View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
stea889 Rekke-firer
Joined: 25 Feb 2012 Posts: 5
|
Posted: Mon Apr 02, 2012 9:14 am Post subject: Diselmotorer i Voyager |
|
|
Hei
Voyager er levert med flere typer diselmotorer fra 96 og oppover..
96-97 modellene ble levert med VM 2,5td og reg kjede.
Fra 98 til 2000 mod kom samme motoren med drev..
Men etterpå:
2001 mod er levert med 2,5 CRDI - hvordan motor er det? Er dette også en VM motor? I såfall hva erforskjellen på denne og tidligere modeller?
Fra 2005 står det en 2,8CRD motor i voyager, hvilken motor er dette? |
|
Back to top |
|
|
69daytona super_coupe
Joined: 28 May 2007 Posts: 534 Location: Goathouse, Modum
|
Posted: Mon Apr 02, 2012 8:38 pm Post subject: |
|
|
Alt er VM Kjøp 3.3 det holder. |
|
Back to top |
|
|
stea889 Rekke-firer
Joined: 25 Feb 2012 Posts: 5
|
Posted: Tue Apr 03, 2012 9:43 am Post subject: |
|
|
oki.. takk
Nå vet jeg ikke hvor god en 3,3 er, men jeg har kjørt 300tusen + på min 2,5td nu uten noen problemer. |
|
Back to top |
|
|
Mopar 426 HEMI - elephant
Joined: 26 May 2007 Posts: 107 Location: Nedstrand
|
Posted: Tue Apr 03, 2012 7:14 pm Post subject: |
|
|
stea889 wrote: | oki.. takk
Nå vet jeg ikke hvor god en 3,3 er, men jeg har kjørt 300tusen + på min 2,5td nu uten noen problemer. |
Har og en `95 mod med 2,5 TD (VM) kjørt over 320000km, god motorer,
den er det og kjede, trudde `96 og `97 hadde reim og at kjede kom igjen i `98 ?? _________________ 1957 Plymouth Belvedere Conv.
1968 Imperial Crown 4dht |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Tue Apr 03, 2012 10:37 pm Post subject: |
|
|
Har selv en 94 mod 3,3 med aut. Automaten begynner å svikte, og det gjør resten av bilen også. Men motoren går som en klokke. Tipper snart 300 000
Men jeg lurer på å kjøpe ny Grand Voyager av nyere modell.
Jeg har også lurt på 2,5 TD på grunn av drivstoff forbruk. Men hvilken modell bør jeg kjøpe for å unngå problemer? Synes det er mye forskjellige påstander rundt på netttet. _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
stea889 Rekke-firer
Joined: 25 Feb 2012 Posts: 5
|
Posted: Wed Apr 04, 2012 6:24 pm Post subject: |
|
|
Hei
Da jeg kjøpte min voyager så snakket jeg med daværende importør av Chrysler, og de anbefalte meg ikke å kjøpe biler med 2,5TD fra 1996 og 1997 pga at de VM motorene var levert med registerkjede. Her er det problemer med at kjedestrammerene slakkes pga lavt oljetrykk og motorene går. Jeg kjenner flere som har erfart dette.
Jeg ble anbefalt å holde meg unna også første halvår av 1998 fordi en del 97 modeller ble solgt som 98 mod, og hadde motor med registerkjede.
1998 til og med 2000 mod ( jeg har en 2000 mod) så er det drev på motoren og ingen problemer med motorhavari på 2,5 VM motoren.
Etter 2000 så heter motorene noe annet og jeg kjenner dem ikke, derfor mine spørsmål i første post her.
Jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale noen å kjøpe 1999 -2000 mod med 2,5TD, men pass på gearkassa. Detter er det svake punkt har jeg lært. Og det er vanskelig å skaffe ei gearkasse som ikke er gått jorda rundt opp til flere ganger. Man er henvist til bruktkasser også, ikke mulig å finne overhalte eller nye kasser etter min erfaring.. |
|
Back to top |
|
|
odd arve Bigblock
Joined: 12 Feb 2006 Posts: 94 Location: sirevåg rogaland
|
Posted: Thu Apr 05, 2012 10:18 pm Post subject: |
|
|
det er jo bare og overhale kassa vis den rykker ingen problem det. husk og montere ein god ekstra oljekjøler |
|
Back to top |
|
|
svempa Rekke-firer
Joined: 03 Nov 2010 Posts: 7 Location: Saltdal
|
Posted: Mon Jun 11, 2012 8:45 am Post subject: |
|
|
Alle dieselmotorene i Voyager og Grand Voyager er levert fra VM...fra 2002 er dette en helt annen konstruksjon enn den som går fra 96-98 (reg kjede)og 98-2001 (reg tannhjul). Disse eldre er 8 ventilersmotorer med senterkam og støtstenger...den nyere fra 2002 er en Commonrail 16 ventilersmotor med overliggende kam og register reim, dette er en meget bra motor som det har vært veldig lite trøbbel med. _________________ Japanese cars are like tampons..every pussy have one
Det er ikke lett å spise egg og bacon med gaffel og pistol (marve fleksnes) |
|
Back to top |
|
|
Dominator Slant Six
Joined: 10 Oct 2012 Posts: 4
|
Posted: Mon Oct 15, 2012 10:28 pm Post subject: |
|
|
Problemet med VM-dieselen i -96 og -97 modellene var at motoren opprinelig var konstruert med dobbel registerkjede. På grunn av plassproblemer i motorrommet måtte de bygge de om til enkel kjede, noe som viste seg å være altfor spinkelt. _________________ -02 Grand Voyager LX 2.4L
X -96 Dodge Grand Caravan ES 3.8L
X -99 Dodge Durango SLT+ 5.9L |
|
Back to top |
|
|
saab9523 Rekke-firer
Joined: 04 Feb 2012 Posts: 5
|
Posted: Thu Jan 24, 2013 12:56 am Post subject: |
|
|
svempa wrote: | Alle dieselmotorene i Voyager og Grand Voyager er levert fra VM...fra 2002 er dette en helt annen konstruksjon enn den som går fra 96-98 (reg kjede)og 98-2001 (reg tannhjul). Disse eldre er 8 ventilersmotorer med senterkam og støtstenger...den nyere fra 2002 er en Commonrail 16 ventilersmotor med overliggende kam og register reim, dette er en meget bra motor som det har vært veldig lite trøbbel med. |
Har en 05 2.5 CRD. Har hatt problem med clutchen til AC'en. Var problemer å få fikset det, men etter noen verkstedsbesøk gikk det i orden.
Termostaten er også en svakhet, og min er ogå kaputt - står åpen hele tiden. Prøvde å bytte, men måtte gi opp pga. plassproblemer.
Ellers div. el-problemer, som dårlig kontakt i senterkonsoll og instrumentpanel, som kan gi uante resultater.
Hard clutch samt problem med synk-ringer i girkassen (kjent svakhet) gir en passe lastebilfølelse
osv.... |
|
Back to top |
|
|
69daytona super_coupe
Joined: 28 May 2007 Posts: 534 Location: Goathouse, Modum
|
Posted: Thu Jan 24, 2013 9:33 am Post subject: |
|
|
Kjøp 3.3 bensin og kos dere med mer eller mindre problem fri motor
Har kjørt 3.3 i 7-8 år nå ca 400.000km fordelt på to biler (3 med privat bilen)
Fyll bensin, bytt olje og gi gass
Syns dere den bruker mye bensin? Lær og kjør bil!
Snit på service bilen er ca 1.1 med verktøy og deler i.
Det er basert på års snitt.
K-E |
|
Back to top |
|
|
saab9523 Rekke-firer
Joined: 04 Feb 2012 Posts: 5
|
Posted: Fri Feb 01, 2013 10:44 am Post subject: |
|
|
69daytona wrote: | Kjøp 3.3 bensin og kos dere med mer eller mindre problem fri motor
Har kjørt 3.3 i 7-8 år nå ca 400.000km fordelt på to biler (3 med privat bilen)
Fyll bensin, bytt olje og gi gass
Syns dere den bruker mye bensin? Lær og kjør bil!
Snit på service bilen er ca 1.1 med verktøy og deler i.
Det er basert på års snitt.
K-E |
Hvordan er det å bytte plugger og ev. toppakning på bakerste sylinder-rekke på disse motorene?
Kjørte 10000 km i europa forrige sommer, med anslagsvis 33% i 130 km/t, ca. 33% i 80-100 km/t, og ca. 34% bykjøring: snittforbruk=0,7 l/mil.
Forskjell: 1,1-0,7=0,4 l/mil.
Jeg kjører årlig 1600 mil: 1600*0,4=640 liter mindre forbruk*15 kr/ liter = kr.: 9600,- mindre drivstoffutgift pr. år.
Så må vi justere div. for innkjøpspris, årsavgiftforskjell osv. osv. |
|
Back to top |
|
|
Bippe Hemisfærisk aktiv
Joined: 09 Feb 2005 Posts: 357 Location: Horten
|
Posted: Sat Feb 02, 2013 3:44 pm Post subject: |
|
|
Veldig enkelt og god plass til å bytte di bakre pluggene. Du må bare komme deg under bilen. Topp pakning vet jeg ikke. _________________ Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL |
|
Back to top |
|
|
69daytona super_coupe
Joined: 28 May 2007 Posts: 534 Location: Goathouse, Modum
|
Posted: Sat Feb 02, 2013 7:48 pm Post subject: |
|
|
Vel nå snakker jeg om forbruk på dagligdags kjøring dvs med ca 600-800kg verktøy og deler i Oslo trafikk.
På ferie tur i sommer med Caravan i sverige 3-4000km ca 0.9 i forbruk.
For meg er ikke plugg bytte et problem jeg tar dem fra oven, men jeg er 193 på strømpene.
Jeg har heler ikke tatt noen topppakning på noen av mine.
Men har hørt om det.
Jeg er klar over at diesel går billigere. Men deler er dyrere.... Og det er generelt mer tull med dem. Og de lukter ille,bråker,går dårlig og blir seint varme på vinteren. (OG ER NOE JÆVLA DRITT FOR OSS MED ASTMA)
K-E |
|
Back to top |
|
|
|