View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
mach1frh Bigblock
Joined: 15 Nov 2005 Posts: 96 Location: Egersund
|
Posted: Tue Feb 19, 2008 12:47 am Post subject: A-Body forstilling, noen tips og triks? |
|
|
Heisann folkens.
Driver og skal demontere de gamle torisjonsstava mine, sammen med resten av forstillinga. Men i boka mi står det jeg trenger et eget verktøy for dette. Har løsna spennet i dem og alt, men har aldri gjort dette før. SÅ, MÅ jeg ha et slikt spesialvertøy for å få disse ut, eller finnes det noen andre smarte måter å gjøre det på? Det er snakk om en 72 A-body om det skulle være av betydning.
Takker for all hjelp jeg kan få
Fredrik
_________________ 1972 Plymouth Duster
Last edited by mach1frh on Tue Jun 03, 2008 7:44 pm; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
|
mr.mopar Hemisfærisk aktiv
Joined: 24 Feb 2007 Posts: 449 Location: mosjøen
|
Posted: Tue Feb 19, 2008 1:02 am Post subject: |
|
|
det kan være et sabla liv og få ut tosionsstavene.det hender at man må ta av hele forstillingen for og få den løs.skal du montere ny er det bare og kapp dem gamle.men du kan jo va heldig og få dem løs enkelt.fjern låseringen bak i traversen og spray godt med 5-56 eller lignende og la det stå ei stundd.så kan du prøve og få tak med ei stor vannpumpe tang og slå til med en stor hammer.lykke til
_________________ 71 cuda 6.1 hemi
33 plymouth rod |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Tue Feb 19, 2008 1:06 am Post subject: |
|
|
Du lager deg et slikt "verktøy" ganske enkelt.
To tykke stålplater. Bor hull i hver ende. Lag gjerne noen gripe spor i midten av platene. Skru så platene sammen med torsjons staven i mellom. Så er det bare å banke på platene. Funker alltid her.
_________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Tue Feb 19, 2008 1:18 am Post subject: |
|
|
Lagde en rask tegning. Dette er et praktisk hjemmelaget "mopar" verktøy. Genial til å ta ut torsjons stavene, uten å skade dem. PS: Husk å fjerne låseringen i bak kant av stavene først.
_________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
mach1frh Bigblock
Joined: 15 Nov 2005 Posts: 96 Location: Egersund
|
Posted: Tue Feb 19, 2008 1:33 am Post subject: |
|
|
Takker for gode tips . da blir det ut i skruinga i morra igjen. Skal ha nye ja, men vil ikke kappe dem i biter. Men siden hele greie skal ifrahverandre uansett er det kanskje like enkelt å ta ut den nedre armen først? Den skal jo av uansett .Er vel kanskje enklere å få ut da
men, tenker jeg prøver å lage meg et slikt verktøy, bør værer kjapt gjort
_________________ 1972 Plymouth Duster |
|
Back to top |
|
|
mr.mopar Hemisfærisk aktiv
Joined: 24 Feb 2007 Posts: 449 Location: mosjøen
|
Posted: Tue Feb 19, 2008 9:59 am Post subject: |
|
|
skal du ha ned nedre bære bru må du enten ta ut torsionsstavene eller løsne hele traversen og ta den fremover.torsionsstaven går inn i nedre bære bru.skal du ha ned hele traversen er det ganske enkelt og få ut torsionsstavene.husk når du monterer dem sammen igjen at du fyller på med grease i begge ender for da er det enklere og demontere seinere.
_________________ 71 cuda 6.1 hemi
33 plymouth rod |
|
Back to top |
|
|
mach1frh Bigblock
Joined: 15 Nov 2005 Posts: 96 Location: Egersund
|
Posted: Tue Feb 19, 2008 3:50 pm Post subject: |
|
|
Aha, tenkte nesten det ble sånt ja, og siden traversen skal få lov til å henge der den henger, må jeg nok få ut stava mine først . Men ja, fyller godt med grease i koppene de sitter ja
_________________ 1972 Plymouth Duster |
|
Back to top |
|
|
earlyfish Bigblock
Joined: 21 Nov 2007 Posts: 70 Location: Elverum
|
Posted: Wed Feb 20, 2008 12:33 am Post subject: |
|
|
Anbefaler å lage et verktøy som Vidar-Alexander viser. Det originale verktøyet er vel to alu-klosser med v-spor i og bolter, slik at stavene ikke skades. Med vannpumpetang blir det garantert mye banning, blå fingre og ødelagt tang. Selv har jeg laget noen fete hakk i stavene før de løsnet...
Så er det bare å huske hvilken side stavene skal sitte på når de skal inn igjen...
Lykke til!
_________________ 1988 LeBaron conv.
70 Duster
65 Barracuda
47 Plymouth Special DeLuxe
Rust never sleeps |
|
Back to top |
|
|
mach1frh Bigblock
Joined: 15 Nov 2005 Posts: 96 Location: Egersund
|
Posted: Wed Feb 20, 2008 12:59 am Post subject: |
|
|
earlyfish wrote: | Så er det bare å huske hvilken side stavene skal sitte på når de skal inn igjen... |
Hehe, nå skal det inn nye her, så det er ikke det værste. MEN, siden de har ulike art.nr stemplet i endene, rekner jeg med den som begynner på R er Right og den som heter L er Left? Og er det forskjell på hvilken ende som står for og bakover?
_________________ 1972 Plymouth Duster |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Wed Feb 20, 2008 1:17 am Post subject: |
|
|
De er merket med R for right, og L for left ja. Merkingen sitter i bak kant av stavene. Altså den enden som peker bakover i bilen.
_________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
mach1frh Bigblock
Joined: 15 Nov 2005 Posts: 96 Location: Egersund
|
Posted: Thu Feb 21, 2008 12:41 am Post subject: |
|
|
Flott, takker og bukker
Edit: Det er merkinger i begge ender her. Den ene enden sier:448R-2WV og den andre 448R-485. PÅ den andre staven er det 449L-2XY og 449L-416
Hva er da for og bak? Noen som vet?
_________________ 1972 Plymouth Duster |
|
Back to top |
|
|
mr.mopar Hemisfærisk aktiv
Joined: 24 Feb 2007 Posts: 449 Location: mosjøen
|
Posted: Fri Feb 22, 2008 2:23 am Post subject: |
|
|
bare få r på høyre side og l på venstre så blir det bra ska du sjå.det er vridninga av stavene som er viktig.
_________________ 71 cuda 6.1 hemi
33 plymouth rod |
|
Back to top |
|
|
Hemidog Hemisfærisk aktiv
Joined: 09 Apr 2007 Posts: 261 Location: Buskerud
|
Posted: Fri Feb 22, 2008 5:08 pm Post subject: |
|
|
et fint bilde jeg fant for en stund siden.
|
|
Back to top |
|
|
mach1frh Bigblock
Joined: 15 Nov 2005 Posts: 96 Location: Egersund
|
Posted: Fri Feb 22, 2008 6:14 pm Post subject: |
|
|
mr.mopar wrote: | bare få r på høyre side og l på venstre så blir det bra ska du sjå.det er vridninga av stavene som er viktig. |
Ja, men om de da kommer "feil" vei altså foran bakover, vil ikke vridningen bli feil? Sikkert dumt spørsmål, men-men
Og angående det bildet der, så står det i håndboka mi, men har klart å få ut den ene staven nå, men andre sitter fortsatt bom, må nok lage meg et noe kraftigere redskap tenker jeg
_________________ 1972 Plymouth Duster |
|
Back to top |
|
|
mr.mopar Hemisfærisk aktiv
Joined: 24 Feb 2007 Posts: 449 Location: mosjøen
|
Posted: Fri Feb 22, 2008 7:23 pm Post subject: |
|
|
hei
ingen betydning så lenge du får staven på rett side.vridningen på den blir samme vei
_________________ 71 cuda 6.1 hemi
33 plymouth rod |
|
Back to top |
|
|
|