Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

318 med x-topper
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Smallblock Power E-body
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Jan 2008
Posts: 705
Location: Stadlandet,,Norway

PostPosted: Fri Jan 18, 2008 4:36 pm    Post subject: 318 med x-topper Reply with quote

Noen som har erfaring med å bruke x-topper på 318 motorer?
Har en 73 modell 318 som jeg vurderer å sette på noen x-topper,da jeg høre de skal være gromme. Noen som kjenner ventilstørrelser og litt mer data om disse toppene?
Vurderer å sette på et 340 innsug med en fireport gasser,muligens en edelbrock 500 eller lignende. Er vel ikke behov for større på så liten motor? Blir vel flat top stempler og performer-type kam.
Skal ikke bli noe råskinn denne motoren,men litt friskere enn smog/sirup
som den er original. Liker at det ser originalt ut ved første øyekast i motorrommet...
Back to top
View user's profile Send private message
cowboy
Go wing


Joined: 24 Nov 2007
Posts: 65
Location: Bornholm / Denmark.

PostPosted: Fri Jan 18, 2008 5:11 pm    Post subject: Reply with quote

-
Om du skal skifte stemplerne, da kan du likevel bore den til 340..

_________________
MoPars for Cruizin - Racing and Pro-touring.
1930 Plymouth Hot Rod Wannabe, - 1957 DeSoto Fireflite Sportsman. - 1971 Challenger R/T Conv. - 2004 Hemi Ram 4x4..
www.CowboyCars.dk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Smallblock Power E-body
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Jan 2008
Posts: 705
Location: Stadlandet,,Norway

PostPosted: Fri Jan 18, 2008 7:18 pm    Post subject: Reply with quote

Har vurdert boring,men det koster. Har nettopp kjøpt en 340 challenger 71 modell fra usa,så vil ikke bruke enorme summer på en 73 modell.
Bare gjøre den litt friskere enn den er. På 73 modellen er det skålstempel og 8.5:1 i kompresjon. Eksosen blir blandet med innsugsluft for eksosrensing og dette stjeler hester.Vil opp i minimum 9.5:1 for mere power.Er det samme slaglengde på 318 og 340? Kun boring som er forskjell?
Har dessuten ikke lyst å gjøre noe som ikke kan tilbakestilles til originalt,da dette er originalmaskinen til bilen. Er # matching.
Ønsker original-lignende look i motor-rommet.
Det beste hadde vært å kjøpe en 340,men de er aldri til salgs....
Back to top
View user's profile Send private message
Carburetor
Bigblock


Joined: 20 Aug 2007
Posts: 95
Location: Østfold

PostPosted: Fri Jan 18, 2008 7:21 pm    Post subject: Re: 318 med x-topper Reply with quote

Smallblock Power E-body wrote:
Noen som har erfaring med å bruke x-topper på 318 motorer?
Har en 73 modell 318 som jeg vurderer å sette på noen x-topper,da jeg høre de skal være gromme. Noen som kjenner ventilstørrelser og litt mer data om disse toppene?
Vurderer å sette på et 340 innsug med en fireport gasser,muligens en edelbrock 500 eller lignende. Er vel ikke behov for større på så liten motor? Blir vel flat top stempler og performer-type kam.
Skal ikke bli noe råskinn denne motoren,men litt friskere enn smog/sirup
som den er original. Liker at det ser originalt ut ved første øyekast i motorrommet...


Har ingen erfaring, men historiken tilsier jo at de er "raffe". MEN for og sitere fra en bok jeg har så står det(På engelsk) "- A 2.08 intake valve is the largest, generally used in the larger bore 340`s(X og T/A motorene). It`s too big for the 318 and is not needed" (Sitat ferdig).

Vist du først hadde tenkt og bruke såpass med kroner på det hadde jeg heller kjøpt meg noen Edelbrock Alu. topper, tror du vil få mer for pengene der !

Har selv en 73` 318 Med Edelbrock "Preformer" 318/360 innsug, Carter 650cfm Competion series gasser(4-port). Strengt talt ikke nødvendig, Tror en Edelbrock 500cfm vil være perfekt for en litt "Hårete" 318. Har også en litt kvasere kamaksel i den, bilen går jo greit.(Satt i en Dart, skal merkes at den bare veier 1400kg) Men ikke det værste jeg har kjørt Twisted Evil Så vist du er ute etter en middels bra motor så ser det ut til at du tenker i riktig retning. Bare og rope ut om det skulle være noe mer:)

_________________
"As the sweet words of virgin Mary... Come again?"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Smallblock Power E-body
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Jan 2008
Posts: 705
Location: Stadlandet,,Norway

PostPosted: Fri Jan 18, 2008 7:32 pm    Post subject: Reply with quote

Takker så mye for tipset. Var ikke klar over at de toppene ikke var anbefalt for 318. Har tenkt på alutopper,men som jeg nevnte i forrige innlegg,vil jeg ikke svi av større mengder kroner på denne motoren.
Det jeg er ute etter er å kutte ut den fæle eksosrensinga som soter ned motoren. 73 modell eksosrenseutstyr er ikke spesielt sunt for maskinen..
Kanskje topper fra en 70-71 modell 318 kunne være tingen?
Blir mye spekulering,men noe må man gjøre på kveldstid når man ikke er hjemme og kan gå i garasjen å gjøre noe praktisk...
Back to top
View user's profile Send private message
Carburetor
Bigblock


Joined: 20 Aug 2007
Posts: 95
Location: Østfold

PostPosted: Fri Jan 18, 2008 7:36 pm    Post subject: Reply with quote

Smallblock Power E-body wrote:
Er det samme slaglengde på 318 og 340? Kun boring som er forskjell?


Det tror jeg, lurer på om det er bare 360`ene som har lengere slag lengde.. Åssen 340 veiv vurderer du og bruke?

_________________
"As the sweet words of virgin Mary... Come again?"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Smallblock Power E-body
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Jan 2008
Posts: 705
Location: Stadlandet,,Norway

PostPosted: Fri Jan 18, 2008 7:46 pm    Post subject: Reply with quote

Vurderer ingen 340 veiv. Om jeg ikke tar mye feil er 340 og 360 like i boring,men 360 har lenger slag og støpt veiv. 340 har smidd veiv.
Skal kontrollmåle veiva når stempla skal skiftes,og er den for mye slitt,får en ta vurderingen da. Ett alternativ er stock veiv,og det er billigst,et annet er strokerveiv,men da koster det. Da må en eventuelt til med andre modifikasjoner også. Skal en opp i volum,kan en like gjerne starte med en 360 motor....
Back to top
View user's profile Send private message
Carburetor
Bigblock


Joined: 20 Aug 2007
Posts: 95
Location: Østfold

PostPosted: Fri Jan 18, 2008 7:51 pm    Post subject: Reply with quote

Smallblock Power E-body wrote:
Takker så mye for tipset. Var ikke klar over at de toppene ikke var anbefalt for 318. Har tenkt på alutopper,men som jeg nevnte i forrige innlegg,vil jeg ikke svi av større mengder kroner på denne motoren.
Det jeg er ute etter er å kutte ut den fæle eksosrensinga som soter ned motoren. 73 modell eksosrenseutstyr er ikke spesielt sunt for maskinen..
Kanskje topper fra en 70-71 modell 318 kunne være tingen?
Blir mye spekulering,men noe må man gjøre på kveldstid når man ikke er hjemme og kan gå i garasjen å gjøre noe praktisk...


Men en meget god måte og spare penger på og lære seg mye "mat-nyttig" er jo og få tak i et par brukte topper som er grommere og passer på 318 og overhale de. F.eks:
(Siterer nok en gang fra en bok) "- Since 1978 the big-port 360 head has been used on the 318 as part of the E48 high-preformance four barrel or "police" option."

Det kan jo være en mulighet og tenke på ! Personlig syns jeg det moro og spekulere og finne ut ting:) finnes alltid noen som har gjort det før og kan svare, fyldige svar!

_________________
"As the sweet words of virgin Mary... Come again?"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Smallblock Power E-body
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Jan 2008
Posts: 705
Location: Stadlandet,,Norway

PostPosted: Fri Jan 18, 2008 8:01 pm    Post subject: Reply with quote

Kunne tenkt meg å visst mer om den police pakken der,og hvilke spesifikasjoner som er på slike topper. Hadde nok være fornuftig å prøve noe slikt,med en liten topp-renovering. Har renovert en eneste topp før,for noen år siden,med "dremel-porting" og ventilsliping på en gammal opel...Kunne være greit å teste kunnskapen på noe større,ja.
360 topper er vel ingen styggdyr affære å få tak i. Gikk massevis av slike motorer rundt om i Norge tidligere i vaner og slikt.
Sikkert noen som har enten topper eller en motor stående å støve ned...
Back to top
View user's profile Send private message
aspen
Virgil Exner is the name


Joined: 27 Dec 2006
Posts: 57
Location: Oslo

PostPosted: Sat Jan 19, 2008 11:08 am    Post subject: Reply with quote

Her har du en oversikt over slag og borring på SB Mopars:

Engine Stroke Bore
273 3.31 3.63
318 3.31 3.91
340 3.31 4.04
360 3.58 4.00
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
aspen
Virgil Exner is the name


Joined: 27 Dec 2006
Posts: 57
Location: Oslo

PostPosted: Sat Jan 19, 2008 11:28 am    Post subject: Reply with quote

Jeg tror du oppnår mest med å få tak på en 360. Da slipper du å bekymre deg for å "ødelegge" din matching# motor. 360'er får du for 5-10' og det er ikke mye du får gjort med 318 før du passerer det. Tenker de X-toppene er verdt like mye om ikke mer enn en 360. Samtidig som du har et bedre utgangspunkt om du skulle ønske mer power senere. (som du nok selvfølgelig vil Smile )
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Smallblock Power E-body
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Jan 2008
Posts: 705
Location: Stadlandet,,Norway

PostPosted: Sat Jan 19, 2008 1:54 pm    Post subject: Reply with quote

Takker for motordata...
Ja,er i grunnen enig i at å ødelegge min #match motor er dårlig business.
Bedre å satse på mer volum i begynnelsen,ja. Vokser raskere kurven med torque og horsepower da.... Sikkert mulig å finne en brukende motor ikke så alt for langt hjemmefra. Bedre å overhale 318 maskinen til originale spesifikasjoner ved tid,råd og anledning og ha på lager.
X-toppene er nok ikke gratis,nei. Veit ikke hva de ligger på i pris?
Back to top
View user's profile Send private message
cowboy
Go wing


Joined: 24 Nov 2007
Posts: 65
Location: Bornholm / Denmark.

PostPosted: Sat Jan 19, 2008 2:46 pm    Post subject: Reply with quote

-
Cooool..... Cool

Mopar 360 nyrenoveret motor med six pack setup
1974 360 blok, magnafluxed og boret 040 over, krumtap 010/010 balanceret og rod shot peened, ARP bolte i plejlstænger og hovedoverfald.
windage tray,
KB hypereutectic stempler, seal gapless ringe, moper performance SFI fluid dæmper,
B&M SFI flex plade,
Milodon bundkar,
mopar purple knast (nr P4120233) 292/292 509/509 @ 106 C/L.
dobbelt rullekæde,
340 X topstykker med hærdet sæder manley ventiler og portet.
1.6 rullevipper crane gold serie, mopar performance stødstænger, Comp cams HP dobbelt fjedre og 7 grade låse.
komplet mopar performance six pack set up.
mopar performance elektronisk tænding, year one tændkabler kodet for 1971.

http://www.smallblock.dk/modules/MyAnnonces/index.php?pa=viewannonces&lid=46081


_________________
MoPars for Cruizin - Racing and Pro-touring.
1930 Plymouth Hot Rod Wannabe, - 1957 DeSoto Fireflite Sportsman. - 1971 Challenger R/T Conv. - 2004 Hemi Ram 4x4..
www.CowboyCars.dk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Smallblock Power E-body
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Jan 2008
Posts: 705
Location: Stadlandet,,Norway

PostPosted: Sat Jan 19, 2008 3:41 pm    Post subject: Reply with quote

SMALLBLOCK OF MY DREAMS!!
Den hadde vært perfekt i en av mine challengers,men det var en stiv pris å betale... Mange bra deler der,ja. Er utrolig rå med det sixpack oppsettet og luftfilteret. Så helt original ut også. Det kan hende det blir en slik å finne mellom skjermene en gang på en av bilene. Blir vel noen år til enda.
Back to top
View user's profile Send private message
69GTS
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Feb 2007
Posts: 1138
Location: Bergen

PostPosted: Sat Jan 19, 2008 7:36 pm    Post subject: 340 Reply with quote

Her er en med 340 W2 topper / 904 automat.

Virker veldig frisk.

http://www.youtube.com/watch?v=jbQn6ArtrrA

_________________
72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group