| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Pirate4x4 Forward Look
Joined: 24 Jul 2012 Posts: 54 Location: Froland
|
Posted: Tue Jan 01, 2013 10:48 pm Post subject: Hvilke regelverk?? |
|
|
Lurer på en bil som er førstegangsregistrert 1. Januar 1971, den er importert til Norge i 1999, den har ingen anmerkning i vognkortet om at den er bevaringsverdig, hvilke regelverk gjelder og hva kan jeg eventuelt gjøre med bilen??
noen steder leser jeg at den nye kjøretøyforskriften kom 1. April 1971, andre steder leser jeg 1. Januar... Hva gjelder og hvordan funker dette i praksis _________________ Tommy Olsen |
|
| Back to top |
|
 |
cuda452 smallblock-poster
Joined: 26 May 2010 Posts: 17 Location: Vågstranda
|
Posted: Wed Jan 02, 2013 2:57 pm Post subject: |
|
|
| Det ser ut som Kjøretøyforskriften gjelder fra 01.01.71,så da er det vel den som gjelder for din bil. Det var vel de nye skiltene med to bokstaver og fem siffer som kom 01.04.71. Hvis du har planer om større ombygging er det sikrest å holde seg til -70 modell. Men jeg vet at noen bygger på nyere biler og har fått dette forhåndsgodkjent,så umulig er det ikke. Forskriftene finner du på amcar.no-hovedmeny-teknisk. Du kan jo sjekke om din bil kan være produsert i -70. Når det gjelder dato i vognkort på første gang reg. blir 01.01.71 brukt på alle -71 mod.,var ihvertfall det på min tidligere -71 mod. som var produsert 16.04.71. |
|
| Back to top |
|
 |
MoparNilsen sunglasses on
Joined: 09 Jul 2012 Posts: 38 Location: 7252 Dolmøy
|
Posted: Wed Jan 02, 2013 3:34 pm Post subject: |
|
|
| hei. jeg holder på med ombygg av en 73 satellite. det som må gjøres er å levere en forhondssøknad for ombygg til bt. på min bil var det stemplet i vognkortet at den var bervarningsverdig eller noe i den duren.... snakk med teknisk på amcar,så er de meget behjelpelig med å skaffe de opplysningene som trengs til bt. bilen kan lett bygges om med større motor og div,så lenge den var levert med dette som standar eller option til din bil.... det jeg fikk besjed om var att bilen skal være tilnermet lik som den var levert fra fabrikk(uansett utgave,option...) så jeg bygger nå min om sattelite 318 til RR clone med 360cid med godkjennelse fra bt... håper dette var til hjelp.... |
|
| Back to top |
|
 |
Pirate4x4 Forward Look
Joined: 24 Jul 2012 Posts: 54 Location: Froland
|
Posted: Wed Jan 02, 2013 9:50 pm Post subject: |
|
|
Takker for svar, vil det si at verdien på biler fra 1970 og tidligere er høyere nettopp på grunn av dette?? _________________ Tommy Olsen |
|
| Back to top |
|
 |
cuda452 smallblock-poster
Joined: 26 May 2010 Posts: 17 Location: Vågstranda
|
Posted: Wed Jan 02, 2013 10:51 pm Post subject: |
|
|
| Tror ikke at dette har noe å si for prisen vanligvis,men at en bil ombygd til pro-touring og er godkjent innskrevet i vognkort,er i mine øyne betydelig mer verd enn en som ikke er det. |
|
| Back to top |
|
 |
Pirate4x4 Forward Look
Joined: 24 Jul 2012 Posts: 54 Location: Froland
|
Posted: Thu Jan 03, 2013 10:08 am Post subject: |
|
|
Takker for svar igjen, det er klart at man kan gjøre mye med en bil selv om den er nyere enn 70, og mye tillates vel også i praksis, noen som har noen erfaring i hvor mye man kan gjøre for eks med understellet på en slik bil uten at noen reagerer?? _________________ Tommy Olsen |
|
| Back to top |
|
 |
cuda452 smallblock-poster
Joined: 26 May 2010 Posts: 17 Location: Vågstranda
|
Posted: Thu Jan 03, 2013 1:11 pm Post subject: |
|
|
| I og med du spør hvor mye du kan bygge om uten at noen reagerer,regner jeg med at du ikke har tenkt å søke om ombygging. Så da kommer det an på hvordan "ditt" verksted ser på det ved en EU-kontr. Har selv vist biler med store hjul(18,19,20")nedskrudd torsjonsfjæring,senkeklosser bak,tannstangstyring,osv. uten problem. Du kan jo oppgradere med original lignende deler(hemitorsjonsstaver osv.). Eller satse på feks. Hotchkis TVS pakke og en Firm Feel styresnekke.da er det nesten bare bærearmene som avslører at noe er gjort og lett å bytte om til orig. igjen. |
|
| Back to top |
|
 |
Pirate4x4 Forward Look
Joined: 24 Jul 2012 Posts: 54 Location: Froland
|
Posted: Thu Jan 03, 2013 2:34 pm Post subject: |
|
|
Siden bilen ikke er bevaringsverdig regner jeg med at det skulle gå greit å søke også... kan jo være en fordel å ha det i vognkortet _________________ Tommy Olsen |
|
| Back to top |
|
 |
|