View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Sun Sep 09, 2007 11:46 am Post subject: Trenger litt tips ang. 440. |
|
|
Da var jeg endelig den lykkelige eier av en 440, med preppet 727 kasse. Dette står i en 72 Polara og skal settes i Dart prosjektet mitt etterhvert.
Motoren skal være bygget hos Sarpsborg Motorverksted for en tid siden. Og kassen er bygget hos RATS.
Motor og gear funker helt ok, og har ingen tegn til svetting i pakninger e.l. Men savner "det lille ekstra" det burde være i en 440.
Jeg vet ikke hva som er gjordt med motoren tidligere. Den har originale eksosmanifoilder. Men ettermontert alu. innsug og Holley 750 Dp.
Det første jeg la merke til er at vacumen på fordeleren er koblet bort. Men bilen går likevel fint på både tomgang og pådrag.
Hvor på blokka finner jeg ut årsmodellen?
Hva bør tenningen være?
Takker for tips og råd. Har skrudd mye på SB motorene men dette er min første BB. _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
Garvaag V6
Joined: 22 Aug 2007 Posts: 10 Location: Larvik
|
Posted: Mon Sep 10, 2007 10:32 pm Post subject: joda..... |
|
|
Dato og klokkeslett står på venstre side av blokka når du står forran bilen, unnder eksosmanifoilen. litt vansklig og se når motoren står i bilen, men kan hende du ser det mellom innerskjermen hvis du har sånn luke der sånn som det er på aspen. men skal hvertfall stå på den sia.. _________________ 1975 Dodge Dartsport cupe (solgt)
1977 Plymouth valiant sedag (solgt)
1976 Dodge aspen Stv |
|
Back to top |
|
|
mr.mopar Hemisfærisk aktiv
Joined: 24 Feb 2007 Posts: 449 Location: mosjøen
|
Posted: Wed Sep 12, 2007 9:32 am Post subject: årsmodell |
|
|
det enkleste er og se på den flate delen på blokka forran insuget.der står det noen bokstaver og tall som indikerer årsmodell og størrelse. _________________ 71 cuda 6.1 hemi
33 plymouth rod |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Wed Sep 12, 2007 12:31 pm Post subject: |
|
|
OK.
Noen tips ang. tenning?
Motoren nøler litt med noen små "puff" ved pådrag fra lavt turtall, etter ca 1500 rpm begynner det å komme seg. Prøvde å koble vacum på fordeleren, men da gikk den helt "ræva".
Skal gå over alle plugger, kabler o.l. også. _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Mon Sep 17, 2007 11:02 pm Post subject: |
|
|
Ingen? _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
Wizard Exner - the finned years
Joined: 11 Mar 2007 Posts: 249 Location: Sturkö, Blekinge, Sweden
|
Posted: Tue Sep 18, 2007 6:52 am Post subject: |
|
|
Låter som om det är glapp i fördelaraxeln och/eller tändförställningsplattan. Båda dessa felen medför "flytande" brytarspetsinställning. _________________ "Jo, det var bättre förr - till och med framtiden var bättre förr" |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Tue Sep 18, 2007 3:45 pm Post subject: |
|
|
Ok. Motoren skal sees skikkelig over før den flytter inn i Darten uansett, men hadde vært ok, om den funket nå også...
Kommer da til å gå for andre topper, MSD tenning ++
Er fordeleren på SB og BB lik? event. innmaten lik?
Har flere bra fordelere fra SB liggende, så kansje jeg kan sette sammen en som er ok foreløpig... _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
mr.mopar Hemisfærisk aktiv
Joined: 24 Feb 2007 Posts: 449 Location: mosjøen
|
Posted: Tue Sep 18, 2007 4:25 pm Post subject: fordeler |
|
|
fordelerene er ikke like og det er ikke mulig og flytte innmaten over da dem går hver sin vei.har villet sjekket tenninga og fått justert forgasseren.kan være litt for mager eventuelt at accpumpa gir litt for lite akkurat ved gasspådrag
mvh runar _________________ 71 cuda 6.1 hemi
33 plymouth rod |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Tue Sep 18, 2007 6:33 pm Post subject: |
|
|
Var det jeg tenkte ang. fordeleren..
Forgasseren skulle være "nyoverhalt" da jeg kjøpte bilen, men skal nok sjekke den da den lekker litt bensin også.
Skal prøve med litt mer fortenning. Har ikke sjekket hva den er nå... _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
taue-bill Bigblock
Joined: 31 Jan 2007 Posts: 99 Location: eidsvoll
|
Posted: Tue Sep 18, 2007 9:44 pm Post subject: |
|
|
Sjekk vacum slangen til fordeler`n. Det skal være null vacum på tomgang og øke ved pådrag... Ikke motsatt som det var på f.eks min... Holley gasser..?? _________________ 1975 dart 4d 225-904 (X)
1974 tradesman-300 225/727 (X)
1970 superbee 440/727 (X)
1968 satellite 4d 225-904
1966 DART GT m/340/727 (X)
1961 newport 4d 361 |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Tue Sep 18, 2007 9:59 pm Post subject: |
|
|
Det er vacuum så det holder både på tomgang og ellers. Pratet med en på Sarpsborg motorverksted, og han mente at motoren antakelig var bygget "med lite vacuum" og at jeg burde hatt en fordeler uten vacuum.
Aner som sagt ikke hvilken cam som står i.
Men et "dumt" spørsmål... Det er vel like mye vacuum i alle slangene på Holley 750 DP _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
taue-bill Bigblock
Joined: 31 Jan 2007 Posts: 99 Location: eidsvoll
|
Posted: Tue Sep 18, 2007 10:53 pm Post subject: |
|
|
Hvis du tar ut vacum under spjeldet får du vacum på tomgang.. Men den Fordeler`n skal ikke ha vacum før ved pådrag... Så der skal vacumet tas ut et sted over spjeldet... Ellers vil du jo få en fordeler som mister fortenning ved pådrag... _________________ 1975 dart 4d 225-904 (X)
1974 tradesman-300 225/727 (X)
1970 superbee 440/727 (X)
1968 satellite 4d 225-904
1966 DART GT m/340/727 (X)
1961 newport 4d 361 |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Sun Oct 14, 2007 10:08 pm Post subject: |
|
|
Har byttet gasser til en nesten ny 750 dp. Det funket my bedre. Har fortsatt ikke vacuum på tenninga, men kjører nå med ca 8 BTDC på tenninga. Fortsatt litt nøling ved pådrag, men det ble mye bedre. _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
Vidar-Alexander Hemisfærisk aktiv
Joined: 08 Jan 2005 Posts: 491 Location: Sauda
|
Posted: Tue Mar 18, 2008 1:40 am Post subject: |
|
|
Sliter fortsatt med knall og smell samt juksing ved pådrag fra lavt turtall.
Noen tips?
Setter pris på all hjelp her. _________________ 80 Dodge W-150 Warlock Power Wagon. 360.
74 Dodge Dart Swinger 2dr.ht. 440.
X 90 Dodge Ram B350LT
X 72 Dodge Polara Custom Wagon. 440.
X 70 Dodge Dart Swinger 372.
X 74 Dodge Dart Custom 225.
X 74 Dodge Dart Custom Spesial Edition. 225 super six. |
|
Back to top |
|
|
Mr57Belvedere Hemisfærisk aktiv
Joined: 30 Aug 2006 Posts: 277 Location: Voss,NORGE
|
Posted: Tue Mar 18, 2008 1:31 pm Post subject: |
|
|
Høres greit ut som feiltenning.
Eg ville først ha skjekka att register og fordelar stemte overens på merkene.
Kanskje noen har bytta fordeler etter att motor var overhalt og att fordeler har havna ei tann eller to feil?
Eg justerer alltid fordelar på "gefylen", funkar best for meg.
Vis alt er rett på merkene kobler du fra vacumen (pass på att det er tett og ikkje vacum lekkasje,sjekkes best med start gass), vri fordeleren opp til du har max fortenning (du høyrer når det tipper over),så litt tilbake igjen.
Kan være verdt å prøve og stemmer som regel alltid.... _________________ 57 Plymouth Belvedere 2dr HT
70 Plymouth Sport Fury S/23 2dr HT
70 Plymouth Sport Fury GT 2dr HT
94 Chrysler Voyager AWD
94 Chrysler Grand Voyager delebiler 2 stk |
|
Back to top |
|
|
|