Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Motorbytte 318 til 360 i Aspen

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> C, D, F og M-body
View previous topic :: View next topic  
Author Message
aspen
Virgil Exner is the name


Joined: 27 Dec 2006
Posts: 57
Location: Oslo

PostPosted: Thu Dec 28, 2006 1:00 am    Post subject: Motorbytte 318 til 360 i Aspen Reply with quote

Passer 360 på samme motorfester og automatgirkasse som en original 318 i en Aspen 77? Er det andre ting som må endres/byttes?

Er det likt om man skulle velge en 340? Er det et bedre bytte eller gjelder fortsatt "There's no substitute for cubic inches" ?

MVH
TEN
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
MOPAR ACTION
Rekke-firer


Joined: 02 Dec 2006
Posts: 8
Location: Fannrem

PostPosted: Thu Dec 28, 2006 10:38 am    Post subject: Reply with quote

DET ER DET SAMME PÅ 318, 340 OG 360.
Back to top
View user's profile Send private message
Dart270
Bigblock


Joined: 09 Jan 2005
Posts: 93
Location: Akershus

PostPosted: Thu Jan 11, 2007 1:48 am    Post subject: Reply with quote

MOPAR ACTION wrote:
DET ER DET SAMME PÅ 318, 340 OG 360.


340 og 360 har andre motorfester på den ene siden enn 318. Husker ikke hvilken side. Det er mulig å bruke 318 motorfeste ved å fore ut ved hjelp av stoppskiver.

En 340 eller 360 vil nok kverke 318 (904) automatkasse. 340 og 360 motorer brukte 727 eller forsterkerede 904 kasser.

_________________
1968 Dart 270 2 drht
Back to top
View user's profile Send private message
furyman
Slant Six


Joined: 26 Feb 2007
Posts: 4
Location: Hordaland

PostPosted: Thu Jun 05, 2008 3:49 pm    Post subject: 318-360 Reply with quote

Hvis du har gjort dette byttet nå, vil du ha oppdaget at 360 og 318 ikke har samme converter. 360ens converter er utvendog balansert. Det betyr at det er sveiset lodd på utsiden av converter pga det ikke er plass til å balansere motoren inn på veiven. Hvis disse mangler, vil du merke det! Hvis det står på ved innsetting av en 318 vil du også merke det!
318 og 360 motorfester er de samme, brakettene på motorene er forskjellige på h/s.
Back to top
View user's profile Send private message
Øyvind Mopar
Go wing


Joined: 02 Nov 2008
Posts: 68
Location: Østlandet

PostPosted: Sun Nov 02, 2008 4:26 pm    Post subject: Reply with quote

Motorfeste endringen er enkel. Ingen endringer på bilen. Du kan ta mål av ubalanseloddet på 360 converteren, lage til en lik flattjernsbit, og sveise på 318/904 converteren. OBS: Må sveises fagmessig. Resten er skru arbeide. 340: Slipper dette. Pass på at oljekjøler funker, at 904 kassen er iorden, og det er antagelig ikke noe problem. Amerikanere setter i 904 når de dragger, for å kjøre raskere pga lettere deler inne i kassa.
Om du er ute etter mer kubikk, så er det vel noe av det rimeligste du kan gjøre for å få seriøs power å bygge en 408 stroker 360.
mvh
motorbyggern

_________________
Hovedleverandør av Mopar Engine Performance og rimelige motoroverhalinger. Har stort delelager av std og trimdeler. Har mastergrad på trimming av Hemi! Bygger motorer på heltid!
Mitt mål er: TRADISJONELL NORSK KVALITET TIL AMERIKANSKE PRISER
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
aspen
Virgil Exner is the name


Joined: 27 Dec 2006
Posts: 57
Location: Oslo

PostPosted: Sun Nov 02, 2008 10:07 pm    Post subject: Reply with quote

Øyvind Mopar wrote:
Om du er ute etter mer kubikk, så er det vel noe av det rimeligste du kan gjøre for å få seriøs power å bygge en 408 stroker 360.
mvh
motorbyggern


Det vurderer jeg seriøst. Jeg skaffa meg en 360 med tilhørende 727. Så converteren hadde allerede loddet på plass. Har sett disse 408 kitene til salgs i USA til en rimelig penge. Men man kan også få komplett shortblock som er allerede borret, montert og balansert til drøyt 2000 USD.

Det kuleste kitet jeg har funnet er hos Hughes. 360 med 4,18" slag = 426! Det hadde vært noe, 4dr Aspen med 426. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Øyvind Mopar
Go wing


Joined: 02 Nov 2008
Posts: 68
Location: Østlandet

PostPosted: Mon Nov 03, 2008 7:58 pm    Post subject: Reply with quote

Høres greit ut. Husk at dette billig kitet er basert på 4" støpt veiv. Den er OK opp til ca 500 hk for 360 (mindre for 340), og bør ikke være noe problem sålenge du ikke kjører mye dragrace med bilen. Du skal også jobbe litt med toppene for å hente ut denne effekten.... + mer enn en slapp kam.

mvh
Motorbyggern Laughing

_________________
Hovedleverandør av Mopar Engine Performance og rimelige motoroverhalinger. Har stort delelager av std og trimdeler. Har mastergrad på trimming av Hemi! Bygger motorer på heltid!
Mitt mål er: TRADISJONELL NORSK KVALITET TIL AMERIKANSKE PRISER
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
aspen
Virgil Exner is the name


Joined: 27 Dec 2006
Posts: 57
Location: Oslo

PostPosted: Mon Nov 03, 2008 8:23 pm    Post subject: Reply with quote

Det er mange meninger om hvilke topper man bør benytte seg av. Har hørt at de siste LA360 toppene er bra ved moderat trimming.
Men jeg ser at man kan gå opp cirka en enhet på kompen med å gå over til magnum topper.

Jeg er interesert i å beholde original looken så alu topper er ikke interessant.

Er det bryet verd å satse på å bygge om til Magnum topper?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
turbodart
V6


Joined: 13 Feb 2009
Posts: 14

PostPosted: Wed Apr 15, 2009 12:33 pm    Post subject: Reply with quote

om det er bryet verd ? sette p? magnumtopper kommer an p? hva du vil med bilen Cool

det blir en bra bruksbil med magnumtopper! det er closed chamber og bedre kanaler i toppene. begrenser seg vel til rundt 400hk. det finnes billige ettermarkeds-magnumer ogs?.
holder p? ? bygge en 408 sammen med en kompis n?, men det er ikke billig nei... har skaffa EQ-magnum topper. hakket bedre enn magnum R\T toppene.


300hk f?r du lett i en 360 med de toppene du har Wink
________
buy silver surfer


Last edited by turbodart on Tue Feb 01, 2011 1:29 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Øyvind Mopar
Go wing


Joined: 02 Nov 2008
Posts: 68
Location: Østlandet

PostPosted: Wed Apr 15, 2009 3:46 pm    Post subject: Reply with quote

Magnumtopper er fine. De er litt trange rundt innsugsåpningen, men antagelig ikke noe problem. Husk at alt vippeverk og innsug må være til Magnum, og at du må ha olje gjennom støtstengene til vippeverket. AMC løftere fikser dette, sammen med riktige Magnum hule støtstenger.
mvh

_________________
Hovedleverandør av Mopar Engine Performance og rimelige motoroverhalinger. Har stort delelager av std og trimdeler. Har mastergrad på trimming av Hemi! Bygger motorer på heltid!
Mitt mål er: TRADISJONELL NORSK KVALITET TIL AMERIKANSKE PRISER
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Zigma
Hemisfærisk aktiv


Joined: 17 Oct 2008
Posts: 255
Location: Norway->Trondheim->Buvika

PostPosted: Wed Apr 15, 2009 9:50 pm    Post subject: Reply with quote

904 kassa er vell god som "gull", hvorfor "skall" alle ha 727 ?

en 904 tåler mye juling er lit lettere og har mye mindre effekt tap en 727.

(er jeg på bærtur så "skyt" i veg Twisted Evil )
Back to top
View user's profile Send private message
383Scamp
Hemisfærisk aktiv


Joined: 01 Mar 2007
Posts: 208
Location: Rogaland

PostPosted: Thu Apr 16, 2009 11:55 pm    Post subject: 904 vs 727 Reply with quote

Aspen med 360 originalt er levert med 904 kassen , så hvorfor bytte ???

Hvis du ser så er det rimelig trangt rundt girkassen så jeg ønsker deg lykke til med å sette i 727 kassen .

Jeg hadde sveist lodd på 904 converteren og brukt 904 kassen , den er lettere og har bedre utveksling og stjeler mindre hester .

Lykke til med jobben .

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
aspen
Virgil Exner is the name


Joined: 27 Dec 2006
Posts: 57
Location: Oslo

PostPosted: Fri Apr 17, 2009 12:20 am    Post subject: Reply with quote

Aspen med 360 4 port ble levert med 727 i Aspen. 904 ble brukt på 360 med 2 port. For meg er valget så enkelt at jeg kun har 727 Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
earlyfish
Bigblock


Joined: 21 Nov 2007
Posts: 70
Location: Elverum

PostPosted: Fri Apr 17, 2009 6:41 pm    Post subject: Reply with quote

Jeg ville nok også valgt 904, av flere årsaker. Du skal vel kjøre ganske hardt for å knekke den, og da kan du vel bytte hvis/når den ryker.
Hvis du vil ha topper som fløder bra, bør du vurdere EQ, australske topper i støpejern. De fløder mye mer enn Magnum og passer rett på LA-blokk, det er billigere og enklere. Se test i nyeste Mopar Action. www.aaeq.net.

_________________
1988 LeBaron conv.
70 Duster
65 Barracuda
47 Plymouth Special DeLuxe
Rust never sleeps
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mr mopar
Rekke-firer


Joined: 13 Oct 2009
Posts: 6

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 9:17 pm    Post subject: Reply with quote

Jeg kjører med 904 kasse som er litt preppa til 360 i Lebaronen min , jeg hadde ikkje kommet til å valgt 727. Kjører å med 8 1/4 med sperre å 3.55 utv. Fungerer som bare det Very Happy


DSC00781.JPG
 Description:
 Filesize:  86.75 KB
 Viewed:  20845 Time(s)

DSC00781.JPG

Klick here to see the Image in full size.




_________________
57 Chevy 150 2Dr Stolpe
68 Chevy C-10 fleetside
70 Dodge Challenger R/T 440 Six Pack
73 Volvo 142
75 Opel Kadett C Caravan
78 Dodge Lebaron
98 VW Passat
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> C, D, F og M-body All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group