Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

1973 dodge coronet custom wagon
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips
View previous topic :: View next topic  
Author Message
madmax'en
Rekke-firer

PostPosted: Sun Mar 25, 2012 10:12 pm    Post subject: 1973 dodge coronet custom wagon Reply with quote

halo er ny her på forumet.blir nok nytt medlem i klubben og bare eg får summet meg og sittet ting litt i perspektiv og ikje minst fått bilem min hjem i garasjen,og bynt og plukke litt og se hva det er for noe=).har hatt en liten kikk på den men tar dette som ett prosjekt,som jeg har tengt og bruke litte granne tid på,men bilen ser ikkje helt pissetrengt ut rammen er fin,der er bare overflaterust under den,gulvet ser og helt og pent ut,kanalene er nylig sveist,men makan til makkverk av en sveising har eg aldri sett,så det blir nok og gjøre det på nytt.ellers har jeg kjøpt bilen uten motor og gear,men har muligens fått fatt i en 360 motor som en gang har stått i en van.denne må nok overhales,så ser eg for meg att jeg må ha fatt i en 904 gearkasse,har egentlig lyst på 727,men må vel då ha tak i nytt gearkasse feste og ombygging av mellomaksel,derfor velger jeg orgialoppsettet slik at jeg får motor i bilen og kan bruke den,men med tiden når jeg har fått samlet nok deler,og slikt kan nok en ombygging til big-block bli aktuelt=)..men først av alt må jeg få den hjem=)

8712919_720x0.jpg
 Description:
 Filesize:  77.04 KB
 Viewed:  28342 Time(s)

8712919_720x0.jpg

Klick here to see the Image in full size.

8712918_720x0.jpg
 Description:
 Filesize:  62.3 KB
 Viewed:  28342 Time(s)

8712918_720x0.jpg

Klick here to see the Image in full size.

Back to top
View user's profile Send private message
madmax'en
Rekke-firer

PostPosted: Sun Mar 25, 2012 10:20 pm    Post subject: Reply with quote

og foresten søker jeg alt av historie om dene bilen...etter signende som fortelles på jæren der bilen hvist har befunnet seg de siste 20 årene her denne bilen en noe hmmm Embarassed kjent historie på jæren/sørlandet,det har nok blitt konsumert en pils eller to i denne bilen,men eg skal no se om eg kan få sparket litt liv igjen i denne gamle øl-brakken...planen er som sagt 360 904 gear skal lakere den svart matt,muligens hvist eg fåt til ser eg for meg noe flammelakkeringsgreier i fronten....ikkje masse..bare litt..og helt blanke centerline felger,og helt sotete ruter..det må jo bli ett greit stuk på en gammel raggarbil Cool

Back to top
Bippe
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Sun Mar 25, 2012 10:25 pm    Post subject: Reply with quote

For å sette in 727 i steden for 904, så trenger du konverter, mellomaksel yoke og korte mellomakslen litt. Resten er likt.
View user's profile Send private message Send e-mail
madmax'en
Rekke-firer

PostPosted: Mon Mar 26, 2012 11:43 am    Post subject: Reply with quote

jepp eg vet det=)men tenker lengde på mellomaksling jeg..er vel ikkje akkurat hylle vare disse mellom akslingene til disse stasonsvognene lengre. Smile

Back to top
mr.brudevoll
Go wing

PostPosted: Tue Mar 27, 2012 12:23 am    Post subject: Lage noko extra spennende.... Reply with quote

No er fronten på desse bilene slett ikkje verst,....men om du ønsker noko litt extra spesielt kan du klone inn ein Challenger front eg har liggende....

Har du ein kompis med Challenger i nærheten ?
....sjekk om der er noenlunde muligheter...??

Har støtfanger også....BILLIG .... men kanskje ikkje så lett å finne resten av det du treng til ein fornuftig pris...

JB
Back to top
madmax'en
Rekke-firer

PostPosted: Tue Mar 27, 2012 12:46 pm    Post subject: Reply with quote

hehe takk for tipset...men blir nok ingen kloning her=).syns fronten er såpass tøff att eg må beholde den som den er...det er faktisk en 71 coronet...(gamle ordfører bilen i bergen) og en gammel 70 talls plymouth fury 4 dørs hardtopp som er skyld i hele min amcar interesse...så når eg då ramlet over denne coronet'n så ble det bare en sånn "må ha bare må ha- opplevelse.ingentig er planlagt ennå bortsett fra att eg skal ha bilen som den er...men eg skal fikse karosseriet og lakke den svart=)....og det er jo litt "charger"preg over denne fronten.....og egetlig egentlig..så er det jo ikkje noe ant enn en charger stasjonsvogn...hvis en setter det litt på spissen=)

Back to top
69GTS
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Tue Mar 27, 2012 4:02 pm    Post subject: Reply with quote

Jeg har 383'en fra gamle ordfører bilen, innsuget passer til hullet i panseret ditt Very Happy
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499
Back to top
madmax'en
Rekke-firer

PostPosted: Tue Mar 27, 2012 5:19 pm    Post subject: Reply with quote

hehe det hadde jo vert tøft=).vet om en som kansje har noe tøft og putte over det hullet,sikkert til en fornuftig pris...som har blitt byttet ut på en coronet med hemi her i bergen..og skulle jo absolutt hatt noe orntlig og putte under det hullet oxo,med tiden..men det får kansje vente til eg finner ut at eg må ha big block i den......for det kommer,eg vil bare ha bilen til og gå med small block først=).og bli kjent med bilen på den måten...hvist det er det innsuget eg tenker på,er det ett tunell-ram innsug som er ganske brutalt=),hvertfall husker eg det som brutalt....og då sto det opp av panseret til en 67 dart hihi...og samma 383'en som du sikkert har fått fatt i=)

Back to top
madmax'en
Rekke-firer

PostPosted: Tue Mar 27, 2012 5:21 pm    Post subject: Reply with quote

og bare så det er sagt,og sveise igjen hullet ser eg for meg som rimelig uaktuelt...det blir jo dobbelt arbeid hvis eg skulle finne at det faktisk hadde vert tøft med noe ut av panseret Cool

Back to top
madmax'en
Rekke-firer

PostPosted: Tue Mar 27, 2012 6:04 pm    Post subject: Reply with quote

hehe...eg kan fortelle en liten historie eg.....om den 383'en skjønner du=)...og den turen eg no skal fortelle om er vel egentlig hele grunnen til att den 383'en ble plukket ner,og sent til boring og der ble vel kjøpt inn nye stempler og alt som skulle til,men der strandet prosjektet....til fordel for noe ant amerikansk merke man ikkje nevner navnet på i disse kretser...(tenke seg til..hmm)men men been there done that...så klandrer han ikkje Smile men eg er no til bake i rett spor...denne vedkommene eg snakker om som sikkert noen vet kem er...bare fortsetter og fortsetter i feil bane=) men nok om det...dette hente en flott sommer dag eg tror det må ha vert rundt 92-93 eller derromkring=) vinteren hadde blitt tilbringt stort sett i garasjen,veldig opptatt med og sette 383 big block i prosjekt 67 dart,dette var en ganske bra firedørs 67 modell som jeg senere overtok og gjorde noe veldig veldig dumt noe med som jeg faktisk angrer på den dag i dag,og som jeg faktisk angret på allerede to minutter etter den var gått i pressen....men tengte ikkje på det den gangen...att dette var biler som var i ferd med og forsvinne...men men forseint og snyte seg når snyteskaftet er borte...så tilbake til denne sommerdagen hihi...darten hadde fungert greit på småturer rundt i gatene i nerheten av der vi bodde...bra rapp var det i den..og en fææl lyd fra store ekosrør...og jah man kan vel si den var tørst....hvertfall husker eg små glimt av gamle valianten min som jeg hadde på den tid i skytteltrafikk mellom garasjen og bensinstasjonen med 10 liters bensinkanne...turen skulle gå til kyrkjetangen for og bade...der ble fylt på eg mener og huske først en femliters kanne og derretter to ti liters kanner på taanken.så etter ett kjapt regnestyke så kan 383'en vere så tørst den bare vil på en strekning på ca to kansje to og en halv mil fra der garasjen var...trodde han Very Happy Very Happy turen opp gikk greit og kjeresten hans og alle besøkende passasjerer koste seg og nøt en strålende tur i gammel amerika bil....mener og og huske det på turen opp ble kjørt bittelitt i rush-trafikk og han fikk testet ut att det ikkje helt funket i varmen..det blei litt koking men ikkje mer enn att han fylte vann en gang på turen..og de badet og koste seg..og skulle hjem det var da det blei litt stopp i planene....moparen stoppet....midt i straumeveien tror eg det var hehe...alt var som det skulle og der var gnist men den fikk ikkje bensin....ennå det stinket bensin på lang avstand fra bilen...hmmm rart..hihi...vel bensin ble skaffet etter en lang lang spasertur det gikk noen timer....og det var kjeresten hans som gikk eg har snakket med hun.....hun blir engasjert ennå den dag i dag når det blir snakk om den turen....hun var litt sinna..hehe men bilen kom seg hjem...og parkert..etter mye om og men,og en laaaang spasertur Twisted Evil men det luktet jo noe jevlig bensin....og det var jo ett forferdelig forbruk....dette var uten overnevnte tunell ram og....kor ble alting av????kan jo ikkje bruke 25 liter...minst for det var litt på tanken fra før,pluss den ti-literskannen med bensin som ble skaffet,når den stoppet på kyrkjetangen..her var jo det bare en ting og gjøre..det var og tappe ut oljen og sette igang og få motoren ut.....det var vetl då det ble oppdaget att noe var sjikkelig galt for det var veldig mye olje....orntli mye..husker ikkje hvor mye,men vi ble tatt på sengen hvertfall og det som var tengt og tappe oljen ut i ble for lite og oljen fløt,og det ble litt griseri..det var når vi sto der i griseriet det gikk opp for oss att den vesken som kom ut må jo vere en blanding av minst 50 prosent bensin og 50 prosent olje...då ble motoren plukket og målt og de fant ut att sylindrene ,eller hvertfall noen av sylindrene var oval,og den ble vel borret og satt i nye stempler og satt bort i mangen år... i tilfelle en tøff mopar uten motor skulle dukke opp....og det er jo typisk...rett etter han solgte den motoren der...noen månder etter på så dukket der opp noe....det er jo altid sånn men men..eg har siklet på den 383,en der lenge eg Very Happy ...tror han har en bigblock travers til dart ennå og.... Very Happy ..men det tunell-ram insuget skulle eg hatt fatt i bare som en kuriositet i form av en del som en gang sto montert på en av mine første moparbiler. Razz

Back to top
challenger
340 SixPack

PostPosted: Tue Mar 27, 2012 9:17 pm    Post subject: Reply with quote

Vel, vel, gratulerer med ny bil og velkommen til forumet
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Wed Mar 28, 2012 9:00 pm    Post subject: Reply with quote

Hvis det har stått en 383 i bilen, og det gjorde det vel før den ble solgt?
Så passer jo en 727 rett inn i bilen. Har du fått med mellomaksel?
Mellomaksel er ikke det største problemet. Da jeg bygget om min forrige dart fra 225/904 til 360/727 fikk jeg tak i en mellomaksel fra en van. Så var det bare å måle, kappe og sveise. Husk å få dette gjort i benk, så det ikke blir kast i akslingen da. Smile

X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
madmax'en
Rekke-firer

PostPosted: Thu Apr 05, 2012 1:28 pm    Post subject: Reply with quote

dette er nok en orginal 318 bil..men med tiden skal jeg nok ha en big block...men i første omgang går eg for smal block,har alt eg trenger til det med mellomaksel og gearkassefeste til 904.eneste eg mangler er en gearkasse,..og jadda har holdt på med dette før så jeg er klarover att den mellomaklingen må i benk hvis lengden skal forandres...men med litt flaks og litt leiting kan det jo hende eg får tak i en orginal big block aksling...er vel litt forskjellig joik og fra en 904 kasse til en 27.for 727 vil eg ha på big block'en=)

Back to top
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Thu Apr 05, 2012 4:13 pm    Post subject: Reply with quote

Stod det ikke en 383 i bilen når den ble solgt nå sist da?
Ja, jeg vet det er en 318 bil. Denne bilen har vært i Sauda også. Wink

Yoken er lik på 904 og 727. Bare lengden på kassen som er forskjell.
Du får vel heller ikke 904 til BB, så det er vel ikke så mange valg. Wink

X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Bippe
Hemisfærisk aktiv

PostPosted: Tue Apr 10, 2012 11:19 pm    Post subject: Reply with quote

Vidar-Alexander wrote:
Yoken er lik på 904 og 727

Feil det er ikke samme yok på 904 og 727.

904 og 3 trins manuell bruker samme yoken, og 727 og 833 bruker samme yoken.

Girkasse festet er likt mellom 904 og 727.

View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum