| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Tbag Hemisfærisk aktiv
|
Posted: Mon Mar 17, 2008 2:20 am Post subject: Overhale/stroking av motor? Hvor mye tar folk betalt? |
|
|
Min 440 er overhalt for et par siden men lurer på å bytte ut delene og gjøre det igjen, eller å stroke motoren.
Hvor mye tar folk for å gjøre jobben og hvor mange timer? Enten da overhale eller stroke motoren?
Delene er jo ikke så fryktelig dyre så det er ikke noe stress.
Siden motoren ikke har blitt kjørt så mye etter overhalingen for 2 år siden, kan det vel ikke være så store jobben da?
Tenker at det holder med 500-550 ærlige hester for meg nå.
Noen gode forslag? Dette skjer kanskje ikke før til høsten, men greit å begynne nå mens kursen er så lav i USA. |
|
| Back to top |
|
 |
belvis Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Mon Mar 17, 2008 9:41 am Post subject: |
|
|
Umulig å svare på før motor er demontert og sjekket . _________________ 55 Dodge custom royal lancer 270 cid hemi
66 Plymouth belvedere 446 cid
67 Dodge Coronet 500 cid
99 Dodge Ram 2500 5.9td 24v |
|
| Back to top |
|
 |
Iserunner Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Mon Mar 17, 2008 12:56 pm Post subject: |
|
|
| Det er vel ikke noe god butikk å rive en nyoverhalt motor for å bygge stroker. |
|
| Back to top |
|
 |
Tbag Hemisfærisk aktiv
|
Posted: Mon Mar 17, 2008 1:04 pm Post subject: |
|
|
Kjøpte bilen min for 2 mnd siden og syns ikke at kjerra går så bra. Forrige eier sa at motoren akkurat var overhalt og skulle ha mellom 400-450 hester, men det kan jeg ikke tro. Selv om bilen veier litt, skal den ikke være så slapp. Kan jo alltids vente å se, men ble veldig skuffa i forhold til hva han sa.
Må være noe som ikke stemmer helt, men kanskje bare bytte flere småting som kan gjøre at motoren går bedre. Får vente i spenning å se.
Motor og girkasse var overhalt hos forrige eier for 2 siden så har ikke betalt stort for dette.
Noen som vet om steder i oslo som er gode på overhale eller stroking av MOPAR?
Og om steder i oslo man kan sette bilen på dyno for å sjekke hvor mye hester det er i kjerra? Om kanskje noe er galt eller noe. |
|
| Back to top |
|
 |
69GTS Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Mon Mar 17, 2008 1:19 pm Post subject: |
|
|
| Tbag wrote: | | Kjøpte bilen min for 2 mnd siden og syns ikke at kjerra går så bra. Forrige eier sa at motoren akkurat var overhalt og skulle ha mellom 400-450 hester, men det kan jeg ikke tro. Selv om bilen veier litt, skal den ikke være så slapp. Kan jo alltids vente å se, men ble veldig skuffa i forhold til hva han sa. |
Har du sjekket årsmodellen på motoren? Det står på ene siden av blokken.
440 motorer fra midten av 70 tallet med 8,5 i komp er jo ikke så veldig sprek. _________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
| Back to top |
|
 |
Tbag Hemisfærisk aktiv
|
Posted: Mon Mar 17, 2008 4:15 pm Post subject: |
|
|
Dette er det eneste jeg fikk vite at var gjort med motoren.
Engine is .30 over (446) with Mopar D heads and a Mopar "purple" cam, steel crank,
forged pistons at 10:25 to 1. Edelbrock intake
Men de sa også at den skulle ha over 400 friske gamp,men kan jo hende at det ikke er så sprekt som de sa det skulle være.
Skal finne ut når motoren er fra så får vi se.
Hva er forskjellen på midten av 70 tallet og før??? Altså blocken. |
|
| Back to top |
|
 |
69GTS Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Mon Mar 17, 2008 4:32 pm Post subject: |
|
|
| Tbag wrote: | | Hva er forskjellen på midten av 70 tallet og før??? Altså blocken. |
Bensinkrisen  _________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
| Back to top |
|
 |
Dart270 Bigblock
|
Posted: Mon Mar 17, 2008 10:16 pm Post subject: |
|
|
| Tbag wrote: | Kjøpte bilen min for 2 mnd siden og syns ikke at kjerra går så bra. Forrige eier sa at motoren akkurat var overhalt og skulle ha mellom 400-450 hester, men det kan jeg ikke tro. Selv om bilen veier litt, skal den ikke være så slapp. Kan jo alltids vente å se, men ble veldig skuffa i forhold til hva han sa.
Må være noe som ikke stemmer helt, men kanskje bare bytte flere småting som kan gjøre at motoren går bedre. Får vente i spenning å se.
Motor og girkasse var overhalt hos forrige eier for 2 siden så har ikke betalt stort for dette.
Noen som vet om steder i oslo som er gode på overhale eller stroking av MOPAR?
Og om steder i oslo man kan sette bilen på dyno for å sjekke hvor mye hester det er i kjerra? Om kanskje noe er galt eller noe. |
Sjekk om forgasseren er riktig dyset, du kan tape mye effekt hvis forgasseren er galt satt opp. _________________ 1968 Dart 270 2 drht |
|
| Back to top |
|
 |
Tbag Hemisfærisk aktiv
|
Posted: Mon Mar 17, 2008 11:24 pm Post subject: |
|
|
Har kjøpt sånn CALIBRATION KIT for min edelbrock (1407) 750 cfm gasser.
Burde vel gå greit da.
Skal justere forgasser og tenning, så får håpe det hjelper også. |
|
| Back to top |
|
 |
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Mon Mar 17, 2008 11:31 pm Post subject: |
|
|
Hva slags utveksling har bilen? Det kan også gi inntrykk av at bilen er "lat" hvis den har veldig "langbeint" utveksling... _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
| Back to top |
|
 |
Tbag Hemisfærisk aktiv
|
Posted: Mon Mar 17, 2008 11:35 pm Post subject: |
|
|
Vet ikke hva slags utveksling den har.
Har ikke fått kjørt den stort enda. Skal få sjekket det ut. |
|
| Back to top |
|
 |
earlyfish Bigblock

|
Posted: Tue Mar 18, 2008 12:30 am Post subject: |
|
|
Det er vel strengt tatt viktigere å vite hvilke topper du har enn å vite hvilken årsmodell blokka er. Toppene kan jo være byttet, det er jo tross alt over 30 år siden disse motorene ble lagd, mye kan ha skjedd. Når stempelprodusenten oppgir en viss komp så er det med et spesifikt sett med topper. Hvis man bruker andre topper blir kompresjonsforholdet et annet. Det snakkes om closed chamber og open chamber, men det beste er å måle volumet over stemplet i øvre dødpunkt. Da kan man regne ut (teoretisk) kompresjonsforhold.
Du nevner sjøl tenning, noe som er viktig på Mopar. Hvis du har mulighet for å måle tenningstidspunkt, bør det ligge på ca. 36 grader fortenning ved 3000 o/min. Da er du sikker på at fjørene i fordeleren ikke påvirker.
Et par andre ting kan også ha betydning: Med original tenningsboks (elektronisk tenning) har jeg opplevd at gnisten "slokner" hvis kompen er høy og turtallet øker. Da må du over på såkalt oransj boks. Det finnes også en krom boks og en gullfarget, men de er nok mer for race. MSD, Accel osv. lager bokser med flere tenningspulser under 3000 og smart elektronikk som drar ned tenninga ved start, det sparer starter og batteri. Men da er det ikke originalt utseende lenger.
Pluggene kan gi en brukbar indikasjon på feiljustert forgasser. Kjør bilen varm og ha vanlig landeveisfart. Prøv å stoppe langs veien og sjekk pluggene, gjerne flere (kan være noe feil på en sylinder). Mellombrune, sjokoladefargete plugger er korrekt. Svarte betyr for fet blanding, lysebrune el. hvite betyr for mager blanding. Du finner mer om dette i alle Chilton-håndbøker bl.a.
Kammen kan også være feilstilt, da må du skru litt for å finne ut det. Den er konstruert for en viss innstilling. Det finnes evt. justerbare kjedehjul.
Jeg trur jeg ville forsket litt og funnet ut om noe er feil før jeg rev motoren, da er det lettere å gjøre noe enkelt evt. ikke gå i samme fella sjøl.
Lykke til!  _________________ 1988 LeBaron conv.
70 Duster
65 Barracuda
47 Plymouth Special DeLuxe
Rust never sleeps |
|
| Back to top |
|
 |
Tbag Hemisfærisk aktiv
|
Posted: Tue Mar 18, 2008 3:55 pm Post subject: |
|
|
Det er 3,56:1 i utveksling. Hva sier folket om det???
Angående årstallet på motoren:
Leste på blokka ista men skjønte ikke så mye av det. Dette fant jeg ut:
Motoren har et støpe-nr som er likt på begge sider: 2536430-6.
Det er noen tall i tillegg på høyre side, men vet ikke om det har noe med årstall å gjøre. Det står 6 og en prikk og 7 og prikk og et tall som er utydelig. Kanskje 6 eller 3 eller 8.
Det er også 1 pil som peker på en D og en pil som peker mot 1.
Har elektronisk tenning, er ikke det ganske greit??? Burde kanskje få en MSD eller MALLORY boks, så blir ting litt mer i stand? |
|
| Back to top |
|
 |
Smallblock Power E-body Hemisfærisk aktiv

Joined: 17 Jan 2008 Posts: 705 Location: Stadlandet,,Norway
|
Posted: Tue Mar 18, 2008 4:46 pm Post subject: |
|
|
3.56 er ei fin utveksling. Elektronisk tenning er bra greier,men som det stod lenger oppe her,eller i en av de andre trådene dine,er det forskjellige bokser. En vanlig grå,en oransj,og to til for race. Den oransje sies å gi mer power når motoren er litt mer trimma med mer komp og kam,noe jeg regner med din motor er.
Tror du virkelig vil ha nytte av å få bilen på en "rullende landevei" dynobenk. Og en operatør på den som er oppegående på å justere tenning,forgasser-tuning både med dyser og justeringsskruer.
Om bilen har gått i høyereliggende strøk i usa kan det være at gasseren er innstilt etter den luftblandingen og trykket som er der.
Få den justert etter lufta som DU kjører i......
Om du noen gang har sett i depotet på dragrace ser du at en justerer på blandingsskruene for å tilpasse blandinga med suppe og luft for optimal ytelse......
En tur på dynoen er billig i forhold til å totaloverhale en nyoverhalt motor,og kjøpe alutopper og strokerkit. Husk for all del at chargeren er snart to tonn med bigblock....Er ingen civic med turbo og lystgass......
500 hester slenger deg fort i fjellveggen........... |
|
| Back to top |
|
 |
earlyfish Bigblock

|
Posted: Thu Mar 20, 2008 11:07 pm Post subject: |
|
|
Det er mulig jeg banner i kirka nå, men å betale x antall tusen for å få noen til å sette opp en motor er litt defensivt, synes jeg. Det må da være mer lærerikt og interessant å gjøre det sjøl? Hvis du skal vinne et rally eller et annet billøp kan det vel være verdt penga, men steinalderteknologi i støpejern for gata bør vel være greit? Eller er det sånn det har blitt i dataalderen? Noen andre som kan fikse Og neste gang du skal tune en motor (og da mener jeg tune på den gamle måten) skjønner du ikke noe mer enn sist? Nei, kjøp deg noen bøker, les på nett (moparaction.com bl.a.) og spør andre+hands on experience synes jeg må være best. Men da blir det som meg da, tre biler i garasjen og ingen er kjørbare...  _________________ 1988 LeBaron conv.
70 Duster
65 Barracuda
47 Plymouth Special DeLuxe
Rust never sleeps |
|
| Back to top |
|
 |
|