Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Olja bakaxel New Yorker 1965

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> C, D, F og M-body
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bengtalstad
Rekke-firer


Joined: 14 Sep 2007
Posts: 7

PostPosted: Tue Mar 03, 2009 11:45 pm    Post subject: Olja bakaxel New Yorker 1965 Reply with quote

Hejsan har just bytt olja i bakaxeln på min New Yorker 65a. Jag tog hypoidolja med GL5 klass. Min fråga är det någon som vet hur man kollar om axeln är diffad. Det sitter en liten plåskylt i en av bultarna på axeln med siffrorna 2.76 säger det något? Om axeln är diffad (har diff broms) då ska man väl ha någon LS tillsats i också eller hur? Någon Oljeexpert får gärna svara mig. Mvh Bengt
Back to top
View user's profile Send private message
jon erik
Hemisfærisk aktiv


Joined: 02 Aug 2008
Posts: 245

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 12:15 am    Post subject: Reply with quote

da skal det stå en S på selve diff huset eller en s på et plate/tag som er på aklslingen. man kan også lyse inn i påfyllings hullet og se hvilken type diff innmat du har


skann0001.jpg
 Description:
her er en side om det
 Filesize:  205.17 KB
 Viewed:  11617 Time(s)

skann0001.jpg

Klick here to see the Image in full size.



Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
bengtalstad
Rekke-firer


Joined: 14 Sep 2007
Posts: 7

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 6:25 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tackar för informationen. Mvh Bengt
Back to top
View user's profile Send private message
challenger
340 SixPack


Joined: 07 Jan 2005
Posts: 1753
Location: Hvam

PostPosted: Sat Mar 07, 2009 3:03 pm    Post subject: Reply with quote

Løfter du bilen bak og setter gearkassa i fri/nøytral så kan du dreie det ene hjulet rundt med håndkraft. Dersom det andre bakhjulet ruller samme veg har akselen sperre. Dreier det andre hjulet motsatt veg så er det ingen sperre. Idea
_________________
A beer is 5 short of a six-pack
Back to top
View user's profile Send private message
68NewYorker
V6


Joined: 21 Feb 2007
Posts: 11
Location: Trollhättan

PostPosted: Thu Nov 05, 2009 12:41 am    Post subject: Reply with quote

2.76 är den lägsta standard bakaxelutväxlingen på Chrysler c-body.

En något högre utväxlig som också är vanlig är 3.23 som bl a användes 1965 i Chrysler 300 L.

Med 2.76 i bakaxeln kan man t o m få god bränsleekonomi med 413/440 cui. Om man har rätt inställda och fräscha grejer kan man åka landsväg på 1,3-1,4 liter/mil med 2 ton bil, vilket jag själv gjort i ett antal år nu.

För den som själv vill räkna på hastigheter, utväxlingar eller motorvarvtal kommer här några användbara formler. Däckets omkrets mäts enklast genom att lägga ett snöre runtom som sedan mäts i meter.

Formlerna gäller endast då man kör med "direct drive", dvs utväxlig 1:1 i växellådan.

Varvtal motor (rpm) =

Hastighet (km/h) x Bakaxelutväxling x 16,667 / Däckomkrets (m)


Hastighet (km/h) =

Varvtal motor (rpm) x Däckomkrets (m) x 0,06 / Bakaxelutväxling


Bakaxelutväxling =

Varvtal motor (rpm) x Däckomkrets (m) x 0,06 / Hastighet (km/h)


There ain't no ride like a c-body ride
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> C, D, F og M-body All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group