View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
LeBaron91 Slant Six
Joined: 31 Oct 2011 Posts: 1
|
Posted: Mon Oct 31, 2011 11:26 am Post subject: Hva skal jeg gjøre - Chrysler Le Baron 91 |
|
|
Hei!
Jeg fikk førerkort forrige uke og har overtatt et "arvegods", en 91 modell Le Baron V6 Cabriolet. Den ble ført inn i Norge ifjor og har kun vært kjørt sommerstid i Florida og Spania før det. Den har kun gått 18' Miles på 20 år, og har vært veldig godt vedlikeholdt av en bilentusiast i alle år.
I utgangspunktet tenkte jeg som slik at nå er bilen såpass gammel at den har gjort sitt og at det ikke gjør noe om den forfaller om jeg tar den i bruk på vinterstid osv.
Problemet jeg har er at når kollegaene på jobb så bilder av bilen så mener de det er en skam å kjøre den på vinter og at de vemmes med tanken på å misbruke den vinterstid og av en blodfersk sjafør.
Jeg bor i byen og har en innendørs oppvarmet garasjeplass. Har i utgangspunktet ikke lyst å måtte kjøpe bil nr 2 som må gateparkeres bare for å oppbevare en eldre bil i garasjen vinterstid.
Er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre, er det noe interesse for en sånn modell hos entusiaster som tilsier at jeg ikke bør kjøpe vinterdekk på den for å kjøre den som en vanlig bil? Bilen er utrolig god å kjøre og alt funker jo på den.
Vil bilen bli totalt ødelagt etter noen norske vintre? Den vil ikke bli brukt daglig, blir stort sett i helger.
Vinterdekk virker litt vanskelig å få tak i på denne modellen, dimensjonene 195/75 R14 virker ikke å være dagligdags. Noen tips? Har kun funnet dekkteam som virker å ha piggdekk til denne dimensjonen.
Takk for eventuell svar og innspill!
|
|
Back to top |
|
|
Fiftyseven 426 HEMI - elephant
Joined: 11 Mar 2007 Posts: 111 Location: Kongsberg
|
Posted: Mon Oct 31, 2011 1:29 pm Post subject: Le Baron |
|
|
Spør på dekkfirma hva som kan brukes alternativt til din dekkdimensjon.
Og ja, jeg ville nok bare brukt den som sommerbil, da har du en fin sommercruiser i mange år.. _________________ Chrysler Saratoga 2dHT 1957
Chrysler Grand Voyager SE 2005 |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Mon Oct 31, 2011 3:53 pm Post subject: |
|
|
Uten at jeg skal si noe om dine kjøreferdigheter, så kan jeg jo si av erfaring og av hva annet jeg har sett opp gjennom årene.
Om ikke vinteren og saltet ville ødelagt bilen, så er det å kjøre amerikansk bil på norske vinterveier av og til litt ekstremsport. Hvertfall om man er en ny/ung sjåfør med få vintere på samvittigheten.
Om du er forsiktig, så er hvertfall muligheten stooor, for at noen andre kommer rasende rett inn i din bil....
Da er det trasig om det er en slik bil i en slik tilstand det skal gå ut over.
Så, med godt vedlikehold, så tåler den nok greit en vinter og ti, men oddsen blir jo en helt annen for div. bulker og skader.
Jeg hadde ikke kjørt denne på vinteren, og spesiellt ikke om jeg var en uerfaren vinter bilist. _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
challenger 340 SixPack
Joined: 07 Jan 2005 Posts: 1753 Location: Hvam
|
Posted: Tue Nov 01, 2011 12:17 am Post subject: |
|
|
Du framstiller den som at den er for fin til å rasere med norsk veisalt og piggdekkskit fra veiene _________________ A beer is 5 short of a six-pack |
|
Back to top |
|
|
Zigma Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Oct 2008 Posts: 255 Location: Norway->Trondheim->Buvika
|
Posted: Tue Nov 01, 2011 12:27 am Post subject: |
|
|
Gode dekk, en runde med skikkelig understelsbehandling ikke glemm deler i hjuloppheng ( det er det mange understelsbehandlere som gjør).
Tut og kjør
|
|
Back to top |
|
|
|