View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
gekko Rekke-firer
Joined: 23 Apr 2009 Posts: 6
|
Posted: Thu Apr 23, 2009 5:07 pm Post subject: 77 Cordoba SS22 |
|
|
Hei ..
jeg har da en Cordoba SS22 77 mod med 400 motor ...
det er jo en sterk å fin motor , meeen 190hk (305 nm) blir litt slapt å flytte 2 tonn med..
dette er min første amcar (utenom en 1981 mustang/granada) og jeg har null peiling på performance parts til denne motoren , er det noen der ute som kan hjelpe meg med hva jeg kan gjøre for å få litt mer futt (ikke drag bil , men mer futt) den er ganske hissig sånn turtalls messig , men orker ikke så mye ...... |
|
Back to top |
|
|
madvaa Hemisfærisk aktiv
Joined: 19 Oct 2007 Posts: 269
|
Posted: Thu Apr 23, 2009 7:49 pm Post subject: |
|
|
Det sitter vel en to porter gasser på denne??
4 porter, headders og en cam vil nok starte deg greit i riktig vei.... _________________ '73 Dart sport 440-six pack *solgt* kjøpt tilbake
'06 Dodge Charger R/T Daytona |
|
Back to top |
|
|
Bippe Hemisfærisk aktiv
Joined: 09 Feb 2005 Posts: 357 Location: Horten
|
Posted: Fri Apr 24, 2009 12:51 pm Post subject: |
|
|
Kompresjonen er det største problemet med bare 8,2:1. Trim deler finnes det mye av da du kan bruke nesten alt som er til 440. En mulighet er å sette inn en veiv i fra 440, da får du 451cid. Må slipe ned reamme lagerene og bytte stempler, men da får du også økt kompresjonen.
Hvilke deler du trenger kommer ann på hva du skal bruke bilen til. _________________ Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL |
|
Back to top |
|
|
gekko Rekke-firer
Joined: 23 Apr 2009 Posts: 6
|
Posted: Sat Apr 25, 2009 11:25 am Post subject: |
|
|
takker for info her gutter , skal ha bilen som en cruiser og lett bruk om sommeren ... det er jo porno lyd fra den allerede ... vil jo også at jeg ikke trenger å tenke så mye på om motoren holder, så det skal ikke bli en drag bil akkurat ....
vil vel opp til 300 hester eller no ..
er jo helt newbie på amcar
så tips og råd til motoren blir tatt imot med største glede =) |
|
Back to top |
|
|
383Scamp Hemisfærisk aktiv
Joined: 01 Mar 2007 Posts: 208 Location: Rogaland
|
Posted: Sat Apr 25, 2009 3:05 pm Post subject: Closed chamber topper |
|
|
Istedenfor å ødelegge motoren med borring / stroking så kan du montere ett sett med gamle topper av typen closed chamber for å øke kompresjonen .
Ett par med topper , kam , ventilfjører , innsug , forgasser og headers så passerer du lett 300hk . _________________
|
|
Back to top |
|
|
Dart270 Bigblock
Joined: 09 Jan 2005 Posts: 93 Location: Akershus
|
Posted: Sat May 02, 2009 11:17 pm Post subject: Re: 77 Cordoba SS22 |
|
|
gekko wrote: | Hei ..
jeg har da en Cordoba SS22 77 mod med 400 motor ...
det er jo en sterk å fin motor , meeen 190hk (305 nm) blir litt slapt å flytte 2 tonn med..
dette er min første amcar (utenom en 1981 mustang/granada) og jeg har null peiling på performance parts til denne motoren , er det noen der ute som kan hjelpe meg med hva jeg kan gjøre for å få litt mer futt (ikke drag bil , men mer futt) den er ganske hissig sånn turtalls messig , men orker ikke så mye ...... |
Den har nok 305 ftlbs ikke Nm. Det tilsvarer ca 410 Nm. _________________ 1968 Dart 270 2 drht |
|
Back to top |
|
|
Øyvind Mopar Go wing
Joined: 02 Nov 2008 Posts: 68 Location: Østlandet
|
Posted: Sun May 03, 2009 8:56 am Post subject: |
|
|
Et gammelt billig tricks for å få opp kompen er å sette i overdim 440 stempler, som har større høyde, og bore blokka etter dem. Det skiller jo .022 i boring originalt, og et .030 440 stempel kan brukes i en 400 sylinder som bores opp .008", osv.
Jeg har brukte stempler og kan bore billig, om du vil gå videre....
Men, da må jo motoren ut, alt demonteres, nye pakninger (og bytte andre slitedeler), så det er jo en jobb uansett.
Bytte av topper hjelper ikke så mye, da stemplene er ca 3-4mm under toppdecket, og det er den delen som må ordnes.
Kanskje det greieste er å bruke den som den er, og cruise med. De 190 hk er ihvertfall netto hk, så de er mer verdt enn muskelbilenes bolede hk tall.
Du kan jo sjekke at tenning er korrekt, at registerkjedet ikke er dårlig osv, om forgasser er OK (tror de hadde lean-burn, dvs mager blanding, og gikk dårlig også pga dette. Mange tar av dette opplegget, men fordeler og forgasser må også endres for å få restaurert effekten). Kanskje en ide å kjøre på en rullende landevei, og sjekke hva som kommer ut på hjulene?
mvh _________________ Hovedleverandør av Mopar Engine Performance og rimelige motoroverhalinger. Har stort delelager av std og trimdeler. Har mastergrad på trimming av Hemi! Bygger motorer på heltid!
Mitt mål er: TRADISJONELL NORSK KVALITET TIL AMERIKANSKE PRISER |
|
Back to top |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You can attach files in this forum You can download files in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|