Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

LMK: ABC for unntak i miljøsoner

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> LMK
View previous topic :: View next topic  
Author Message
webmaster
Site Admin


Joined: 07 Jan 2005
Posts: 491
Location: Hvam

PostPosted: Tue Dec 30, 2008 12:01 am    Post subject: LMK: ABC for unntak i miljøsoner Reply with quote

Legger ut følgende informasjonsskriv fra LMK:

Hei alle sammen,

Denne er primært rettet til de lokale/regionale klubber - og berørte avdelinger til landsomfattende klubber - i regionene Oslo, Bergen og Trondheim. Men saken kan også ende opp til å omfatte andre byer som for eksempel Drammen og Kristiansand, så det er viktig at så mange som mulig setter seg inn i problemområdet.

Med bakgrunn i høringen har Vegdirektoratet (VD) oversendt forslag om lovendring til Samferdselsdepartementet. VD tar utgangspunkt i at Regjeringen lager en Ot.prp som behandles av Stortingets vårsesjon. Det er ingenting som tyder på at denne loven ikke vil gå gjennom. Det er svært sjelden noe endres i etterkant når lovteksten er utarbeidet etter avsluttet høringsrunde.

Det er også viktig at vi ikke lar oss provosere av ordlyden i enkelte deler i forslaget.

Det kan tenkes at man kan få en tilbakemelding fra kommunen om at dette ennå ikke er vedtatt, og at det først vil bli igangsatt utredning om dette etter Odelstingets behandling. Men da vil det være mye enklere å få dette møtet med kommunen når Ot.prop’en er vedtatt, siden klubben(e) har meldt sin interesse.

Lykke til!


Vennlig hilsen

Tom T. Græger
daglig leder LMK
+47 22 88 36 00
+47 92 80 93 99
pb 170, Økern
0509 Oslo
www.lmk.no


Og mailvedlegget som følger:

A B C OM MILJØSONER OG UNNTAK FOR VÅRE KJØRETØY

Statens Vegvesen har gitt grønt lys for innføring av lavutslippssoner i blant annet Oslo, Bergen og Trondheim. Helt konkret gjelder dette kun dieseldrevne kjøretøy over 3,5 tonn, men vi er nødt til å være forberedte på at det senere kan utvides til å også omfatte dieseldrevne kjøretøy under 3,5 tonn, samt bensindrevne kjøretøy.
Men det er opp til kommunene selv å beslutte om man ønsker å innføre miljøsoner, og om det skal gis unntak.

LMK ser at her det er bare å brette opp ermene og gjøre en liten innsats. LMK mener at det fortsatt er mulig å påvirke for å få unntak for vår gruppe. Vi må heller ikke tro at det kanskje ikke skjer noe likevel, og at det derfor ikke bør rettes oppmerksomhet mot temaet. Miljøsoner er et tema i bykommunen, og vi må derfor tidlig inn i prosessen slik at våre taker blir en del av innholdet i debattene. Det er dessverre slik at det er vanskelig å komme inn i etterkant og få endret hovedlinjene i slike prosesser.

Og vi er IKKE mot miljøtenkning i det hele tatt, men FOR! Vi må bare finne en måte å få unntak for de kulturhistoriske objektene som er et positivt innslag i bybildet.

Innsatsen må gjøres på lokalt plan direkte mot samferdselsavdelingene/etatene i de ulike bykommunene. I Oslo, Trondheim og Bergen bør pådrivere i denne saken være klubbmiljøet i Rutebilhistorisk Forening og Transporthistorisk Forening - som blir hardest rammet.
Et samarbeid med de lokale/regionale klubbene synes vi er en selvfølge siden flere av disse klubbenes medlemmer har kjøretøy over 3,5 tonn som også kan rammes.

Det er helt klart at byene har full råderett over hvorvidt det skal være en miljøsone – og om det skal være unntak for motorhistoriske kjøretøy. Derfor bør klubben(e) raskt be om et møte med:
Bergen: …..Byrådsavdeling for klima, miljø og byutvikling
Trondheim: Stabsenhet for byutvikling v/ stabssjef Bjørn Ekle
Oslo: Seksjon for samferdsel v/ samferdselssjef Ivar Sørlie

Under forutsetning av at klubbene har lest hele ”Forslag fra VD-miljøsone” (vedlagt i epost) som Vegdirektoratet har oversendt til alle kommuner, bør forespørselen om et møte inneholde bl.a. følgende punkter :

LMK med mer enn 50.000 medlemmer er her i denne saken representert lokalt av (RHF, THF, TVK, BVK, NVK + + )
Klubbene som tilhører Landsorg…MK er seriøse og målrettede kulturbevarere av norsk samferdsels- og kjøretøyhistorie. Men å vise dette til de riktige faglige og politiske miljøer for å få unntak for våre kjøretøy, i en tid der det generelt legges begrensinger i bruken av kjøretøy, er en av de store utfordringer for den motorhistoriske bevegelse.
Våre kjøretøy er å anse som rullende museer der vårt fokus er på den norske samferdselshistorien med vekt på de periodene da de ulike kjøretøyene var i aktiv bruk.
Den lokale kjøretøyhistorien kan på denne måte som ofte knyttes direkte opp mot de konkrete kulturhistoriske kjøretøyene med for eksempel de private og offentlige virksomheter som eide kjøretøyene. Her under hvor de ble brukt, hva de ble brukt til, samt ruter for rutebilene.
All erfaring viser at våre kjøretøyers nærvær i trafikkbildet som kjørende eller parkert, bidrar til en god og positiv følelse blant både medtrafikanter og andre tilskuere.
Vi mener bestemt at alle tilbakemeldinger om oss i bybildet er utelukkende positive, og at vi derfor bør ses på som en berikelse av bymiljøet.
Motorhistoriske kjøretøy kjører minimalt. En internasjonal undersøkelse fra 11 EU-land (inkl. Sverige) gjort i 2005-2006 viser at vi kjører kun 0,07 % av det totale antall kilometer som øvrige kjøretøy tilbakelegger per år.
I Danmark og Tyskland har motorhistoriske kjøretøy fått unntak for lignende miljøsoner som er etablerte i mange byer.
Det er av vesentlig betydning for oss å ikke bruke bevaringsverdige gamle kjøretøy til nyttetransport. Den motorhistoriske bevegelses filosofi og formål er at gamle kjøretøy skal tas vare på, og det er derfor hobbykjøring som er det absolutt primære. Å frakte et kjøleskap og et telt eller to på et lasteplan i forbindelse med et arrangement regner vi med ikke er å anse som nyttekjøring.
Vi vil gjerne komme i en dialog med kommunen om hvordan det på en praktisk måte kan gjøres unntak for våre kjøretøy slik at en eventuell miljøsone ikke hindrer innbyggernes tilgang til disse rullende museer.
Vi har forslag om hvordan å skille ut de motorhistoriske og bevaringsverdige kjøretøy i den gruppen som miljøsonen er ment å omfatte, og vil gjerne få gi en presentasjon av dette.

LØSNINGER:
Det er ingen tvil om at både det politiske og faglige miljøet i samferdselsavdelingene i alle bykommuner ser at det er positivt å bli kvitt ”dieselverstingene”, og samtidig tjene penger på dette. Og dette er ikke det vi som en ansvarlig, motorhistorisk bevegelse bør bruke til på å finne motargumenter for. Vi er like interesserte i miljøet som disse, men i tillegg forsøker vi å finne løsninger på hvordan man kan forene historien slik den var, uten å måtte ødelegge historiens virkelighet ved å modifisere / forfalske den opp til dagens standarder og krav.

Når det gjelder løsninger så kan holdningene ut fra øyne som ser, og referanserammer våre kontaktpersoner i kommunene har, være ulike. Noen synes et alternativ kan høres både klokt og gjennomførbart ut, men andre vil rynke på nesen av det samme. Derfor er det viktig å skissere ulike løsninger. Og ser dere løsninger i tillegg til de forslag her under, er det fint om det gis en tilbakemelding til meg om dette slik at andre får høre om dette.

1. Generelt kan det sies at svært få kjøretøy over 30 år er i en slik stand at de kan brukes til regulær nyttelast. Vedlikeholdet er omfattende og dyrt, og EU-kontrollen nådeløs. Vi bør ikke se bort fra at dette er et problem som er kommet fra miljøer med en annen og flatere topografi der standarden på vei og infrastruktur en er langt høyere enn i Norge. Men dette er kun ut fra generell kunnskap om det vanlige trafikkbildet.
Ut fra de kunnskaper vi i den motorhistoriske bevegelse har om våre motorhistoriske kjøretøy, så er nyttelastkjøring så godt som ikke forekommende. Disse bevaringsverdige kjøretøyene har eierne brukt så mye tid og penger på at det er rett og slett uklokt å risikere skader og den ekstra belastningen det er å drive med nyttelastkjøring. I tillegg dekker ikke noen av vår type forsikring slik kjøring, og en eventuell erstatning vil være lik null, eller sterkt avkortet.
Ut fra dette ber vi om et generelt unntak for motorhistoriske kjøretøy, altså kjøretøy over 30 år.

2. Dersom man ved innføring av en miljøsone likevel ønsker å vurdere denne til å omfatte kjøretøy over 30 år, kan vi tilby vår kompetanse og vårt omfattende register for å enkelt kunne skille de motorhistoriske kjøretøyene fra dieselverstingene som miljøsonene er påtenkt etablert for å stenge ute fra bymiljøet.
Ved stikkprøver av passerende kjøretøy ved bomstasjonene eller andre kontrollsteder kan kjøretøyet sjekkes opp mot vårt oppdaterte og elektroniske register som kan oversendes til kommunen i de intervaller som avtales. De motorhistoriske og bevaringsverdige kjøretøyene som ikke befinner seg i registeret kan kommunen eventuelt vurdere å anse som kjøretøy som skal ilegges kontrollavgift.

3. De motorhistoriske klubbene kan gis adgang til å dele ut en type oblat som knyttes opp mot det aktuelle kjøretøyet. Det er klubben som etter en besiktigelse av kjøretøyet godkjenner kjøretøyet for fri passering gjennom bomstasjonen. Oblatet kan fornyes i intervaller på ett eller flere år der det da foretas ny besiktigelse og godkjennelse av klubbens tillitsvalgte. Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber har over 400 besiktigelsesmenn hvorav xx(se på oversikten over besiktigelsesmenn sortert på postnummer, og gi et tall for regionen) er i denne (Tr.heim, Brg. Oslo)-regionen som kan gjøre en slik besiktigelse.


Håper at dere kan få et samarbeid lokalt/regionalt om dette.

Jeg ber de aktuelle klubbene om å ikke nøle med å ta kontakt med undertegnede dersom det dukker opp spørsmål som bør besvares eller momenter som må diskuteres. Håper dere klarer å komme i gang med planleggingen så fort som mulig, og helst slik at en forespørsel er sendt til kommunen i løpet av januar.
Det viktigste er å få et møte slik at vi er påtenkte i starten av en eventuell utredning, og så kan vi alle ta innholdet og finpussingen underveis.

Vennlig hilsen

Tom T. Græger
LMK

_________________
Moderator
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> LMK All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group