View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Wizard Exner - the finned years
Joined: 11 Mar 2007 Posts: 249 Location: Sturkö, Blekinge, Sweden
|
Posted: Mon Apr 23, 2007 9:06 pm Post subject: Koppling av ljusknapp Chrysler 1960 |
|
|
Hoppas att på detta sätt kunna ge någon lite hjälp.
Tänk på att kabelfärgerna kan variera.
Dessvärre verkar det inte vara möjligt att bifoga dokument .doc till inläggen.
Då kan man tydligen inte använda detta forum för att hjälpa andra och jag vet inte hur man skall lösa detta.
Om någon vill ha mina noteringar får jag ber er om att kontakta mig så att jag kan maila dem.
|
|
Back to top |
|
|
webmaster Site Admin
Joined: 07 Jan 2005 Posts: 491 Location: Hvam
|
Posted: Thu Apr 26, 2007 9:17 pm Post subject: |
|
|
Hei, Wizard!
Forumet støtter dessverre ikke opplasting av .doc
Dersom du har gode informasjonsskriv kan du legge det inn her ved å merke all tekst i word-dokumentet og så velger du Copy eller Cut og derettet limer (Paste) det inn i innlegget du skriver her.
Spør gjerne om du trenger mer hjelp
_________________ Moderator |
|
Back to top |
|
|
Wizard Exner - the finned years
Joined: 11 Mar 2007 Posts: 249 Location: Sturkö, Blekinge, Sweden
|
Posted: Wed May 02, 2007 8:00 am Post subject: |
|
|
SERVICE AV LJUSKNAPP – CHRYSLER SARATOGA 1960
Koppla bort batteriet, främst för kortslutningsrisk, men även för att instrumentbelysningstransformatorn ger 200 Volt likström.
Tryck in knappen för frikoppling av ljusknappens axel och dra ut hela ljusknappens axel.
Lossa den kromade flänsmuttern och vrid bak ljusknappen försiktigt.
Ta bort alla kablar – se bilden för tillbakakoppling.
”B” är inkommande + 12 Volt.
”P” är parkeringsljus
”H” är halvljus
”A” och ”I” ger reglering av instrumentbelysningen.
”R” gåt till tryckknappar för automatlåda.
Själva ljusknappen fungerar vanligtvis korrekt, eftersom den arbetar mot ett ljusrelä.
Ett vanligt fel är att reglering av ljusstyrkan inte fungerar. Detta beror på t.ex. oxidering av mässingskontakterna till vridmotståndet eller att släpringen inte har god kontakt mot motståndsspiralen.
Man kan rengöra mässingskontakterna med t.ex. ”Häxan” eller med en fin slipduk om oxiden är inbränd.
Niten som förbinder släpringen med motståndsspiralen kan med åren börja glappa och kan behöva nitas om. Var mycket försiktig vid nitning eftersom att keramiken är skör och kan spricka. Lödning rekommenderas inte eftersom att spiralen och släpringen blir mycket varma.
Vid montering av ljusknappen, är det viktigt att den kromade flänsmuttern inte bottnar för hårt
_________________ "Jo, det var bättre förr - till och med framtiden var bättre förr" |
|
Back to top |
|
|
Wizard Exner - the finned years
Joined: 11 Mar 2007 Posts: 249 Location: Sturkö, Blekinge, Sweden
|
Posted: Wed May 02, 2007 8:02 am Post subject: |
|
|
Tack för ditt tips webmaster - det fungerade ju fint! Hoppas nu att någon har nyttan av mitt inlägg.
_________________ "Jo, det var bättre förr - till och med framtiden var bättre förr" |
|
Back to top |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You can attach files in this forum You can download files in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|