Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

A-Body forstilling, noen tips og triks?
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mach1frh
Bigblock


Joined: 15 Nov 2005
Posts: 96
Location: Egersund

PostPosted: Tue Feb 19, 2008 12:47 am    Post subject: A-Body forstilling, noen tips og triks? Reply with quote

Heisann folkens.

Driver og skal demontere de gamle torisjonsstava mine, sammen med resten av forstillinga. Men i boka mi står det jeg trenger et eget verktøy for dette. Har løsna spennet i dem og alt, men har aldri gjort dette før. SÅ, MÅ jeg ha et slikt spesialvertøy for å få disse ut, eller finnes det noen andre smarte måter å gjøre det på? Det er snakk om en 72 A-body om det skulle være av betydning. Rolling Eyes

Takker for all hjelp jeg kan få Wink

Fredrik

_________________
1972 Plymouth Duster


Last edited by mach1frh on Tue Jun 03, 2008 7:44 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
mr.mopar
Hemisfærisk aktiv


Joined: 24 Feb 2007
Posts: 449
Location: mosjøen

PostPosted: Tue Feb 19, 2008 1:02 am    Post subject: Reply with quote

det kan være et sabla liv og få ut tosionsstavene.det hender at man må ta av hele forstillingen for og få den løs.skal du montere ny er det bare og kapp dem gamle.men du kan jo va heldig og få dem løs enkelt.fjern låseringen bak i traversen og spray godt med 5-56 eller lignende og la det stå ei stundd.så kan du prøve og få tak med ei stor vannpumpe tang og slå til med en stor hammer.lykke til
_________________
71 cuda 6.1 hemi

33 plymouth rod
Back to top
View user's profile Send private message
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Tue Feb 19, 2008 1:06 am    Post subject: Reply with quote

Du lager deg et slikt "verktøy" ganske enkelt.
To tykke stålplater. Bor hull i hver ende. Lag gjerne noen gripe spor i midten av platene. Skru så platene sammen med torsjons staven i mellom. Så er det bare å banke på platene. Funker alltid her. Wink

_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Tue Feb 19, 2008 1:18 am    Post subject: Reply with quote

Lagde en rask tegning. Dette er et praktisk hjemmelaget "mopar" verktøy. Genial til å ta ut torsjons stavene, uten å skade dem. PS: Husk å fjerne låseringen i bak kant av stavene først. Wink


_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
mach1frh
Bigblock


Joined: 15 Nov 2005
Posts: 96
Location: Egersund

PostPosted: Tue Feb 19, 2008 1:33 am    Post subject: Reply with quote

Takker for gode tips Very Happy . da blir det ut i skruinga i morra igjen. Skal ha nye ja, men vil ikke kappe dem i biter. Men siden hele greie skal ifrahverandre uansett er det kanskje like enkelt å ta ut den nedre armen først? Den skal jo av uansett Rolling Eyes .Er vel kanskje enklere å få ut da Question

men, tenker jeg prøver å lage meg et slikt verktøy, bør værer kjapt gjort Very Happy

_________________
1972 Plymouth Duster
Back to top
View user's profile Send private message
mr.mopar
Hemisfærisk aktiv


Joined: 24 Feb 2007
Posts: 449
Location: mosjøen

PostPosted: Tue Feb 19, 2008 9:59 am    Post subject: Reply with quote

skal du ha ned nedre bære bru må du enten ta ut torsionsstavene eller løsne hele traversen og ta den fremover.torsionsstaven går inn i nedre bære bru.skal du ha ned hele traversen er det ganske enkelt og få ut torsionsstavene.husk når du monterer dem sammen igjen at du fyller på med grease i begge ender for da er det enklere og demontere seinere.
_________________
71 cuda 6.1 hemi

33 plymouth rod
Back to top
View user's profile Send private message
mach1frh
Bigblock


Joined: 15 Nov 2005
Posts: 96
Location: Egersund

PostPosted: Tue Feb 19, 2008 3:50 pm    Post subject: Reply with quote

Aha, tenkte nesten det ble sånt ja, og siden traversen skal få lov til å henge der den henger, må jeg nok få ut stava mine først Smile . Men ja, fyller godt med grease i koppene de sitter ja Wink
_________________
1972 Plymouth Duster
Back to top
View user's profile Send private message
earlyfish
Bigblock


Joined: 21 Nov 2007
Posts: 70
Location: Elverum

PostPosted: Wed Feb 20, 2008 12:33 am    Post subject: Reply with quote

Anbefaler å lage et verktøy som Vidar-Alexander viser. Det originale verktøyet er vel to alu-klosser med v-spor i og bolter, slik at stavene ikke skades. Med vannpumpetang blir det garantert mye banning, blå fingre og ødelagt tang. Selv har jeg laget noen fete hakk i stavene før de løsnet...
Så er det bare å huske hvilken side stavene skal sitte på når de skal inn igjen...
Lykke til!

_________________
1988 LeBaron conv.
70 Duster
65 Barracuda
47 Plymouth Special DeLuxe
Rust never sleeps
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mach1frh
Bigblock


Joined: 15 Nov 2005
Posts: 96
Location: Egersund

PostPosted: Wed Feb 20, 2008 12:59 am    Post subject: Reply with quote

earlyfish wrote:
Så er det bare å huske hvilken side stavene skal sitte på når de skal inn igjen...

Hehe, nå skal det inn nye her, så det er ikke det værste. MEN, siden de har ulike art.nr stemplet i endene, rekner jeg med den som begynner på R er Right og den som heter L er Left? Rolling Eyes Og er det forskjell på hvilken ende som står for og bakover?

_________________
1972 Plymouth Duster
Back to top
View user's profile Send private message
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Wed Feb 20, 2008 1:17 am    Post subject: Reply with quote

De er merket med R for right, og L for left ja. Merkingen sitter i bak kant av stavene. Altså den enden som peker bakover i bilen.
_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
mach1frh
Bigblock


Joined: 15 Nov 2005
Posts: 96
Location: Egersund

PostPosted: Thu Feb 21, 2008 12:41 am    Post subject: Reply with quote

Flott, takker og bukker Very Happy

Edit: Det er merkinger i begge ender her. Den ene enden sier:448R-2WV og den andre 448R-485. PÅ den andre staven er det 449L-2XY og 449L-416 Confused

Hva er da for og bak? Noen som vet?

_________________
1972 Plymouth Duster
Back to top
View user's profile Send private message
mr.mopar
Hemisfærisk aktiv


Joined: 24 Feb 2007
Posts: 449
Location: mosjøen

PostPosted: Fri Feb 22, 2008 2:23 am    Post subject: Reply with quote

bare få r på høyre side og l på venstre så blir det bra ska du sjå.det er vridninga av stavene som er viktig.
_________________
71 cuda 6.1 hemi

33 plymouth rod
Back to top
View user's profile Send private message
Hemidog
Hemisfærisk aktiv


Joined: 09 Apr 2007
Posts: 261
Location: Buskerud

PostPosted: Fri Feb 22, 2008 5:08 pm    Post subject: Reply with quote

et fint bilde jeg fant for en stund siden.


torstool2.jpg
 Description:
 Filesize:  30.93 KB
 Viewed:  19420 Time(s)

torstool2.jpg

Klick here to see the Image in full size.



Back to top
View user's profile Send private message
mach1frh
Bigblock


Joined: 15 Nov 2005
Posts: 96
Location: Egersund

PostPosted: Fri Feb 22, 2008 6:14 pm    Post subject: Reply with quote

mr.mopar wrote:
bare få r på høyre side og l på venstre så blir det bra ska du sjå.det er vridninga av stavene som er viktig.

Ja, men om de da kommer "feil" vei altså foran bakover, vil ikke vridningen bli feil? Sikkert dumt spørsmål, men-men Rolling Eyes

Og angående det bildet der, så står det i håndboka mi, men har klart å få ut den ene staven nå, men andre sitter fortsatt bom, må nok lage meg et noe kraftigere redskap tenker jeg Rolling Eyes

_________________
1972 Plymouth Duster
Back to top
View user's profile Send private message
mr.mopar
Hemisfærisk aktiv


Joined: 24 Feb 2007
Posts: 449
Location: mosjøen

PostPosted: Fri Feb 22, 2008 7:23 pm    Post subject: Reply with quote

hei
ingen betydning så lenge du får staven på rett side.vridningen på den blir samme vei

_________________
71 cuda 6.1 hemi

33 plymouth rod
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group