Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Trenger litt tips ang. 440.

 
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Sun Sep 09, 2007 11:46 am    Post subject: Trenger litt tips ang. 440. Reply with quote

Da var jeg endelig den lykkelige eier av en 440, med preppet 727 kasse. Dette står i en 72 Polara og skal settes i Dart prosjektet mitt etterhvert.
Motoren skal være bygget hos Sarpsborg Motorverksted for en tid siden. Og kassen er bygget hos RATS.
Motor og gear funker helt ok, og har ingen tegn til svetting i pakninger e.l. Men savner "det lille ekstra" det burde være i en 440.
Jeg vet ikke hva som er gjordt med motoren tidligere. Den har originale eksosmanifoilder. Men ettermontert alu. innsug og Holley 750 Dp.

Det første jeg la merke til er at vacumen på fordeleren er koblet bort. Men bilen går likevel fint på både tomgang og pådrag.

Hvor på blokka finner jeg ut årsmodellen?
Hva bør tenningen være?

Takker for tips og råd. Har skrudd mye på SB motorene men dette er min første BB. Laughing

_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Garvaag
V6


Joined: 22 Aug 2007
Posts: 10
Location: Larvik

PostPosted: Mon Sep 10, 2007 10:32 pm    Post subject: joda..... Reply with quote

Dato og klokkeslett står på venstre side av blokka når du står forran bilen, unnder eksosmanifoilen. litt vansklig og se når motoren står i bilen, men kan hende du ser det mellom innerskjermen hvis du har sånn luke der sånn som det er på aspen. men skal hvertfall stå på den sia..
_________________
1975 Dodge Dartsport cupe (solgt)
1977 Plymouth valiant sedag (solgt)
1976 Dodge aspen Stv
Back to top
View user's profile Send private message
mr.mopar
Hemisfærisk aktiv


Joined: 24 Feb 2007
Posts: 449
Location: mosjøen

PostPosted: Wed Sep 12, 2007 9:32 am    Post subject: årsmodell Reply with quote

det enkleste er og se på den flate delen på blokka forran insuget.der står det noen bokstaver og tall som indikerer årsmodell og størrelse.
_________________
71 cuda 6.1 hemi

33 plymouth rod
Back to top
View user's profile Send private message
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Wed Sep 12, 2007 12:31 pm    Post subject: Reply with quote

OK.
Noen tips ang. tenning?
Motoren nøler litt med noen små "puff" ved pådrag fra lavt turtall, etter ca 1500 rpm begynner det å komme seg. Prøvde å koble vacum på fordeleren, men da gikk den helt "ræva".
Skal gå over alle plugger, kabler o.l. også.

_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Mon Sep 17, 2007 11:02 pm    Post subject: Reply with quote

Ingen?
_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Wizard
Exner - the finned years


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 249
Location: Sturkö, Blekinge, Sweden

PostPosted: Tue Sep 18, 2007 6:52 am    Post subject: Reply with quote

Låter som om det är glapp i fördelaraxeln och/eller tändförställningsplattan. Båda dessa felen medför "flytande" brytarspetsinställning.
_________________
"Jo, det var bättre förr - till och med framtiden var bättre förr"
Back to top
View user's profile Send private message
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Tue Sep 18, 2007 3:45 pm    Post subject: Reply with quote

Ok. Motoren skal sees skikkelig over før den flytter inn i Darten uansett, men hadde vært ok, om den funket nå også... Smile
Kommer da til å gå for andre topper, MSD tenning ++

Er fordeleren på SB og BB lik? event. innmaten lik?
Har flere bra fordelere fra SB liggende, så kansje jeg kan sette sammen en som er ok foreløpig...

_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
mr.mopar
Hemisfærisk aktiv


Joined: 24 Feb 2007
Posts: 449
Location: mosjøen

PostPosted: Tue Sep 18, 2007 4:25 pm    Post subject: fordeler Reply with quote

fordelerene er ikke like og det er ikke mulig og flytte innmaten over da dem går hver sin vei.har villet sjekket tenninga og fått justert forgasseren.kan være litt for mager eventuelt at accpumpa gir litt for lite akkurat ved gasspådrag
mvh runar

_________________
71 cuda 6.1 hemi

33 plymouth rod
Back to top
View user's profile Send private message
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Tue Sep 18, 2007 6:33 pm    Post subject: Reply with quote

Var det jeg tenkte ang. fordeleren.. Rolling Eyes

Forgasseren skulle være "nyoverhalt" da jeg kjøpte bilen, men skal nok sjekke den da den lekker litt bensin også.
Skal prøve med litt mer fortenning. Har ikke sjekket hva den er nå... Confused

_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
taue-bill
Bigblock


Joined: 31 Jan 2007
Posts: 99
Location: eidsvoll

PostPosted: Tue Sep 18, 2007 9:44 pm    Post subject: Reply with quote

Sjekk vacum slangen til fordeler`n. Det skal være null vacum på tomgang og øke ved pådrag... Ikke motsatt som det var på f.eks min... Embarassed Holley gasser..??
_________________
1975 dart 4d 225-904 (X)
1974 tradesman-300 225/727 (X)
1970 superbee 440/727 (X)
1968 satellite 4d 225-904
1966 DART GT m/340/727 (X)
1961 newport 4d 361
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Tue Sep 18, 2007 9:59 pm    Post subject: Reply with quote

Det er vacuum så det holder både på tomgang og ellers. Pratet med en på Sarpsborg motorverksted, og han mente at motoren antakelig var bygget "med lite vacuum" og at jeg burde hatt en fordeler uten vacuum.
Aner som sagt ikke hvilken cam som står i.

Men et "dumt" spørsmål... Det er vel like mye vacuum i alle slangene på Holley 750 DP Question Rolling Eyes

_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
taue-bill
Bigblock


Joined: 31 Jan 2007
Posts: 99
Location: eidsvoll

PostPosted: Tue Sep 18, 2007 10:53 pm    Post subject: Reply with quote

Hvis du tar ut vacum under spjeldet får du vacum på tomgang.. Men den Fordeler`n skal ikke ha vacum før ved pådrag... Så der skal vacumet tas ut et sted over spjeldet... Ellers vil du jo få en fordeler som mister fortenning ved pådrag... Rolling Eyes
_________________
1975 dart 4d 225-904 (X)
1974 tradesman-300 225/727 (X)
1970 superbee 440/727 (X)
1968 satellite 4d 225-904
1966 DART GT m/340/727 (X)
1961 newport 4d 361
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Sun Oct 14, 2007 10:08 pm    Post subject: Reply with quote

Har byttet gasser til en nesten ny 750 dp. Det funket my bedre. Har fortsatt ikke vacuum på tenninga, men kjører nå med ca 8 BTDC på tenninga. Fortsatt litt nøling ved pådrag, men det ble mye bedre. Smile
_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Vidar-Alexander
Hemisfærisk aktiv


Joined: 08 Jan 2005
Posts: 491
Location: Sauda

PostPosted: Tue Mar 18, 2008 1:40 am    Post subject: Reply with quote

Sliter fortsatt med knall og smell samt juksing ved pådrag fra lavt turtall.
Noen tips?
Setter pris på all hjelp her. Smile

_________________
80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mr57Belvedere
Hemisfærisk aktiv


Joined: 30 Aug 2006
Posts: 277
Location: Voss,NORGE

PostPosted: Tue Mar 18, 2008 1:31 pm    Post subject: Reply with quote

Høres greit ut som feiltenning.
Eg ville først ha skjekka att register og fordelar stemte overens på merkene.
Kanskje noen har bytta fordeler etter att motor var overhalt og att fordeler har havna ei tann eller to feil?

Eg justerer alltid fordelar på "gefylen", funkar best for meg.
Vis alt er rett på merkene kobler du fra vacumen (pass på att det er tett og ikkje vacum lekkasje,sjekkes best med start gass), vri fordeleren opp til du har max fortenning (du høyrer når det tipper over),så litt tilbake igjen.
Kan være verdt å prøve og stemmer som regel alltid.... Very Happy

_________________
57 Plymouth Belvedere 2dr HT
70 Plymouth Sport Fury S/23 2dr HT
70 Plymouth Sport Fury GT 2dr HT
94 Chrysler Voyager AWD
94 Chrysler Grand Voyager delebiler 2 stk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> Prosjekter, Teknikk og Tips All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group