Chryslerklubben Forum Index Chryslerklubben
Forum for WPC Club of Norway og WPC Club Sweden Region

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Värmesystem

Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> C, D, F og M-body
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bengtalstad
Rekke-firer

PostPosted: Fri Sep 14, 2007 8:15 pm    Post subject: Värmesystem Reply with quote

Har precis köpt en Chrysler New Yorker 4DHT 1965. Nu är det så att värmen verkar inte funka och jag förstår mig inte på det riktigt. Det finns en knapp som heter heat men även ett värmereglage. Ska båda vara till för att få värme? Elementet verkar läcka lite också men någon värme kommer inte. Någon som vet vad det brukar vara för fel? Undrar även om en liten kromad ratt som sitter vid sidan om den lilla map lampan. Vad är den ratten till? Hoppas det finns någon vänlig New yorker ägare här som kan ge mig lite tips.
Back to top
View user's profile Send private message
Wizard
Exner - the finned years

PostPosted: Sun Sep 16, 2007 11:48 am    Post subject: Reply with quote

Hej bengtalstad, jag har tittat lite på bilder och det jag TROR är att spaken i överkant sköter den fysiska värmeventilen, emedan knappen på normalt Chrysler maner sköter en vakuumklocka som öppnar/stänger ett spjäll som leder värmen genom önskade kanaler. Har tyvärr inte hittat någon bild på ratten vid map-light det SKULLE KUNNA vara en "fader" för att styra ljudet mellan bakre och främre högtalare.

Att det inte kommer någon värme, kan bero på luft i värmeelementet - kolla om det sitter en luftventil ute i motorrummet - annars får du försöka lufta systemet med att lossa slangen lite.
Det kan även vara fel på ventilen och eller vajern till ventilen.
Läckage ja... förr i tiden knäckte man ett ägg och hällde vitan i kall kylare - Gör inte det, det fungerar visserligen, men äggvitan kan sätta igen kylkanaler och störa termostaten.

Du kan prova med en påse finmald ingefära - det brukar kunna täta små läckor utan att sätta igen kanalerna.

174176_a6fa1c89-0280-46e5-91c5-36eb67b40625.jpg
 Description:
 Filesize:  32.25 KB
 Viewed:  11608 Time(s)

174176_a6fa1c89-0280-46e5-91c5-36eb67b40625.jpg

Klick here to see the Image in full size.

Wizard
Exner - the finned years

PostPosted: Sun Sep 16, 2007 5:48 pm    Post subject: Reply with quote

bengtalstad, ett tips är att du köper en manual på cd om du inte redan har en! Jag har köpt en till min Saratoga 60 och en kompis har köpt till en Buick 68 - snabb leverans och bra manualer.
En uppenbar fördel mot pappersmanualen, är att du bara skriver ut de sidorna som intresserar dig för tillfället - du kan sen olja ner dem och kasta dem men fortfarande ha ditt "original" orört.
På cd'n brukar det även finnas lite kultur, sport, politik och händelser från "ditt" bilår.

http://www.gearheadcafe.com/servlet/the-630/1965-Chrysler-Shop-Manuals/Detail

Priset är $50, vilket nog kan anses som "fair"

bengtalstad
Rekke-firer

PostPosted: Tue Sep 18, 2007 7:58 pm    Post subject: Reply with quote

Tack för tipsen wizard
Back to top
View user's profile Send private message
Post new topic   Reply to topic    Chryslerklubben Forum Index -> C, D, F og M-body All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum