Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Vibrasjoner i Chrysler Grand Voyager

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Forhjulsdrift
View previous topic :: View next topic  
Author Message
MrWalker
Rekke-firer


Joined: 23 Jul 2014
Posts: 5

PostPosted: Wed Jul 23, 2014 1:28 pm    Post subject: Vibrasjoner i Chrysler Grand Voyager Reply with quote

Hei!
Har sett noen rapporter som ligner, men bare lurte på om noen kan hjelpe meg med litt diagnostisering her!

Min gamle 98 Chrysler Grand Voyager vibrerer av og til ganske kraftig når jeg kjører mellom 80 og 90 km/t. I hastigheter over og under dette er det ingen vibrasjoner. Dette er en 2.4l bensin med automatgir. Har lest om styreenhet på gearkasse som kan skape vibrasjoner i forbindelse med lockup, kan det være dette jeg opplever? Har ellers ingen problemer med bilen.

Noen som har erfaring? Er det evt dyrt og vanskelig å skifte denne styreenheten?

Mvh
Jon-Inge
Back to top
View user's profile Send private message
69daytona
super_coupe


Joined: 28 May 2007
Posts: 534
Location: Goathouse, Modum

PostPosted: Wed Jul 23, 2014 6:05 pm    Post subject: Reply with quote

Har du prøvd og finne flere likheter mellom vær gang det oppstår?

Er ikke helt overbevist om at det er lockup funksjonen. Men ikke helt sikker.
(41 girkassene bruker lockup i flere gir.)

Under normal kjøring?

Har du kontrollert at alle hjula er i balanse?

Har du risting når du akselererer med full kraft?

K-E

(Er ikke mekaniker, men har noen hundre tusen km med voyager/caravan)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
MrWalker
Rekke-firer


Joined: 23 Jul 2014
Posts: 5

PostPosted: Wed Jul 23, 2014 6:24 pm    Post subject: Reply with quote

Hei og takk for svar!

Det forekommer under normal kjøring. Hjulene er avbalansert. Og spissing er justert.

Det virker som om vibrasjonene er kraftigere om jeg akselererer fort opp til 85 km/t, mens de kan være relativt ubetydelige om jeg akselererer forsiktig opp. De virker å være rimelig konstante i den forstand at det som oftest vibrerer i 85. Akselererer jeg over 90 forsvinner de, og bilen kjører helt fint uten vibrasjoner i 95 og oppover. Den starter fint hver gang uten noe problem.

Har ikke funnet noe mer mønster på det. Om jeg kommer til 85 ovenfra eller nedenfra spiller mindre rolle. Det vibrerer rundt 85. Smile

Tanker?
Back to top
View user's profile Send private message
panther pink
Hemisfærisk aktiv


Joined: 05 Feb 2011
Posts: 260
Location: Skedsmokorset

PostPosted: Wed Jul 23, 2014 10:42 pm    Post subject: Reply with quote

Kan være converteren din som er i ferd med å takke for seg eller muligens drivakseler som er slitt.
_________________
04 PT Cruiser Limited Edition
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
MrWalker
Rekke-firer


Joined: 23 Jul 2014
Posts: 5

PostPosted: Thu Jul 24, 2014 10:11 am    Post subject: Reply with quote

Takk for svar!

Vet ikke helt hva converteren er... er det omfattende å skifte evt.? Hva er de klassiske symptomene?

Og drivakslinger... burde ikke de gi litt andre signaler i tillegg, og burde det ikke gjelde ved flere hastigheter?

Dette er veldig lokalisert til ca. 80-85-90 km/t, over og under dette er det ingen antydning til vibrasjoner. Når det er på sitt aller verste, kan det høres ut som det slår i bilen og hele bilen rister. Men vi har kjørt 500 mil med denne bilen i sommer, og for det meste er vibrasjonene ganske svake til moderate, og ikke så veldig plagsomme i det hele tatt. Det er ikke spesielle vibrasjoner i ratt eller pedaler, det er hele bilen som vibrerer. Det er litt underlig...

Bilen er gammel, kjøpt for 15.000 til sommerbruk i år, og den har egentlig tjent sin hensikt, men vil gjerne forsøke å finne ut av det litt mer hvis jeg evt. prøver å selge bilen. Og hvis det er enkelt å fikse, så kunne jeg jo fikset det så klart... Wink
Back to top
View user's profile Send private message
MrWalker
Rekke-firer


Joined: 23 Jul 2014
Posts: 5

PostPosted: Thu Jul 24, 2014 10:31 am    Post subject: Reply with quote

hmmmmm

Høres ut som det er rett, at det kan være converteren (eller kassa) som er iferd med å ta kvelden.

http://www.vehiclesdefined.com/transmission-shudder-and-how-to-fix-it/

Høres ut som det jeg har, bare at min rister hele tiden i 85km/t. Smile Men verst hvis jeg drar på før jeg kommer dit -> varmere fluid -> større problem.

Konklusjon: Får vurdere å skifte girolje og se om det fikser saken.... ellers får vi bare kjøre bilen til den stopper av seg selv, tror jeg Smile

Dette vil nok være dødsdommen for bilen. Uaktuelt å bruke mye penger på den. Men den har gjort jobben sin, kanskje flaks at den gikk hele sommeren?!
Back to top
View user's profile Send private message
panther pink
Hemisfærisk aktiv


Joined: 05 Feb 2011
Posts: 260
Location: Skedsmokorset

PostPosted: Thu Jul 24, 2014 4:24 pm    Post subject: Reply with quote

Les denne tråden også hvis du ikke allerede har gjort det
http://chryslerklubben.org/forum/viewtopic.php?t=4250

_________________
04 PT Cruiser Limited Edition
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
69daytona
super_coupe


Joined: 28 May 2007
Posts: 534
Location: Goathouse, Modum

PostPosted: Thu Jul 24, 2014 4:27 pm    Post subject: Reply with quote

Husk og ikke overfyll kassa og bruk kun ATF +4 olje.

Vist ikke dør den fort.

K-E
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
MrWalker
Rekke-firer


Joined: 23 Jul 2014
Posts: 5

PostPosted: Mon Jul 28, 2014 11:11 am    Post subject: Reply with quote

Takk!
Ja, har lest den andre vibrasjonstråden Smile
Tror ikke vi har lyst til å gå igang med en så omfattende rehabilitering av denne bilen som er gjort der. Men ser jo at det kan være flere kilder til vibrasjoner, så mulig at det blir litt mer feilsøking før vi konkluderer med at kassa er gåen! Smile

Tenkte å undersøke med et automatgir-verksted her i Bergensområdet før vi gjør noe mer, og evt også lar de skifte girolje så det blir rett. Kan være verdt det... selv har jeg lite mekaniker-kompetanse! Smile

Takk for hjelp!
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Forhjulsdrift All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group