View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Pirate4x4 Forward Look
Joined: 24 Jul 2012 Posts: 54 Location: Froland
|
Posted: Sun May 26, 2013 8:42 am Post subject: Spørsmål ang eksosbolter på 440 |
|
|
På min så er det brukt uorginale bolter såvidt jeg kan skjønne, det er ikke pinnbolter men vanlige bolter, to av disse (bakerste på høyre side) er for lange og derfor klemmer de ikke inn manifolden, der har jeg selvsagt fått en eksoslekkasje... har skjønt at disse står inn i vannkanalene, som en fiks for sommeren tenkte jeg å ta ut boltene og få på muttere som kan stramme manifolden inntil, eventuelt skifte de to boltene det gjelder med kortere bolter... hvilke lengde ?? kan disse blir skrudd for lite inn eller for langt inn... tenkte da generelt på eventuelle vannkanaler!!
Ble litt klønete forklart men håper det er forståelig
Tommy _________________ Tommy Olsen |
|
Back to top |
|
|
charger440 426 HEMI - elephant
Joined: 09 Jun 2012 Posts: 148
|
Posted: Sun May 26, 2013 9:14 am Post subject: Re: Spørsmål ang eksosbolter på 440 |
|
|
Pirate4x4 wrote: | På min så er det brukt uorginale bolter såvidt jeg kan skjønne, det er ikke pinnbolter men vanlige bolter, to av disse (bakerste på høyre side) er for lange og derfor klemmer de ikke inn manifolden, der har jeg selvsagt fått en eksoslekkasje... har skjønt at disse står inn i vannkanalene, som en fiks for sommeren tenkte jeg å ta ut boltene og få på muttere som kan stramme manifolden inntil, eventuelt skifte de to boltene det gjelder med kortere bolter... hvilke lengde ?? kan disse blir skrudd for lite inn eller for langt inn... tenkte da generelt på eventuelle vannkanaler!!
Ble litt klønete forklart men håper det er forståelig
Dette er et kjent problem på 440 (spesielt med headers). Har slitt med dette lenge selv inn til jeg fant løsningen. Du sier manifolds, da jeg regner jeg med at du ikke har headers (bare får være sikker). Med headers er et en bolt eller to om må kortes inn for å å tredd den inn. Jeg hadde headers og har nå lagt dem lengst inn i hylla. Nå sitter det HP manifolds med de riktige boltene (3 av dem er lengre og sylindriske pga godsstørrelse på manifoldene. Den lengste bakerst på sjåførsiden. Nok om det. Tok ut alle boltene og satt inn pinnebolter. Disse er satt inn med high temp silikon. Kobberpasta kan også brukes. De er skrudd til så langt det går (festet 2 muttere på dem og dro dem helt inn til det punktet hvor pinneboltene har en forhøyning). Har låseringer mellom mutter (9/16" muttere). I boka står det at det skal ha 30 lbs moment. Det er ikke så lett å sjekke pga dårlig plass til momentnøkkel. Skru brukbart til og etterskru når du har kjørt dem varme noen ganger (husk det er støpejern og er noe skjørt.) Jeg har testet dette nå på min bil og det ser ut at det funker svært bra. Håper dette var til hjelp
Tommy |
|
|
Back to top |
|
|
Pirate4x4 Forward Look
Joined: 24 Jul 2012 Posts: 54 Location: Froland
|
Posted: Sun May 26, 2013 11:13 am Post subject: |
|
|
Jeg har HP manifolder _________________ Tommy Olsen |
|
Back to top |
|
|
Bippe Hemisfærisk aktiv
Joined: 09 Feb 2005 Posts: 357 Location: Horten
|
Posted: Sat Jun 15, 2013 10:42 am Post subject: |
|
|
Mål hvor mye som gjenstår før skruehuet treffer anlegget på manifoilen. Finn en skrue som er tilsvarende kortere + litt til en den du har. _________________ Been,s Garage
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL |
|
Back to top |
|
|
mr.brudevoll Go wing
Joined: 24 Sep 2009 Posts: 67 Location: Ulsteinvik
|
Posted: Sun Jun 30, 2013 11:51 pm Post subject: |
|
|
Det vil vere tryggare å bruke studs,...risk for å ødelegge gjengane i toppen.... Reknar med Summit racing har det du treng ?? Stud og mutter... |
|
Back to top |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You can attach files in this forum You can download files in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|