View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
bengtalstad Rekke-firer
Joined: 14 Sep 2007 Posts: 7
|
Posted: Tue Mar 03, 2009 11:45 pm Post subject: Olja bakaxel New Yorker 1965 |
|
|
Hejsan har just bytt olja i bakaxeln på min New Yorker 65a. Jag tog hypoidolja med GL5 klass. Min fråga är det någon som vet hur man kollar om axeln är diffad. Det sitter en liten plåskylt i en av bultarna på axeln med siffrorna 2.76 säger det något? Om axeln är diffad (har diff broms) då ska man väl ha någon LS tillsats i också eller hur? Någon Oljeexpert får gärna svara mig. Mvh Bengt
|
|
Back to top |
|
|
jon erik Hemisfærisk aktiv
Joined: 02 Aug 2008 Posts: 245
|
Posted: Wed Mar 04, 2009 12:15 am Post subject: |
|
|
da skal det stå en S på selve diff huset eller en s på et plate/tag som er på aklslingen. man kan også lyse inn i påfyllings hullet og se hvilken type diff innmat du har
|
|
Back to top |
|
|
bengtalstad Rekke-firer
Joined: 14 Sep 2007 Posts: 7
|
Posted: Wed Mar 04, 2009 6:25 pm Post subject: |
|
|
Jag tackar för informationen. Mvh Bengt
|
|
Back to top |
|
|
challenger 340 SixPack
Joined: 07 Jan 2005 Posts: 1753 Location: Hvam
|
Posted: Sat Mar 07, 2009 3:03 pm Post subject: |
|
|
Løfter du bilen bak og setter gearkassa i fri/nøytral så kan du dreie det ene hjulet rundt med håndkraft. Dersom det andre bakhjulet ruller samme veg har akselen sperre. Dreier det andre hjulet motsatt veg så er det ingen sperre.
_________________ A beer is 5 short of a six-pack |
|
Back to top |
|
|
68NewYorker V6
Joined: 21 Feb 2007 Posts: 11 Location: Trollhättan
|
Posted: Thu Nov 05, 2009 12:41 am Post subject: |
|
|
2.76 är den lägsta standard bakaxelutväxlingen på Chrysler c-body.
En något högre utväxlig som också är vanlig är 3.23 som bl a användes 1965 i Chrysler 300 L.
Med 2.76 i bakaxeln kan man t o m få god bränsleekonomi med 413/440 cui. Om man har rätt inställda och fräscha grejer kan man åka landsväg på 1,3-1,4 liter/mil med 2 ton bil, vilket jag själv gjort i ett antal år nu.
För den som själv vill räkna på hastigheter, utväxlingar eller motorvarvtal kommer här några användbara formler. Däckets omkrets mäts enklast genom att lägga ett snöre runtom som sedan mäts i meter.
Formlerna gäller endast då man kör med "direct drive", dvs utväxlig 1:1 i växellådan.
Varvtal motor (rpm) =
Hastighet (km/h) x Bakaxelutväxling x 16,667 / Däckomkrets (m)
Hastighet (km/h) =
Varvtal motor (rpm) x Däckomkrets (m) x 0,06 / Bakaxelutväxling
Bakaxelutväxling =
Varvtal motor (rpm) x Däckomkrets (m) x 0,06 / Hastighet (km/h)
There ain't no ride like a c-body ride
|
|
Back to top |
|
|
|