View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
74 Sebring 426 HEMI - elephant

Joined: 24 Sep 2005 Posts: 121
|
Posted: Sun Jan 15, 2006 9:19 pm Post subject: 1974 Plymouth Road Runner |
|
|
Hei, gikk til innkjøp av en 1974 Plymouth Satellite Sebring i sommer. Kjøpte den hos Klepp Bilomsetning. Tidligere eier er Thor Jarle Slevigen fra Stord og bilen ble importert i April 2005. Bilen har tidligere gått i Beverly Hills, og er 99% rustfri, lakken var dårlig, men pen ved første øyekast. Bilen var gått 81.000 miles.
Av utstyr har bilen:
318 cid motor med 2 ports forgasser på 150 hester (california Emissions)
904 automatkasse, Torqueflite Standard duty automatic transmission A 94-1
8.1/4 bakaksling 2.45:1 uten sperre
Nye Remington XT-120 CTR 235/60 R15 dekk og Alufelger av ukjent fabrikat
Orginalfelger med hjulkapsler, P 205/75 R14 M+S av typen Winston A/S som er til salgs!
Air Condition (Den har jeg fjerna nå)
Buckets seats (uorginalt)
lyst skai interiør (omtrukket)
FE5 Rallye Red Paint (omlakkert, Men med orginale klister i døråpinger, panser, og bakluke.)
Hvitt vinyltak. (Ikke korrekt omtrukket, manglet orginalt listverk)
Fender Tag mangler, men build sheet lå under baksetet. Papiret var gammelt og dårlig, nesten som aske, så jeg la det i press og laminerte det.
Feil på bilen jeg visste om der og da:
Radiatoren lekker (ikke mye)
Simmerring ved utgående aksel i girkasse må skiftes, lekker litt, heller ikke mye
Ett par frostplugger måtte skiftes
Vannlekkasje ved frontrute og bakrute
Orginal AM radio virket ikke
Ikke lys i instrumentpanel
noen små bulker utvendig på karosseri, samt en under bilen
Dårlig krom på støtfangere, men fri for bulker
Noen bunker rundt på listverk.
antenne manglet
sprekker i grill
sprukket dashbord, men det var lagt på ny ettermarkeds dashpad (ikke pent utfør)
Interiøret var meget pent, og til dels pakniningene rundt på karosseriet.
Noe av det første jeg gjorde med bilen var å få snudd den hvite skrifta på dekkene ut, da dette var snudd inn. Oppi ett av dekkene fant jeg en skrue og en umbrako nøkkel! hehe!
Deretter Senket jeg bilen foran, ved å skru på boltene til torsjonsfjørene, for å få ett akseptabelt stuk på den. Var litt høy foran tidligere.
Kjørte litt med bilen, deltok på årets siste crusing med Jæren/Rogaland Amcar klubb. Disse bildene var tatt tidligere den dagen:
Bilen var vanskelig å holde igang når den var kald, men sveiv som ei klokke ellers. jeg syntest den brukte en del bensin, og fant også ut at pakningen på tanklokket var ødelagt som førte til at det lakk ut bensin ved kjøring i oppover bakker (påfyllingen ligger under skiltet bak) Kjøpte nytt tanklokk med Pakning i utmerket bra stand Fra KS autoparts. Den 18 september på vei til Right On bilutstilling ved Ikea på Forus hadde jeg et uhell og kjørte i bakenden på en eldre mercedes c klasse. Veien var våt og bremsene låste seg fort. og jeg sklei inn i bilen foran. Det hadde oppstått en flaskehals på vegen jeg kjørte i der en fører av en lastebil og en fører av en Peugeot 307 stod å krangla midt i veien, men jeg skulle nok bare holdt større avstand til bilen foran. Fikk takst på bilen, deretter ble bilen stående og nedplukkingen var i gang.
Skader:
H forskjerm (burde kanskje skiftes, men prøver å rette den. ikke så veldig alvorlig)
Panser (skiftes)
Støtfanger foran (skifte)
Grill (skiftes)
Frontplate (Skiftes)
lykter og lykteholder h side (skiftes)
Kromma Lykte deksel/ringer (skiftes)
Radiator (skiftes)
Ac radiator (skiftes)
øvre radiatorbjelke (rettes)
H forskjerm ble skyvd borti h fordør, som så ble skyvd i h bakskjerm som resulterte i lakk flass på dør og bakskjerm, men ingen skader.
Da jeg er oppretter, tar jeg dette selv, så jeg fikk utbetalt skadesummen.
For å si det sånn, var jeg heldig jeg ikke kjøpte ny radiator med det første, da denne måtte skiftes nå, i likhet med støtfanger, div listverk og grill. Derfor brukte jeg pengene på nødvendige deler og div kos, så får omlakkering komme utenom.
Nå som bilen var skada og måtte plukkes, tenkte jeg å plukke bilen og få den i bra stand. Konsentrerer meg om karosseriet i første omgang.
Deretter interiør neste vinter, og så motor vinteren etter muligens.
Har planer om å Bygge den om til en Roadrunner, lakkere den i Orginalfargen Rallye Red som den har nå, Montere egendesigna scoop på panseret ala Elanor fra Gone in 60 seconds bare med hjemmesnekra servostyrt Air grabber med orginal Airgrabber dekor, egendesigna dekor langs siden ala AAR cuda, Montere Gull wing bak, og frontspoilere fra 71 Roadrunner (om de passer), Lakke panser scoop svart, fremre del av tak svart (likt noen roadrunnere og Chargere fra ca 71), lakkere bagasjelokk og rund bakrute svart (ala 68 442, og 70 Marauder, følge profilene, er enda usikker på den), droppe bumperguardsene på støtfangerene, Roadrunner dekor/emblem og horn, og lage til feste i grillen for et 71 roadrunner hode grill emblem. Evt, korte inn støtfanger bak, for å få den mer flush med karosseriet, (støtfangeren er pen, men burde krommes på ny) eller sjifte til en 71 72 roadrunner støtfanger bak hvis det passer, da jeg synes disse ser mye penere ut. Montere stort svart Plymouth klister på baksjerm, likt det som er på superbirden. Shine opp motorrommet, sveise ijenn hull etter lister, montere louvers på bakrute (sjalusi, laksetrapp) Bytte ut rattet med et Grant Ratt jeg har liggende, lage en konsoll, lakkere dashbord, rattstamme, og nedre del av dørpaneler og andre invendige paneler og lister. Tenker på å beholde dem hvite, eller om jeg skal kjøre kun svart dashbord og svart nedre del av interiør paneler, mens resten er hvitt. Med tiden utføre litt lettere trimming av motoren, skifte til 4 porter og 4 ports innsug, hvassere kam, og ellers overhale motor. Så skifte det som måtte trengs av understellsdeler, ny bensin tank da denne har en bulk.
Har laga en liten skisse av hvordan jeg kunne tenke meg den kunne se ut:
(Her med Aar Cuda vinge)
Her ser du noen bilder som inspirerer meg litt:
Gikk til innkjøp av deler fra forsikringssummen og lommeboken:
Nykrommet støtfanger foran (KS auto parts)
Ny Radiator (Radiatorservice, fikk den billig med rabatt fra jobb, betalte 5000 for denne radiatoren og overhaling av radiatoren til min 66 Lincoln Continental)
Panser (ebay, kupp 75 dollar, men så kom frakta i tillegg.... Bra stand)
Grill (ebay, knekkt i to ved ankomst, bare, listene som holdt det sammen. Tror dette går greit å fikse, har proffesjonelt plastlim sett)
Frontplate (ebay)
Nye Frontlykter, lykteringer og lyktepotter (KS autoparts)
Ny Antenne (ebay)
Mopar Performance ventildeksel og luftfilter deksel for 4ports forgasser (ebay)
Kromma drivstoff filter, peile pinne, og bremsevæskebeholder lokk (motorchrome)
Roadrunner Emblemer og dekor (ebay)
Lykteholdere (ebay)
Kromma bunnpanne (ebay)
kromma dynamobrakketter (ebay, konvertering til oppsett uten AC)
Accel pluggledninger (ebay)
Brukt orginal spyler tank (ebay, hadde en uorginal fra før)
Ny Batteriholder med feste (ebay, var gjennomrustet etter batteri syre)
Nytt alt av pakninger i døråpninger, dører, bagasjerom (KS autoparts)
Roadrunner Horn (ebay)
Frostplugger (ebay)
Pakninger til ventildeksel og bunnpanne (ebay)
Reservenøkler og div klips (KS autoparts)
Sun visor tips (ebay, de gamle var borte)
Brukt Speil, invendig (ebay, meget bra stand, mitt tidligere var meget styggt)
Hood Pin Kit
Hood bumpers (ebay)
Viftereimer (Holmane bil)
Viskerblad (ebay)
Road Runner dash emblem (ebay)
Ledningsnett til motor (noen av ledningene er stive og sprukket, fikk det til en grei pris på Year One.)
Radiatorslanger (Year One)
Lysbryter (year one)
Plymouth Dekor til bakskjermene (Superbird lookalik, ebay)
Passenger side headlight bezel
Plymouth logo Valve stem Caps
Instruksjonsbok
PVC og Breather pakninger til ventil deksel
72 RoadRunner roof strobe stripe
Her ser du mye nye deler som ligger slengt inni bilen:
Skrudde av diverse braketter, stag askebeger stabstag og leverte dem til sinking, holderen til speilet gikk da tapt i syra, trolig da dette nok var støpegods. Dette var en av grunnene til jeg kjøpte nytt.
Malte motorblokka oransj, liker denne fargen veldig bra. Husk at her blir det nylakkert motorrom, rammevanger, nytt luftfilterhus, ventildeksel, div kromma ting som lokk til bremsevæske beholder, oil dipstick, bensinfilter, nytt ledningsnett og battery tray. skal pusse over div reimhjul skikkelig å få dem lakka svart. Har prøvd tidligere, lakken bare flassa av. skal bruke heft grunding nå.
Skrudde av søledekselene foran, og ga dem nytt strøk med grunning og lakk, ble veldig bra!
Alt av pakninger som jeg fant har jeg gjort rent, og sprayet inn med gummifornyer
Begynnte å sveise igjenn hullene etter pyntelistene i v forskjerm.
frontbjelke er rettet, og ac radiator, og radiator er demontert. Vil ikke montere dette igjen før motorrom og rammevanger er lakkert.
AC skal ikke inn igjenn
Rettet også noen gamle småbulker på frontplata under støtfangeren
Fant noe rust på H a stolpe under vinylen. vinylen var lagt rett over festehullene til pyntelistene. Taket virket som det var noe ujevnt, som vinylen til dels skjulte.
Her er bilder av bilen slik den står nå, delvis plukket og uten vinyltak.
Nytt panser, og farge på blokka. Som du ser er det litt trangt om plassen. skulle hatt en bedre plass å stå!
Av ting som gjenstår og ting jeg ønsker meg har vi følgende:
Frontrute (min gamle har noe steinsprut og er falmet i toningen)
Gelebatteri, Bare for det, skal bruke det nåværende i Lincolnen.
4ports forgasser og innsug. Når den tid kommer...
Ny bensintank, og evt tilhørende deler, da den gamle har en stor bulk
Simmerring og filter kit til automat kassen, muligens også et kromma bunnpanne.
Reguleringsventil til bremsene, fant en hos mancini racing
Rear window Louvers, 350 dollar på ebay
Gull Wing, eller evtuelt en AAR Cuda spoiler. men vet ikke om den vil passe, noen som vet? Kan hende jeg sveiser en vinge på bilen.
Gulv matter, foran og bak. Plasticolor. De selger disse på ebay, men ingen vil sende til norge. har funnet hos Jims Autoparts også, men der koster disse over 100 dollar, i motsetning til 32 dollar som de koster på ebay.
Fant en ubrukt privat på ebay, men frakten kom på 250 dollar.... litt vel mye. Aarnes skulle få den for rett over 1100, men det viste seg den var utgått
Har bestillt disse hos Classic Autoparts nå.
Det hadde også vært kjekt med noen av disse ventilhettene, bare for å sette prikken over i en
Finner dem ikke lenger så Jeg gikk til innkjøp av noen med Plymouth Logo _________________ 1973 Plymouth Roadrunner
1981 DMC DeLorean DMC-12
x1979 Pontiac Trans Am
x1975 Chevrolet El Camino
x1966 Lincoln Continental
x1974 Plymouth Satellite Sebring
Last edited by 74 Sebring on Thu Apr 06, 2006 10:00 pm; edited 15 times in total |
|
Back to top |
|
 |
challenger 340 SixPack

Joined: 07 Jan 2005 Posts: 1753 Location: Hvam
|
Posted: Sun Jan 15, 2006 11:41 pm Post subject: |
|
|
Hei! Dersom du har tilgang til gamle AMCAR Magazines burde du teke ein kikk i nr. 1-1993. Bladet har reportasje på ein 73 Satellite Sebring som er bygd om til Road Runner av eigeren, eit klubbmedlem for øvrig.
Lykke til med oppbygginga. _________________ A beer is 5 short of a six-pack  |
|
Back to top |
|
 |
74 Sebring 426 HEMI - elephant

Joined: 24 Sep 2005 Posts: 121
|
Posted: Mon Jan 16, 2006 1:04 am Post subject: |
|
|
Nå skal du høre! Jeg har vært en gjenganger i en lokal bruktbu for blader, og hamstra inn eldre amcar blader. men akkurat det nummeret har jeg ikke. Sjekka under linken artikler på WPC klubben om at akkurat det nummeret skulle innholde en reportasje om en slik. Skal snart se til å bestille noen eldre amcars fra amcar. (har du en scanner og tid, så kan du allitds legge inn sidene her:)) _________________ 1973 Plymouth Roadrunner
1981 DMC DeLorean DMC-12
x1979 Pontiac Trans Am
x1975 Chevrolet El Camino
x1966 Lincoln Continental
x1974 Plymouth Satellite Sebring |
|
Back to top |
|
 |
challenger 340 SixPack

Joined: 07 Jan 2005 Posts: 1753 Location: Hvam
|
Posted: Mon Jan 16, 2006 1:19 am Post subject: |
|
|
Eg scanner sidene og sender på mail til deg, eg. Viss ein legg ut artikler frå bladet på nett kan ein i verste fall bli saksøkt av AMCAR, hehe.
Alt Moparstoff er interessant lesing. _________________ A beer is 5 short of a six-pack  |
|
Back to top |
|
 |
74 Sebring 426 HEMI - elephant

Joined: 24 Sep 2005 Posts: 121
|
Posted: Mon Jan 16, 2006 1:33 am Post subject: |
|
|
Tusen Hjertelig:) _________________ 1973 Plymouth Roadrunner
1981 DMC DeLorean DMC-12
x1979 Pontiac Trans Am
x1975 Chevrolet El Camino
x1966 Lincoln Continental
x1974 Plymouth Satellite Sebring |
|
Back to top |
|
 |
challenger 340 SixPack

Joined: 07 Jan 2005 Posts: 1753 Location: Hvam
|
Posted: Mon Jan 16, 2006 2:07 am Post subject: |
|
|
Mail er sendt til e-postadressa du bruker i profilen din her. Gje ein tilbakemelding gjerne om den kom fram eller ikkje.
By the way, felgane du averterer på klubbsidene, veit du breidda på desse? _________________ A beer is 5 short of a six-pack  |
|
Back to top |
|
 |
74 Sebring 426 HEMI - elephant

Joined: 24 Sep 2005 Posts: 121
|
Posted: Mon Jan 16, 2006 11:55 am Post subject: |
|
|
Joda, bildene kom! kjempe!
Angående felgene... fant ikke noe særlig bra merking bortsett fra et enkelt 6 tall med en strek under, foran på felgen, så det er mulig den er 6 tommer. kan måle bredden på den om ønskelig _________________ 1973 Plymouth Roadrunner
1981 DMC DeLorean DMC-12
x1979 Pontiac Trans Am
x1975 Chevrolet El Camino
x1966 Lincoln Continental
x1974 Plymouth Satellite Sebring |
|
Back to top |
|
 |
74 Sebring 426 HEMI - elephant

Joined: 24 Sep 2005 Posts: 121
|
Posted: Fri Jan 20, 2006 12:15 pm Post subject: |
|
|
Mottok denne lille krabaten i posten igår:
Hører egentlig til en 71 Road Runner, men skal lage til slik at den passer grillen min. _________________ 1973 Plymouth Roadrunner
1981 DMC DeLorean DMC-12
x1979 Pontiac Trans Am
x1975 Chevrolet El Camino
x1966 Lincoln Continental
x1974 Plymouth Satellite Sebring |
|
Back to top |
|
 |
moparman Hemisfærisk aktiv

Joined: 31 May 2005 Posts: 1250 Location: porsgrunn
|
Posted: Sun Jan 22, 2006 5:42 pm Post subject: Hei |
|
|
Hei ser du har begynt på bilen.
Jeg venter på deler til min så jeg sitter og ser på hva andre gjør.
Var i lunde på wheels og wings i sommer og der kom det en rr som var
tatt inn fra statene.
[/img] _________________ moparman
68 dodge charger
74 dodge B200 big block
76 dodge B200 maxi van big block
Massively Over Powered And Respected
chargernorway.com |
|
Back to top |
|
 |
74 Sebring 426 HEMI - elephant

Joined: 24 Sep 2005 Posts: 121
|
Posted: Sun Jan 22, 2006 10:48 pm Post subject: |
|
|
Hvilken bil har du da? _________________ 1973 Plymouth Roadrunner
1981 DMC DeLorean DMC-12
x1979 Pontiac Trans Am
x1975 Chevrolet El Camino
x1966 Lincoln Continental
x1974 Plymouth Satellite Sebring |
|
Back to top |
|
 |
moparman Hemisfærisk aktiv

Joined: 31 May 2005 Posts: 1250 Location: porsgrunn
|
Posted: Sun Jan 22, 2006 11:19 pm Post subject: Bil |
|
|
Jeg har 68 dodge charger.
du kan se mer av den på www.chargernorway.com
 _________________ moparman
68 dodge charger
74 dodge B200 big block
76 dodge B200 maxi van big block
Massively Over Powered And Respected
chargernorway.com |
|
Back to top |
|
 |
mach1frh Bigblock

Joined: 15 Nov 2005 Posts: 96 Location: Egersund
|
Posted: Sun Feb 12, 2006 11:11 pm Post subject: |
|
|
Må bare få lov til å si at jeg gleder meg til å bilen ferdig, når regner du med å ha bilen på veien igjen da? Så bilen din i Egersund på criusinga sensommer/høsten, så bra ut den gang (var mørkt da men), trist at det skjer ulykker ja...
Lykke til med bygginga jaffal.  _________________ 1972 Plymouth Duster |
|
Back to top |
|
 |
74 Sebring 426 HEMI - elephant

Joined: 24 Sep 2005 Posts: 121
|
Posted: Mon Feb 13, 2006 12:32 am Post subject: |
|
|
Ja. det er det! du hadde vel ikke fått din da? den tidligere eigeren av dusteren din er nettop blitt medlem, odd arve kaller han seg:) han var også med på den cruisingen i 70 GTXen sin:) _________________ 1973 Plymouth Roadrunner
1981 DMC DeLorean DMC-12
x1979 Pontiac Trans Am
x1975 Chevrolet El Camino
x1966 Lincoln Continental
x1974 Plymouth Satellite Sebring |
|
Back to top |
|
 |
74 Sebring 426 HEMI - elephant

Joined: 24 Sep 2005 Posts: 121
|
Posted: Mon Feb 13, 2006 12:07 pm Post subject: |
|
|
Endelig fikk jeg tak i passenger side headlight Bezel til bilen.
Satt oppe i natt og la in bud på eBay, kosta meg 53 dollar (tror jeg rappa den rett foran snuten på en annen:)
Selgeren sa følgende:
1973 Roadrunner headlight bezel
Like new never installed. A few minor scratches.
VERY NICE. VERY NICE.
så får vi bare håpe å se:) _________________ 1973 Plymouth Roadrunner
1981 DMC DeLorean DMC-12
x1979 Pontiac Trans Am
x1975 Chevrolet El Camino
x1966 Lincoln Continental
x1974 Plymouth Satellite Sebring |
|
Back to top |
|
 |
74 Sebring 426 HEMI - elephant

Joined: 24 Sep 2005 Posts: 121
|
Posted: Wed Feb 15, 2006 12:01 pm Post subject: |
|
|
Kjøpte denne på ebay igår:
Det var Dashbord emblemet jeg var ute etter, og nå kom jeg over det til en fornuftig pris. Nos pris? glem det. malingen er litt slitt, men jeg får sette fruen igang med å male det, så blir det bra:)
Selgeren sa at emblemet var ikke brukket, og hadde alle pin`ene på plass.
Og så har jeg dekselet til dashbordet også viss det skulle skje noe.
Over helgen skal jeg bestille Ledningsnett til motoren og radiator slanger fra year one, og PLYMOUTH dekor for baksjermen samt div litteratur fra ebay. skal også bestille noen tennplugger og ett par oljefilter.
Plymouth Dekoren hadde jeg opprinnelig tenkt å kjøpe fra year one. til en pris på 32$ stykket, men på ebay kom jeg over 1 PAR til 13$, BUY IT NOW pris.
 _________________ 1973 Plymouth Roadrunner
1981 DMC DeLorean DMC-12
x1979 Pontiac Trans Am
x1975 Chevrolet El Camino
x1966 Lincoln Continental
x1974 Plymouth Satellite Sebring |
|
Back to top |
|
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You can attach files in this forum You can download files in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|