Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

1965 Dodge D100

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Din egen Mopar
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Atmobil
Rekke-firer


Joined: 27 Nov 2016
Posts: 7

PostPosted: Sun Nov 27, 2016 12:26 am    Post subject: 1965 Dodge D100 Reply with quote

Heisann

Jeg er ikke akkurat fersk når det gjelder gamle biler men er fersk når det gjelder gamle amerikanske biler (i mitt eie iallefall) og var nå i vår i USA og kjøpte en av mine guttedrømmer, en 1965 Dodge D100.
Bilen er en eid av samme familie siden ny, selgeren er sønn til han som kjøpte den ny i Mai 65 og den har hele tiden vært på gården deres i Teton, Idaho.
Den har 318 med 4 trinns manuell kasse og som en ser på bildene en herlig patina som jeg har lyst til å beholde.
Bilen har ikke blitt brukt på ganske mange år, sist de brukte den var sommeren 2001 og den var ikke i vanlig bruk etter tidlig 80-tall. Den har stått inne stort sett hele tiden de siste årene og den virker rimelig solid og hel og fri for rust (hvis man sammeligner med kjekspakkene vi kjører med her på berget).





















































Her er selgeren Lane til høyre med kona Geri og deres sønn Reid.


Her lastes den opp for den lange reisen.


Etter mye venting kom endelig bilen hjem til Norge. Kom til Oslo i midten av Juli og etter at Toll(u)vesnet ble enig med seg selv om hvor mye moms jeg måtte betale så kunne jeg hente den.
Den virker langt større her i Norge enn hva den gjorde i USA. Den var nesten for stor for hengeren.


Her var vi endelig framme i min mekkegarasje

Kun ca 3-4 cm klaring på hver side av porten inn til garasjen betydde at første prioritet ble å ta på større porthull å lage ny port.


Dagen etter ankomst tok jeg med familien til garasjen og min 3,5 år gamle sønn Håkon fikk for første gang se Dodgen for egne øyne. Han syntes den var KJEMPESTOR og KJEMPEKUL Laughing

Tok den med ut på en liten prøvetur på gårdsveien og vi synes alle at bilen er helt knall Smile

Back to top
View user's profile Send private message
Atmobil
Rekke-firer


Joined: 27 Nov 2016
Posts: 7

PostPosted: Sun Nov 27, 2016 12:29 am    Post subject: Reply with quote

Ble visning hos BT i slutten av August og bortsett fra lekkende bremser og at den er "skjeiv" (lavere på førersiden) ble det ikke noen problemer. Har så smått begynt å plukke fra hverandre bremsene bak men har ikke hatt mye tid til skruing i det siste så bilen står slik enda hos meg.
Har begynt å skru litt på denne her, har plukket av tromlende bak for å se hvordan det ser ut og jeg må iallefall ha nye bremser. Den lekker også olje fra bakakselen her.

Her er bremsene på høyre side:


Venstre side

Trommelen på venstre side, full av olje og med biter av bremsene oppi.
Back to top
View user's profile Send private message
Fiftyseven
426 HEMI - elephant


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 111
Location: Kongsberg

PostPosted: Sun Nov 27, 2016 11:54 am    Post subject: 65 Dodge Reply with quote

Gratulerer med knallstilig bil Very Happy Very Happy
_________________
Chrysler Saratoga 2dHT 1957
Chrysler Grand Voyager SE 2005
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
69daytona
super_coupe


Joined: 28 May 2007
Posts: 534
Location: Goathouse, Modum

PostPosted: Wed Nov 30, 2016 10:46 pm    Post subject: Reply with quote

Gratulerer og lykke til med ny vogn.

K-E
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Atmobil
Rekke-firer


Joined: 27 Nov 2016
Posts: 7

PostPosted: Sat Jun 10, 2017 10:57 pm    Post subject: Reply with quote

Her kommer etter lang tid en oppdatering på denne her.
Jeg hadde egentlig en plan om å få bilen ferdig godkjent til 18. Mai men planen skar seg da jeg ikke fikk somlet meg til å begynne med bilen før i mars og fikk nye bremsedeler først i påska. Brukte dagene i påska på å montere bremser fram samt å sjekke opp om dette at bilen er "skjev" som BT påstår. Skjevheten finner jeg ikke, har målt høyden på venstre og høyre side foran og bak både med fjærene hengende helt nede og med bilen stående på bukker under akslingene og jeg klarer å måle meg fram til 3mm forskjell på venstre og høyre side.

Her er bilder av gamle og nye bremser fram:



Et problem jeg oppdaget selv i fjor var jo det at det gikk an å flytte drivakslingene ganske mye inn og ut.
Bakakselen på denne her er en 8 3/4 741 diffhus og 3.91 utvekslingen.
Fant ut at det går an å justere endeslakke med en skrue på høyre side men uansett hva jeg gjorde så fikk jeg ikke til å justere noe slakke på venstre side med dette. Fikk da høre at årsaken mest sansynlig ligger i manglende eller utslitt "thrust button" inne i diffen.
Jeg bestemte meg da for å plukke ut diffen og begynte med å dra ut akslingene:

Nye lager må jeg iallefall ha.

Plukket ut diffklumpen, tung jævel med mye gørr på og etter at jeg hadde tatt ut den fant jeg disse i bunnen av akselhuset:


Disse er altså denne manglende thrustbutton.

Men, jeg oppdaget også noe annet, sjekk denne lille videoen jeg laget:
https://youtu.be/iiMMlfur0Iw

Diffen lager mye lyd og det ser ut som den er slitt:
(vanskelig å ta gode bilder av det)



Her ser dere numret på huset:

Spørsmålet mitt nå er om det er noen der ute som er eksperter på å overhale slike. Jeg ser jeg kan få kjøpt det jeg trenger av deler hos:
http://www.doctordiff.com/
men jeg ser på beskrivelsen av hvordan en justerer en slik riktig i boka og ser at jeg kanskje burde snakke med noen som har erfaring fra før.
Det enkleste her hadde vel vært om jeg fikk tak i en komplett diff å sette inn men er det noen her som har slikt liggende?
Ser en nye komplett diff koster nesten 1400$ hos dr. diff så om det finnes billigere alternativer hadde det vært fint.

_________________
Gaute Halsaunet
Back to top
View user's profile Send private message
Atmobil
Rekke-firer


Joined: 27 Nov 2016
Posts: 7

PostPosted: Fri Aug 04, 2017 10:09 am    Post subject: Reply with quote

Har fått jobbet en del med denne i ferien og nå begynner det å nærme seg kjørbar bil igjen.
Plukket ut hele bakakselen med fjærer:



Disse ble så skilt fra hverandre og jeg brukte stålbørsten på vinkelsliperen til å rengjøre det meste, etter dette ble det lakkert først med brunox og så hammerlakk.

Fjærne fikk samme behandling og jeg kjøpte nye foringer til fjærene fra Espo Springs and Things samt ny ubolter. Fikk en kompis til å hjelpe meg med å presse inn nye foringer.


Da jeg plukket av demperne bak knakk selvfølgelig øvre festene av:


Laget nye fester ved hjelp av M16 gjengestang og et rør som tilfelgigvis var samme ytre diameter som øye på demperene (18mm) og nesten 16mm på innsiden (15,Cool. Dette røret ble gjenget opp å skrudd over gjengestanga, brukte så M16 mutrer i alle ender.

Her er de med nye dempere montert.

De gamle bremserørene viste en del korrosjonsskader så jeg laget nye for hele bilen. Amerikanerne fikk hakaslepp da jeg postet dette bildet for i USA er visstnok bremserør i noe annet enn stål uaktuelt og jeg brukte kobber:


Nye koblinger fikk jeg kjøpt hos US Autoparts.

Bakaksel og framaksel er nå montert på plass igjen:





Bakakselen fikk seg nye simmeringer og nye hjullager. Har satt diffen på plass uten å gjøre noe med den. For se hvor mye ulyd det er i den når jeg kjører med bilen så blir det eventuelt en ny en senere.
Har montert bremser også nå (har ikke bilder av det) men da jeg skulle gjøre en liten inventarliste over hva jeg hadde av nytt til bremsene oppdaget jeg at arma som går på tvers inni trommelen bak for å få brekket til å virke var ødelagt på venstre side. Det på høyre side var helt. Jeg sjekket litt rundt og fant disse til 30$+50$ i frakt fra USA via Ebay med antatt levering mot slutten av August. Hørte etter på US Autoparts men de kunne ikke skaffe.
Dro så i garasjen og fant fram en gammel ødelagt garasjejekk, denne hadde samme tykkelse på stålet som delen. Etter et par timer med vinkelsliper kom jeg fram til dette resultatet:

Ny del til høyre, orginalen i midten og den som ligger helt til venstre er motsatt side.

_________________
Gaute Halsaunet
Back to top
View user's profile Send private message
Hemidog
Hemisfærisk aktiv


Joined: 09 Apr 2007
Posts: 261
Location: Buskerud

PostPosted: Sun May 13, 2018 1:53 pm    Post subject: Reply with quote

Photobucket har virkelig drept mange forum....
_________________
Shake & Bake
Back to top
View user's profile Send private message
Hemidog
Hemisfærisk aktiv


Joined: 09 Apr 2007
Posts: 261
Location: Buskerud

PostPosted: Wed May 23, 2018 10:51 am    Post subject: Reply with quote

Bildene fungerer igjen Smile
_________________
Shake & Bake
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Din egen Mopar All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group