View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
OVSolli V6
Joined: 15 Apr 2007 Posts: 10
|
Posted: Sun Apr 15, 2007 9:13 pm Post subject: Bruk kneleddet fra Hemi Dart |
|
|
Knut Brøto bygger en 440 dart 67model.
Han bruker et ekstra ledd som løfter opp bremseservoen slik at en skal kunne få plass til en hemimotor. Han skal bruke en manuell snekkestyring grenrør og ministarter. Kikka i garasjen hans i dag og forsterkninger er sveisa mellom fram og bakramme og nå sveiser han inn (nye) gulvplater fra en delebil. Motoren og girkasse har han montert i forstillinga som ligger i en slags vogn på gulvet i garasjen. Ser rått ut med 440 og blanke grenrør. (Desverre vil nok fargen fort forsvinne og det nylakkerte motorrommet vil nok flasse lakken etter en sommer.) varmen vil bli så intens at sevostyringa vil nok ikke like det, derfor manuell er eneste løsnigen. |
|
Back to top |
|
|
mr.mopar Hemisfærisk aktiv
Joined: 24 Feb 2007 Posts: 449 Location: mosjøen
|
Posted: Thu Apr 19, 2007 5:27 pm Post subject: bremser |
|
|
a body nyere en 70mod(tror jeg) bremsekraftforsterker med brakett kan brukes til eldre dart.har en fra summit liggende,men må bruke GM bremsepumpe.man kan bolte på kun en bremsepumpe og bruke original pedal,men man må ha tak i en original stang fra en bil uten bremsekraft forsterker.jeg fjerna bremsekraft forsterkeren på min 70 challlenger no da jeg skal ha i hemi.kjøpte en mopar performance bremsepumpe(bare husk og få tak i den eldre typen)den nye har ikke spor til manuell bremser.
runar _________________ 71 cuda 6.1 hemi
33 plymouth rod |
|
Back to top |
|
|
383Scamp Hemisfærisk aktiv
Joined: 01 Mar 2007 Posts: 208 Location: Rogaland
|
Posted: Mon May 14, 2007 2:07 am Post subject: 440 i A-body |
|
|
Skal du ha godkjent 440 i a-body så ring til Jan Jedemo hos hovedimportøren , han kan gi deg papir på dette .
Bruk manuell styresnekke , schumacher sine headers , disse er de beste for å montere en BB i a-body som skal brukes til daglig . Fenderwell headers gir mye ekstra mas for ingenting og normale headers som går under bilen er nesten ikke å oppdrive og de henger lavt under bilen også .
Bremsekraftforsterkeren fra a-body 67-72 , denne er mindre en den nyere . Du må ha 11" bremseskiver foran , 6-blads bladfjører bak , 10" bremser bak eller større , min. 0,89" tjukke torsionstaver foran .
Du må bruke en 727 girkasse , her blir det trangt om plassen til et kick-down stag . Finn et 3-delt stag på e-bay til BB , det må modifiseres litt men er mye lettere en alle disse fine vaierene som kan kjøpes .
Bygg om , det er bare gøy med masse power . _________________
|
|
Back to top |
|
|
Mopar Führer classic american
Joined: 08 Apr 2007 Posts: 23 Location: Nordland
|
Posted: Wed May 16, 2007 10:49 pm Post subject: |
|
|
Sorry dude, Jan kan ikke gi deg noen papirer på ombygging fordi han ikke lenger er på teknisk avd . Han jobber nå med deler.
En annen ting er at med bigblock blir den veeeeldig fram tung |
|
Back to top |
|
|
Kenneth 426 HEMI - elephant
Joined: 09 Feb 2007 Posts: 113
|
Posted: Fri May 18, 2007 11:47 am Post subject: |
|
|
Men fordi om han jobber med deler, så kan han vel fikse papirer..?
Han har jo gjort det før, så er jo mulig å spørre om han kan gjøre det igjen, mot et lite honorar, eller noe sånt.. _________________ '71 Dodge Demon, 440, 727, 8 3/4"
'74 Dodge Dart Custom, 360, 727, 8 1/4"
'74 Dodge Dart Swinger prosjekt |
|
Back to top |
|
|
Mopar Führer classic american
Joined: 08 Apr 2007 Posts: 23 Location: Nordland
|
Posted: Fri May 18, 2007 3:54 pm Post subject: |
|
|
Halloooooo ! hvis du jobber med en ting kan du ikke gi myndighet om noe annet.. Jeg har selv snakket med Jan og han sa selv han ikke kunne.
jeg måtte snakke med gutta på TEKNISK avd. |
|
Back to top |
|
|
val833 Hemisfærisk aktiv
Joined: 26 Jun 2007 Posts: 182 Location: Bergen
|
Posted: Wed Jun 27, 2007 7:09 pm Post subject: 440 Dart |
|
|
Hallo.
Jeg har 440 i min Dart 67 GT.
Har også servostyring, det går bra med Schumacher settet.
Har papirer fra Møller ved Jedemo. Darten skal godkjennes og alt skal stå i vognkortet.
Val833 |
|
Back to top |
|
|
madvaa Hemisfærisk aktiv
Joined: 19 Oct 2007 Posts: 269
|
Posted: Wed Feb 13, 2008 9:22 am Post subject: |
|
|
Åssen e det å få godkjent 440 i dart nå? Fikk hørre at det kunne bli et problem nå pga mange dårlige bygg
Har en '73 dart sport på vei fra statene nå med 440 six pack,org med 318. Kjipt hvis en må "trikse" med motorer for å regge den... _________________ '73 Dart sport 440-six pack *solgt* kjøpt tilbake
'06 Dodge Charger R/T Daytona |
|
Back to top |
|
|
Smallblock Power E-body Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Jan 2008 Posts: 705 Location: Stadlandet,,Norway
|
Posted: Wed Feb 13, 2008 11:42 am Post subject: |
|
|
Skal du registrere bilen som "bevaringsverdig veterankjøretøy" vil du få mye trøbbel med 440+6 i den bilen. Biler fra 71 og opp har veldig strenge regler for originalitet.... På mange biltilsyns-stasjoner slipper du ikke gjennom om bilen har annen farge enn originalt engang,og hvertfall ikke med annen motor.... Selvfølgelig kan du få tak i e-merkede seler og lys,men prøv å få tak i originale varmkjøringssertifikater til bremsene.....
Jepp....umulig..... |
|
Back to top |
|
|
madvaa Hemisfærisk aktiv
Joined: 19 Oct 2007 Posts: 269
|
Posted: Wed Feb 13, 2008 11:45 am Post subject: |
|
|
Hva må til for å få dette regga da? _________________ '73 Dart sport 440-six pack *solgt* kjøpt tilbake
'06 Dodge Charger R/T Daytona |
|
Back to top |
|
|
Smallblock Power E-body Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Jan 2008 Posts: 705 Location: Stadlandet,,Norway
|
Posted: Wed Feb 13, 2008 2:43 pm Post subject: |
|
|
Har du skikkelig flaks kan det gå bra direkte,men kan være greit å ha en 318 liggende..... |
|
Back to top |
|
|
mach1frh Bigblock
Joined: 15 Nov 2005 Posts: 96 Location: Egersund
|
Posted: Wed Feb 13, 2008 3:24 pm Post subject: |
|
|
Kan ikke Amcar være behjelpelige med dokumentasjon på dette da? Darten ble jo i noen få tilfeller levert med BB, og da skal det vel egentlig bare være å få dokumantasjon på hva som var forskjellen på disse BB-Dartene kontra din Dart, for så å oppgradere bilen din etter disse spesifikasjonene?
MEN, det er jo stor forskjelle på trafikkstasjoene rundt om også, du kan være heldig, og du kan være uheldig, uansett hva du har av dokumentasjon eller ikke. Men jeg ville hørt med Amcar _________________ 1972 Plymouth Duster |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Wed Feb 13, 2008 3:36 pm Post subject: |
|
|
Kan ikke forstå hvorfor dette skal være så vanskelig. Som nevnt tidligere så ble jo Dart levert med 383 mellom 67-69. I 68 ble det også laget flere hemi darter av Hurst. Så det kan umulig være så vanskelig å skaffe nødvendig dokumentasjon for å få godkjendt BB i Dart. _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
Kenneth 426 HEMI - elephant
Joined: 09 Feb 2007 Posts: 113
|
Posted: Wed Feb 13, 2008 6:14 pm Post subject: |
|
|
Har pratet med Amcar ang 440 i en '74 Dart, og de sa at det i teorien er samme bilen som ble levert med 383 før '70, men at det sansynligvis ikke var en god nok sammenligning for biltilsynet, da det var såpass "mange" år i forskjell.. Men da skulle man tro at Amcar kunne lage et skriv som beskrev f.eks en '74 Dart opp i mot en '68 Dart, så skulle vel problemet være løst..? _________________ '71 Dodge Demon, 440, 727, 8 3/4"
'74 Dodge Dart Custom, 360, 727, 8 1/4"
'74 Dodge Dart Swinger prosjekt |
|
Back to top |
|
|
madvaa Hemisfærisk aktiv
Joined: 19 Oct 2007 Posts: 269
|
Posted: Wed Feb 13, 2008 7:54 pm Post subject: |
|
|
Er det ikke folk her på forumet som har regga BB i dart tidligere da? Hva gjorde de? _________________ '73 Dart sport 440-six pack *solgt* kjøpt tilbake
'06 Dodge Charger R/T Daytona |
|
Back to top |
|
|
|