| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
panther pink Hemisfærisk aktiv
|
Posted: Mon Nov 07, 2011 1:03 am Post subject: Justere tenning |
|
|
Tenningsmerket på 360 motoren min stemmer ikke med hva som fungerer best. Hvor mye har trimkam å si på hva som stemmer med merkene?
Måtte ha ganske mye fortenning!
Merkene syntes ikke på lampa en gang
Noen som vet noe om dette? _________________ 04 PT Cruiser Limited Edition |
|
| Back to top |
|
 |
69GTS Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Mon Nov 07, 2011 4:01 pm Post subject: |
|
|
Fins vel 2 typer svingningsdempere, 1 med tenningsmerket på førerer siden (vanligst) og en med tenningsmerket på passasjersiden.
Ellers får du kjøpt "løs" teip til å lime utenpå svingningsdemperen med hele skalaen hos Sarpsborg Motor. _________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
| Back to top |
|
 |
val833 Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Mon Nov 07, 2011 9:26 pm Post subject: |
|
|
Hola.
På min 360 stemte heller ikke tenningsmerker.
Feilen var at fordeler kan monteres på 2 måter. Monteres den feil , så må du flytte kablene etter. Feil måte , men det kan gjøres.
Så jeg tok ut fordeler , snudde den 180 grader og flyttet kabler. Og da stemte merker med tenningspistol.
Motoren går like godt uansett.
Paal  _________________ The Bud |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: Mon Nov 07, 2011 10:28 pm Post subject: |
|
|
Takker for tips
Mitt merke sitter på førersiden. Merket er bare noen cm fra å stemme men nok til at det blir borte under vannpumpa.
Men hvis jeg snur den 180 grader da kommer vel merket på undersiden?
Eller blir ikke merket 180 grader feil da? _________________ 04 PT Cruiser Limited Edition |
|
| Back to top |
|
 |
69GTS Hemisfærisk aktiv

|
Posted: Tue Nov 08, 2011 1:10 am Post subject: |
|
|
Fordeleren på sb kan du sette montere akkurat som du vil.
Det er ikke noen "fast" 1er kontakt på lokket som f.eks Ford FE 390 har.
Når fordeleren er montert må du finne den kontakten på fordeler lokket som er cylinder nr 1 og "fylle" på resten av kablene i samsvar med tennings rekke følgen. SB er med klokken og BB er mot klokken.
Om kamaksel er montert med "offset" vil vel ikke tenningsmerket stemme?
Slakk i registeret vil også medføre problemer med å stille tenningen.
Så vitt jeg husker hadde du problemer med vibrasjon i motoren mulig det kan ha noe sammenheng. _________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
| Back to top |
|
 |
GTX 426 HEMI - elephant
|
Posted: Tue Nov 08, 2011 2:22 pm Post subject: Re: Justere tenning |
|
|
| panther pink wrote: | Tenningsmerket på 360 motoren min stemmer ikke med hva som fungerer best. Hvor mye har trimkam å si på hva som stemmer med merkene?
Måtte ha ganske mye fortenning!
Merkene syntes ikke på lampa en gang
Noen som vet noe om dette? |
Uten at jeg veit hva du har på/ i motoren din,så er dette helt grunnleggende/generelt.
Før du starter på dette ,koble av batteriet og vær forsiktig når du FOR HÅND drar motoren rundt
Du kan lage deg tenningsmerke akkurat hvor du vil Det er bare et referansemerke hvor øvre dødpunkt på stempelet til syl.1 er.Stempelet står "stille" ca.4-6 veivakselgrd. på "topp".
For å gjøre dette;ta ut alle pluggene,blir lettere å dra rundt motoren.Finn ca. øvre dødpunkt på nr.1(bruk noe som er av plast i plugghullet),lag deg et merke på svingningsdemperen/vannpumpa eller hva som passer. Lag en tennplugg som er for lang eller en bolt med samme gjenger som også er så lang at stempelet vil stoppe før øvre dødpunkt.
Dra motoren litt tilbake fra det merket du lager,skru inn bolten,dra motoren forsiktig mot merket,juster bolten slik at det stopper ca.10-15 grd.fra Ø.D. merk av dette punktet,dra så motoren motsatt vei uten å justere bolten,merk av dette punktet. Midt i mellom er eksakt øvre dødpunkt på stempelet i syl.1. Altså 0 grd.
Dette er en måte å finne Ø.D. på ved f.eks at ytre delen av svingningsdemperen har "flyttet" seg i vulkingen
Da er det kjekt en grad tape fra f.eks Sarpsborg,så slipper du å regne ut grader utifra diameter på svingningsdemperen
Hvordan kammen står har ingen innvirkning på tenningen.Tenningstidspunktet justeres med fordeleren og er forholdet mellom den og øvre dødpunkt. Kammen har innvirkning på vakumet på tomgang,særlig om den har mye overlap.
Det neste er å sjekke vakumet du har på tomgang ( og forgasser),så justering av fortenningen ved pådrag og turtall blir riktig. _________________ There`s no replacement for displacement....... |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: Tue Nov 08, 2011 8:16 pm Post subject: |
|
|
Tusen takk for tips
Her skal det prøves
Hva er tenningsrekkefølgen på 360? _________________ 04 PT Cruiser Limited Edition |
|
| Back to top |
|
 |
GTX 426 HEMI - elephant
|
Posted: Tue Nov 08, 2011 10:41 pm Post subject: |
|
|
| panther pink wrote: | Tusen takk for tips
Her skal det prøves
Hva er tenningsrekkefølgen på 360? |
Bare hyggelig tenn.rekkefølge:18436572 Sjekk denne,her er det mer info
http://www.boxwrench.net/specs/schrys_A.htm _________________ There`s no replacement for displacement....... |
|
| Back to top |
|
 |
|