| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
jørn Rekke-firer
|
Posted: Wed Dec 08, 2010 3:28 pm Post subject: Søker råd om evt kjøp av Amcar. |
|
|
Kopierer posten inn hit...
Hei.
Jeg går og leker med tanken på å kjøpe med en bil nr 2. Frister da med en amcar, men ikke av den helt gamle sorten. Er veldig svak for de litt mindre variantene som kom på slutten av 80-tallet. Min far hadde en stund en 87' Pontiac Bonneville. Nyyyydelig bil, men gud bedre så mye den stod på verksted... Hadde det ikke vært for erfaringene med all verkstedstiden ville jeg kjøpt en sånn på flekken.
Hva vil være fornuftige kjøp fra denne tiden? Tenker siste halvdel av 80-tallet og utover. Skal ikke være nytt, skal ikke koste skjorta.
Har blant annet sett litt på Chrysler LeBaron, den fra 88 og utover er nydelig. Har også snoket litt på Saratoga og New Yorker fra samme perioden. Fant en Chevrolet Alero i Danmark (tenker å flytte dit), den likte jeg godt. Men er det noen som kan si litt om hva som er det "sikreste" kjøpet? Tenker ikke på det største av motorene, 2,2 og opp til 3,8 liters holder lenge. |
|
| Back to top |
|
 |
challenger 340 SixPack

|
Posted: Sun Dec 12, 2010 9:57 pm Post subject: |
|
|
Det blir vel å banne litt foran menigheten her inne, men Chevrolet Caprice og søstermodellene fra Buick og Pontiac, er komfortable, driftssikre og biler som gir amerikansk storbilfølelse. Trur dei er relativt greie og å vedlikeholde også. Fra mopar er Dodge Diplomat, Plymouth Gran Fury og Chrysler Fifth Avenue trivelige biler, men ikkje så mange å velge mellom lenger. Disse er også merkbart mindre enn Caprice. Over på forhjulsdrift så er New Yorker og Imperial modellene fra slutten av 80 tallet og inn i nittiårene veldig behagelige å kjøre. Eg trur disse kjører med Misubishimotorer, som Saratoga, og kjenner ikkje kvaliteten på dei. Ellers er litt nyere biler som Chrysler Vision og 300 M begynt å komme ned i hyggelige priser. Begge disse er konge på veien å kjøre, men kanskje for nytt for deg? Og finner du ein ok Stratus med 2,5 V6 har du også ett lyxdråg å kjøre, men denne skiller seg jo ikkje fra mengden av matpakkestratuser langs veien. Gir deg ingen hobbybilfølelse, antagelig. LeBaron du nevner har gode referanser, men det er ein liten bil uten så mykje amerikabilpreg over seg.
Leste innlegget ditt ein gang til, nå, og skjønte at du gjerne vil ha litt mindre utgave  _________________ A beer is 5 short of a six-pack  |
|
| Back to top |
|
 |
jørn Rekke-firer
|
Posted: Mon Dec 13, 2010 2:37 am Post subject: |
|
|
Hei. Takk for svar. Begynte jo å lure på om jeg ble fullstendig oversett her.
Caprice er nok minst ett hakk for stort. Jeg vil ikke ha de største nei. Min far hadde en Pontiac Bonneville '87 modell. Bare problemer. Tilbrakte mer tid på verksted enn på vegen. Store problemer med datasystemene i bilen. Men gud bedre for en nytelse den var...
Dodge Diplomat ser finfint ut.
Gran Fury likesp.
Har notert meg dette med disse mitsubishi-motorene. Men Mitsubishi lager vel stort sett ting som holder i hop...
Av de nyere Chryslerne er jeg egentlig ikke så fristet. Synes spesielt designen er så utrolig kjip. Jeg digger mest de veldig kantete fra '80-tallet, med helt vertikal bakrute. |
|
| Back to top |
|
 |
challenger 340 SixPack

|
Posted: Mon Dec 13, 2010 9:25 am Post subject: |
|
|
Gran Fury og Diplomat er bunnsolide biler! Fifth Avenue ligger gjerne betraktelig høgare i pris, som toppmodell. Ellers finnes også noken hangovers fra GM med bakjulstrekk enda inn i 80-årene med den størrelsen som Chevrolet Malibu og søstermodeller hos Pontiac/Buick som eg ikkje husker navnet på. Husker heller ikkje i farta om Olds Omega og Buick Skylark har for- eller bakhjulstrekk, men det er kanskje uviktig moment for deg?
Ein kompis her i klubben har Bonneville fra litt utpå 90-tallet og det er også ein sånn garasjeokkupant Men for all del, fin bil!
Ein anna litt interessant "hobbybil" fra 80-tallet er Chevrolet El Camino. Pickup med personbilkomfort/-understell som skiller seg fra mengden. Hadde alt av utstyr tilgjengelig utenom mulighet for å legge ned seteryggen  _________________ A beer is 5 short of a six-pack  |
|
| Back to top |
|
 |
jørn Rekke-firer
|
Posted: Mon Dec 13, 2010 9:48 pm Post subject: |
|
|
Igjen, tusen takk for gode tips. Jeg må innrømme jeg holder en knapp på LeBaron, Saratoga og New Yorker. Synes de er dritfine.
El Camino er jo konge, men jeg vil helst ha baksete også  |
|
| Back to top |
|
 |
oddis Hemisfærisk aktiv
|
Posted: Sun Jan 02, 2011 10:23 pm Post subject: |
|
|
er svak for 80`malibu ( sedan ) som bruksbil, har sjølv vokse opp i en malibu og har kun gode minner frå det.... , men pass opp for rust, og slitne sperrer , he,he.... _________________ av skade blir man klok, ikkje rik.....
1971/68 dart gt
1952 Plymouth Concorde
1969 Dodge Dart Custom |
|
| Back to top |
|
 |
Smallblock Power E-body Hemisfærisk aktiv

Joined: 17 Jan 2008 Posts: 705 Location: Stadlandet,,Norway
|
Posted: Mon Jan 03, 2011 12:40 am Post subject: |
|
|
Hadde sjøl en 85 Buick Century LTD som første bil,og det var en super bil...3.8 liters sekser,gikk på 1.2 på mila og god amcarfølelse. Dessverre gikk innsprøytinga på den,så den står stua vekk på en låve....
LeBaron og saratoga er fine biler,ja.
Til bruksbil kunne eg tenkt meg at en slantsixbil hadde vore ypperlig? _________________ 1970 Dodge Challenger 440
1971 Dodge Challenger 340 |
|
| Back to top |
|
 |
jørn Rekke-firer
|
Posted: Mon Jan 17, 2011 6:06 pm Post subject: |
|
|
| Pardon my ignorance, men hva menes med en "slantsix"? Går ut fra det har noe med sylindre å gjøre. |
|
| Back to top |
|
 |
Smallblock Power E-body Hemisfærisk aktiv

Joined: 17 Jan 2008 Posts: 705 Location: Stadlandet,,Norway
|
Posted: Mon Jan 17, 2011 8:11 pm Post subject: |
|
|
Slantsix er en seks-sylindra rekkemotor,ja. Den står skrått montert, derav "slant". Kom i forskjellige størrelser,fra 170 cid,via 198 cid til 225 cid. Effekten varierte vel omtrent fra 100 til 145 hester,bortsett fra nokre få Hyper Pak motorer på omtrent 200 hester. Prøv wikipedia,trur der står mykje bra om denne motoren.
Billig i drift,og veldig slitesterk. _________________ 1970 Dodge Challenger 440
1971 Dodge Challenger 340 |
|
| Back to top |
|
 |
jørn Rekke-firer
|
Posted: Mon Jan 17, 2011 8:58 pm Post subject: |
|
|
Ah. Tusen takk. Høres ut som en motor jeg vil ha. Må bare finne rette bilen. Sjekker wikipedia. |
|
| Back to top |
|
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You can attach files in this forum You can download files in this forum
|