Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

1936 Chrysler Airflow C9

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Din egen Mopar
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Airflow
Rekke-firer


Joined: 02 Jan 2008
Posts: 8

PostPosted: Wed Feb 11, 2009 1:49 pm    Post subject: 1936 Chrysler Airflow C9 Reply with quote

Her kommer noen bilder av Airflowen min. Bestefar hadde en slik i midten av 40 tallet i USA og han skrøt hele tiden av den. Den han hadde var en C10 modell og var litt lengre enn min. Ellers var den helt lik. Denne fant jeg på Hemmings, og jeg måtte bare ha den. Den ble kjøpt usett, men den var heldigvis bedre enn jeg hadde forventet. Desverre ble det så jeg solgte 36 Chevyen min, men det var en utrolig stor oppgradering, selv om de var samme årgang.
Airflowen kom til Norge i fjor, og virker som bare det. Brukte den mye i sommer, og det blir bra når været blir varmere og snø og saltsuppe på veiene kommer bort.
Den er i helt original urørt stand utvendig. Den gamle lakken er fremdeles sterk og blank, men er noe slitt på steder etter alle årene i bruk.
Innvendig er den trukket opp, og skal være veldig lik slik den var original. Dashbord osv er urørt. Den kom levert med radio, varmeapparat og søkelys. Søkelys og varmeapparatet er nok installert hos forhandleren.
Den sideventilerte 8eren fungerer som bare juling. Ble litt lurt av starteren, da den ikke ville dra rundt motoren mere. Tok den ut og kikket over den, men fremdeles ikke no virkning. Viste seg til slutt at det var batteriet som var kortsluttet. Målte 6 volt på det, men ved belastning så ga det kun 3 volt. Girkassen er også noe for seg selv. 3 trinns med automatisk overdrive. Fungerer fint. Når en passerer 40 miles er det bare å slippe gassen og den går automatisk inn i ovedrive. For at den skal gire ned, må en ned i 35 miles og den girer ned igjen.


Her kommer den på bilfrakter fra Oslo. Hadde sett den så vidt inne i konteineren før den ble tatt ut på havna i Oslo. Var på jobb der, så fikk tatt en sniktitt på ankomstdagen, men det var stort å endelig få inspisert den da den kom hjem.


Første gang forran hjulet!


Her ser en hvorfor denne bilen ble en nedtur for Chryslerkonsernet. Designet/Fronten var for radikal og i tillegg så kostet den ca dobbelt så mye som en vanlig bil. Dette er denne korte typen ble 1590 produsert og som kjent i dag til Airflow registeret så eksisterer det 27 biler i verden. Så klart er det en Norge fra før som ble tatt inn i 36.










Mange stilige detaljer her. Som edderkoppnettet over baklysa, likt som dekselet over luft horna som sitter under framlyktene. I tillegg ser du luftpåfyllinga til reservehjulet til venstre for baklykta!


Her er planken som får fart på herligheta! Med aluminiums topp, 125 hk og det første karosseriet som ble utviklet i vindtunnell satte den 72 nye fartsrekorder for originalbiler i 1934 og som sto i 23 år.


Ikke mange biler nå til dags som har ett slikt dashbord. Vil tro han Mafia Bossen bannet så jævli da han sovnet og viftebladene ble knust mot sigaren og hatten hans!!!Very Happy


Her er det snakk om instrumentering! De innerste to skalaene på speedometeret til venstre viser turtallet i direkten og i overdrive (så klart er det automatisk overdrive på en 1936 modell. Fungerer som bare juling det vettu!!!). Til høyre er det temperatur, Oljetrykk, ladding, bensinmåler og så klart klokke. I midten sitter konsollen til den store stereoen!


Miniatyren må jo så klart være med. Arvet denne av bestefar, han hadde jo en slik i midten av 40 tallet i USA.


Her sitten Bossen selv. Airflow var hans favorittbil og han hadde nok likt å få en kjøretur i min.

_________________
36 Chrysler Airflow
60 Chevrolet Apache C10
63 NSU Prinz 4
74 Chevrolet C10
82 Chevrolet Corvette
Back to top
View user's profile Send private message
sunnmøring
Hemisfærisk aktiv


Joined: 14 Jun 2008
Posts: 226
Location: stranda

PostPosted: Wed Feb 11, 2009 3:13 pm    Post subject: Reply with quote

steike flott bil, grattis med den Very Happy
_________________
Dodge super bee 69
Plymouth Road Runner 71
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
val833
Hemisfærisk aktiv


Joined: 26 Jun 2007
Posts: 182
Location: Bergen

PostPosted: Wed Feb 11, 2009 10:32 pm    Post subject: Reply with quote

Gratulerer!

Den ser utrolig velholdt ut.

Dashbord med instrumenter må ha vært langt foran sin tid.

Paal Cool

_________________
The Bud
Back to top
View user's profile Send private message
challenger
340 SixPack


Joined: 07 Jan 2005
Posts: 1753
Location: Hvam

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 2:34 am    Post subject: Reply with quote

Fantastisk å sjå slik bil i Norge! Gratulerer med den og stell godt med den!! Smile
_________________
A beer is 5 short of a six-pack
Back to top
View user's profile Send private message
Smallblock Power E-body
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Jan 2008
Posts: 705
Location: Stadlandet,,Norway

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 7:47 pm    Post subject: Reply with quote

Utrulig flott og spesiell bil du har kjøpt deg! Very Happy
Virkelig ei stasvogn. Og så er det litt spesielt at gammel-karen hadde en nesten lik i Amerika Wink

_________________
1970 Dodge Challenger 440
1971 Dodge Challenger 340
Back to top
View user's profile Send private message
webmaster
Site Admin


Joined: 07 Jan 2005
Posts: 491
Location: Hvam

PostPosted: Sun Mar 08, 2009 1:51 am    Post subject: Reply with quote

Airflowen har vi fått bruke som månedens bil for den som ønsker å lese mer om denne Wink
_________________
Moderator
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
oddis
Hemisfærisk aktiv


Joined: 23 Sep 2008
Posts: 188

PostPosted: Sun Mar 08, 2009 11:17 am    Post subject: Reply with quote

gratulerer med en skikkelig spesiell vogn.. utrulig å sjå kor langt framme dei var alt på dinna tida.. Very Happy skal du på treff rundt om på sunnmøre Question hadde vore int. å sjå den i levende live. Very Happy
_________________
av skade blir man klok, ikkje rik.....

1971/68 dart gt
1952 Plymouth Concorde
1969 Dodge Dart Custom
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Goldenlion
426 HEMI - elephant


Joined: 22 Apr 2005
Posts: 112
Location: Fiskum

PostPosted: Thu Mar 12, 2009 10:42 am    Post subject: Reply with quote

Kjempe fin bil du har der!

Du har sikkert sett på Jay Leno sin,
http://www.jaylenosgarage.com/cars/airflow_shell.shtml

Er det samme opplegget på din bil at det bare er fullt lys i venstre lampe?
Er varmeapparatet i hans bil originalt eller montert hos dealer? Har du samme typen?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Airflow
Rekke-firer


Joined: 02 Jan 2008
Posts: 8

PostPosted: Sun Mar 22, 2009 12:27 am    Post subject: Reply with quote

Takker og bukker!
Ja det er en utrolig arti bil. Var ute å kjørte med den forrige helg!!! Endelig får man si! Tok med Tommygun og passerte den lokale banken en 2-3 ganger. Skal si folk glana!
Utrolig flott den til Jay Leno. Har alltid likt den første grillen! Skal en tur innom han som har 34 modell i sommer samt han i Halden som har en lik min. Da blir det langtur med Airflowen: Very Happy
Har lyst til å ta turen til Elverum i August, men mulig det krasjer med USA tur: Vi får se. Treff på sunnmøret ja..... Hadde vært gøy det!

_________________
36 Chrysler Airflow
60 Chevrolet Apache C10
63 NSU Prinz 4
74 Chevrolet C10
82 Chevrolet Corvette
Back to top
View user's profile Send private message
Airflow
Rekke-firer


Joined: 02 Jan 2008
Posts: 8

PostPosted: Sat Apr 27, 2013 6:29 pm    Post subject: Reply with quote

Ufattelig lenge siden jeg har oppdatert her.
Fikk litt motortrøbbel i fjor da jeg var å kjørte. Ble litt rar lyd i den og den gikk ikke på alle sylindrene. Fann ut da jeg tok kompresjonstest på den at den mangle kompresjon på en sylinder og var svak komp på noen til. Ble så jeg tokmotoren ut og tok den med til Fannrem Motor da jeg hentet 489en til en 1969 Caprice jeg holder på å restaurere (en bil som bestefar kjøpte ny i USA, tok med hit i 71, solgte den ca 76 og jeg fannt den i Alta for en del år siden). Har jo aldri vært med å ta ut motor av en Airflow før, så det ble litt fundering for å få den ut. Etter en god dags arbeid kom motoren ut og må si det er en temmelig nydelig motor.










Bra var det at jeg besluttet å gjøre en full overhaling av motoren. Etter nesten en uke med rengjøring fikk gutta på Fannremen litt oversikt på motoren. Oljen, gjennom tidene, hadde bekket seg og det meste i oljekanaler osv var som gjørme. Ventiler osv hadde ikke fått smøring derfor satt noen av ventilene. Stemplene har standard dimensjon men sylindrene har nok vært honet en eller flere ganger for klaring var det godt med og sylindrene var ganske så koniske.
Fikk en liten oversikt av motoren da jeg var hos de i dag. Ser egentlig bra ut nå, og etter litt maskinering så blir den nok peise bra igjen.

Fin blokk!!!










Her snakker vi topplokk!



Fint med slaglengde! En ganske moderne motor. Trykksmøring. Stemplene har også underspyling av olje og du kan se oljekanalen nederst på råden. I tillegg er det kammer i bunnpanna i tilfelle gkrefter i sving Very Happy hehe. Og 5 opplagringspunkter på veiva! Veiva er jo forholdsvis lang kan man si!









Justering av ventiler var temmelig enkelt! De kom tidlig med skru justering slik at en slapp shims!





Håper på at motoren også nærmer seg ferdistilling snart så jeg får satt den inn.


Holder nå på å installere nytt ledningsnett i den som jeg kjøpte av YNZ.

_________________
36 Chrysler Airflow
60 Chevrolet Apache C10
63 NSU Prinz 4
74 Chevrolet C10
82 Chevrolet Corvette
Back to top
View user's profile Send private message
challenger
340 SixPack


Joined: 07 Jan 2005
Posts: 1753
Location: Hvam

PostPosted: Wed May 01, 2013 11:37 pm    Post subject: Reply with quote

Flotte greier, altså Razz
_________________
A beer is 5 short of a six-pack
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Din egen Mopar All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group