View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
pappa wolf 426 HEMI - elephant
Joined: 30 Nov 2011 Posts: 111 Location: Nakkerud/buskerud
|
Posted: Mon Oct 08, 2012 8:55 am Post subject: 1980 Dodge Mirada |
|
|
Etter å ha savnet min gamle aspen, i en 4-5 år, og lånt CruisingLayback's sin chrysler i en ukes tid, ble suget etterhvert for sterkt, og jeg måtte ha mig et mopar produkt igen.
Men mye av det som blir solgt for tiden er ganske enkelt uten for min rekkevidde, både økonomisk, og med tanke på min viten om biler!
Leste mig opp på min aspen for flere år siden, men Dodge er ikke min sterke side, så dette blir en bratt læringskurve for mig!
Så da denne kom for salg, brukte jeg et par måneder, på å overtale selgeren, og min kone, og i går morges gikk turen til Skien
Ingen vits i å dilldalle, dere vil ha bilder!!
Kompissen min, og hans K5, samt hengeren hans!
etter noen timer i bil, og vondt i rumpa, kom vi frem til plassen, hvor vi ble tatt vel i mot
det var litt vel lite strøm på den, så det ble litt starthjælp fra Tahoen
Ikke alverden til strøm i en slik vortec dynamo, så K5 trådte til med litt dobbel batteripower!
Og vi fikk til slutt start på den, herligt å høre V8 lyden igen!
Selgeren fikk opdraget med å kjøre bilen opp på hengeren, noe som ikke gikk helt som planlagt.
Ca midtveis, hoppet kjørebruene av, og han måtte rygge litt, så jeg fik de på igen!
Men opp kom den, selv om både jeg og kompissen var litt i tvivl om den var for stor! hehehe
den hengeren er ikke akkurat liten!
stoppet på den lokale shell for en pølse og cole innen returen til nakkerud, så jeg grep sjangsen og knappet noen bilder!
vel hjemme var det avlastning!
noen monster tynne kabler de bruker til strømføring i dodge!!!
er faktisk den eneste jording fra batteriet!!
Med start på motoren, ble den parkert på sin plass, og laderen koblet på batteriet igen!
Og jeg knappet noen bilder av det meste på bilen! hehe
det var den foreløbige rapporten!
Hvad dagen i dag bringer, blir en sjekk av olje og kjøleveske, generell gjennomgang av bilen og lokalisering av lekasjer og rust! _________________ Better to drive an old slow V8, than a brand new ricer!
May all my old cars, rust in pieces |
|
Back to top |
|
|
pappa wolf 426 HEMI - elephant
Joined: 30 Nov 2011 Posts: 111 Location: Nakkerud/buskerud
|
Posted: Mon Oct 08, 2012 6:40 pm Post subject: |
|
|
Har demontert litt i et forsøk på å få et overblikk over hvor mye rust det er.
og noen som vet hva pokker det er for en gasser, som sitter midt i motorummet?
Den verste rusten sitter ved beltefestene bak i bilen, og i kofferten!
Noen spørgsmål? _________________ Better to drive an old slow V8, than a brand new ricer!
May all my old cars, rust in pieces |
|
Back to top |
|
|
69GTS Hemisfærisk aktiv
Joined: 17 Feb 2007 Posts: 1138 Location: Bergen
|
Posted: Mon Oct 08, 2012 10:03 pm Post subject: |
|
|
Nå begynner jeg nesten å lure om du lever etter mottoet: "Jo mere rust jo bedre"
Har jo fulgt med på prosjektene dine på Amcarforumet
Syns du har et fantastisk pågangsmot. _________________ 72 Scamp 318
69 Dart GTS 392
69 Dart GT 360
68 Barracuda 408
67 Barracuda 499 |
|
Back to top |
|
|
pappa wolf 426 HEMI - elephant
Joined: 30 Nov 2011 Posts: 111 Location: Nakkerud/buskerud
|
Posted: Tue Oct 09, 2012 9:03 am Post subject: |
|
|
69GTS wrote: | Nå begynner jeg nesten å lure om du lever etter mottoet: "Jo mere rust jo bedre"
Har jo fulgt med på prosjektene dine på Amcarforumet
Syns du har et fantastisk pågangsmot. |
Hahaha. Næhh, er nå ikke slik det henger sammen!
Problemet er vel nermere at økonomien/kona setter grenser for hvor fine biler jeg kan kjøpe, og så syns jeg at det er synn, å skrotte biler, som med et par timer kan bli ganske så bra! Blir jo ikke akkurat flere av de.
Denne hadde mere rust, end jeg håpet på, men mindre end forventet!
Skal se om jeg får gjort noe i dag, eller om det bare blir skruing på naboens caravelle! hehe _________________ Better to drive an old slow V8, than a brand new ricer!
May all my old cars, rust in pieces |
|
Back to top |
|
|
crusing layback Hemisfærisk aktiv
Joined: 23 Jun 2010 Posts: 216 Location: Oslo
|
Posted: Wed Oct 10, 2012 12:52 am Post subject: |
|
|
Gratulerer med ny bil ,Pappa Wolf og velkommen inn i klubben for oss Chrysler entusiaster ,er ikke så mange igjen av Miraden her i furet værbitt lenger ,Tøff bil du har valgt deg ut ,gleder å møte deg på veien til våren _________________ Det er i motgang og motbakker ,det går oppover .
Dodge Aspen SE 1978
Plymouth Valiant 1976
Chrysler Fifth Avenue 1986 |
|
Back to top |
|
|
Hemidog Hemisfærisk aktiv
Joined: 09 Apr 2007 Posts: 261 Location: Buskerud
|
Posted: Wed Oct 10, 2012 11:31 am Post subject: |
|
|
Denna fikser du lett Wolf |
|
Back to top |
|
|
challenger 340 SixPack
Joined: 07 Jan 2005 Posts: 1753 Location: Hvam
|
Posted: Thu Oct 11, 2012 7:31 pm Post subject: |
|
|
Trivelig og bilderik tråd du har satt i gang her, Wolf. Velkommen til forumet og tilbake i Chryslerverdenen _________________ A beer is 5 short of a six-pack |
|
Back to top |
|
|
pappa wolf 426 HEMI - elephant
Joined: 30 Nov 2011 Posts: 111 Location: Nakkerud/buskerud
|
Posted: Sat Oct 13, 2012 11:36 am Post subject: |
|
|
Takker begge to.
Har sket lite, de siste dagene, mye på grunn av været, og på grunn av andre ting!
Men har da begyndt å kappe ut dårlig plate, og lete etter mere rust!
litt av det dårlige stål kappet ut!
Fant også ut av hvor en del av vannet kommer inn foran på bile, på passasjersiden!
Det var og hull der!!
Tenkte jeg skulle se litt på fotbrekket, og ble ganske overraset over denne platen!
Den er punktet i begge ender, og ikke mere!
Bærestykket fra føresiden er ikke sveiset fast, ergo må bilen op i luften, så jeg kan få brændt stålet sammen igen!
Er og et lite hul som må lappes!
knappet deretter et par løse bilder av bunnen på bilen.
det var de siste dagers fremgang! _________________ Better to drive an old slow V8, than a brand new ricer!
May all my old cars, rust in pieces |
|
Back to top |
|
|
challenger 340 SixPack
Joined: 07 Jan 2005 Posts: 1753 Location: Hvam
|
Posted: Sat Oct 13, 2012 11:47 am Post subject: |
|
|
Ingenting å utsette på pågangsmotet hos deg _________________ A beer is 5 short of a six-pack |
|
Back to top |
|
|
pappa wolf 426 HEMI - elephant
Joined: 30 Nov 2011 Posts: 111 Location: Nakkerud/buskerud
|
Posted: Sat Oct 13, 2012 4:04 pm Post subject: |
|
|
hehe, været og kulda er min største fjende! heheheh _________________ Better to drive an old slow V8, than a brand new ricer!
May all my old cars, rust in pieces |
|
Back to top |
|
|
moparman Hemisfærisk aktiv
Joined: 31 May 2005 Posts: 1250 Location: porsgrunn
|
Posted: Sat Oct 13, 2012 6:22 pm Post subject: |
|
|
Når jeg ser hva du har begynt på igjen.
Ja da er jo min bil (streetfigther) Bare kose arbe.
Lykke til med bilen. _________________ moparman
68 dodge charger
74 dodge B200 big block
76 dodge B200 maxi van big block
Massively Over Powered And Respected
chargernorway.com |
|
Back to top |
|
|
pappa wolf 426 HEMI - elephant
Joined: 30 Nov 2011 Posts: 111 Location: Nakkerud/buskerud
|
Posted: Sun Oct 14, 2012 11:55 am Post subject: |
|
|
Vet ikke hvorfor, men jeg trur jeg tiltrekker mig rust!
I dette tilfellet var det vel nermere at bilen ville blitt demontert og skrottet, om ikke jeg hadde kjøpt den.
Litt synd, siden det ikke er mange av de tilbake, ser jo at prisene i USA stiger på de fine modellene.
Jeg har forsøkt å finne ut av produksjonstallene, men enten søker jeg på feil plass, eller også finnes de ikke!
Det ble produsert rundt 53.000 i alt. Men jeg finner ingen specifikke produksjonsnumre fra 1980, med motorstørresle og utstyrspakke.
Dekodet vinnummeret, og fandt ut av at den originalt er levert med 360 motor, og med tanke på laget med møkk i motorrummet, mistenker jeg at den er original! hehehe
Starteren er dårlig, så den må ut og renoveres, testet med nytt batteri i går, og fikk ikke motoren til å gå rundt! Heldigvis, har victory lap alle stumper på lager til disse starterene!
uf, nu skal jeg ut og skru, merker at det kribler i fingrene igen! _________________ Better to drive an old slow V8, than a brand new ricer!
May all my old cars, rust in pieces |
|
Back to top |
|
|
pappa wolf 426 HEMI - elephant
Joined: 30 Nov 2011 Posts: 111 Location: Nakkerud/buskerud
|
Posted: Mon Oct 15, 2012 7:08 pm Post subject: |
|
|
Typisk, stikker nesen uten for døren, og 15 sekunder efter jeg havde fået jekket bilen op, og satt på bukke, begyndte det at regne!
Så nu må jeg bare pent vente på tørvær! _________________ Better to drive an old slow V8, than a brand new ricer!
May all my old cars, rust in pieces |
|
Back to top |
|
|
crusing layback Hemisfærisk aktiv
Joined: 23 Jun 2010 Posts: 216 Location: Oslo
|
Posted: Mon Oct 15, 2012 10:05 pm Post subject: |
|
|
Dette greier du bra på sikt ,koser meg med den flotte tråden din _________________ Det er i motgang og motbakker ,det går oppover .
Dodge Aspen SE 1978
Plymouth Valiant 1976
Chrysler Fifth Avenue 1986 |
|
Back to top |
|
|
challenger 340 SixPack
Joined: 07 Jan 2005 Posts: 1753 Location: Hvam
|
Posted: Mon Oct 15, 2012 10:35 pm Post subject: |
|
|
pappa wolf wrote: |
Jeg har forsøkt å finne ut av produksjonstallene, men enten søker jeg på feil plass, eller også finnes de ikke!
Det ble produsert rundt 53.000 i alt. Men jeg finner ingen specifikke produksjonsnumre fra 1980, med motorstørresle og utstyrspakke.
Dekodet vinnummeret, og fandt ut av at den originalt er levert med 360 motor, og med tanke på laget med møkk i motorrummet, mistenker jeg at den er original! hehehe
|
Eg tok eit raskt oppslag i boka Standard Catalog of Chrysler 1914-2000, som blant anna oppgir følgende.
Mirada kom i to serier; standard og "S"-serie, henholdsvis chassinummer XH... og XS... Basismotor var 225 slant six i begge utgavene, og 318 og 360 V8 motorer var option. Ein CMX-utstyrspakke med mykje stasj kunne også bestilllast.
Produksjonstall 1980:
XH 27.165 utgaver
XS 1.468 utgaver
Dessverre ikkje spesifisert nærmare etter motorstørrelser.
Av ovanfornevnte blei 5.384 utgaver levert med CMX pakken.
936 utgaver kom med eit convertible-look-alike tak (kun 7 av desse var XS-serie). _________________ A beer is 5 short of a six-pack |
|
Back to top |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You can attach files in this forum You can download files in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|