View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
webmaster Site Admin
Joined: 07 Jan 2005 Posts: 491 Location: Hvam
|
Posted: Fri Oct 24, 2008 8:00 pm Post subject: LMK: Miljøvernminister Solheim og "gamle biler" |
|
|
Klubben har mottatt følgende e-post utsending fra LMK vedrørende artikkel i Aftenposten i dag.
”Forbud mot gamle biler”
Dette er overskriften i fredagens (24.10) oppslag i Aftenposten.
Men; miljøvernminister Erik Solheim har IKKE sagt dette, bedyrer informasjonssjef Jon Berg i Miljøverndepartementet til LMK i dag. Det er Aftenposten selv som har laget denne spekulative og feilaktige tittelen som har skremt mange eiere av motorhistoriske kjøretøy. Det som også er ille er at tittel og utdrag av artikkelen er spredt via Norsk Telegrambyrå til en rekke lokal- og regionaviser i Norge.
Jon Berg påpeker ovenfor LMK at det Solheim har kommentert er det faktum at moderne teknologi gjør at utslippene fra hver bil går ned. Likevel øker utslippene fra veitrafikken fordi det blir stadig flere biler. I 2007 slapp biler og lastebiler ut totalt 19 prosent av Norges samlede CO2-utslipp.
Solheim ser for seg:
* Gradvis forbud mot å kjøre CO2-verstingbilene på norske veier. Det betyr at titusener av biler kan bli forbudt om noen år.
(LMK: Dette er allerede på vei inn, og det blir Oslo, Stavanger og Bergen som innfører disse EU-direktivene først. Dette gjelder diesel”værstingene” over 7,5 tonn, og det vil i de tre nevnte byene innføres en spesiell dieselavgift for disse. Merk at dette forutsetter at forslaget går gjennom, og det er ennå ikke sendt ut på høring. LMK mener likevel at de politiske signalene er så sterke på innføringen av miljøsoner at vi må være forberedte på dette. For å få unntak for ”våre” kjøretøy over 7,5 tonn, har LMK siden mai i år vært i dialog med arbeidsgruppen som utformer forslaget. Men at miljøsoner uansett blir en utfordring i fremtiden er noe LMK anser som ganske sikkert!)
* Forbud mot å selge biler som slipper ut mer enn en viss fastsatt mengde CO2. Det betyr at de største diesel- og bensinslukerne blir forbudt å selge i Norge.
(LMK/Miljøverndepartementet: Dette vil dreie seg om salg av nye biler – ikke de som allerede er registrerte eller motorhistoriske.)
Denne gangen var altså dette en falsk alarm for våre kjøretøy. Likevel bør alle være årvåkne og forsøke å få sjekket slike opplysninger.
Vennlig hilsen
Tom T. Græger
daglig leder LMK
+47 22 88 36 00
+47 92 80 93 99
pb 170, Økern
0509 Oslo
www.lmk.no _________________ Moderator |
|
Back to top |
|
|
V8POWER 426 HEMI - elephant
Joined: 17 Dec 2007 Posts: 146
|
Posted: Sat Oct 25, 2008 5:29 pm Post subject: |
|
|
Biler og lastebiler/busser slipper ut 19% av våre Co2 utslipp. MAO kommer under 10% fra personbiler. Likevel handler 90% av all miljødebatt om disse 10% fra personbilene! Kansje på tide å fokusere på de andre 90% ene snart!!!?
På verdensbasis står biltrafikken for 2 % av menneskapte utslipp. Så det sier seg selv at det vil bli voldsomme utslag hvis utslippene fra norske personbiler reduseres noen prosent. Haha _________________ 1969 Dodge Charger 548
1973 Dodge Charger 440 SE til salgs
To much rice makes me sick. |
|
Back to top |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You cannot download files in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|