View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
69GTS Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Feb 2007 Posts: 1138 Location: Bergen
|
Posted: Sat Jul 20, 2013 8:12 pm Post subject: |
|
|
Ser ut som det er brukt alle de "rette" delene i dette bygget.
Jeg tror det er et par ting som du må passe på for å få den til å "vare".
1. Max rpm på denne motoren med 4,15" i slag er nok 6500rpm.
2. Riktig Valve Lash er superviktig med med mekanisk kam, det bør sjekkes / justeres gjerne 2 ganger i året.
Så det er nevnt også denne motoren tåler ikke noe NOS
_________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
Back to top |
|
|
Zigma Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Oct 2008 Posts: 255 Location: Norway->Trondheim->Buvika
|
Posted: Sun Jul 21, 2013 1:11 pm Post subject: |
|
|
69GTS wrote: | Ser ut som det er brukt alle de "rette" delene i dette bygget.
Jeg tror det er et par ting som du må passe på for å få den til å "vare".
1. Max rpm på denne motoren med 4,15" i slag er nok 6500rpm.
2. Riktig Valve Lash er superviktig med med mekanisk kam, det bør sjekkes / justeres gjerne 2 ganger i året.
Så det er nevnt også denne motoren tåler ikke noe NOS |
hiu
tja "rette" delene Når det gjelder Indy så har ikke de noe godt rykte usa ser jeg, men det dreier stort sett om service og råd. Og det er jo noe jeg bryr meg lite om her på berget
Når det gjelder Hughes engines så har jeg ikke funnet noe god eller dårlig kritikk.
Men uansett med så forholdsvis hard trim så er vell ingenting bare bolton.
Slaget på veiva er 4.180" (ikke bekreftet ved måling enda)
RPM 6.500 limit whay ?
Her er ventilstyret jeg trolig kommer til og bruke, noe jeg vill tro skulle tåle mere en 6.5k rpm ved riktig oppsett
http://www.summitracing.com/parts/csp-s70016zik
|
|
Back to top |
|
|
69GTS Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Feb 2007 Posts: 1138 Location: Bergen
|
Posted: Sun Jul 21, 2013 5:32 pm Post subject: |
|
|
Slaglengden / stempelhastigheten begrenser max rpm.
Vippetøy / ventilfjærer spiller også inn men er ikke begrensende.
(Standard Mopar vippetøy henger fint med til 6000rpm)
Støtstang motorer generelt er ikke noe scoop når det gjelder mye turtall.
Stempelvekten er lav så det er ikke noe problem å få fart på stemplene.
_________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
Back to top |
|
|
Zigma Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Oct 2008 Posts: 255 Location: Norway->Trondheim->Buvika
|
Posted: Sun Jul 21, 2013 10:09 pm Post subject: |
|
|
Hei 69GTS
Jeg betviler på ingen måte dine teorier/kunnskaper og det med stempelhastighet har nok helt klart en avgjørende rolle på rpm limit
Synes forøvrig det er inspirerende at du bryr deg og kommer med innspill
Lit om hvordan det var og kjøre med denne motoren:
Ujevn gange fra 1500 - 3000 rpm jaget lit mellom 3000 - 4000 rpm komm som ei kule med full gass over 4000 jo nærmere 7000 det sintere ble den.
Helt etter min smak egentlig
Men frågan er bør jeg gå ned på kam for og få en mer holdbar motor.
PS. har du eller noen andre innspill på moding av smøresystemet så fyr løs
|
|
Back to top |
|
|
69GTS Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Feb 2007 Posts: 1138 Location: Bergen
|
Posted: Mon Jul 22, 2013 11:09 am Post subject: |
|
|
Zigma wrote: | Hei 69GTS
Jeg betviler på ingen måte dine teorier/kunnskaper og det med stempelhastighet har nok helt klart en avgjørende rolle på rpm limit
Synes forøvrig det er inspirerende at du bryr deg og kommer med innspill
Lit om hvordan det var og kjøre med denne motoren:
Ujevn gange fra 1500 - 3000 rpm jaget lit mellom 3000 - 4000 rpm komm som ei kule med full gass over 4000 jo nærmere 7000 det sintere ble den.
Helt etter min smak egentlig
Men frågan er bør jeg gå ned på kam for og få en mer holdbar motor.
PS. har du eller noen andre innspill på moding av smøresystemet så fyr løs |
Hei
jeg er ingen expert, er vel bare litt mer enn normalt intresert
De tingene jeg har skrevet er vel bare tips og ikke noe mere, det var gjerne litt kort og dermed kunne se ut som det var opplest og vedtatt, men det var ikke meningen.
Alt jeg har kan har jeg lært av egne og ikke minst andres erfaringer og det er det som gjør det gøy å delta på forumer som dette. Så dine erfaringer taes imot med åpne armer, tror ikke det er så mange andre om noen her som har en 426cid small block.
Cato
_________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
Back to top |
|
|
69GTS Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Feb 2007 Posts: 1138 Location: Bergen
|
Posted: Sat Oct 26, 2013 11:37 am Post subject: |
|
|
Hvordan går det her, er det noen fremdrift?
_________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
Back to top |
|
|
Zigma Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Oct 2008 Posts: 255 Location: Norway->Trondheim->Buvika
|
Posted: Sat Oct 26, 2013 11:08 pm Post subject: |
|
|
Heisan
Nja jo lit fremdrift er det jo, men da sesongen er over så har jeg det ikke så travel. Har handlet ny kamm og lager + pakninger, kommer trolig til og bruke samme vippearmer men med nye støtstenger (etter lengde sjeking)
Blir vel så leverer bloka til linjehoning da jeg synes det var antydning til skev slitasje på bakerste rammelager, og lagerbokker skal maskineres til identisk høyde for korekt montering av forsterkerramme i bundelen.
Har også handlet tenningsmodul med rpm. limiter, kan være lurt med en motor så "hissig" på turtall
|
|
Back to top |
|
|
Zigma Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Oct 2008 Posts: 255 Location: Norway->Trondheim->Buvika
|
Posted: Sun Mar 09, 2014 4:58 pm Post subject: |
|
|
Ja da har jeg begynt og pusle lit med strokeren min igjen. Banket ut kam lager i dag, så nå gjenstår den siste grundige rengjøring før sammensetting.
Men det er en ting jeg funderer lit på, er det overkill med geardrive på registeret eller en nødvendighet for og få perfekt timing ?
Funderer på dette settet her http://chucker54.stores.yahoo.net/geardrive1.html
_________________ 1968 Plymouth Barracuda
1967 Plymouth Valiant
1988 Dodge Ram D150
2007 Jeep Patriot
1994 Chevrolet G30 |
|
Back to top |
|
|
Zigma Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Oct 2008 Posts: 255 Location: Norway->Trondheim->Buvika
|
|
Back to top |
|
|
69GTS Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Feb 2007 Posts: 1138 Location: Bergen
|
Posted: Mon Apr 07, 2014 8:21 am Post subject: |
|
|
Ser bra ut
Har samme girdlen på 408/W2 motoren min.
Lurer egentlig på om det er så mye hjelp i, syns BB girdelen ser mye bedre ut da den er skrudd i selve blokken, da virker det som det er mere menig i det.
_________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
Back to top |
|
|
Zigma Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Oct 2008 Posts: 255 Location: Norway->Trondheim->Buvika
|
|
Back to top |
|
|
Zigma Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Oct 2008 Posts: 255 Location: Norway->Trondheim->Buvika
|
Posted: Tue Jul 15, 2014 10:37 am Post subject: |
|
|
Huiay
Ser det er ganske rolig på forummet for tiden Forbanna Facebook
Hehe ting tar tid og planer endres, enda ikke ferdig med stroker motoren min. Bunndelen er ferdig montert og ved nærmere studering av toppene så ser jeg at eksos og innsug ventiler har forskjellig lengde ? ka faen €#%%#€
Bruke støtstenger med forskjellig lengde på inn/ut eller demontering og full gjenomgang av toppene ?
Men uanset ja planer forandres så nå skal 318 motoren min fra Valianten i Barracudaen da den bilen er bedre stand og mere original en Vallen. Så da får Vallen stroker motoren når den engang blir ferdig
_________________ 1968 Plymouth Barracuda
1967 Plymouth Valiant
1988 Dodge Ram D150
2007 Jeep Patriot
1994 Chevrolet G30 |
|
Back to top |
|
|
69GTS Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Feb 2007 Posts: 1138 Location: Bergen
|
Posted: Sat Jul 19, 2014 10:15 am Post subject: |
|
|
Enig I det Facebook stjeler nok en del av interessen for diverse forum
Mye forskjell på lengden på ventilene?
Er det fysisk forskjell på lengden eller sitter de ulikt i setene?
Blir jo vanskeligere å få perfekt geometri på vippe armene når det er ulik lengde og så blir det ulikt setetrykk på fjærene.
_________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
Back to top |
|
|
|