or her choice.
Optional switch on the turn signal stalk - This allows the restorer to relocate the high beam switch, or use it for other popular applications such as Nitrous Oxide, etc.
Available with or without keyed ignition switch - Now you have a choice, A and B Bodied cars are available either way and E Bodied cars come with the keyed switch.
Choice of finishes - Available in chrome or ready to paint steel to custom color match to your vehicle.
Exclusivity - These columns are ONLY available from XV Motorsports and are available now. _________________ 1964 Dodge Max Wedge Race Clone
1967 Chrysler Newport Custom
1979 Dodge Aspen Coupe 360 Hi-Po
www.rm-toybox.com |
|
| Back to top |
|
 |
suntech Bigblock
Joined: 27 Mar 2007 Posts: 88 Location: Kristiansand
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 10:54 pm Post subject: |
|
|
Hei! Disse har jo vært tilgjengelige siden slutten av mars!!! _________________ When i was a kid i had a Ford. i´m a man now! |
|
| Back to top |
|
 |
suntech Bigblock
Joined: 27 Mar 2007 Posts: 88 Location: Kristiansand
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 11:14 pm Post subject: |
|
|
Ser at noen anbefaler jernblokk, og det er forsåvidt riktig i noen tilfeller, siden i mange klasser er det minimumsvekt på bilen, og flere sier at man mister 15-20 hk på å bruke alu blokk, på helt likt oppsett. Men.......... varmeavledning etc gjør det mulig å høyne kompresjonen en anelse på alublokka, og da finner man fort litt pulver tilbake!!! Alublokka er sterkere, og LETTERE!!! En Charger har i ugangspunktet sving egenskaper som en full elefant, og en mye lettere motor vil hjelpe på det, og et evt effekttap, får man igjen, med inkassorenter, med lavere vekt!!!
Mindre vekt å bremse opp også!! _________________ When i was a kid i had a Ford. i´m a man now! |
|
| Back to top |
|
 |
|