Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Spm vedr olje

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> A, B og E-body
View previous topic :: View next topic  
Author Message
charger440
426 HEMI - elephant


Joined: 09 Jun 2012
Posts: 148

PostPosted: Wed Jul 17, 2013 11:12 pm    Post subject: Spm vedr olje Reply with quote

Kom en kar bort til meg i dag og lurte på hva slags olje og kam jeg hadde. Quaker State (10/40) og mek.kam svarte jeg. Han påstod hardnakket at den olje vil drepe kammen pga av mangel på sink. Han mente at olje til dieselbiler som inneholder sink (eks 5/15) var gode greier. Ble litt stuss da jeg har kjørt denne olja i flere år uten problem. Hva mener ekspertisen dere ute
Back to top
View user's profile Send private message
69daytona
super_coupe


Joined: 28 May 2007
Posts: 534
Location: Goathouse, Modum

PostPosted: Thu Jul 18, 2013 7:05 pm    Post subject: Reply with quote

Tror de aller fleste typer olje mangler zink.
Tror ikke det er mer av det i diesel olje. (Kanskje i noen helt spesielle)
Har selv kjørt på QS 10/40 i mange år uten problemer.

K-E
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
charger440
426 HEMI - elephant


Joined: 09 Jun 2012
Posts: 148

PostPosted: Thu Jul 18, 2013 9:14 pm    Post subject: Reply with quote

69daytona wrote:
Tror de aller fleste typer olje mangler zink.
Tror ikke det er mer av det i diesel olje. (Kanskje i noen helt spesielle)
Har selv kjørt på QS 10/40 i mange år uten problemer.

K-E


Enig. Tror jeg fortsetter med det:-)
Back to top
View user's profile Send private message
71Fisk
Hemisfærisk aktiv


Joined: 25 Jul 2007
Posts: 220
Location: Lørenskog

PostPosted: Fri Jul 19, 2013 10:05 pm    Post subject: Reply with quote

Bruk Dynocat!

http://www.dynocat.no/homepage.html
Back to top
View user's profile Send private message
69daytona
super_coupe


Joined: 28 May 2007
Posts: 534
Location: Goathouse, Modum

PostPosted: Sat Jul 20, 2013 7:05 am    Post subject: Reply with quote

Nå har vel produsenten av dynocat importert, solgt og reklamert for QS i 20-30år vist ikke mer.
Så vidt meg bekjent har han/de sagt at det er den rette olja for bilene våre.
Og så vidt jeg vet er han vel ganske godt utdannet på olje.

Så hvorfor skal jeg/vi bytte nå?
Fordi han har mistet agenturet etter at QS ble kjøpt av Shell?

K-E
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
charger440
426 HEMI - elephant


Joined: 09 Jun 2012
Posts: 148

PostPosted: Sat Jul 20, 2013 9:26 am    Post subject: Reply with quote

69daytona wrote:
Nå har vel produsenten av dynocat importert, solgt og reklamert for QS i 20-30år vist ikke mer.
Så vidt meg bekjent har han/de sagt at det er den rette olja for bilene våre.
Og så vidt jeg vet er han vel ganske godt utdannet på olje.

Så hvorfor skal jeg/vi bytte nå?
Fordi han har mistet agenturet etter at QS ble kjøpt av Shell?

K-E


Syntes det var litt underlig selv. Har også som tidligere nevnt holdt meg til QS opp gjennom alle rådene, og jeg husker ikke en som har frarådet meg det. Da skulle det i så fall være interessant å vite hva som er den reelle forskjellen mellom de to merkene
Back to top
View user's profile Send private message
70fullsize
cruiser


Joined: 15 Sep 2011
Posts: 30

PostPosted: Thu Aug 15, 2013 2:06 pm    Post subject: Reply with quote

Etter det jeg vet så er det ikke sink i noen av QS sine olje. Dynocat Supreme Classic (mineralsk) i 10/40 og 20/50 inneholder sink og en del av de andre "gode" addetivene som motorer eldre en 1994 har veldig godt av Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Iserunner
Hemisfærisk aktiv


Joined: 27 Mar 2007
Posts: 221
Location: Ise

PostPosted: Mon Aug 26, 2013 11:30 pm    Post subject: Zink og Fosfor Reply with quote

Ettersom jeg har blitt fortalt trenger motorer uten rullekam slike stoffer for at knastene på kammen ikke skal slites ned. Zink og Fosfor er det i alle High Performance oljer type 20/50 og også oljer for turbodiesel og sikkert mange andre oljer. Oljer for dagens moderne bensinbiler skal ikke ha disse stoffene ettersom det reduserer katalysatorens levetid og ikke behøves for rullekam. Dette er noe jeg har lest meg fram til og kan derfor ikke bevise noe. Men det høres fornuftig ut!
_________________
Iserunner
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
69daytona
super_coupe


Joined: 28 May 2007
Posts: 534
Location: Goathouse, Modum

PostPosted: Mon Feb 03, 2014 10:39 pm    Post subject: Reply with quote

70fullsize wrote:
Etter det jeg vet så er det ikke sink i noen av QS sine olje. Dynocat Supreme Classic (mineralsk) i 10/40 og 20/50 inneholder sink og en del av de andre "gode" addetivene som motorer eldre en 1994 har veldig godt av Smile


Hvor kom 1994 fra?

Det er vel ingen tvil om at motorene i våre gamle biler har godt av zink.
Men det største probleme vi har er ikke at kam'n blir utslitt...
Og har du en ny produsert kam er den mest sannsynlig herdet på en annen måte en den gamle..

Har drevet med Motorsport i noe år riktig nok med mye mindre motorer
Og har brukt opp mange motorer av mange grunner....
Og for og være helt ærlig hva som er i olja er ikke veldig viktig. Men den må virke til det den blir brukt til.

Og jeg har på 12 år (uggghhh snart 30) med MoPar biler ikke hatt noen problemer pga quaker.

Og mannen bak dynocat olja har solgt meg olje frem til han sluttet med Quaker & Nak. Olje

K-E
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
70fullsize
cruiser


Joined: 15 Sep 2011
Posts: 30

PostPosted: Wed Feb 19, 2014 7:44 pm    Post subject: Reply with quote

1994 har med rulle kam og katalysatorer å gjøre, ikke verre enn det Smile

Se ca midt i andre avsnittet under konvensjonell motorolje: http://www.dynocat.no/SubProducts/subpage_Person_Vare.html#KonvensjonellMotorolje
Back to top
View user's profile Send private message
69daytona
super_coupe


Joined: 28 May 2007
Posts: 534
Location: Goathouse, Modum

PostPosted: Wed Feb 19, 2014 11:45 pm    Post subject: Reply with quote

70fullsize wrote:
1994 har med rulle kam og katalysatorer å gjøre, ikke verre enn det Smile

Se ca midt i andre avsnittet under konvensjonell motorolje: http://www.dynocat.no/SubProducts/subpage_Person_Vare.html#KonvensjonellMotorolje


Uavhengig av hvem som skriver hva så hadde chrysler roller cam i 318 fra 1988.... Kanskje før i andre motorer.

Og det var flere MoPar biler med Cat. I 1990. Kanskje før.

Så derfor mitt spørsmål om hvorfor 1994?

K-E
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
70fullsize
cruiser


Joined: 15 Sep 2011
Posts: 30

PostPosted: Thu Feb 20, 2014 12:06 am    Post subject: Reply with quote

Selv om du kanskje ikke vil innse det, så finnes det faktisk andre merker og modeller i verden enn MoPar, belive it or not!

Noen var tidlig ute, andre senere derfor er har Dynocat skrevet CIRCA 1994.
Back to top
View user's profile Send private message
aspenole
Hemisfærisk aktiv


Joined: 20 May 2011
Posts: 231
Location: Nordland

PostPosted: Mon Feb 24, 2014 4:20 am    Post subject: Reply with quote

Har selv kjørt Pennzoil og Dynocat 10 eller 15/40 på mine Mopars med Sekser, sb og bb motorer i. Dem har ikke blitt ødelagt av den olja. Smile Men har tenkt å prøve Royal Purple på 360 motoren i en av mine biler. Har en kamerat som kjør det på alle sine biler og lastebiler med bra resultat!
_________________
Mopar or no car.
Plymouth Valiant 1969
Plymouth Valiant Brougham 1975
Dodge Aspen SE Coupe sun roof 1977
Dodge Aspen SE 1976
Chrysler Cordoba 1976
Back to top
View user's profile Send private message
Iserunner
Hemisfærisk aktiv


Joined: 27 Mar 2007
Posts: 221
Location: Ise

PostPosted: Sat May 10, 2014 8:34 pm    Post subject: Motorolje Reply with quote

76 15-40 går bra på gamle Moparkjærrer med BB og hydkam. Hvis man grisekjører mye eller har store klaringer kan man bruke 76 20-50. Tidligere brukte jeg QS og det fungerte også bra. En kompis brukte alltid QS på sin 59 Top Line GM. Han ble anbefalt et annet produkt og prøvde det. Han fikk stort oljeforbruk på langkjøring og mye rare lyder i motoren. Han trodde at den gamle 390 maskinen nærmet seg slutten. For å være sikker byttet han til QS igjen. Problemet løst og motoren ble den seg selv igjen, uten ulyder og uten forbruk.
_________________
Iserunner
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> A, B og E-body All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group