View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
beep beep Bigblock
Joined: 01 Feb 2005 Posts: 71 Location: løten
|
Posted: Wed Feb 02, 2005 10:45 pm Post subject: trimming av 383 |
|
|
Noen som har gode tips angående enkle måter å trimme en 71 mod 383 på?
Det bør ikke koste så alt for mye..
Motoren er overhalt å i orginal utførelse.. Men den skal brukes i en 69 Road Runner sammen med A 833 gir(4tr.man.gir) bilen er ment å brukes som bracket racer/street legalbil.. den skal også funke greit til daglig bruk/bykjøring/langkjøring osv.. bensinforbruk er ikke en prioritert sak da dette skal være en bil som skal være morsom å kjøre..
så tips angående trimming,valg av utveksling osv søkes..
beep beep |
|
Back to top |
|
|
beep beep Bigblock
Joined: 01 Feb 2005 Posts: 71 Location: løten
|
Posted: Thu Feb 03, 2005 1:04 pm Post subject: 69 Road Runner(bracket/streetlegal prosjekt) |
|
|
Litt om prosjektet..
Målet er å få til en 69 Road Runner (clone) i nogenlunde orginalt utsende.. Den skal bli B5 blå med sort vinyltak (det er faktiskt slik bilen så ut når den var ny) litt artig for meg pga det er favorit fargen min på B-body fra 68-69
bilen har også sort intr. så langt blir det orginalt.. men pga motoren som har forsvunnet en el annen gang for mange år siden så blir det en 71 mod 383 i den.. skulle jo gjerne hatt den som var i den sist bilen var i bruk.. (426 Hemi har gitt liv til den bilen en gang i tiden) men økonomien stopper nok det.. men det blir manuel giring(artig med big block å manuel)hehe.. det blir også sort panser med six pack scoop på den(blir vel å støpe dette selv, vis ingen har noe å selge) bilen skal også få sorte plate felger med chrome muttere(bak blir det nok litt bredere felger) målet er å bla. bruke den på stripa osv.. angående trimming så er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre enda.. men så voldsomt skal det ikke bli.. vil prøve å ha ett orginalt utsende i motorrom.. vil ikke ha fullt av uorginale chrome/aftermarket deler der.. tror det blir en litt vassere kam å en litt forsiktig porting av toppene til å begyne med.. kansje noe bedre tenningskomponenter en standard.. headers blir det vel også.. men er litt usukker på bakaksel utv. enda.. den skal helst være startrask.. men det bør funke til landeveiskjøring også
håper noen har gode råd å komme med..
beep beep |
|
Back to top |
|
|
challenger 340 SixPack
Joined: 07 Jan 2005 Posts: 1753 Location: Hvam
|
Posted: Thu Feb 03, 2005 3:49 pm Post subject: |
|
|
Gjermund i klubben kjører visstnok med originalt panser på denne delikatessen, no.
Kanskje du kan kjøpe det på bildet?
_________________ A beer is 5 short of a six-pack
Last edited by challenger on Sat Aug 27, 2005 8:33 pm; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
|
Norwegianmopar 426 HEMI - elephant
Joined: 09 Jan 2005 Posts: 148 Location: Ørsta
|
Posted: Thu Feb 03, 2005 5:13 pm Post subject: |
|
|
Bytte av kam, innsug og forgasser, i tillegg til el. tenning og headers burde hjelpe deg langt på vei uten at det koster skjorta.
Les artikkelen under "Teknisk" på hovedsiden, så får du vite det meste du trenger.
Lykke til! _________________ 1964 Dodge Max Wedge Race Clone
1967 Chrysler Newport Custom
1979 Dodge Aspen Coupe 360 Hi-Po
www.rm-toybox.com |
|
Back to top |
|
|
beep beep Bigblock
Joined: 01 Feb 2005 Posts: 71 Location: løten
|
Posted: Thu Feb 03, 2005 6:27 pm Post subject: trimming av 383 |
|
|
ok.. vil gjerne ha kontakt med han med panseret..
angående den trimmingen av motoren.. den er grei(var vel noe i den retningen jeg tenkte meg)
men valg av kamaksel?? der er det mye forskjelig å få tak på..
har en holley 750dp jeg regner med at jeg vil bruke til å begyne med..
regner med at den vil funke greit.. den gjorde da det på 440 jeg kjørte med før..
det er vel div.forskjelig å få av insug også.. har orginalt til 4 port fra 71 på motoren nå.. vet ikke om det er så effektivt.. men tenkte på å bruke det bla. pga. utsendet.. men det er sikkert bedre med ett i alu..
så tips gjerne om type insug..
beep beep |
|
Back to top |
|
|
challenger 340 SixPack
Joined: 07 Jan 2005 Posts: 1753 Location: Hvam
|
Posted: Thu Feb 03, 2005 6:44 pm Post subject: |
|
|
E-post adressa hans står i gjesteboka. Ellers finner du kanskje kontaktinfo på sidene til Faavang Amerikanerklubb. _________________ A beer is 5 short of a six-pack |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Thu Feb 03, 2005 6:58 pm Post subject: |
|
|
Et innsug med litt høyde på, gir mer bunndrag og dermed litt mer puff i starten.
Men da blir original looken ikke helt etter boka. _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
Dart270 Bigblock
Joined: 09 Jan 2005 Posts: 93 Location: Akershus
|
Posted: Thu Feb 03, 2005 8:20 pm Post subject: |
|
|
Kald luft og forgasser som er riktig dyset forgasser.
Lag en luftfilter boks som får mest mulig kald luft fra scoopet og minst mulig varm luft fra motorrommet.
Effektøkningen er ca 1% for hver 7 grad kjøligere innsugsluft, hvis forgasseren blir dyset opp riktig. |
|
Back to top |
|
|
beep beep Bigblock
Joined: 01 Feb 2005 Posts: 71 Location: løten
|
Posted: Thu Feb 03, 2005 8:29 pm Post subject: trimming av 383 |
|
|
takk! det der skal jeg huske.. scoop blir det på bilen uansett å det der koster ikke mange kronene.. six pack scoopet er vel ganske effektivt å tror jeg..
beep beep |
|
Back to top |
|
|
Dart270 Bigblock
Joined: 09 Jan 2005 Posts: 93 Location: Akershus
|
|
Back to top |
|
|
BELVEDERE 66 smallblock-poster
Joined: 28 Jan 2005 Posts: 19 Location: Bergen
|
Posted: Tue Feb 08, 2005 11:54 pm Post subject: 383 TRIM |
|
|
Dersom du har orginale stempler i motoren har du 8,5 i komp (maks).
Bytt stempler og toppdekk blokka,for .optimal tilpassing. Orginal stemplene snur langt nede i cylinderen. _________________ 66 Plymouth Belvedere II 2d ht
(under restaurering)
67 Dodge Coronet 500 2d ht 426 Hemi 833 Gear Vendor
Arne M |
|
Back to top |
|
|
beep beep Bigblock
Joined: 01 Feb 2005 Posts: 71 Location: løten
|
Posted: Wed Feb 09, 2005 2:03 pm Post subject: trimming av 383 |
|
|
ok.. er ikke sikker på kompresjon..
har ikke gjort noe med motoren enda.. men det skal være en 71 mod med org 4 port osv.. vet at kompresjon ble senket på 71 mod.. men er den så lav da??
beep beep |
|
Back to top |
|
|
Dart270 Bigblock
Joined: 09 Jan 2005 Posts: 93 Location: Akershus
|
Posted: Thu Feb 10, 2005 1:10 pm Post subject: |
|
|
Det stemmer at komp. på 71' 383 (300 hk) med 4 porter var 8,5. |
|
Back to top |
|
|
moparman Hemisfærisk aktiv
Joined: 31 May 2005 Posts: 1250 Location: porsgrunn
|
Posted: Sat Aug 20, 2005 5:20 pm Post subject: |
|
|
ved valg av innsug så er det best med et av aluminum . Da sparer du og vekt. Kjører selv med et rpm edelbrock innsug.
når det gjeler scoops så kan du høre med mostad, han har kansje six pack scoop ligenes. Når det gjeler rpm innsuget ,så bygger det 7 cm
mer en det orginale.
Lykke til med byggina av motor. Men hvorfor bruker du ikke en 440 ?
Prisen på deller er omtrent like. Men du får mer volum.
THE MORE CUBIC INCHES THE MORE FUN.
_________________ moparman
68 dodge charger
74 dodge B200 big block
76 dodge B200 maxi van big block
Massively Over Powered And Respected
chargernorway.com |
|
Back to top |
|
|
Bippe Hemisfærisk aktiv
Joined: 09 Feb 2005 Posts: 357 Location: Horten
|
Posted: Sat Aug 20, 2005 5:47 pm Post subject: |
|
|
Det viktigste med triming er å ha deler som passer sammen. Att de gjir efektøkning på det samme turtallet.
Porting av topper er en ganske koplisert prosess. Du kann slipe og grave i timesvis og ende opp med en motor som går dårligere en da du begynte. Her gjeller ikke størst er best, men form og fasong for å få de rette strømningene. Det du kan gjøre selv er å fjærne kanter og ujavnheter, samt å tilpasse innsuget headers og pakninger til toppene. Dette gjir ikke bare en efektøkning, men også redusert bensinforbruk.
Den letteste måten å øke volumet i en 383 på er å slipe ramme lagerne på en 440 veiv og montere denne. Da skulle du få den trivlige størelsen av 426 cid på motoren.
Lakerer du alu innsuget i samme farge som motoren tar det litt tid før folk ser at det ikke er orginalt. _________________ Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL |
|
Back to top |
|
|
|